Aansluiten van papst 120mm fan met 2 losse draden?

Pagina: 1
Acties:

• Evil_Teddy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-01 16:17
Hallo mensen,

Ik heb vorige week een cpu + koeler gekocht (2e hands). de E6750 met een thermalright ultra 120 en een papst 120mm fan. De installatie is wel gelukt maar ik zit nu even met die papst fan die op de thermalright gemonteerd zit. Deze heeft namelijk geen connector meer, alleen 2 losse draden: rood en blauw. Hoe zou ik deze het best kunnen aansluiten?(het liefst zonder iets erbij aan te schaffen).

Alvast bedankt

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:59
Gewoon zo'n molex adapterkopen 3 pin en dan gewoon allbei de draden in uiterste aansluiten (Dus ene helemaal rechts en de andere links)
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/3-Pin-c_w180_h180.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door QuiCk01 op 01-04-2008 11:46 ]

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-01 21:54
QuiCk01 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:44:
Gewoon zo'n molex adapterkopen 3 pin en dan gewoon allbei de draden in uiterste aansluiten (Dus ene helemaal rechts en de andere links)
[afbeelding]
en als je er niks bij aan wil kopen trek de connector van een andere ventilator af die je al hebt liggen en verbind de kabeltjes door.

of soldeer ze recht op je moederbord. maar dat lijkt me niet echt aan te raden ;)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24

Zenix

BOE!

TgR_KILLER schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:15:
[...]

en als je er niks bij aan wil kopen trek de connector van een andere ventilator af die je al hebt liggen en verbind de kabeltjes door.

of soldeer ze recht op je moederbord. maar dat lijkt me niet echt aan te raden ;)
Inderdaad je kan er ook kroonsteentje tussenzetten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
QuiCk01 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:44:
[afbeelding]
Volgens mij moet je ze zo aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcdoctor-guide.com/wordpress/images/cpufanpinoutlabeled.jpg
Dus niet helemaal rechts en helemaal links.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Douw ze gewoon in een molex aansluiting en dan wat tapen :) Je kunt hem dat op 5 volt (rode en zwarte van molex gebruiken) 7 volt (rood en geel) of 12 volt (gele en rode) laten draaien. (zwarte draden zijn dus ground en de gekleurden de plus )

Ik weet zo niet de kleurcodes van draadjes maar ik geloof dat blauw de min (ground) was en rood de plus. Als ze verkeerd om zitten maakt het trouwens niks uit, je fan gaat gewoon niet draaien (of misschien de verkeerde kant op :P ) Maar dat merk je snel genoeg.

Vraag me niet hoe het kan dat de fan gaat draaien op de 7 volt manier, het is gewoon zo.

[ Voor 108% gewijzigd door jdm8 op 05-04-2008 20:30 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
dat kan toch niet xd dan heb je 2 plussen

de 5 en 12 volt...

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het gaat wel maar je stuurt stroom terug in het 5V circuit wat potentieel gevaarlijk kan zijn voor je voeding. Echter, als je een ander apparaat op je 5V lijn hebt staan dat meer stroom opneemt dan je ventilator, kan het geen kwaad.

Kijk ook eens hier: http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Speeddragon schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:45:
dat kan toch niet xd dan heb je 2 plussen

de 5 en 12 volt...
Het gaat om het spanningsverschil dus 12-5=7 volts,
volgens mij is het bij papst zo dat de witte rpm is de rode +12 en de blauwe -.

• Evil_Teddy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-01 16:17
Sorry voor de verschrikkelijk late reactie maar het is gelukt.
Was in eerste instantie inderdaad van plan om de draadjes rechtstreeks op een molex aan te sluiten maar de tweaker waarvan ik de koeler (+ meer) gekocht had is zo vriendelijk geweest een 3 pins connectortje met 3 losse draadjes op te sturen. Met hulp van wat jullie me hier uitgelegd hebben is het verder dus gelukt, Bedankt!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ff voor de mensen die het over 7 volt hadden. Volgens mij kan het totaal geen kwaad. Er zijn zelfs van die omzetstukjes te koop. (kreeg er eentje bij mijn CPU cooler). twee 3 pins stekkertjes (male en female) en drie draadjes die omgewiseld zijn. Dit kun je ook op een mobo aansluiten en als het schadelijk zou zijn zou voorla een MOBO het begeven (heeft een tijdje een 120mm fan daarmee op 7 volt op mijn MOBO gedraaid. Ook op de voeding was het geen probleem.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52
jdm8 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:04:
Ff voor de mensen die het over 7 volt hadden. Volgens mij kan het totaal geen kwaad. Er zijn zelfs van die omzetstukjes te koop. (kreeg er eentje bij mijn CPU cooler). twee 3 pins stekkertjes (male en female) en drie draadjes die omgewiseld zijn. Dit kun je ook op een mobo aansluiten en als het schadelijk zou zijn zou voorla een MOBO het begeven (heeft een tijdje een 120mm fan daarmee op 7 volt op mijn MOBO gedraaid. Ook op de voeding was het geen probleem.
Het probleem bij 7V uit een 12V en 5V toevoer, is de voeding. De 5V levert normaal stroom, in dit geval wordt ie echter als eindpunt gebruikt waar de stroom naartoevloeit. Als de 5V aan andere componenten stroom levert, is dit geen probleem. Levert de 5V verder aan andere componenten geen stroom, dan kan de voeding daar slecht tegen.

3kwp pvoutput

Pagina: 1