Kleuren verschillen bij bewerkte foto's op monitor t.o.v. af

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01 11:08
Ik heb een foto gemaakt en deze bewerkt. Bij het afdrukken bleken de kleuren niet hetzelfde te zijn, als ik bedoeld had op mijn monitor. Nou heb ik geprobeerd de kleuren van mijn monitor aan te passen, maar dit werkt niet. De foto's heb ik afgedrukt in de kruidvat (op de printer die daar staat van kodak).
Zou dat apparaat de foto's zelf hebben bijgewerkt? Heeft het dan zin voor mij om foto's aan te passen?
Hoe weet ik nou wat wel en niet kleurecht is? Hoe krijg ik het voor elkaar om de foto's "mooi" af te laten drukken? Ik heb het idee dat ik er totaal geen vat op heb.

vrede in rust

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nas T schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:59:
Ik heb een foto gemaakt en deze bewerkt. Bij het afdrukken bleken de kleuren niet hetzelfde te zijn, als ik bedoeld had op mijn monitor. Nou heb ik geprobeerd de kleuren van mijn monitor aan te passen, maar dit werkt niet. De foto's heb ik afgedrukt in de kruidvat (op de printer die daar staat van kodak).
Zou dat apparaat de foto's zelf hebben bijgewerkt?
ja, veel van de 1-uurs service-achtigen passen eigen compensatie toe.
Heeft het dan zin voor mij om foto's aan te passen?
nee, echter bij sommige afdrukcentrales kun je ervoor kiezen om de boel af te drukken zoals het is.
Hoe weet ik nou wat wel en niet kleurecht is?
als je monitor niet gecalibreerd is kun je dit niet zien.
Hoe krijg ik het voor elkaar om de foto's "mooi" af te laten drukken?
je monitor calibreren en bij een "echte" afdrukcentrale je foto's bestellen.
Ik heb het idee dat ik er totaal geen vat op heb.
colormanagement is idd zware kost, maar als je er een beetje kijk op hebt en er een beetje inleest kom je vaak een heel eind.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

@Nas T, je roert inderdaad een complex onderwerp aan: kleurruimte, sRGB, AdobeRGB, CMYK, kleurprofielen, calibratie, al dit soort zaken en meer (zowel soft als hardwarematig) hebben ermee te maken en hangen met elkaar samen. Google wat rond met die termen of lees om te beginnen dit topic op http://forum.fok.nl/topic/1113903 eens, daar staat al veel relevante info voor je in.

• Nas T
Super voor deze reacties. Ik zal misschien eens proberen af te laten drukken zonder compensatie, eens kijken wat dat doet.

vrede in rust

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:43

sapphire

Die-hard pruts0r

je zegt het ook zelf al een beetje...kruidvat. Daar heb ik al vaker foto's vandaan gezien bij m'n ouders en vaak zat er een bepaalde kleur zweem overheen en zoals jij ook had klopte de kleuren niet.

Gabriël AM5

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:09

ThunderNet

Flits!

sapphire schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:59:
je zegt het ook zelf al een beetje...kruidvat. Daar heb ik al vaker foto's vandaan gezien bij m'n ouders en vaak zat er een bepaalde kleur zweem overheen en zoals jij ook had klopte de kleuren niet.
Heeft niks met Kruidvat te maken... Er zijn namelijk 3 grote afdruk centrales:
Cewe
Litto
Fuji

Daar komt "alles" weg :) (Mediamarkt, Kruidvat, Blokker, Albert Heijn, etc.)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:43

sapphire

Die-hard pruts0r

blokker ben ik ook niet weg van, mediamarkt valt mee Appie ben ik tevreden over en de Cewe (daar print Hoogvliet ook ) over het algemeen ook (lekker verzadigde kleuren soms mooi :))
Maar toch echt de kruidvat ziet er elke keer neit uit......kan er weinig aan veranderen hoor :P

[ Voor 22% gewijzigd door sapphire op 01-04-2008 16:05 ]

Gabriël AM5

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ThunderNet schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:02:
[...]

Heeft niks met Kruidvat te maken... Er zijn namelijk 3 grote afdruk centrales:
Cewe
Litto
Fuji

Daar komt "alles" weg :) (Mediamarkt, Kruidvat, Blokker, Albert Heijn, etc.)
Als ik het goed begreep betrof het hier zo'n doe-het-zelf foto-afdrukzuil. Dat heeft dus weinig met afdrukcentrales te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 01-04-2008 16:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Orion84 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:07:
[...]

Als ik het goed begreep betrof het hier zo'n doe-het-zelf foto-afdrukzuil. Dat heeft dus weinig met afdrukcentrales te maken.
Klopt :) maar op de opmerking die volgde was het niet duidelijk of die foto's ook bij een kiosk wegkwamen...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

en anders ietsje meer betalen en naar pixum of profotonet gaan.

voor mijn uitvergrotingen ga ik nu hier om de hoek van mijn werk bij pixelprint in amstelveen.
wow wat een verademing is dat zeg.
Betaal wel 23 euro voor een 60x40 uitvergroting maar die kan je dan tenminste ook eerst komen beoordelen op een proefdrukje. *O*

en yep heb ook een spider gekocht a 90 euro om mijn monitor te calibreren anders wordt het totaal onbegonnen werk om een en ander te beoordelen |:(

[ Voor 0% gewijzigd door YellowCube op 03-04-2008 09:05 ]

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:44:
@Nas T, je roert inderdaad een complex onderwerp aan: kleurruimte, sRGB, AdobeRGB, CMYK, kleurprofielen, calibratie, al dit soort zaken en meer (zowel soft als hardwarematig) hebben ermee te maken en hangen met elkaar samen. Google wat rond met die termen of lees om te beginnen dit topic op http://forum.fok.nl/topic/1113903 eens, daar staat al veel relevante info voor je in.
Je verwijst van GoT naar Fok! Wil jij een ban ofzo :o ;)

Serieus: als je constante kwaliteit wil, moet je 'meten'. Jij je scherm en de afdrukcentrale moet een printprofiel leveren. Voor zover ik weet doen alleen profotonet en pixum (dacht ik) dat. Voor de rest is het gewoon 'natte vingerwerk' en kom je er niet achter welk profiel een afdrukcentrale heeft.

==
hoi

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 17:13

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb het probleem ook gehad bij Kruidvat (en meer goedkopere winkels)
Ik heb veel onderwaterfoto's na de vakantie en bewerk sommige als ze te blauw/groen zijn. Vervolgens knikkert Kruidvat er zelf een of ander filtertje over en zijn de kleuren weer totaal anders.

Was zelf heel erg te spreken over de foto's van Kral, maar:
Vanaf 1 juni zijn alle bedrijfsactiviteiten van Kral Super Photo, Objektief, en KPNklick beëindigd. Dit betekent voor u als voormalig klant dat u geen gebruik meer kunt maken van onze vertrouwde dienstverlening

:/

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Kral stuurde door naar Litto :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15

YellowCube

Wait...what?

FGA --> FGW

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Nas T
?? naar ander forumdeel?

Het was, zoals er werd gesuggereerd, afgedrukt op een fotozuil. Ik heb ff gekeken voor calibratiemateriaal, en de spyder lijkt wel interessant. Ik zag ook dat de Spyder 3 in meerdere vormen bestaat, onder andere de Spyder 3 Elite en de Spyder 3 TV. Kan de TV wat de Elite niet kan?
Want het zou ook errug fijn zijn om de tv's op echte kleuren te kunnen zetten, als er schijfjes met foto's onderin de DVD worden gedaan.

Ik ga een proefdruk laten doen (zonder automatisch bijwerken) via profotonet. Als ik dan twijfel, evt met automatisch bijwerken. Nou maar hopen dat het overeenkomt met wat ik zie.

vrede in rust

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:44:
Fotoafdrukcentrales werken niet in CMYK, maar wat leesvoer over kleurenruimtes is altijd verhelderend ;-)

Het boek van wijlen Bruce Fraser "Real World Color Management" is een goed startpunt.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:45
Nas T schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 19:16:
[...]

?? naar ander forumdeel?

Het was, zoals er werd gesuggereerd, afgedrukt op een fotozuil. Ik heb ff gekeken voor calibratiemateriaal, en de spyder lijkt wel interessant. Ik zag ook dat de Spyder 3 in meerdere vormen bestaat, onder andere de Spyder 3 Elite en de Spyder 3 TV. Kan de TV wat de Elite niet kan?
Want het zou ook errug fijn zijn om de tv's op echte kleuren te kunnen zetten, als er schijfjes met foto's onderin de DVD worden gedaan.
De TV versie is voor homecinema sets om je televisie te calibreren voor het kijken van films. Deze kan voor zover ik weet niet gebruikt worden voor computer schermen. In iedergeval heb ik daar niets over gelezen.

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Hier de verschillende spyders op een rijtje:

Afbeeldingslocatie: http://www.datacolor.eu/fileadmin/datacolor/images/productimages/comparison.JPG

Zelf heb ik sinds een tijdje de spyder3pro. Aangezien ik niet dagelijks bezig ben met drukwerk te produceren was dit goed genoeg voor mij. Het prijskaartje was dan ook een stuk vriendelijker dan zijn elite broertje.

Ik heb het ding nog niet zolang, en heb dus nog niet veel drukwerk gemaakt. Maar de dingen die ik tot nu toe wel heb gemaakt komen qua kleur veel en veel beter overeen met wat ik op mijn scherm zie.

Als ik er tijd voor heb, zal ik binnenkort eens een foto maken van het drukwerk en digitale versie langs elkaar.

als je zou beslissen 'm te gaan kopen: op hardware.nl is ie best goedkoop
Pagina: 1