2xRJ45 op 1 kabel, geen verbinding. Met hub wel verbinding.

Pagina: 1
Acties:

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik heb de volgende situatie:

1 UTP Cat5E kabel, lengte +/- 30 Meter. Aan de ene kant afgemonteerd op een patchpanel (CAT5, Lucent), op 2 aansluitingen (23 en 24). Aan de andere kant afgemonteerd op een dubbele wanddoos, CAT5. Ik wil dus 2 aansluitingen hebben via 1 kabel.

Op het patchpanel is aangegeven dat het een 568B panel is, en zo heb ik het ook bedraad. De eerste 2 paren (oranje+oranje/wit, groen+groen/wit) op 1 aansluiting op het panel en wanddoos, de andere paren (bruin+bruin/wit, blauw+blauw/wit) op de andere aansluiting op het patchpanel en de wanddoos.

Beide aansluitingen van het patchpanel dmv een volledige bedrade 568B CAT5 patch kabel gepatch op mijn router/switch (Speedtouch 780)

Als ik nu mijn laptop aan de andere kant dmv een volledige bedrade 568B CAT5 patch kabel aansluit op de wanddoos heb ik geen verbinding, op geen van beide aansluitingen. Zelfs niet als ik de netwerkkaart terugzet op 10Mbit/half.

Sluit ik echter met de zelfde patchkabel een oeroude (10Mbit) hub op die wanddoos aan, en daarop mijn laptop dan heb ik meteen verbinding. Nette pingtijden etc etc. Het werkt dan naar behoren.

Ik heb helaas niet de beschikking over een kabeltester oid, maar het feit dat het met de hub wel werkt geeft aan dat de kabel goed is (Toch?)

Het ontbrak me gisteren even aan tijd om eens te proberen wat er gebeurde als ik slechts 1 aansluiting aan die kabel maak, en alle 4 de paren gebruik volgens de 568B standaard.

Iemand een idee wat hier nog mis zou kunnen zijn, waarom het met een hub wel werkt, maar zonder niet? (De hub staat dus aan het einde van de kabel, bij de wandaansluitingen.)

Koop een taart en ga het vieren!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-03 06:55
Hoe heb je de kabel geknipt als crosscable of straight through?

• garage
Ik heb geen enkele kabel geknipt, zowel op het patchpanel als in de wanddoos zitten de aders in klemmen gedukt. Ik heb even het vermoeden gehad dat ik wellicht wat gekruisd had, maar ook met een crosskabel van wanddoos naar laptop werkt niet.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

een kabeltester is hierbij erg makkelijk, misschien zit 1 draadje lost oid.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat de volgorde van de draadjes verkeerd is en dat over een lengte van 30m zorgt voor storingen (op 100mbit, op 10mbit niet)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png
Zo zou het moeten werken...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• garage
Jimbolino schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:03:
een kabeltester is hierbij erg makkelijk, misschien zit 1 draadje lost oid.
Tja, die heb ik even niet. Meer als met een multimeter kan ik even niet testen. Maar het feit dat het met hub wel werkt geeft aan dat er niets iets loszit. Op 3 aders werkt het nooit, niet met hub en niet zonder hub.
Wat ook een mogelijkheid is, is dat de volgorde van de draadjes verkeerd is en dat over een lengte van 30m zorgt voor storingen (op 100mbit, op 10mbit niet)
Ik heb de laptop op 10Mbit half en 10 Mbit Full geprobeerd, geen resultaat. XP geeft gewoon aan "Niet verbonden"
[afbeelding]
Zo zou het moeten werken...
Dat heb ik dus gedaan, ik heb alleen de paren blauw+blauw/wit en bruin+bruin/wit gewisseld. En zitten er geen stekkertjes aan beide kanten, maar bij mij in huis een patchpanel en in de wand bij de buren een wanddoos met 2 AMP aansluitingen. Het enige waar ik aan twijfel is of er wellicht 568A en 568B door elkaar wordt gebruikt, en de vraag is of ik daar zonder tester wel achter kom....

[ Voor 51% gewijzigd door garage op 02-04-2008 10:22 . Reden: Uitgebreider antwoord. ]

Verwijderd

Heb je op het paneel wel degelijk op beide poorten de groene en oranje posities genomen?

Anders heb je één netwerkpoort (die oranje en groene paar heeft) en één telefonie (of zelfs ISDN) poort. En dus geen twee netwerkpoorten.

Je zou dan natuurlijk altijd wel één hebben die werkt...

Hoe heb je de draden op het paneel aangebracht ? Gepuncht met M110 tool of gewoon ingedrukt. Dit laatste garandeert je nl altijd wel ergens een slecht contactje. Desnoods even controleren met een multimeter ipv kabeltestertje.

• garage
Ik heb inderdaad voor beide aansluitingen de oranje en groene contacten gebruikt :)

Maar ik moet wel bekennen dat ik het zonder punchdowntool gedaan heb :X

Ik zal met een multimeter eens gaan meten van het weekend. Wel raar dat het met hub gewoon werkt.

Ik was al even naar een punch down tool aan het kijken, maar die zijn me voor 2 aansluitingen eigenlijk te duur, tussen de 50 en 70 euro. Ik zal eens wat contacten aanboren om te kijken of ik er 1 kan lenen.

Dingen die nog gedaan kunnen worden:
- Alle 4 de paren aansluiten op 1 aansluiting en dan testen
- Kabels dmv punchdown tool monteren
- Eventueel doormeten met een multimeter.

Het mooiste zou een Fluke zijn, dan zie je meteen waar het probleem zit. Weet iemand of die te huur zijn? Dan kan ik meteen al mijn bekabeling eens goed meten, en de eventuele zwakke punten er uit halen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan het niet zijn dat die HUB gewoon wat minder kieskeurig is en dat ie dus genoegen neemt met een ietwat brak signaal. Terwijl de netwerkkaart in je laptop wat gevoeliger is en geen verbinding maakt?

Het blijft namelijk gewoon een knutselverbinding zo, die veel risico op storingen met zich meebrengt.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 02-04-2008 21:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03 23:17

grass460

[DPC] Division_Brabant

ik heb thuis zelfde situatie gemaakt.
en heb 2x 100Mb op een cat 5e kabel zal ong 15m lang zijn

indd opletten met stekkertjes aansluiten
heb het heel simpel getest door middel van een laptop anders opnieuw aansluiten

situatie adsl modem--> router 1 kabel 2x rj45 --> wandcontaktdoos

works like a charm

• garage
Orion84 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:20:
Kan het niet zijn dat die HUB gewoon wat minder kieskeurig is en dat ie dus genoegen neemt met een ietwat brak signaal. Terwijl de netwerkkaart in je laptop wat gevoeliger is en geen verbinding maakt?
Ook mijn theorie. Ik vermoed dat de laptop minder krachtig terug stuurt richting router/switch en dat er daardoor geen verbinding is.
Het blijft namelijk gewoon een knutselverbinding zo, die veel risico op storingen met zich meebrengt.
Dit ben ik met je eens, het is geen optimale verbinding en wellicht te betitelen als knutselverbinding. Dat is ook de reden dat ik het nog eens wil testen door het netjes aan te sluiten zoals het hoort. Dus 1 kabel, 1 aansluiting op het patchpanel, 1 wandaansluiting, alles volledig bedraad en netjes met het juiste gereedschap gemonteerd. Een kabel er bij trekken, of deze vervangen voor 2 andere is nog even niet aan de orde, maar overweeg ik ook nog.

De buren vinden het voorlopig belangrijker dat het werkt, desnoods met een hub dan dat het niet werkt. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door garage op 03-04-2008 05:18 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

Maar als je allebei de aansluitingen toch op dezelfde router aansluit, kun je het net zo goed met één goede kabel en een 100mbit switch doen...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voor de aansluitingen dien je het 568B CAT5 protocol aan te houden.
Als je een patch kabel door midden knipt en de draden aanstript( en per ader-paar doorverbind) kun je met een multimeter controleren of je een goede verbinding hebt ;).

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1