Ik vroeg me af hoe lang een body gemiddeld mee gaat en of het aantal clicks een goede indicatie is om dit te bepalen? Maakt dit ook uit van merk tot merk (B en C merken buiten beschouwing gelaten)? Wat gaat meestal het eerste kapot?
Ehm, 50k euro zijn ze op gespecced voor een instap-dSLR. Sluiter als eerste, of spiegel, want dat beweegt.
[ Voor 30% gewijzigd door simon op 01-04-2008 22:30 ]
|>
ligt er aan wat voor dSLR klasse je in gedachten hebt hè.
budget dacht ik rond de 50.000
semi-pro/ama rond de 100.000
pro: 150.000+
dacht ik... weet het niet zeker...
Even zoeken, e voila: http://olegkikin.com/shutterlife/
Is natuurlijk niet heel erg accuraat, maar toch.
EDIT: die van de pentax k10d is wel héél erg overdreven
Zal wel een foutje of een lolbroek zijn geweest.
EDIT: die van de pentax k10d is wel héél erg overdreven
[ Voor 40% gewijzigd door Dr-b op 01-04-2008 22:42 ]
Een sluiter van een 20D vervangen kost bij Rofa 137 euro, je camera kan dan ineens afgeregeld, gereinigd en gesmeerd worden.
Geweldig!!Dr-b schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:39:
EDIT: die van de pentax k10d is wel héél erg overdrevenZal wel een foutje of een lolbroek zijn geweest.
Staan 2 tussen van 8 miljoen foto's dus vandaar dat aantalDr-b schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:39:
EDIT: die van de pentax k10d is wel héél erg overdrevenZal wel een foutje of een lolbroek zijn geweest.
Dit rijtje klopt wel wat ik ook heb gelezen. The Digital Picture geeft dit rijtje voor Canon DSRL's:Pat-Skim schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:31:
ligt er aan wat voor dSLR klasse je in gedachten hebt hè.
Model Rated Shutter Life
Canon EOS Digital Rebel XTi / 400D 50,000
Canon EOS Digital Rebel XT / 350D 50,000
Canon EOS 40D 100,000
Canon EOS 30D 100,000
Canon EOS 20D 50,000
Canon EOS 5D 100,000
Canon EOS 1D Mark III 300,000
Canon EOS 1D Mark II N 200,000
Canon EOS 1DS Mark III 300,000
Canon EOS 1DS Mark II 200,000
Je moet een beetje om de gegevens heen kunnen lezen.Dr-b schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:39:
Ik kijk bijvoorbeeld even naar de 400D. Daar geven ze als gemiddelde aantal clicks waarbij de shutter defect raakt 37k. Er zitten echter een heel aantal bij waar de shutter al binnen de 1k kappot gaat. Dit zie ik zelf meer als fabrikage fouten (die waarschijnlijk ook allemaal in garantie vielen).
Deze worden echter wel meegerekend en halen het gemiddelde erg omlaag. Terwijl het weinig zegt over de levensduur van de shutter.
damn lemmings.
Anoniem: 14829
En hoe was dat in de guldens-tijd?simon schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:30:
Ehm, 50k euro zijn ze op gespecced voor een instap-dSLR.
Zat het net te lezen idd.. 50k euro voor een instap-DSLR, koopje toch
[ Voor 6% gewijzigd door BlizzarD op 02-04-2008 00:09 ]
verschilt per merk dus; de Nikon D300 sluiter zou 150.000 clicks mee moeten gaan, de D3 twee keer zoveel.
De toenmalige directeur van Inca vertelde me dat er ooit een Nikon F5 ingeleverd werd in Duitsland voor onderhoud die over de 1 miljoen sluiteracties had gehad. Dus als de DSLR's beter sluiters hebben dan de F5.....
De toenmalige directeur van Inca vertelde me dat er ooit een Nikon F5 ingeleverd werd in Duitsland voor onderhoud die over de 1 miljoen sluiteracties had gehad. Dus als de DSLR's beter sluiters hebben dan de F5.....
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
En er is een D2h over de 600.000 gegaan...Shark.Bait schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:23:
verschilt per merk dus; de Nikon D300 sluiter zou 150.000 clicks mee moeten gaan, de D3 twee keer zoveel.
Maar dat is een beetje zelfde soort verhaal als de reparatietechnicus voor de Nikon F6 in nederland... Die heeft niks te doen omdat er maar geen camera's gerepareerd hoefden te worden. Maar dat is goed verklaarbaar, goeie camera waar er weinig van verkocht worden dus sjah
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Snik, geen Nikon D40 in het rijtje....Dr-b schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:39:
Wat bij de D50 wel opvalt is dat of hij gaat een tijd mee, of hij stopt ermee bij een relatief laag aantal (4.000-16.000). Wijst toch wel op een slorig productieproces naar mijn idee.
Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje
die conclusie trek ik niet zo als ik de gegevens zie. Jij pakt een erg klein aantal en geeft daaraan een vrij hoge waarde.Pjerry schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:52:
[...]
Snik, geen Nikon D40 in het rijtje....
Wat bij de D50 wel opvalt is dat of hij gaat een tijd mee, of hij stopt ermee bij een relatief laag aantal (4.000-16.000). Wijst toch wel op een slorig productieproces naar mijn idee.
Als ik de statistieken lees voor de D50, dan lees ik dat ik een vrij goede (boven de 75%) kans heb dat mijn camera minstens 75k mee gaat. En dat kans boven de 50% is dat hij over de 100k gaat.
Kortom, ik maakt me niet zo druk over sluiters van een D40 en D50, want de meeste mensen zullen met zo'n camera nooit op dusdanige aantallen komen.
Mijn D60 staat er helaas ook niet bij. Hoe kan je dat zien eigenlijk, hoeveel clicks je al hebt gemaakt? Via het foto nummer, of zit dat in de firmware?
Je vergeet dat drie soorten users vooral zich melden:Pjerry schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:52:
[...]
Snik, geen Nikon D40 in het rijtje....
-Degene met snel problemen
-Degene die vroeg erbij zijn (early adepters)
-gebruikers met goede ervaringen en veel clicks.
Dat geeft imho juist in dit soort - vrijwillig opgebouwde -statistieken veel vertekening
gewaarwordingshorizon
Ik ben het helemaal met je eens. Daarnaast is een D40 nou niet direct een camera die ik terug zou stuiren als de mijne niet meer clickt....Nomad schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:59:
[...]
die conclusie trek ik niet zo als ik de gegevens zie. Jij pakt een erg klein aantal en geeft daaraan een vrij hoge waarde.
Als ik de statistieken lees voor de D50, dan lees ik dat ik een vrij goede (boven de 75%) kans heb dat mijn camera minstens 75k mee gaat. En dat kans boven de 50% is dat hij over de 100k gaat.
Kortom, ik maakt me niet zo druk over sluiters van een D40 en D50, want de meeste mensen zullen met zo'n camera nooit op dusdanige aantallen komen.
Overigens vind ik het gemiddelde aantal erg hoog voor deze prijsklasse.
Ik heb hem aangeschaft met het idee om te kijken of fotograferen echt zo leuk vind als ik dacht. Dus het ding wordt in de loop van dit jaar al tweede camera om erbij te hebben. Ik ben erg verrukt van de D300s, want door alles wat ik erbij gekocht heb zit ik toch eigenlijk wel vast aan Nikon (precies zoals ze het willen
Ook helermaal mee eens. Maar ja, je reageert op wat je ziet, maar ik realiseer me terdege dat je een zeer juiste analyse geeft.beascob schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:06:
[...]
Je vergeet dat drie soorten users vooral zich melden:
-Degene met snel problemen
-Degene die vroeg erbij zijn (early adepters)
-gebruikers met goede ervaringen en veel clicks.
Dat geeft imho juist in dit soort - vrijwillig opgebouwde -statistieken veel vertekening
Het eeuwige nadeel van dit soort (onwetenschappelijke) enquêtes. Maar je hebt niets beters om op te schieten
Pjerry leest de les....
Die eigenaar heeft er dan meer dan 27777 rolletjes mee volgeschotenShark.Bait schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:23:
die is vast vingervlug geworden met het verwisselen van rolletjes.
Er zijn inmiddels ook al D80's bekend die klokje rond zijn gegaan. Een pretpark attractie in nieuw-zeeland had er eentje ingebouwd staan voor actiefoto's.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Hmm 100.000, zo erg heb ik het nog niet met mijn body's. Degene die nog het meest heeft geklikt is mijn D70: die zit op 55.000 en still going strong. De D3 zit op de helft, rond de 24.000. Moet wel zeggen dat ik het eens ben met Nomad hier:
Stel je dat je 3000 foto's maakt per jaar, wat al heel behoorlijk is, met een instapper zoals een D40 of D60. Dan moet je minimaal 10 jaar fotograferen met diezelfde cam voordat er een keer echt over serieuze slijtage gesproken kan worden. En zo'n cam heb je na 10 jaar meestal al wel vervangenKortom, ik maakt me niet zo druk over sluiters van een D40 en D50, want de meeste mensen zullen met zo'n camera nooit op dusdanige aantallen komen.
Ik heb een D60Remy schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:39:
Hmm 100.000, zo erg heb ik het nog niet met mijn body's. Degene die nog het meest heeft geklikt is mijn D70: die zit op 55.000 en still going strong. De D3 zit op de helft, rond de 24.000. Moet wel zeggen dat ik het eens ben met Nomad hier:
[...]
Stel je dat je 3000 foto's maakt per jaar, wat al heel behoorlijk is, met een instapper zoals een D40 of D60. Dan moet je minimaal 10 jaar fotograferen met diezelfde cam voordat er een keer echt over serieuze slijtage gesproken kan worden. En zo'n cam heb je na 10 jaar meestal al wel vervangen
Hopelijk gaat hij nog even mee, anders stap ik meteen over naar D300s of D700. Tot nu toe bevalt hij me prima

Ja, die 3000 per jaar schiet ik al in een vakantie ruim voorbij.
Ik moet ook nog zoveel foto's weggooien
, dus moet er ook veel schieten.
Ik moet ook nog zoveel foto's weggooien
Pjerry leest de les....
Maar terugkomend op de startvraag: het aantal clicks is dus geen goede indicatie om te bepalen hoelang een body mee kan gaan. Wat gaat er dan wel eerder kapot / zijn zwakke punten?
Ik heb 3/4 jaar geleden mijn D80 verkocht en die was opzich nog prima, het enige wat daarop slijtage had waren de rubbers van de handgreep...
Ik heb 3/4 jaar geleden mijn D80 verkocht en die was opzich nog prima, het enige wat daarop slijtage had waren de rubbers van de handgreep...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Bij Kamera-express hebben ze regelmatig van die check en cleandagen van Nikon. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, want het schijnt dan vreselijk druk te zijn.
Pjerry leest de les....
Vreselijk druk is een understatement, de laatste keer stond zonder overdrijven de rij bijna buiten. Nu moet je reserveren voor een bepaalde ronde (kan via de K-E website). Niet reserveren = geen check en clean.Pjerry schreef op maandag 18 januari 2010 @ 00:01:
Bij Kamera-express hebben ze regelmatig van die check en cleandagen van Nikon. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, want het schijnt dan vreselijk druk te zijn.
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts
Anoniem: 317759
Ook ik ben wel benieuwd hoe je dit kan zienjaspara schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:00:
Mijn D60 staat er helaas ook niet bij. Hoe kan je dat zien eigenlijk, hoeveel clicks je al hebt gemaakt? Via het foto nummer, of zit dat in de firmware?
Wordt volgens mij automatisch toegevoegd aan de Exif informatie van een foto. Binnen een applicatie als Irfanview kun je dat uitlezen onder het onderdeel total pictures bij het bekijken van de exif informatie.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik zie deze in de zoekfunctie voorbijkomen.
Ik heb een 350D en heb het idee dat mn foto's de laatste maanden wat flets worden.
Voor zover ik kan nagaan zit ik overigens al wel over de 50.000 clicks.
Is de sensor ook aan slijtage onderhevig??
Ik heb een 350D en heb het idee dat mn foto's de laatste maanden wat flets worden.
Geen fysieke slijtage, zolang je zuinig met het oppervlak bent. Er kunnen echter wel hot of dode pixels ontstaan in de loop der tijd - dit gebeurt vooral bij exposures waarbij de sensor 'lang' aan staat in verhouding, dus 30 sec of langer. Met pixel remapping is dat te ondervangen. Vergeet niet dat de sensor ook maar gewoon een stuk electronica is, wat kapot kan gaan na verloop van tijd
Dat zou ik eerder bij de lens zoeken; bij de sensor is het eerder "hij doet het of hij doet het niet"maceddy2004 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:35:
Ik zie deze in de zoekfunctie voorbijkomen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Met alle drie de lenzen hetzelfde probleem, dus dat is al uitgesloten....
Heb je ook een stel voorbeelden van foto's (met EXIF) waar dit speelt?
Beetje lastig om zo te oordelen wat het zou KUNNEN zijn...
Beetje lastig om zo te oordelen wat het zou KUNNEN zijn...
Nieuwe UV-Filters? Of juist oude die nu aan het eind van hun latijn zijn.maceddy2004 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 15:03:
Met alle drie de lenzen hetzelfde probleem, dus dat is al uitgesloten....
Misschien is je belichtingsmeter niet goed meer.
Zou ook je witbalans kunnen zijn, schiet je op RAW of JPEG?
Lijkt mij eerder een workflow probleem
Bijvoorbeeld een nieuwe monitor waarop de foto's worden bekeken, andere software die een ander kleurprofiel pakt. Of een reset van de camera naar fabrieksinstellingen gedaan waarna contrast en verzadiging in de camera niet meer omhoog staan.
Bijvoorbeeld een nieuwe monitor waarop de foto's worden bekeken, andere software die een ander kleurprofiel pakt. Of een reset van de camera naar fabrieksinstellingen gedaan waarna contrast en verzadiging in de camera niet meer omhoog staan.
[ Voor 74% gewijzigd door martijn_tje op 18-07-2011 18:08 ]
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Ik heb even net een foto gemaakt en geupload.
Wat vinden jullie ervan??
http://www.flickr.com/photos/maceddy/5950930607/
P stand, 200 ISO f/2.8 1/30 17-35 Tamron lens op 17mm ingesteld.
[ Voor 21% gewijzigd door maceddy2004 op 18-07-2011 20:05 ]
Niks bijzonders, en al helemaal niets wat te maken heeft met de sluiter van een camera.
Ik ga met Martijntje mee, workflow probleem.
Ik ga met Martijntje mee, workflow probleem.
Ik heb niet het idee dat het echt flets is door de camera, maar meer door het licht van buiten.maceddy2004 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:03:
Ik heb even net een foto gemaakt en geupload.
Meer voorbeelden?
Heb je al gekeken naar je witbalans?
De Pentax K10D is door Pentax voor tot en met 100k getest
Pagina: 1