Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49012

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel bezig om een assortiment overzicht te maken voor het bedrijf waar ik voor werk.
En ga dit opmaken in indesign, omdat ze dat graag wouden :*)

Om maar meteen naar het probleem toe te gaan zal ik daarover nu beginnen.

De producten krijg ik aangeleverd in een excel formaat.
deze zet ik om naar een tekstbestand tab gescheiden.

Dan ga ik naar indesign toe en probeer door middel van Data-merge ( gegevenssamenvoeging ) het tekst document te koppelen, dit lukt goed en krijg ook wel alle kolommen te zien die ik nodig heb.

Dan bouw ik een tekst vak op met een tabel en daarin de aangegeven kolommen dus zoiets.
Elke naam in een aparte cel.

<Artikelnummer> <Omschrijving> <Besteleenheid> <Overdoos>

Als het bij 1 artikel per pagina bleef was het geen probleem geweest en had ik hier genoeg aan.
Helaas moet hier dus een complete product groep komen te staan dus dan ziet de tabel er zo uit

Als ik nu op voorbeeld doe krijg ik niet het gewenste resultaat. ik krijg namelijk telkens de 1ste rij van het tekst bestand en die herhaalt zich telkens dus hij pakt niet de 2de rij en dan 3de rij etc.
maar als hem dan laat samen voegen dan zie ik dat elke rij op een nieuwe pagina is geplaats en dat is niet de bedoeling.

Ik krijg nu dus

80001 Test 1 10 1
80001 Test 1 10 1
80001 Test 1 10 1
80001 Test 1 10 1
80001 Test 1 10 1

en ik wil naar

80001 Test 1 10 1
80002 Test 2 11 2
80003 Test 3 12 3
80004 Test 4 13 4
80005 Test 5 14 5

Kan dit wel met datamerge binnen in indesign of is hiervoor een andere oplossing.
Data merge wordt vaak voor visitekaartjes gebruikt en brieven, maar dacht dat zoiets ook wel mogelijk zou zijn. heb ik het mis, of toch niet. of moet ik een andere oplossing gaan zoeken.

Ik heb google al gebruikt voor het geval, maar kom telkens terug op visitekaartjes en dergelijke.

Alvast erg vriendelijk bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 18:05
Niet dat ik het vaak gebruikt heb, maar volgens mij kan InDesign alleen inlezen vanuit een databestand, en zou dus de nummering hierin moeten zitten. Maar ik weet dit niet zeker...
Zou met bvb maken van entreekaartjes ook handig zijn als InDesign wel kan nummeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Savantas op 01-04-2008 14:30 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom moet je eigenlijk datamerge doen? Kun je niet gewoon een tekstkader aanmaken en het tab delimited .txt bestand daar (gekoppeld) in importeren?

Voor specifieke vormgeving kun je een pararaph style maken met de tab stops op de juiste plaatsen, rechts uitgelijnd waar nodig. Aanvullend daarop kun je voor elke kolom een text style aanmaken, en dat rijtje text styles automatisch toekennen binnen de paragraph styles door ze in de nested style functie van de paragraph style te hangen.

Daarnaast heb je ook een tabel-opmaakfunctie in InDesign, maar dat werkt wat log en langzaam als je een tabel over meerdere pagina's gaat spreiden.

Moet je de gegevens in een echt ingewikkeld patroon in laten lopen, dan is het een optie om van een voorbeeld-opmaak in InDesign om te zetten naar XML objecten, deze XML te exporteren, die met een tekst editor of een XML-parser te vullen met de gegevens, en dan weer terug te lezen in InDesign.

En als je een publicatie geheel customised geautomatiseerd wilt opmaken, kun je aan de gang met Javascript of Applescript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 20:57

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Ik heb de nl versie dus ik gebruik gegevenssamenvoeging ipv datamerge :P, maar denk dat het wel duidelijk is. Ik werk zoiezo nooit met tabellen, dus dit zal je zelf een beetje uit moeten vogelen. Stel je hebt een A4, je trekt hier een tekstkader van bijvoorbeeld 200mm breed en 6 mm hoog, hier voeg je een tabel in van 1 rij en 4 kolommen. Hier plaats je de omschrijvingen in (<Artikelnummer> <Omschrijving> <Besteleenheid> <Overdoos>) en dan kies je voor samengevoegd document maken.

In het menu dat je nu krijgt kies je bij "records per document pagina" voor meerdere records, als je nu voorvertoning aanvinkt, zie je dat alles onder elkaar word gezet. Bij de tab "layout meerdere records, kun je de afstand van bv de bovenkant papier aangeven en eventueel tussenwit. (alles word altijd weer op de linkerbovenhoek uitgelijnt). Je zult een beetje moeten klooien met die tabellen als je hier bv een kader omheen zet hoe je dit precies in elkaar krijgt, maar dat is aan jou.

[ Voor 3% gewijzigd door Freddy_Fish op 01-04-2008 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49012

Topicstarter
hey

super bedankt voor jullie comentaar en ik ben al aardig op weg, het lukte me eerst niet maar langzaam maar zeker kom ik achter de juiste methode, misschien omslachtig misschien ook niet maar het werkt tenminste en ze zijn hier tevreden haha..

het enigste nadeel is als je bijvoorbeeld een groep heb met

tekst ( intro verhaaltje )

meerdere cellen hieronder

dan wil die nog niet echt goed mee werken maar daar kom ik ook wel weer uit.
ik ben tenminste op de juiste weg

vriendelijk bedankt.