Nee, de tendens die je zou moeten besturen is uiting van logica die iedereen die één boek over economie of iets dergelijks heeft opengeslagen; Het gaat niet om die ene vrouw, het gaat er om dat het
logisch en
wenselijk is dat we een systeem hebben waarin we de kosten beperkt houden. Niemand roept dat het ze niet kan schelen, je moet alleen realistisch zijn en door hebben dat wij met 16 mil. belastingbetalers niet gezondheidszorg voor 7 mljrd. mensen kunnen betalen. Dáárom kan je niet jan-en-alleman - hoe zielig ook - uit andere landen zonder het stellen van zekere eisen in behandeling nemen.
Het verhaal over dat zo een patient met een onduidelijke medische achtergrond uit een risicogebied eerst e.e.a. aan kweekjes moet doen bij een huisarts spreekt, als je logisch nadenkt, hopelijk ook voor zich. Niemand zit er op te wachten dat zo iemand een rare ziekte het ziekenhuis - waar toch al fysiek zwakkeren liggen - brengt.
Het zou natuurlijk anders zijn als die anonieme vrouw je schoonmoeder was. En als je vrouw bijna letterlijk waanzinnig werd van verdriet en angst om haar moeder te verliezen. In dat geval zou zeker ieder van jullie graag bereid zijn om onverschillig welke kosten te dragen, tot ver voorbij de limiet van je financiële mogelijkheden.
Dat bewijst hoe gemakkelijk het is om iets te negeren waar je vanop afstand tegenaan kijkt.
Dat is logisch. Jij bent tegen naastenliefde ofzo? Dat je het beste voor je naasten wilt betekent nog niet dat je verblind bent en niet rationeel kan inzien dat dat maatschappelijk onhaalbaar is.
Ondanks dat begrijp en respecteer ik jullie mening. Nederland Luilekkerland is sowieso al in de uitverkoop, dankzij onze laffe politici.
De correlatie met het huidig onderwerp is?
afgezien van het feit dat dit wel een erg klok-klepel-verhaal isToch lees ik merkwaardige dingen waar ik het niet eens ben.
In Roemenie is ook een democratie met dus een bevolking die z'n eigen gezondheidszorg kiest (en betaald).
Ik vraag me af voor hoeveel Nederlandse kiezers de gezondheidszorg van doorslaggevend belang is voor hun kiesgedrag. Zijn daar exacte cijfers van? En heb je dan ook Roemeense cijfers voor me, zodat ik me er zelf van kan vergewissen dat je gelijk hebt als je in feite stelt dat de Roemenen bewust voor hun slechte zorgstelsel hebben gekozen? Tot ik vergelijkend materiaal zie, vind ik het onterecht om de Roemenen daarop aan te spreken.
Democratie draait niet alleen om naar de stembus gaan; dat iets gewaarborgd is in een democratisch stelsel vereist niet dat a) de kiezers daar (relatief) veel om geven en b) dat dit afzonderlijk behandeld wordt.
Romenië is een democratie en wat er met het argument bedoeld wordt is dat ze een eigen verantwoordelijk hebben.
Het enige probleem nu is dus het BSN nummer. En aangezien het geen Nederlandse bejaarde betreft zal die ook niet komen. Tenzij er genaturaliseerd wordt.
Naturaliseren is vaak niet meer nodig. Simpel inschrijven als ingezetene van een Nederlandse gemeente is voor EU-onderdanen genoeg om een BSN te krijgen. Voor Poolse arbeiders bestaat er zelfs een spoedprocedure om in no-time een BSN te krijgen. Anders zouden ze immers geen belasting kunnen betalen. Die laatste opmerking is strikt voor mijn rekening.
Dan doet ze dat toch ?
Het enige rare aan je verhaal is eigenlijk dat je beschrijft dat een hoop partijen van te voren te kennen hebben gegeven dat er geen probleem is. Ik vraag me hierbij echter af of jij voldoende duidelijk bent geweest en of je hun boodschap juist geïnterpreteerd hebt.
Dat vraag ik me ook af. Misschien had ik me moeten realiseren dat de hooggeplaatste professor die me na een verzoek om informatie uiterst vriendelijk en bereidwillig hulp aanbood geen enkel inzicht heeft in de acceptatieprocedures, laat staan in de lengte van de wachtlijsten. En misschien heb ik dan ook over de uitsluitingsclausule van de hulpverlening heengelezen die zegt: hulp voor iedereen, ongeacht ras, geloof of nationaliteit, met uitzondering van BSN-loze stakkers.
Je vraagt je niet hetzelfde af als ik mij af vroeg. Persoonlijk lijkt het mij sterk als verschillende bronnen allemaal A zeggen en vervolgens dezelfde bronnen (onafhankelijk!) allemaal B zeggen. De kans is groot dat
jij degene bent die onduidelijk is geweest of de boel per ongeluk (of onderbewust omdat je wilde horen wat je zelf denkt) verkeerd begrepen hebt.
De mooiste zin las ik ergens op
www.belastingdienst.nl. Iets in de strekking van: als u nog geen BSN heeft, dan kunt u tijdelijk uw Sofi-nummer gebruiken. De cijfers daarvan zijn identiek aan de cijfers van het BSN. Verzonnen door een Einstein-in-spe, één van de vele, vele raamambtenaren die wanhopig wachten tot hun genialiteit eindelijk wordt erkend.
Daar is helemaal niets raars aan. Er staat dat als je nog geen BSN hebt je je sofi-nummer kunt gebruiken. De cijfers van beide documenten zijn identiek. Dat is toch geen hogere wiskunde?