Opengl 1.x corruptie. 2.x OK

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hallo iedereen,

Ik vraag om jullie hulp bij een heel vreemd probleem; ik heb last van texture corruptie in OpenGL versies 1.X.

Onder het mom; een plaatje zegt meer:

OpenGL 1.1 (t/m 1.5):
Afbeeldingslocatie: http://rainmaker.homelinux.com/textures_thumb.jpg

OpenGL 2.0 (en 2.1):
Afbeeldingslocatie: http://rainmaker.homelinux.com/textures2_thumb.jpg

Zoals je ziet, ziet een 2.0 beeld er ook nog niet helemaal vlekkeloos uit (zie het menu onderaan), maar de draaiende kubus lijkt in ieder geval goed te gaan.

Ik heb geen enkel probleem in spellen. DirectX draait geweldig, zonder enig spoor van corruptie.

Het probleem lijkt niet gebonden te zijn aan een bepaalde applicatie, maar komt o.a. voor bij CPDN (een seti@home project). Seti zelf geeft ook wel wat corruptie, maar minder ernstig. Ook het programma wat bovenstaande draaiende kubussen genereerd (realtech OpenGL extension viewer) geeft duidelijk corrupte beelden.

De hardware is een Geforce 7600GT.
Dit draait op Windows X64.
Met Nvidia drivers 174.74.

Ik heb echter ook al andere driverversies geprobeerd (169.44, 169.28, 169.21 en 169.09), andere resoluties en verschillende kleurdieptes. Ook spelen met de settings in het nvidia control panel hielp helaas niet.

Kent iemand dit probleem, en misschien ook de oplossing?

[ Voor 6% gewijzigd door Rainmaker op 02-04-2008 14:30 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:39

M2M

medicijnman

dit is eigenlijk de eerste keer dat ik corruptie zie op enkel openGL. Aangezien je eigenlijk alle gangbare dingen (behalve temperatuur...) al geprobeerd heb zou ik als ik jouw was toch nog even kijken naar de temps en de voedingsspanning. Verder windows XP of vista? (beide zijn in x64 smaak te krijgen).

mocht het echt niet willen, er zit ondersteuning voor openGL in linux. Maak een USB linux stick of linux live cd, en probeer op een ander OS eens corruptie van je beeld te krijgen. Dan kun je je OS uitsluiten (samen met drivers). Het enige probleem met deze test is dat ik momenteel geen leuk OpenGL grafisch testje te voorschijn kan toveren.

ps.
offtopic:
plaatjes duren wel heel lang met laden hier. Thumbnails werken beter

-_-

• Rainmaker
M2M schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 17:25:
dit is eigenlijk de eerste keer dat ik corruptie zie op enkel openGL. Aangezien je eigenlijk alle gangbare dingen (behalve temperatuur...) al geprobeerd heb zou ik als ik jouw was toch nog even kijken naar de temps en de voedingsspanning. Verder windows XP of vista? (beide zijn in x64 smaak te krijgen).
Mijn temperatuur is prima. Ik weet even uit mn hoofd niet precies hoeveel, maar heb m volgens mij nooit boven de 75 graden uit zien komen. De graka is niet overgeclocked, dus zou me ook verbazen. En ik heb sindsdien mn casefans geupgrade :)

En ik draait XP X64.
mocht het echt niet willen, er zit ondersteuning voor openGL in linux. Maak een USB linux stick of linux live cd, en probeer op een ander OS eens corruptie van je beeld te krijgen. Dan kun je je OS uitsluiten (samen met drivers). Het enige probleem met deze test is dat ik momenteel geen leuk OpenGL grafisch testje te voorschijn kan toveren.
Ik ben fervent Linux gebruiker, dus een stickje is niet nodig :) Ik heb 2 smaken geïnstalleerd staan, Gentoo en Ubuntu Hardy.

In Linux heb ik hier eerlijk gezegd minder last van. GLXGears e.d. zien er prima uit. Ik heb wel wat texture corruptie met et, maar dat is vergelijkbaar met het onderste plaatje (waarschijnlijk gebruikt et opengl >=2.0).

Ik zou zo geen proggie weten onder linux waar ik perse OpenGL 1.0 kan forcen.

Ik heb wel (met wine) Ikea Homeplanner gedraaid. Hierin was zowel in Windows als in Linux ernstige corruptie zichtbaar (3d modus). Ik weet alleen niet of ik dat aan Wine moet toeschrijven of aan OpenGL.
ps.
offtopic:
plaatjes duren wel heel lang met laden hier. Thumbnails werken beter
Sorry, hier laden ze redelijk snel (vanaf t werk). Ik heb ook 2 Mbit upload. Maar je hebt wel gelijk, ik moet ze even resizen... Doe ik als ik thuis ben :)Plaatjes geresized.

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 16:21
Voor zover ik weet is OpenGL 2.0 gewoon een uitbreiding op 1.5, het verschil wat jij ziet in de GL extension viewer is dat de kubusjes in de >2.0 tests dmv shaders gekleurd worden ipv 'gewone' texture mapping. En dat is waar imho jouw probleem zit, glxgears gebruikt waarschijnlijk voor een groot deel vertex colors in plaats van textures en shaders werken dus ook goed. Is het probleem ineens begonnen? of na een driver update?

• Rainmaker
Ilmar schreef op woensdag 02 april 2008 @ 15:34:
Voor zover ik weet is OpenGL 2.0 gewoon een uitbreiding op 1.5, het verschil wat jij ziet in de GL extension viewer is dat de kubusjes in de >2.0 tests dmv shaders gekleurd worden ipv 'gewone' texture mapping. En dat is waar imho jouw probleem zit, glxgears gebruikt waarschijnlijk voor een groot deel vertex colors in plaats van textures en shaders werken dus ook goed. Is het probleem ineens begonnen? of na een driver update?
Duidelijk antwoord d:)b

Maar zou ik hier dan geen last van mogen hebben binnen DirectX? Bij mijn weten gebruikt DirectX ook behoorlijk wat shader e.d...

Eigenlijk moet ik zeggen "onbekend". Ik heb sinds kort een nieuw moederbord ingebouwd (met bijbehorende re-install), maar ben er pas redelijk laat achter gekomen (toen ik met BOINC aan het spelen was). Met mijn oude moederbord erin had ik hier volgens mij ook al last van, maar vond het toen niet storend (was alleen bij SETI, had nog geen andere projecten toegevoegd). SETI heeft echter wel ooit vlekkeloos gedraaid. Dus ik denk inderdaad iets van een driverupgrade. Maar de versies die ik tot nu toe geprobeerd heb, werken geen van allen... Ik zal eens een stokoude driver uit 2005 gaan proberen ofzo.

Bedankt voor je reply.

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Zou je voor de grap een andere grafische kaart kunnen proberen? :)

www.mayaposch.com

• Rainmaker
Sorry voor de late reactie. Ik zit middenin een verhuizing, en heb wat weinig tijd achter de PC.

Ik heb geprobeerd een oudere driver te downloaden, maar krijg iedere keer nadat setup start de melding dat "er geen Windows XP is aangetroffen". Zal wel komen omdat XP64 niet wordt ondersteund in de oudere drivers. Ik heb 85.81 geprobeerd en 84.21, beide geven die melding.

Ik heb helaas ook geen andere PCI-e kaart om het even mee te proberen... Lijkt me ook vreemd dat het een hardware probleem is, aangezien D3D wél goed werkt...

Verwijderd

humm
kan je voor de lol windows xp32bit draaien?
Best kans op dat windows 64bit drivers niet zo gezellige willen werken.
Linux ook 64bit? kijk even via een live cd met linux 32bit variant
Pagina: 1