Asrock 939dual-sata2 boot niet + geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• krozzzkabouter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

krozzzkabouter

Vroemmm vroemm....

Topicstarter
Ik heb al enkele tijd (bijna 2 jaar) het volgende systeem draaien:

MB: Asrock 939dual-sata 2
CPU: AMD Athlon 64 3200+ Venice
MEM: 2x Twinmos 256 MB DDR PC2700 (dual-channel)
HD: 2x Maxtor SATA 120 GB 7200 RPM (Raid 0)
Video: Geforce 8600 GT 256 MB PCI-E (Daarvoor een tijdje een 6600 GT)
Voeding: Huntkey 400W
PCI kaarten: 1x 3com NIC, 1x TV-kaart
IDE: 1x DVD-speler, 1x DVD-brander

Nu was ik van plan om wat geheugen bij te prikken. Ik haalde een (werkend) reepje Kingston 512 MB PC2700 uit mijn mediacenter en verving de 2x twinmos in mijn eigen systeem voor het enkele reepje Kingston. (De intentie is om daar een nieuw reepje Kingston 512 MB bij te stoppen, maar deze heb ik nog niet in bezit, dus teste ik eerst het enkele reepje)

En toen ging het fout.

De PC starte niet meer op. Er kwam wel netjes stroom op te staan, de HD spint op, alle fans draaien, maar geen (moederbord)piepje en geen beeld.
Daarna uiteraard ging ik weer terug naar de oude situatie (Kingston 512 eruit, 2x 256 Twinmos er terug in), maar helaas geen resultaat. Ik bleef met hetzelfde probleem zitten.

Wat heb ik intussen geprobeerd:
- een enkel reepje twinmos 256 MB
- enkel of dubbel reepje(s) in de 4 verschillende banken in allerlei combinaties.
- CMOS clearen (meerdere malen)
- andere videokaart
- andere voeding
- ander (werkend) geheugen
- de hele PC uitgebouwd (alleen de CPU+ koeler op mobo laten zitten), mobo ook uit de kast geweest, alles stofvrij gemaakt en opnieuw ingebouwd.
- mijn twinmos geheugen in een andere PC getest (daarin werkt het wel!)
- andere monitor + kabel
- gedurende hele proces zo kaal mogelijk opstarten

Tijdens al het testen en proberen kwam het ook regelmatig voor dat er ook geen stroom meer op de PC kwam wanneer ik de aanknop induwde. Meestal een minuut later deed ie het dan weer wel, of na wat om/over-zet werk.

Wanneer ik zonder geheugen probeer op te starten krijg ik wel gewoon netjes 3 piepjes (mem error). De PC speaker is dus ook niet defect...

Inmiddels ben ik het helemaal kwijt en heb ik geen flauw idee meer wat het kan zijn, behalve dat het moederbord dood zou kunnen zijn?

De search heb ik uiteraard ook gebruikt, maar daarmee kon ik mijn probleem helaas ook niet oplossen.

Specs: [Gamestation] - [Laptop] - [Server/Mediacenter]

Verwijderd

Kun je niet je moederbord of processor vervangen want dat is nog het enige wat overblijft. ;)
En misschien staat er nog wat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wat je niet hebt geprobeerd. :)

• krozzzkabouter

krozzzkabouter

Vroemmm vroemm....

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:30:
Kun je niet je moederbord of processor vervangen want dat is nog het enige wat overblijft. ;)
En misschien staat er nog wat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wat je niet hebt geprobeerd. :)
Moederbord of CPU vervangen had ik helaas de mogelijkheid niet toe..

Het kingston geheugen dat ik besteld had was vandaag binnen en daarmee werkte het (zoals verwacht 8)7) dus inderdaad ook niet. Het moederbord wordt nu RMA teruggestuurd naar Asrock. De medewerker van de winkel dacht inderdaad ook dat het om een defect moederbord gaat.

Zal wel een creditering worden gok ik zo, aangezien het bordje niet meer gemaakt/verkocht wordt.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

• rveenman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 11:34
Hoi,

ik had hetzelfde probleem, bij mij gaf het moederbord alleen aan dat het een videoprobleem was. Dus videokaart getest en die werkte, voeding vervangen hielp ook niet, geheugen vervangen ook niet.

Maar nu mijn vraag: Wat is er uiteindelijk gebeurt met de RMA, heb je een nieuw bord gehad? Ik heb m namelijk ook opgestuurd en hoop dat ik snel!! een nieuwe heb. Hoop niet dat het op een creditering uitkomt, want een vervangend full ATX mobo met s939 vinden is niet zo gemakkelijk.

ID

• krozzzkabouter

krozzzkabouter

Vroemmm vroemm....

Topicstarter
rveenman schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 16:17:
Hoi,

ik had hetzelfde probleem, bij mij gaf het moederbord alleen aan dat het een videoprobleem was. Dus videokaart getest en die werkte, voeding vervangen hielp ook niet, geheugen vervangen ook niet.

Maar nu mijn vraag: Wat is er uiteindelijk gebeurt met de RMA, heb je een nieuw bord gehad? Ik heb m namelijk ook opgestuurd en hoop dat ik snel!! een nieuwe heb. Hoop niet dat het op een creditering uitkomt, want een vervangend full ATX mobo met s939 vinden is niet zo gemakkelijk.
Mijn bord is de RMA procedure ingegaan en sindsdien heb ik er niks meer van vernomen. De winkel waar ik hem gekocht heb gaf wel al aan dat Asrock niet erg snel is en dat ik op minstens 4 tot 6 weken kon rekenen.

Ik hoop inderdaad ook op een vervangend 939 bord, vanwege de overige hardware die ik heb maar ben bang dat dat niet het geval zal zijn.

Als je wil kan ik het je laten weten zodra er iets muteerd bij mij? Je mag me ook mailen op pauls87 at gmail dot com

• rveenman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 11:34
Hoi,

Nou inmiddels heb ik (direct via Asrock) een rma bord gehad, op zich wel lekker vlot gegaan. Computer opnieuw in elkaar gezet en wat denk je: Nog steeds niets. Inmiddels ben ik al wel wat wijzer.

Bij het vorige mobo dácht ik dat het om een videoprobleem ging, dat leek toch niet het geval te zijn. Nadat hij bij mij in de slaapstand was blijven hangen had ik een harde reset gedaan, daarna ging hij niet meer aan.

-Fans gaan draaien
-Geen beeld

Hij geeft namelijk een beepcode, en ik had niet precies geteld omdat ik niet dacht dat een piepje meer of minder uitmaakte. Bij het nieuwe mobo heb ik dat wel gedaan en nu bljikt het volgens de beepcode om een ROM checksum error te gaan. Dat betekend normaal gesproken dat je Bios corrupt is, maar het is een nieuw bord. Ik kan me slecht voorstellen dat er twee keer achter elkaar precies hetzefde probleem zich voordoet. Inmiddels Asrock gesproken maar in NL komen ze er niet uit, die hebben zelfs contact opgenomen met Taipei. Dat hoor ik dus nog.

In de tussentijd. Heeft iemand een ander idee hoe dit zou kunnen gebeuren.

Wat ik heb gedaan:

-Alle irrelevante kabels losgetrokken, dwz allés!
-Videokaart getest:werkt!
-Voeding vervangen (antec 430w naar coolermaster 620w), zelfde probleem!
-3 v/d 4 reepjes ram verwijderd en ook gewisseld met die 4
-Mobo vervangen
-Cmos gecleared

Behalven het geheugen dat ik nu heb, heb ik geen ander geheugen dat erin kan, en ik kan ook niet zo 123 aan een nieuwe processor komen. Dat zijn dus geen oplossingen die ik even kan uitproberen, en ga ik pas doen als ik dat heel zeker weet. Maar als iemand iets anders weet dan hoor ik het heel graag.

ID

Pagina: 1