Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:41

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Ik heb een keer van een vriend gehoord van verduisterend glas.
Wat moet je je daar nou bij voorstellen....

Het werk als volgende je hebt bijvoorbeeld een raam en doormiddel
van een kleine spanning/stoom op dat raam wordt het ineens donker.

Dus leuk als je een toilet hebt en dan helemaal van glas dat je er
gewoon door heen kan kijken en als je de verlichting op het toilet
aan doet zit je gewoon in een gesloten kamertje :)

Nu is mijn vraag hoe dit precies heet want ik ben wel nieuwsgierig
naar hoe het eruit ziet en wat zoiets kost voor mijn badkamerraam.

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Als de stoom uit valt sta je wel te kijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-07 13:00
Kun je al gewoon kopen

P.S. Vroeger zeker nooit Knight Rider gekeken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:09
siknu schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:43:
Als de stoom uit valt sta je wel te kijk :o
ts cool stuff. In the past, it has been extremely expensive. A local ice cream store installed it about 5 years ago as their bathroom door. The door was completely transparent until you turned the handle and it became instantly opaque. The ownder told me that he paid about 25,000 for the door at that time. In case you're wondering, it stays opaque if the door loses power.
valt gelukkig wel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 00:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 20:18
sjorsfeenema schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:39:
Het werk als volgende je hebt bijvoorbeeld een raam en doormiddel
van een kleine spanning/stoom op dat raam wordt het ineens donker.
Als ik me niet vergis, is het net omgekeerd! Er zitten namelijk vloeibare kristallen tussen twee glaslagen en de werking is ongeveer zoals van een LCD-scherm. Wanneer je de kristallen onder spanning zet, draaien deze zich allemaal in dezelfde richting en vormen een mooi geordende structuur. De kristalstructuur laat dan licht door waardoor je er logischergewijs doorheen kan kijken ;). Wanneer de spanning weg valt, gaan de kristallen in een willekeurige positie staan en blokkeren deze het licht.

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 31-03-2008 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:41

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Ah tanks dat is wat ik zoek mensjes.

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Laagvliegerke schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:53:Als ik me niet vergis, is het net omgekeerd! Er zitten namelijk vloeibare kristallen tussen twee glaslagen en de werking is ongeveer zoals van een LCD-scherm. Wanneer je de kristallen onder spanning zet, draaien deze zich allemaal in dezelfde richting en vormen een mooi geordende structuur. De kristalstructuur laat dan licht door waardoor je er logischergewijs doorheen kan kijken ;). Wanneer de spanning weg valt, gaan de kristallen in een willekeurige positie staan en blokkeren deze het licht.
Je vergist je wel. Haal maar eens het batterijtje uit je digitale horloge, als jouw theorie klopt zou je iets in de trant van 88:88:88 moeten zien. Het scherm wordt echter volledig transparent.

Je uitleg van de werking klopt globaal, maar is net verkeerd om. Zie ook de wiki: Wikipedia: Liquid crystal display

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Neen hoor, eigenlijk is mijn uitleg correct :) Zie Wikipedia: Smart glass en http://www.tech-faq.com/smart-windows.shtml. Er bestaan blijkbaar ook "smart windows" die geen gebruik maken van liquid crystals, dat wist ik niet. Dan heb ik weer iets bij geleerd ;)

Maar je heb wel gelijk over de LCD, ik mocht er de vergelijking niet mee gemaakt hebben. Het resultaat is er anders omdat men gebruik maakt van polarisatiefilters. Maar blijkbaar kan het bij LCD-schermen ook anders en is het afhankelijk van de toegepaste technologie. Bekijk maar eens de uitleg van de TN-technologie en de VA-technologie, op de wiki-link die je gegeven hebt:
Twisted nematic (TN)
When no voltage is applied to a TN liquid crystal cell, the light is polarized to pass through the cell. In proportion to the voltage applied, the LC cells twist up to 90 degrees changing the polarization and blocking the light's path.
Vertical alignment (VA)
When no voltage is applied the liquid crystal cell, it remains perpendicular to the substrate creating a black display. When voltage is applied, the liquid crystal cells shift to a horizontal position, parallel to the substrate, allowing light to pass through and create a white display. VA liquid crystal displays provide some of the same advantages as IPS panels, particularly an improved viewing angle and improved black level.
Verschillende technologie, omgekeerde werking. Dus in feite hebben we allebei gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Zo meen ik mij te herinneren dat in Splinter Cell Chaos Theory ook bepaalde levels zelfverduisterende glazen ruiten hadden. Ik wist niet dat dat echt bestond, en ook nog zo energiezuinig :o

De techniek staat voor niets zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hoe toevallig (?) is het, dat dit topic werd gepost vlaak voor dat het 1 april werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:59
Techneut schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 23:27:
Hoe toevallig (?) is het, dat dit topic werd gepost vlaak voor dat het 1 april werd.
Uhh, onzin? Ik heb dit al erg vaak gezien en in nederlandse huizen wordt het ook toegepast.

Is echt geniaal als verduistering.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
http://www.youtube.com/watch?v=nJStamHV5hQ
http://www.youtube.com/watch?v=YLz7_4-Otj8

Ik heb het een tiental jaar geleden ooit eens gezien in het huis van de toekomst. En dan als een gek drukken op die knop ;) Het blijft nog steeds leuk om te zien :P

[ Voor 73% gewijzigd door D-Three op 02-04-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:02
Kan je hier nou ook patronen en zo op laten verschijnen? Als het gewoon LCD-techniek is..

Zal wel leuk zijn met LCD-ramen, plasma-deuren en e-papier behang :+

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat is de levensverwachting van zo'n scherm? Hoe lang kan het meegaan? Dat vraag ik me wel af na het zien van dat soort video's (sommigen hebben zelfs een dimfunctie!). Echt gaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:50
Laagvliegerke schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 23:06:
Neen hoor, eigenlijk is mijn uitleg correct :) Zie Wikipedia: Smart glass en http://www.tech-faq.com/smart-windows.shtml. Er bestaan blijkbaar ook "smart windows" die geen gebruik maken van liquid crystals, dat wist ik niet. Dan heb ik weer iets bij geleerd ;)

Maar je heb wel gelijk over de LCD, ik mocht er de vergelijking niet mee gemaakt hebben. Het resultaat is er anders omdat men gebruik maakt van polarisatiefilters. Maar blijkbaar kan het bij LCD-schermen ook anders en is het afhankelijk van de toegepaste technologie. Bekijk maar eens de uitleg van de TN-technologie en de VA-technologie, op de wiki-link die je gegeven hebt:

[...]

[...]

Verschillende technologie, omgekeerde werking. Dus in feite hebben we allebei gelijk ;)
Bij een LCD scherm in een horloge of rekenmachine kan dit ook nagebootst worden.
Schroef je rekenmachine maar eens open en draai het plaatje met de kristallen maar eens om dan zul je zien dat alles zwart is behalve de letters(daar waar stroom op staat dus).
Pagina: 1