Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd door de auteur teneinde pijnlijke situaties te voorkomen. Dank voor jullie begrip.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 14:48 . Reden: Originele tekst verwijderd ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Even een kleine vraag: is die bejaarde een Nederlanders of een Roemeen?

Dat maakt namelijk wezenlijk uit wil Nederland niet alle lasten van de wereld op zich nemen en alle buitenlanden ontslaan van eigen verantwoordelijkheid. In Roemenie is ook een democratie met dus een bevolking die z'n eigen gezondheidszorg kiest (en betaald).
Nederland zou pas echt ziek zijn als Nederlands geld gebruikt wordt om niet-Nederlanders overal zomaar te helpen. Als liberaal zeg ik dat ieder volk binnen z'n landsgrenzen prima voor zichzelf zou moeten zorgen en dat geld ook voor Roemenie.

[edit]
Als nuance uiteraard wel dat Nederland via de EU fors meebetaald om in Roemenie de boel goed op poten te krijgen en ook dat Nederland voor niet-EU landen een genereus budget van 0.9% ontwikkelingshulp heeft. Andere landen als bv Brazilie enzo zijn ook altijd welkom om in Nederland het vak te leren, dus andere landen in de kou laten staan is ook niet het hele verhaal. Het is alleen patiententransport dat mijns inziens net ff tevergaat. De overige hulp, daar zal je mij niet snel over horen zeuren.
Iemand die honger heeft kan je een vis geven maar ook leren vissen immers. Hun kinderen schieten er dan ook tenminste wat mee op.

[ Voor 61% gewijzigd door Delerium op 01-04-2008 18:22 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 21:17
Ik ben het, eerlijk gezegd, volledig met ecta eens. Hard als het klinkt is het niet ons probleem, wij betalen dik voor een land dat een beetje leefbaar is. Ook eerdere generaties hebben daarvoor gevochten en als dat in andere landen niet zo is, dan kunnen wij niet meer dan goedbedoeld advies bieden.

[ Voor 53% gewijzigd door cryforhelp op 01-04-2008 18:16 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

ecteinascidin schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:10:
Even een kleine vraag: is die bejaarde een Nederlanders of een Roemeen?
Op de Nederlandse Antillen gebeurt hetzelfde. Studenten geneeskunde die daar een co-schap hebben gelopen in een verpleeghuis vertellen nare verhalen over doorligwonden waar de honden geen brood van lusten.

Ik citeer er een:
Een voordeel van maden is dan weer dat ze de wond schoonhouden.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• YellowCube
  • Laatst online: 20-12 18:43

YellowCube

Wait...what?

imo heeft dit meer met bureaucratie dan met de kwaliteit van de zorg te maken.
Mijn ervaring met dit soort dingen (in dit geval geen zieke patient uit het buitenland, maar een huwelijk) is dat je zelf al behoorlijk beslagen ten ijs moet komen. Dus zelf veel info inwinnen en op basis daarvan doorvragen bij mensen. Veel mensen bij bijv. overheidsinstanties weten vaak ook niet precies hoe het zit (zie daar het meebrengen van eigen kennis) je kunt dus in een situaties komen dat in een organisatie persoon A: ja hoor..het kan zegt, persoon B zegt nee, kan echt niet en persoon C zegt: het kan, mits...anders kan het niet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Ik snap nu ook niet wat hier onredelijk aan is.. Het is toch niet zo heel raar dat je als buitenlander niet zomaar in Nederland voor alles behandeld wordt?
Daarnaast zijn verschillende eisen mbt kweekjes enzo helemaal logisch. De TS schreeuwt zelf moord in brand over 17-eeuwse hygiëne. Nou welkom in Nederland waar we zo verstandig zijn dat we niet mogelijk infectiehaarden uit rare landen tussen al verzwakte mensen (in een ziekenhuis dus) leggen. Dat lijkt me toch júist iets logisch?

Het enige rare aan je verhaal is eigenlijk dat je beschrijft dat een hoop partijen van te voren te kennen hebben gegeven dat er geen probleem is. Ik vraag me hierbij echter af of jij voldoende duidelijk bent geweest en of je hun boodschap juist geïnterpreteerd hebt.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12 13:40
De financieel morele bezwaren daargelaten;
De MSRA bacterie check is niet voor niets in het leven geroepen. En wat de wachtlijsten betreft, het accepteren van dergelijke buitenlandse patienten (die niet in Nederland verwond zijn geraakt) zou de grootte hiervan niet ten goede komen. Iedere zorginstelling is helaas aan een maximum capaciteit gebonden.

Ook het bureaucratische systeem, hoe omslachtig het ook is, is er voor een reden. Maar dat praat foutieve voorlichting natuurlijk niet goed.

[ Voor 19% gewijzigd door JasperE op 01-04-2008 18:27 ]

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 11:39

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Imo ben je een beetje naief om te denken dat een buitenlander "zomaar" gebruik zou kunnen maken van de Nederlandse voorzieningen. Trek het eens door; nu is het een oude bejaarde uit roemenie. Daarna is het een oudere uit Polen, een meervoudig gehandicapte uit.... enz. enz.

I'm not as think as you stoned I am

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12 07:38
Door onder andere de invoering van de in Nederland verplichte basisverzekering die voor iedereen geldt, is dit inderdaad mogelijk en zou je Nederland ziek kunnen noemen.

De verzekeraar heeft echter al aangegeven de desbetreffende persoon te willen verzekeren, dus verzekering is al geen punt meer in de discussie. Het enige probleem nu is dus het BSN nummer. En aangezien het geen Nederlandse bejaarde betreft zal die ook niet komen. Tenzij er genaturaliseerd wordt. Persoonlijk vind ik dit een vreemde opmerking van het ziekenhuis, omdat daardoor geen enkele buitenlander behandeld zou kunnen worden in dat ziekenhuis.

Bij de hulpverlening kan ik mij wel iets voorstellen, namelijk de AWBZ indicatie icm met het BSN nummer. Deze is bedoeld voor verdere zorg na behandeling. Puur om te voorkomen dat Jan en alleman uit het buitenland gebruik gaat maken van de Nederlandse thuis/mantelzorg vergoedingen. Zij betalen er immers niet voor/ hebben er niet voor betaald. En dan kan ik de opmerking "FRAUDE" heel goed begrijpen.
Ik zou het namelijk niet terecht vinden wanneer Pietje uit Duitsland/Polen/Roemenie of waar dan ook vandaan zonder Nederlands paspoort cq. verblijfsvergunning (geen tijdelijke) het AWBZ potje leeg kan maken, terwijl later Nederlanders en mensen met vaste verblijfsvergunning er geen gebruik meer van kunnen maken omdat het potje leeg is.

Dus mijn invoer hier: Wel ziekenhuisverzorging maar geen nazorg waarbij de AWBZ aangesproken kan worden.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:46

weebl

YARR!

Ja, we moeten alle zieke mensen in Afrika hier ook maar naar toe halen omdat ze daar niet geholpen kunnen worden. En hier hebben we geld en bedden genoeg. 8)7

Het Nederlandse zorgsysteem is aangepast aan de Nederlandse maatschappij, niet die van de EU. Het is misschien heel zuur dat in andere landen mensen doodgaan omdat ze geen goede zorg kunnen krijgen, maar dat is niet ons probleem, maar het probleem van die landen. Dat wil niet zeggen dat we ze niet kunnen helpen met het oplossen van die problemen. Maar dat doe je niet door de zieken van daar hier naar toe te halen. Dat doe je door financiële en materiële steun en kennisoverdracht.

Om nou te zeggen dat Nederland ziek is vind ik ook een beetje te ver gaan. We zijn hier geen globale liefdadigheidsinstelling waar iedereen zomaar terecht kan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd door de auteur teneinde pijnlijke situaties te voorkomen. Dank voor jullie begrip.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 14:48 . Reden: Originele tekst verwijderd. ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:57:
Iedereen dank voor jullie reacties. De tendens die ik bespeur is: de ver van mijn bed show is mijn pakkie-an niet. Om de waarheid te zeggen denk ik er zelf in principe precies zo over.
Nee, de tendens die je zou moeten besturen is uiting van logica die iedereen die één boek over economie of iets dergelijks heeft opengeslagen; Het gaat niet om die ene vrouw, het gaat er om dat het logisch en wenselijk is dat we een systeem hebben waarin we de kosten beperkt houden. Niemand roept dat het ze niet kan schelen, je moet alleen realistisch zijn en door hebben dat wij met 16 mil. belastingbetalers niet gezondheidszorg voor 7 mljrd. mensen kunnen betalen. Dáárom kan je niet jan-en-alleman - hoe zielig ook - uit andere landen zonder het stellen van zekere eisen in behandeling nemen.

Het verhaal over dat zo een patient met een onduidelijke medische achtergrond uit een risicogebied eerst e.e.a. aan kweekjes moet doen bij een huisarts spreekt, als je logisch nadenkt, hopelijk ook voor zich. Niemand zit er op te wachten dat zo iemand een rare ziekte het ziekenhuis - waar toch al fysiek zwakkeren liggen - brengt.
Het zou natuurlijk anders zijn als die anonieme vrouw je schoonmoeder was. En als je vrouw bijna letterlijk waanzinnig werd van verdriet en angst om haar moeder te verliezen. In dat geval zou zeker ieder van jullie graag bereid zijn om onverschillig welke kosten te dragen, tot ver voorbij de limiet van je financiële mogelijkheden.

Dat bewijst hoe gemakkelijk het is om iets te negeren waar je vanop afstand tegenaan kijkt.
Dat is logisch. Jij bent tegen naastenliefde ofzo? Dat je het beste voor je naasten wilt betekent nog niet dat je verblind bent en niet rationeel kan inzien dat dat maatschappelijk onhaalbaar is.
Ondanks dat begrijp en respecteer ik jullie mening. Nederland Luilekkerland is sowieso al in de uitverkoop, dankzij onze laffe politici.
De correlatie met het huidig onderwerp is? afgezien van het feit dat dit wel een erg klok-klepel-verhaal is
Toch lees ik merkwaardige dingen waar ik het niet eens ben.

In Roemenie is ook een democratie met dus een bevolking die z'n eigen gezondheidszorg kiest (en betaald).

Ik vraag me af voor hoeveel Nederlandse kiezers de gezondheidszorg van doorslaggevend belang is voor hun kiesgedrag. Zijn daar exacte cijfers van? En heb je dan ook Roemeense cijfers voor me, zodat ik me er zelf van kan vergewissen dat je gelijk hebt als je in feite stelt dat de Roemenen bewust voor hun slechte zorgstelsel hebben gekozen? Tot ik vergelijkend materiaal zie, vind ik het onterecht om de Roemenen daarop aan te spreken.
Democratie draait niet alleen om naar de stembus gaan; dat iets gewaarborgd is in een democratisch stelsel vereist niet dat a) de kiezers daar (relatief) veel om geven en b) dat dit afzonderlijk behandeld wordt.
Romenië is een democratie en wat er met het argument bedoeld wordt is dat ze een eigen verantwoordelijk hebben.
Het enige probleem nu is dus het BSN nummer. En aangezien het geen Nederlandse bejaarde betreft zal die ook niet komen. Tenzij er genaturaliseerd wordt.

Naturaliseren is vaak niet meer nodig. Simpel inschrijven als ingezetene van een Nederlandse gemeente is voor EU-onderdanen genoeg om een BSN te krijgen. Voor Poolse arbeiders bestaat er zelfs een spoedprocedure om in no-time een BSN te krijgen. Anders zouden ze immers geen belasting kunnen betalen. Die laatste opmerking is strikt voor mijn rekening.
Dan doet ze dat toch ?
Het enige rare aan je verhaal is eigenlijk dat je beschrijft dat een hoop partijen van te voren te kennen hebben gegeven dat er geen probleem is. Ik vraag me hierbij echter af of jij voldoende duidelijk bent geweest en of je hun boodschap juist geïnterpreteerd hebt.

Dat vraag ik me ook af. Misschien had ik me moeten realiseren dat de hooggeplaatste professor die me na een verzoek om informatie uiterst vriendelijk en bereidwillig hulp aanbood geen enkel inzicht heeft in de acceptatieprocedures, laat staan in de lengte van de wachtlijsten. En misschien heb ik dan ook over de uitsluitingsclausule van de hulpverlening heengelezen die zegt: hulp voor iedereen, ongeacht ras, geloof of nationaliteit, met uitzondering van BSN-loze stakkers.
Je vraagt je niet hetzelfde af als ik mij af vroeg. Persoonlijk lijkt het mij sterk als verschillende bronnen allemaal A zeggen en vervolgens dezelfde bronnen (onafhankelijk!) allemaal B zeggen. De kans is groot dat jij degene bent die onduidelijk is geweest of de boel per ongeluk (of onderbewust omdat je wilde horen wat je zelf denkt) verkeerd begrepen hebt.
De mooiste zin las ik ergens op www.belastingdienst.nl. Iets in de strekking van: als u nog geen BSN heeft, dan kunt u tijdelijk uw Sofi-nummer gebruiken. De cijfers daarvan zijn identiek aan de cijfers van het BSN. Verzonnen door een Einstein-in-spe, één van de vele, vele raamambtenaren die wanhopig wachten tot hun genialiteit eindelijk wordt erkend.
Daar is helemaal niets raars aan. Er staat dat als je nog geen BSN hebt je je sofi-nummer kunt gebruiken. De cijfers van beide documenten zijn identiek. Dat is toch geen hogere wiskunde?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De software die ziekenhuizen gebruiken voldoen aan bepaalde regels. Die regels zijn op overheidsniveau vastgesteld. Een BSN of sofi-nummer is informatie die verplicht is. Een patient zonder die basisgegevens kan gewoonweg niet behandeld worden omdat heel veel systemen volledig ge-automatiseerd zijn. Een recept uitschrijven kan in moderne ziekenhuizen niet meer zonder dit via de computer aan te vragen en in te voeren. En zelfs als dat zou kunnen moet de arts via deze software ingeplanned worden. Selecteer een patient. Staat niet in de database. Voer nieuwe patient in: voer BSN of basis gegevens in, haal gegevens op van centrale landelijke database, niet gevonden.

Er zullen vast nog veel ouderwetse ziekenhuizen zijn waar je een onbekende persoon zonder BSN naar binnen kan smokkelen. Leg d'r voor het ziekenhuis neer en zeg haar dat ze geen woord mag praten. Geen identificatie, niks. Wellicht dat ze haar dan uit pure morele verplichting (en wettelijk neem ik aan) behandelen. (Dit is geen suggestie, trouwens, zie het als voorbeeld.)

Hoe dan ook - die "bureaucratische" regeltjes zijn er niet voor niets. Ze zijn er voor onszelf, om voor onszelf de zorg zo makkelijk mogelijk te maken. Hartklachten? Bel 112, komen ze je halen, laat je ID-kaart zien, en binnen 10 minuten lig je in het ziekenhuis waar ze met de modernste technieken aan je werken. Tienduizenden Euro's gaan er binnen een paar minuten doorheen. En jij hoeft je nergens druk om te maken.

Als ze dat elders niet zo geregeld hebben, is dat iets waar ze dan maar heel snel wat aan mogen gaan doen. Of met minder mooie woordjes: het is niet ons probleem.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:46

weebl

YARR!

Het Nederlandse openbare zorgstelsel (je hebt ook nog privéklinieken...) is bedoeld voor Nederlanders, niet voor de rest van de wereld. Zodra je hier uitzonderingen in gaat maken is het hek van de dam, en blijven we aan de gang. Zo is het over bijna de hele wereld. Wat ook logisch is, aangezien het echt iets is wat vanuit de overheid geregeld is. Daar is het dus ook afhankelijk van. Hoe meer geld de overheid aan gezondheidszorg besteed hoe beter het is. Als jouw overheid er geen geld aan besteed is dat een probleem van jouw land, en daar hoeven andere landen niet voor op te draven.

Daarnaast, blijft het rot voor je (fictieve) schoonmoeder in Roemenie. Echter is het zo dat ze gewoon pech heeft dat ze daar geboren is. Net zoals dat je beter in Zwitserland geboren kan worden dan in Tanzania. Dat klinkt lullig en oneerlijk, maar helaas is de wereld nou eenmaal zo. Echter denken de meeste mensen daar pas echt over na als ze het meemaken in hun naaste omgeving, zoals bijvoorbeeld je schoonmoeder.

• cryforhelp
  • Laatst online: 23-11 21:17
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:57:
Iedereen dank voor jullie reacties. De tendens die ik bespeur is: de ver van mijn bed show is mijn pakkie-an niet. Om de waarheid te zeggen denk ik er zelf in principe precies zo over.

Het zou natuurlijk anders zijn als die anonieme vrouw je schoonmoeder was. En als je vrouw bijna letterlijk waanzinnig werd van verdriet en angst om haar moeder te verliezen. In dat geval zou zeker ieder van jullie graag bereid zijn om onverschillig welke kosten te dragen, tot ver voorbij de limiet van je financiële mogelijkheden.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat zo voelt, en ben blij dat je zelf ook nog zo kan distantiëren dat je je niet aangevallen voelt. Dat sommige andere mensen zich dan toch geroepen voelen om de discussie op heftig niveau voort te zetten is jammer.

Wat ik altijd aangenomen heb is dat er eigenlijk in ieder land wel goede medische zorg te krijgen is, als je maar genoeg en de juiste mensen betaalt. Zou het niet een idee zijn om je schoonmoeder in een Roemeense privékliniek te laten verplegen? Ik weet niet wat de aard van haar ziekte is, en hoe duur zoiets is, maar het is denk ik de enige manier om professionele zorg in zo'n land te krijgen.
De mooiste zin las ik ergens op www.belastingdienst.nl. Iets in de strekking van: als u nog geen BSN heeft, dan kunt u tijdelijk uw Sofi-nummer gebruiken. De cijfers daarvan zijn identiek aan de cijfers van het BSN. Verzonnen door een Einstein-in-spe, één van de vele, vele raamambtenaren die wanhopig wachten tot hun genialiteit eindelijk wordt erkend.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:31:
Daar is helemaal niets raars aan. Er staat dat als je nog geen BSN hebt je je sofi-nummer kunt gebruiken. De cijfers van beide documenten zijn identiek. Dat is toch geen hogere wiskunde?
Besef je zelf wel wat voor kommaneukerige onzin dat is? Als de cijfers identiek zijn, dan is het toch hetzelfde fucking nummer dat je gebruikt. Dus gebruik je helemaal geen ander nummer. Alleen moet je dan wel dat nummer formeel omgezet krijgen. Maar normale mensen zetten dat op een heel andere manier neer, hier is duidelijk een ambtenaar aan het werk geweest die het totaalplaatje (dienstverlening aan burgers) is kwijtgeraakt.

Verwijderd

Misschien omdat het BSN je sofienummer vervangt? Met als achterliggende reden dat het dan makkelijker wordt voor de burger (één nummer). Het zijn dus niet dezelfde nummers (het ene is een BSN nummer en het andere is een SOFI nummer); Hoewel het dezelfde getallen zijn (enkel en alleen om de overgang voor de burger makkelijker te maken), hebben ze niet identieke functies.
Wanneer er dus om je BSN gevraagd wordt kán het zijn dat je deze nog niet hebt (overigens in uitzonderingsgevallen, aangezien de omzetting ook nog eens automatisch gebeurt).

Daar is dus geen ambtenaar die het totaalplaatje kwijt is, maar een poster (twee zelfs) die de klok heeft horen luiden, maar geen flauw benul heeft waar de klepel hangt en vervolgens vanuit dat kennisgebrek afgeeft op des vaderslands favoriete pispaal: de overheid (ambtenaar/bureaucraat/politici etc. zijn ter vervanging aanbevolen)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2008 23:54 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Op dit moment wel. In de toekomst niet meer. Weet jij veel of ze nieuwgeborenen een streepjescode of RFID nummer geven vanaf 1 jan 2009.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12 11:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat betreft die MRSA: mijn moeder is in een Duits ziekenhuis gedotterd. Toen ze naar Nederland vervoerd werd moest ze eerst een week in quarantaine vanwege MRSA. En dan hebben we het nog over een land waar de hygiene wel op orde is. Moet je eens denken wat je mee kunt brengen uit Roemenie, als ik je verhalen mag geloven.
Verder: die behandeling in Duitsland is volledig vergoed geworden. Dat is toch dezelfde situatie hoor ik je nu zeggen? Nee. Mijn Nederlandse moeder is in een Duits ziekenhuis geholpen en dat is betaald van haar Nederlandse ziektekostenverzekering. Als een Roemeen in Nederland geholpen wil worden dan zal dat door zijn Roemeense ziektekostenverzekering betaald moeten worden. Oh, die vergoedt dat niet? Dat is erg vervelend, maar dan kun je niet de last van de hele wereld op je nek halen. Goed, dat je het zelf wil betalen maar niet mag, dat is vervelend maar gevolg van ons zorgstelsel.
Overigens wil je een behandeling die enige tijd in het ziekenhuis vergt niet zelf betalen. Dat gaat je al gauw 10.000'den euro's kosten.

offtopic:
Kijk naar de VS als je wil zien wat er gebeurt als je meent 'het leed in de wereld' op te moeten lossen

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 14:49 . Reden: Originele tekst verwijderd ]

Verwijderd

Volgens de officiele lezing bestaat het Sofinummer niet meer deze is vervangen door het BSN.

Ik kan mij de persoonlijke situatie zeker voorstellen, maar er zijn duidelijke wetten en internationale afspraken die zulke zaken regelen. Schengenlanden die mogen zich zonder probleem registeren bij de gemeente als inwoner van een bepaalde gemeente en krijgen binnen een week of twee een BSN nummer thuisgestuurd waarnaar je een ziektenkostenverzekering kan afsluiten en dan aanspraak op kan maken. Niet schengen landen (dus ook Roemenie) hebben deze optie dus niet. Voor Roemenie kan dit gaan veranderen in de toekomst. Hoe het precies zit kan je het beste even bekijken op de site van www.MinBuza.nl.

Erg vervelende situatie, maar je zult toch echt het lange traject moeten doorlopen om het gedaan te krijgen. Ik ben me er van bewust dat je aan de telefoon andere dingen zijn verteld en alles rooskleurig klinkt, maar de helft van de tijd weten de mensen aan de telefoon niet eens de helft van wat de eigenlijke regels zijn.

Misschien kan je kijken naar prive kliniek in Roemenie? Dit is in Oost en Zuid Europe veel normaler en ze kunnen veel betere zorg bieden en waarschijnlijk ook goedkoper.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Is het uit alle macht willen rekken van het leven van een doodzieke bejaarde patient uberhaupt niet nogal discutabel? Willekeurig in welk land dit zich afspeelt? Is het vervoer van Roemenie naar Nederland niet zwaarder dan de tijd die haar misschien nog rest? Mag ze eigenlijk wel vliegen, of was je van plan haar met de auto op te halen? Of moet (een) Nederland(se zorgverzekeraar) voor een onverzekerde, niet ingezetene van Nederland dat ook betalen?
Ergo, ligt een deel van het probleem niet bij je vrouw en jou zelf? Dat jullie het proces van bureaucratie liever de schuld geven dan te accepteren dat de beste moeder misschien binnenkort overlijdt?

offtopic:
Wat een berg vraagtekens... :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Geplukt vanaf ons intranet:

.....
Elders in Europa verzekerden moeten een origineel, ingevuld E112-formulier inleveren bij de patiëntenadministratie.

oftwel: er wordt hier wel behandeld zonder BSN...
helaas is het hier een gespecialiseerd ziekenhuis, maar neem aan dat we niet de enige zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Deviator79 op 02-04-2008 11:32 ]

- Maar je maakt wel wat mee! -

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Deviator79 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:30:
Geplukt vanaf ons intranet:

.....
Elders in Europa verzekerden moeten een origineel, ingevuld E112-formulier inleveren bij de patiëntenadministratie.

oftwel: er wordt hier wel behandeld zonder BSN...
helaas is het hier een gespecialiseerd ziekenhuis, maar neem aan dat we niet de enige zijn?
Dat formulier moet worden aangeleverd door de zorgverzekeraar in Roemenie waar je schoonmoeder verzekerd is. Zij moeten toestemming geven om in een ander land behandeling te ondergaan, aangezien zij wel de rekening moeten betalen. Ik hoef je niet uit te leggen dat dat niet gaat gebeuren.

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
FirePuma142 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:46:
[...]

Dat formulier moet worden aangeleverd door de zorgverzekeraar in Roemenie waar je schoonmoeder verzekerd is. Zij moeten toestemming geven om in een ander land behandeling te ondergaan, aangezien zij wel de rekening moeten betalen. Ik hoef je niet uit te leggen dat dat niet gaat gebeuren.
..-> je kunt het ook zelf betalen:

Als u onverzekerd bent, moet u rekening houden met fors hogere kosten dan u gewend was. U kunt bij de patiëntenadministratie een prijsopgave vragen van de DBC die in uw situatie geldt. Het telefoonnummer vindt u achterop deze folder. Als u onverzekerd bent, dient u dit te melden bij de inschrijfbalie. Daar wordt contact opgenomen met een medewerker van de patiëntenadministratie, met wie u afspraken maakt over de betaling.

- Maar je maakt wel wat mee! -

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:55:
Is het uit alle macht willen rekken van het leven van een doodzieke bejaarde patient uberhaupt niet nogal discutabel? Willekeurig in welk land dit zich afspeelt? Is het vervoer van Roemenie naar Nederland niet zwaarder dan de tijd die haar misschien nog rest? Mag ze eigenlijk wel vliegen, of was je van plan haar met de auto op te halen? Of moet (een) Nederland(se zorgverzekeraar) voor een onverzekerde, niet ingezetene van Nederland dat ook betalen?
Ergo, ligt een deel van het probleem niet bij je vrouw en jou zelf? Dat jullie het proces van bureaucratie liever de schuld geven dan te accepteren dat de beste moeder misschien binnenkort overlijdt?

offtopic:
Wat een berg vraagtekens... :+
Zou je zo vriendelijk willen zijn hier nog op te antwoorden?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:07:
[...]
Onvoorstelbaar, gechargeerd? Ga maar kijken, 17-eeuwse hygiene bestaat nog in 2008.
Ten derde moet de huisarts eerst kweekjes maken voordat de patient uberhaupt het ziekenhuis in mag. MRSA protocol, wist u dat dan niet? Sorry, wij kunnen niets voor u doen.
Dus eerst vertel je dat ze uit een omgeving komt waar de regelen der hygiene en ontsmetting met voeten worden getreden en vervolgens spreek je de artsen er hier op aan dat ze netjes een kweekje maken en wel volgens de regels werken.Wat me vrij logisch lijkt met een patient die uit zo'n omgeving komt. ;)
edit:
Dus wat maasluip ook al zei O-)

[ Voor 8% gewijzigd door blobber op 02-04-2008 17:58 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 14:49 . Reden: Originele tekst verwijderd ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je toch al alles wil betalen, kan je dan niet een privé kliniek zoeken in het buitenland waar ze niet zo moeilijk doen met allerlei regeltjes?

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Flythe schreef op donderdag 03 april 2008 @ 21:19:
Als je toch al alles wil betalen, kan je dan niet een privé kliniek zoeken in het buitenland waar ze niet zo moeilijk doen met allerlei regeltjes?
Juist, in elk land zijn er prive klinieken die net zulke goede service verlenen als hier in Nederland (zo niet beter). En dus ook in Roemenie :)

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Ik ben zelf ruim 2 jaar aan het lijntje gehouden hier in Nederland in een poging om erkenning te krijgen voor een (gemakkelijk verhelpbaar) geboortedefect. In die tijd werd vrolijk misdiagnose na misdiagnose gesteld (zonder degelijk onderzoek nog wel), en liep ik constant tegen allerlei (bureaucratische) muren aan. Op dit moment lijkt het dat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren, maar ik ben toch echt wel doodziek geworden van hoe het er hier in Nederlandse ziekenhuizen aan toegaat.

Zelf ben ik (op eigen kosten) al naar een Duitse kliniek geweest, waar ik enkel goede ervaringen aan heb overgehouden. Voor de uiteindelijke operatie denk ik er dan ook sterk aan om naar Duitsland of Belgie te gaan (wat mijn verzekeraar dan wel zal vergoeden).

www.mayaposch.com

Pagina: 1