WiFi AP achter bekabelde router traag

Pagina: 1
Acties:

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 20:54

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Hoe lang ik het ook heb geprobeerd, op een gegeven moment kun je niet meer om een draadloos netwerk heen. Mijn pessimisme op het gebied van veiligheid heeft zich omgezet in optimisme betreft de mogelijkheden: ik ben wifi-fan geworden.

Een paar weken geleden heb ik een Linksys WRT54GC gekocht en op de al functionerende kabelrouter van Sitecom aangesloten. Zodoende ontstaat de volgende situatie:

[Livebox] => [Sitecom router] => [Linksys wifi-router] => PC/Wii

De Linksys had vanuit de fabriek het IP-adres meegekregen dat de Orange Livebox ook gebruikt (192.168.1.1), en dat werkt natuurlijk niet. Nadat ik dit had aangepast (192.168.2.1) werkte het best leuk, dacht ik. Totdat bleek dat ons "gewone" bekabelde netwerk eronder leed (op de Sitecom router zijn ook diverse PC's aangesloten).

Uit de How To van HyperBart bleek dat ik de DHCP van de wifi-router moest uitschakelen, en de router een IP moest geven dat in de range ligt van de Sitecom-router. Goed, van 192.168.2.1 naar 192.168.123.1 dan maar. Vervolgens heb ik een UTP-kabel tussen de Sitecom-router en LAN1 (niet WAN) van de Linksys gelegd.

Resultaat: het bekabelde netwerk werkt weer als van ouds snel. Het wifi netwerk is echter baggertraag. Een test van Speedtest.nl kan bijv. niet eens worden afgerond. Pagina's druppelen binnen, en mijn Wii kan niet meer connecten met bijv. EA. Kortom: het ene probleem is ingewisseld voor het andere.

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat de WiFi zo langzaam is?

Oh ja, de reden dat die Sitecom ertussen moet blijven staan, is dat het wifi-signaal niet goed door twee betonnen muren heen komt. Die weghalen is dus geen optie.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Livebox DHCP aan --> Router in switch modus --> accespoint als switch modus --> wii /pc
Of een livebox met wifi nemen

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 20:54

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Goed, wat ik inmiddels gedaan heb:

- DHCP op de Livebox aan laten staan;
- DHCP op de Sitecom DC-202 router uitgezet;
- DHCP op de Linksys WRT54GC router uitgezet;
- De Linksys een IP uit de range van de Livebox gegeven, maar buiten de DHCP-pool;
- Kabel tussen Sitecom lan-poort en Linksys lan-poort gelegd.

Alle apparaten (router + pc's) vragen nu ook een IP-adres aan bij de Livebox, en dat werkt. Dus wat dat betreft zijn we dichter bij de oplossing, waarvoor dank aan LuckyY _/-\o_

Maar nog steeds blijftdie Linksys zowel wifi als draadloos _zo_ verschrikkelijk traag :( In TIP:Linksys WRT54GC en zeer traag draadloos verkeer. wordt uitgelegd dat er een fout zit in versie 1 van de router, maar ik heb een V5.

Is misschien m'n WRT54GC gewoon stuq?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.