PLC aan netwerk koppelen

Pagina: 1
Acties:

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-03 06:55
Goeiedag,

Ik hoop dat het hiet goed staat :P wist 1,2,3, niet waar het moest staan.

situatie
Wij willen gegevens van elke machine binnen het bedrijf op een server zetten in een grote database. Nu hebben we een paar problemen. Heb zelf al contact gehad met siemens en er zijn apparaten die je vervolgens aansluit op de PLC en deze verzend de informatie via netwerk weg. Alleen net de PLC die wij hebben ondersteunt dat apparaat niet. Het gaat om de CP 343-1 lean.

Tevens zijn er aparaten die je via serial aansluit op de PLC maar deze serial aansluiting is al in gebruik dus deze optie vervalt ook.

Nu hebben we het volgende in gedachten. We kunnen de inputs en outputs aftappen en deze linken aan een apparaat en vervolgens verzend deze apparaat het via netwerk door.
Alleen nu de vraag zijn er zoon soort apparaten ?
Als er zoon soort apparaten zijn moeten we natuurijk ook software hebben die die gegevens kan lezen. Zelf hadden we in gedachten om OPC datalogger te gebruiken maar hier worden PLC via netwerk aan gesloten en OPC datalogger pakt de gegevens van uit het netwerk. Alleen we moeten eerst deze link leggen :P

Hebben jullie misschien ideeen om dat voor elkaar te krijgen. Zelf willen we liever niet te veel aan de PLC doen. We hebben liever dat er een apparaat kapot gaat waar wij de inputs/outputs op aan sluiten dan de plc zelf.. O-)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 16:08
Je zegt dat je gegevens van je PLC over het netwerk wil kunnen uitlezen. als je er dan voor kiest om een apparaat te maken/kopen dat je op je IO aansluit heb je alleen maar je digitale in- en uitgangen over je netwerk. De netste oplossing blijft natuurlijk direct vanuit de PLC (danwel via rs232 of een PLC met zelf een ethernet aansluiting) uit te lezen. Dan kan je namelijk ook alle registerdelen van je PLC uitlezen met bijvoorbeeld analoge waarden of loging data. Is er voor jullie PLC niet een uitbreidingsmodule te krijgen voor een extra RS232 of ethernet poort (ken die desbetreffende PLC niet echt, wij zijn meer van de Mitshubishi)?

• Killertjuh
Invisible_man schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:40:
Je zegt dat je gegevens van je PLC over het netwerk wil kunnen uitlezen. als je er dan voor kiest om een apparaat te maken/kopen dat je op je IO aansluit heb je alleen maar je digitale in- en uitgangen over je netwerk. De netste oplossing blijft natuurlijk direct vanuit de PLC (danwel via rs232 of een PLC met zelf een ethernet aansluiting) uit te lezen. Dan kan je namelijk ook alle registerdelen van je PLC uitlezen met bijvoorbeeld analoge waarden of loging data. Is er voor jullie PLC niet een uitbreidingsmodule te krijgen voor een extra RS232 of ethernet poort (ken die desbetreffende PLC niet echt, wij zijn meer van de Mitshubishi)?
Danke voor snelle reactie
Sorry ben idd wat informatie vergeten te vertellen..
Maar in de informatie mag best een vertraging in zitten van maximaal 2a3 sec ofzo. Het is niet dat we deze direct nodig hebben. We willen met deze informatie een grafiek maken om te kijken waar zit nu eigenlijk de vertraging van het maken van 1 product.
Denk maar aan informatie zoals hoelang de deur open staat of hoelang hij aan het freezen is.

Het gaat over de PLC van siemens een Simatic s7-300

edit:
Op de PLC zelf hebben we nog wel een DB25 vrij. Maar ik kan alleen DB9 naar ethernet vinden :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Killertjuh op 01-04-2008 13:06 ]

• Invisible_man
Killertjuh schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:03:
[...]

Op de PLC zelf hebben we nog wel een DB25 vrij. Maar ik kan alleen DB9 naar ethernet vinden :'(
Dan pak je toch een 25 naar 9 polig verloopkabeltje, probleem opgelost. RS232 naar ethernet converters zijn er denk ik wel genoeg, heb een tijdje geleden zoiets van phoenix contacts voorbij zien komen.

Bij mij op het werk hebben wij het juist andersom, op de FX2N PLC van Mitsubishi zit een 9 polige aansluiting en onze bedieningspanelen hebben er juist een 25 polige.

[ Voor 16% gewijzigd door Invisible_man op 01-04-2008 14:52 ]

• Killertjuh
Invisible_man schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:50:
[...]

Dan pak je toch een 25 naar 9 polig verloopkabeltje, probleem opgelost. RS232 naar ethernet converters zijn er denk ik wel genoeg, heb een tijdje geleden zoiets van phoenix contacts voorbij zien komen.

Bij mij op het werk hebben wij het juist andersom, op de FX2N PLC van Mitsubishi zit een 9 polige aansluiting en onze bedieningspanelen hebben er juist een 25 polige.
Ja dat is idd een mogelijkheid verder heb ik dit nog gevonden ook wel leuk om effen naar te kijken

http://www.tinytag.se/datalog/iLOG_LAN1.html#Datatransfer

http://www.ipcas.com/products/digital-i-o-event-logger.html

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 16:15
Je hebt verloopkabels van DB25 naar DB9:
http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232.html
Ik weet alleen niet of dat in dit geval ook werkt.

• Killertjuh
jjbstolk schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:56:
Je hebt verloopkabels van DB25 naar DB9:
http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232.html
Ik weet alleen niet of dat in dit geval ook werkt.
Heb wat gezocht maar geen resultaat. Maar misschien weten jullie hier een oplossing op.

PLC --> (toekomstige apparaat) ---> tcpip netwerk

Dat "tokomstige apparaat" zouden we graag per ingang willen kunnen configureren. Denk maar aan: Porduct A moet hij bij ingang om de 5 sec een bit weg sturen. Maar bij product B hoeft hij maar om de 15 sec een bit te sturen.

Ook zou handig zijn als je per wijziging kunt instellen dat hij een bit moet sturen.

Iemand hier een oplossing voor? zit al 2dagen te zoeken :?

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03 14:58
Waar ik werk doen ze het als volgt:
Plc's met ethernetconnectie die verbonden zijn met een pc waarop WINCC draait. Dan draait op deze pc een OPC server die de data uit de WINCC haalt om dan vervolgens in een aangekocht software pakket te gebruiken. Bij ons is dit PI. Wij kunnen met 1 applicatie alle metingen van heel het bedrijf opvragen en monitorren. Dit is de simpelste en properste oplossing.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

mace

Sapere Aude

Een DB-25 aansluiting is gewoon een seriële aansluiting met een hele boel loze pinnen. :P

Ik zou gewoon een DB-25-naar-DB9 adapter kopen en dan zo'n RS232-naar-ethernet converter.

Volgens mij moet dat prima gaan werken!

• Killertjuh
mace schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:47:
Een DB-25 aansluiting is gewoon een seriële aansluiting met een hele boel loze pinnen. :P

Ik zou gewoon een DB-25-naar-DB9 adapter kopen en dan zo'n RS232-naar-ethernet converter.

Volgens mij moet dat prima gaan werken!
Killertjuh schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:36:
..............

Tevens zijn er aparaten die je via serial aansluit op de PLC maar deze serial aansluiting is al in gebruik dus deze optie vervalt ook.

..............
Zoals je las :) is dit niet van toepassing de seriale aansluiting is al ingebruik.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

mace

Sapere Aude

Killertjuh schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 12:06:
Zoals je las :) is dit niet van toepassing de seriale aansluiting is al ingebruik.
Oh, ik dacht dat er een DB9 in gebruik was en dat er nog een DB25 over was.
Verkeerd gelezen. :)

• Invisible_man
Killertjuh schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:03:
[...]

Dat heb ik ook gelezen ja :) . Maar om even meer tot een oplossing te komen. Jij zoekt nu volgens mij naar een kant en klare oplossing die naar mijn idee vrij moeilijk te vinden zijn. In weze dus een apparaat met een boel digitale ingangen die via ethernet communiceert wat er allemaal op de ingangen staat. Mischien kan je wat met een logic annalyzer, alleen zijn deze bij mijn weten vrij duur. Ben je mischien niet beter uit met een (goedkope en simpele) PLC met netwerkaansluiting en daar zelf een dergelijk apparaat mee programeren? Of is zulke kennis niet aanwezig om dit voor elkaar te krijgen?

• Killertjuh
Invisible_man schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:58:
[...]

Dat heb ik ook gelezen ja :) . Maar om even meer tot een oplossing te komen. Jij zoekt nu volgens mij naar een kant en klare oplossing die naar mijn idee vrij moeilijk te vinden zijn. In weze dus een apparaat met een boel digitale ingangen die via ethernet communiceert wat er allemaal op de ingangen staat. Mischien kan je wat met een logic annalyzer, alleen zijn deze bij mijn weten vrij duur. Ben je mischien niet beter uit met een (goedkope en simpele) PLC met netwerkaansluiting en daar zelf een dergelijk apparaat mee programeren? Of is zulke kennis niet aanwezig om dit voor elkaar te krijgen?
En de simpele PLC vervolgens te koppelen aan de bestaande PLC? Vervangen is geen optie

• Invisible_man
Killertjuh schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:09:
[...]

En de simpele PLC vervolgens te koppelen aan de bestaande PLC? Vervangen is geen optie
Het gaat je blijkbaar om de ingangen (en eventueel uitgangen) van de PLC, die knoop je dan zowel aan de bestaande PLC als aan de meet PLC (wordt bij uitgangen mischien al wat lastiger, maar dan kan ik zo niet zeggen zonder schema's). Je moet er dan bij keuze van de PLC wel om denken dat ze met de zelfde ingangspanningen werken en deze te koppelen zijn tussen de twee PLC's. Het liefst kies je dan ook een PLC uit de zelfde serie.

Maar al met al blijft de netste oplossing om die gegevens uit de bestaande PLC zelf te halen en daar heb je nou eenmaal een rs232 (of andere seriele verbinding) poort voor nodig of een ethernet poort. Met de Mitsubishi FX2N PLC's die wij hier gebruiken kunnen wij overigens de poort die we gebruiken om de PLC te programeren ook gebruiken als seriele poort (hier sluiten wij standaad onze bedieningspanelen op aan en op de RS232 poorten komt dan een modem te hangen voor telemetrie doeleinden), is dat geen optie voor jou (ben overigens niet thuis in jouw plc type)?
Pagina: 1