• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25
Beste tweakers,

Dit Topic wil ik starten voor mensen die problemen met hun digitale televisie signaal en Media Center hebben. Ik kon hier nou niet echt een goed topic van vinden.

Het volgende is in mijn situatie.

Ik woon in een rijtjeshuis, wat opgebouwd is in meerdere appartementen.
Daar is een Casema aansluiting, wat voor het tv signaal zorgt.
Hier hangen goede versterkers en alles aan, zodat iedereen goed voorzien is van een analoog signaal.

Setup:
32'' LCD scherm wat met mijn Media Center gekoppelt is op een resolutie van 1366x786

Media center:

Kast: Dign HV-7 kast
Mainboard: P5K-VM
CPU: E6600 gekoeld door een Zalman 8000
Harde schijven: 2x250GB Western Digital in Raid-0 (striping)
Harde schijven: 2x320GB Western Digital als data
Tuner: PVR-500
Opticals: 2x DVDrw
Geheugen: 2048MB DDR2 800
Videokaart: 8500GT Silent
Voeding: Zalman 450 Watt

Zoals je kan zien, dit apparaat is puur voor Media Center gebouwd, en doet niet meer, of minder bij mij thuis.

Nu wilde ik digitaal gaan met mijn tv-signaal, en ben de primafoon binnen gestapt.
Ik kreeg daar een pakket mee, wat ik een maand gratis kan uit proberen.
Pakketje onder de arm, en naar huis toe.

In het pakket zat een Decoder, Smartcard, Antenne en een scartkabel

Toen ik via S-Video de decoder aansloot op mijn s-video in van mijn PVR-500 kreeg ik zwart-wit beeld. Wat niet echt een succes was, en tot nu toe nog niet in kleur heeft gefunctioneert.

Toen maar via Tullip het signaal mijn media center binnen gebracht. Dit geeft niet de kwaliteit was het KAN zijn. Maar het is wel kleur. Het is iets beter dan de Casema Analoog naar mijn idee.

Ik denk dat ik een andere tuner nodig heb, die DVB-T ondersteunt. Maar als ik dan op bijvoorbeeld Alternate kijkt, zie ik geen tuners met een scart aansluiting, om geen kwaliteitsverlies te hebben.
Dus heb ik denk ik een tuner die wel fatsoenlijk met een s-video kan omgaan...maar welke!?

Ik kan even door het bomen het bos niet meer zien, en hoop op jullie advies/raad dat ik dit toch mooi kan laten samen werken met mijn Media Center.

Alvast bedankt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:41
Je moet zorgen dat je een tuner voor in je PC krijgt, waar je een smartcard in kunt drukken.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Je hebt een DVB-T tuner die Vista/XP MCE compatible is nodig én die smartcard ondersteuning heeft. Goede resultaten zijn te behalen met de FloppyDTV.
Dan heb je nog steeds 'mindere kwaliteit' dan 'andere digitale' ontvangers aangezien DVB-T (digitenne) beperktere bandbreedte heeft.

EDIT: en een puur media center met een RAID-0 setup? Waarom in hemelsnaam?

[ Voor 9% gewijzigd door kaajee op 31-03-2008 23:18 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:10
Zelf zou ik gewoon zo kijken of digitale televisie bij Casema nemen, want zoals kaajee al zegt knijpt Digitenne (KPN) de bandbreedte van de zenders en zeggen veel mensen ook maar 'net iets' betere kwaliteit te hebben dan analoge TV via Digitenne.

• CarJunkyXL
Ok,
Na wat google werk kom ik op het volgende uit:
http://www.multimediapc.n..._118_143&products_id=1578

En ik ga morgen even bellen wat Casema kan bieden. Want als ik Casema neem, heb ik dan wat aan mijn PVR-500? Of moet er dan alsnog een andere komen?

• CarJunkyXL
kaajee schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:07:
Je hebt een DVB-T tuner die Vista/XP MCE compatible is nodig én die smartcard ondersteuning heeft. Goede resultaten zijn te behalen met de FloppyDTV.
Dan heb je nog steeds 'mindere kwaliteit' dan 'andere digitale' ontvangers aangezien DVB-T (digitenne) beperktere bandbreedte heeft.

EDIT: en een puur media center met een RAID-0 setup? Waarom in hemelsnaam?
Waarom Raid-0?... HD films starten lekker snel, Media Center loopt lekker soepel... Vind het wel fijn werken zo :)

• CarJunkyXL
Net Casema gebeld. Maar die werken hetzelfde. Decoder, smartcard, via scartaansluiting.
Dus dat valt ook af.
Iemand ervaring met :
http://www.multimediapc.n..._118_143&products_id=1578
in combinatie met media center?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:49

MrScratch

I am rubber, you are glue

PVR500 is een analoge tuner. Als je digitaal wil werken zul je een digitale tuner in je PC moeten stoppen. DVB-T is voor digitenne, voor Casema zul je aan de DVB-C tuner moeten. Deze tuner neemt dus het werk van de decoder over en deze heb je dan niet meer nodig. De opmerking over tuners met scart is dan ook onzinnig. Tuners krijgen het signaal over coax binnen en zullen zelf het decoden doen.

Bellen met Casema heeft overigens weinig zin, zij ondersteunen alleen door hen goedgekeurde decoders en dat is nou precies wat je niet nodig hebt. Voor digiTV casema heb je nodig DVB-C tuner met Common Interface ingang en een CAM waar je smartcard inpast. Kijk anders in het DVB-C topic dat hier op GoT is, daar wordt alles haarfijn uitgelegd.

Ok, ik zie dat je met Casema hebt gebeld. Klopt precies met wat ik had verwacht. Overigens het kan dus wel, dat zij er niet van weten is een ander verhaal. Let wel: ze ondersteunen het niet, dus het kan in theorie in de toekomst opeens niet meer werken omdat zij iets aanpassen aan de techniek. Wees gewaarschuwd.

Overigens dat je zwart-wit krijgt bij S-video betekent dat de decoder geen S-video signaal ondersteund. Je ziet dan het Composite signaal vervormd over de s-video binnen. Zoek maar op een topics met svideo+zwart+wit en dan zie je dit zelfde euvel voorbij komen.

[ Voor 13% gewijzigd door MrScratch op 01-04-2008 10:25 . Reden: TS had gebeld met Casema ]

Look behind you! A three headed monkey!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
m.lammers schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:00:
Toen ik via S-Video de decoder aansloot op mijn s-video in van mijn PVR-500 kreeg ik zwart-wit beeld. Wat niet echt een succes was, en tot nu toe nog niet in kleur heeft gefunctioneert.
Dit is met een instelling waarschijnlijk wel te verhelpen. Bij zo'n svideo aansluiting kan er een composiet signaal (een signaal incl. kleur) of een SVHS signaal (kleur apart, 'betere' kwaliteit) uitgestuurd worden. Kijk eens naar de instellingen van de decoder en PVR 500.

• MrScratch

MrScratch

Rukapul schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:23:
[...]

Dit is met een instelling waarschijnlijk wel te verhelpen. Bij zo'n svideo aansluiting kan er een composiet signaal (een signaal incl. kleur) of een SVHS signaal (kleur apart, 'betere' kwaliteit) uitgestuurd worden. Kijk eens naar de instellingen van de decoder en PVR 500.
Dat kan alleen als de decoder S-video ondersteund. De meeste DigiTV decoders ondersteunen dat niet en mijn gok is dat die van TS dat ook niet doet. Dan is S-video einde verhaal.

• CarJunkyXL
Als ik een DVB-T tuner haal, zoiets als:
http://www.alternate.nl/h...tails.html?artno=JK%23P59

Kan ik de antenne van KPN er wel op aansluiten, maar wat doe ik met de decoder?

• kaajee
m.lammers schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:30:
Als ik een DVB-T tuner haal, zoiets als:
http://www.alternate.nl/h...tails.html?artno=JK%23P59

Kan ik de antenne van KPN er wel op aansluiten, maar wat doe ik met de decoder?
Marktplaats!

En ja als het goed is kun je daar antenne daar op aansluiten en nee, als je goed gelezen hebt gaat deze tuner je niet helpen, althans heel beperkt, want hij zal alleen maar de FTA (free to air, gratis) zenders laten zien. Als je alle kanalen die Digitenne aanbiedt wilt kunnen ontvangen zul je (zoals gezegd) een digitale tuner mét smartcard ondersteuning moeten nemen......

En terugkomend op je RAID......je zegt lekker snel HD films, maar die staan, neem ik aan, op je 2 data schijven. OS sneller starten: hij staat toch altijd aan? Of in standby? Verschil zal bovendien minimaal zijn.
Ik zeg dit omdat veel mensen 'stellen' dat RAID-0 zoveel sneller is, maar is eigenlijk (zwaar) overdreven voor een 'simpel' mediacentertje. Je loopt nl. nu wel het risico dat wanneer 1 schijf uitvalt je alles wat op die 2 250Gb schijven staat weg is, dan dus 500Gb aan gegevens kwijt!

[ Voor 26% gewijzigd door kaajee op 01-04-2008 10:49 ]

• CarJunkyXL
Haha, bedankt voor de reacties tot nu toe mensen,
Dus dan kom ik toch uit op het apparaatje van 160 euro. Ondertussen ga ik even googlen naar gebruikerservaringen met die kastjes.

• kaajee
Eigenlijk: als je via je MCE computer optimaal van digitale tv wilt genieten: vergeet die hele set top box en neem een MCE 'compatible' digitale tuner met smartcard ondersteuning, en dan kom je al snel uit op de eerder genoemde FlopyDTV waar een vors prijskaartje aanhangt, je moet ook nog CAM erbij kopen namelijk. Laat staat als je dual tuner wilt, zoals je nu met je 500MCE hebt, want dan dus 2x de kosten.........

• MrScratch

MrScratch

m.lammers schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:41:
Haha, bedankt voor de reacties tot nu toe mensen,
Dus dan kom ik toch uit op het apparaatje van 160 euro. Ondertussen ga ik even googlen naar gebruikerservaringen met die kastjes.
Vergeet niet dat je ook een CAM nodig hebt om in dat apparaatje te stoppen. Voor digitenne een Conax CAM van zo'n 50-60 euro en voor digi kabel een Alphacrypt CAM van dik 100 euro.

Maar ik stel voor dat je eerst nog wat meer onderzoek doet voordat je met euro's begint te smijten. Je lijkt nog niet echt heel erg ingelezen in het onderwerp en voordat je de mogelijkheden en het proces goed begrepen hebt, kun je beter wachten met zaken aanschaffen. Ik zou eerst bepalen wat je nu precies wilt bereiken en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn (dat laatste is het belangrijkste) van je keuze.

Let op, mening: Digitale tv providers doen er alles aan om hun techniek te beschermen en hebben op vele manieren de boel gesloten en gecodeerd gemaakt. Dit zorgt ervoor dat de consument ernstig beperkt wordt in de mogelijkheden. Jij gaat hier mee te maken krijgen omdat hun spul op een open platform (een mediacenter pc) wilt gaan gebruiken. Daar zijn ze absoluut niet blij mee en dus hoef je geen hulp van die kant te verwachten.

• CarJunkyXL
Heb helemaal over het hoofd gezien, dat het kastje exclusief Conax apparaat nodig heb.
Heb op een site allebei de spullen gezien voor 240 euro exclusief verzendkosten. Dan wordt het uiteindelijk wel een duur geintje denk ik.. :X

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:08
m.lammers schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:21:
Heb helemaal over het hoofd gezien, dat het kastje exclusief Conax apparaat nodig heb.
Heb op een site allebei de spullen gezien voor 240 euro exclusief verzendkosten. Dan wordt het uiteindelijk wel een duur geintje denk ik.. :X
Het is inderdaad schreeuwend duur. Maar is uiteindelijk (zeker op een LCD TV) imho de beste manier om goed beeld te krijgen! Ik heb zelf via TVHome twee FloppyDTV DVB-C tuners + Alphacrypts in mijn Vista MCE machine zitten, het werkt perfect, en geen seconde spijt van die honderden euros aanschafkosten! (gewoon niet aan terugdenken :P )

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Verwijderd

Hallo. Ik heb het hier allemaal werkend voor digitale kabel van Casema. Dus als je vragen hebt, stel ze maar. Ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden.

Eerste opmerking is dat je met analoog kijken nooit goede kwaliteit zult halen. S-video of Scart is allemaal analoog. Aansluiten van een digitale decoder van KPN of een kabelboer met zo'n kabeltje is uiteindelijk ook analoog en, erger nog, heel lastig te bedienen vanuit de computer.

Digitaal kijken dus, via een digitale tuner in je computer. Zo wordt het signaal nooit omgezet van digitaal naar analoog en neem je dus exact op wat de ontvanger binnenkrijgt. Kwalitatief is kabel of satelliet de beste keuze (DVB-C of DVB-S2 dus). Via de ether (DVB-T) is het niet optimaal. Ik heb gekozen voor DVB-C.

Voor wat betreft digitale tuners is In mijn ervaring de FireDTV/FloppyDTV van Digital Everywhere uit Oostenrijk de beste oplossing. De fabrikant ontwikkelt stevig door aan de drivers (inmiddels ook voor Vista) en het geheel werkt stabiel. Als je de installatie precies volgens het boekje doet tenminste en niet al te eigenwijs probeert te zijn. (Alleen het transponderlijstje voor Casema heb ik zelf even gemaakt.)

Hardware: ik heb een MCE2005 machine met daarin twee ingebouwde FloppyDTV tuners (interne firewire tuners in DVB-C uitvoering, dus voor digitale kabel). Daarbovenop nog een FireDTV (externe tuner, ook met firewire aansluiting). Voor geluid een Audigy4 kaartje, goedkoop en als één van de weinigen in staat om via de digitale uitgang een 'bit-nauwkeurig' signaal uit te sturen. Daardoor geen getrut met mixers of decoderen van DD/DTS in Windows, gewoon alles 1:1 naar de versterker.

Ik heb ook Vista draaien op dezelfde hardware en dat werkt ook goed met deze spullen. De computer schakelt tussen de twee systemen bij het opstarten met een geweldig programmaatje dat BootIt heet. Bijna niemand kent het maar het werkt perfect.

Alle tuners hebben uiteraard ook een AlphaCrypt kaart geïnstalleerd. Besteld in Duitsland kosten die ongeveer EUR 80 excl. BTW. De tuners heb ik rechtstreeks bij de fabrikant in Oostenrijk besteld, zonder BTW omdat ik een BTW nummer heb. Inclusief BTW kosten die tuners EUR 150 per stuk. De externe kost EUR 180.

Drivers: De beide interne tuners hebben hun MCE drivers geïnstalleerd, de externe tuner gebruikt de algemene BDA driver. De externe tuner gebruik ik namelijk met DVB Viewer. Deze software ondersteunt HDTV, teletekst en de elektronische programmagids die Casema meestuurt. Dat doet MCE allemaal (nog) niet.

Abonnementen: de interne tuners gebruiken een 'gewoon' Casema kaartje, waarop alleen het basispakket binnenkomt en waarvoor je dus (nog) geen extra kosten betaalt. De externe tuner heeft een uitgebreider Casema kaartje en ontvangt het pluspakket, HDTV en Film1.

Omdat DVB Viewer ook een uitgebreide opnamefunctie heeft (en dus een eigen tuner), kan ik op deze manier rechtstreeks kijken of alles opnemen en later via MCE terugkijken. De opnamen van DVB Viewer verschijnen gewoon in de lijst met Video's van MCE. Op die manier kan MCE wel degelijk HD materiaal weergeven. Tenminste, nadat je de CoreAVC codec installeert, de snelste HD decoder die volledig in software werkt.

Natuurlijk hoef je het niet zo uitgebreid op te zetten als ik. Een enkele FloppyDTV met CAM is al een hele verbetering voor je huidige situatie, als je tenminste in MCE zonder HDTV en teletekst kunt leven. Je kunt de tuners ook bij Nederlandse dealers krijgen (info via de site van Digital Everywhere).

Suc6.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:05
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:11:Eerste opmerking is dat je met analoog kijken nooit goede kwaliteit zult halen. S-video of Scart is allemaal analoog.
Dat is nu ook weer niet helemaal waar.
In "goede" kwaliteit opnemen/kijken is ook mogenlijk via analoog.
Vraag m.b.t. TV-kaart en digitale TV: S-Video opname met Hauppauge 150 PVR

Maar in DVB formaat opnemen blijft uiteraard de mooiste oplossing. :)

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:03

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Hmm, met 2x die FloppyDTV (+Alphacrypt) en een beetje moderne PC (GPU met UVD of PureVideo2) heb je eigenlijk geen digitale tuner van Samsung of Humax nodig? Want dat is ongeveer even duur, maar in de PC heb je meteen een recorder er bij. Enige mogelijke probleem is dan dat Casema (in mijn geval) 2 van die kaartjes moet willen uitgeven.

@Frisootje: je hebt geen probleem als met de Hauppauge 150 serie in combinatie met 4GB geheugen of meer (groen beeld zodra Memory remap aanstaat in de bios)? Of heb je geen 4GB geheugen.

Een FloppyDTV review.

Dit lijkt me een mooi alternatief voor digitale televisie op m'n nieuwe tv.

[ Voor 5% gewijzigd door SayWhatAgain! op 01-04-2008 14:50 ]

Verwijderd

The_Doman schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:30:
[...]

Dat is nu ook weer niet helemaal waar.
In "goede" kwaliteit opnemen/kijken is ook mogenlijk via analoog.
Vraag m.b.t. TV-kaart en digitale TV: S-Video opname met Hauppauge 150 PVR

Maar in DVB formaat opnemen blijft uiteraard de mooiste oplossing. :)
Precies. Het is gewoon niet hetzelfde. Alleen al door de omzetting van digitaal naar analoog en weer naar digitaal verlies je enorm veel details. Via coax verstuur je gewoon geen 720x576. De Casema's van deze wereld hebben een rechtstreekse dataverbinding met H'sum - als je digitaal kijkt, lijkt het wel DVD. Via analoog is het ook heel aardig - tot je het op een 40 of 50 inch scherm ziet. Brrr!

Verwijderd

SayWhatAgain! schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:49:
Hmm, met 2x die FloppyDTV (+Alphacrypt) en een beetje moderne PC (GPU met UVD of PureVideo2) heb je eigenlijk geen digitale tuner van Samsung of Humax nodig? Want dat is ongeveer even duur, maar in de PC heb je meteen een recorder er bij. Enige mogelijke probleem is dan dat Casema (in mijn geval) 2 van die kaartjes moet willen uitgeven.
Casema heeft daar niets in te kiezen, je loopt gewoon naar de MediaMarkt of waar dan ook en je schaft voor 3 tientjes zo'n kaartje aan. Doet het 10 dagen voor alle zenders (echt alles) en gaat daarna op zwart. In de tussentijd bel je Casema en geeft het kaartnummer door. Ik weet niet eens of Casema een limiet op de kaartjes heeft. Geld is geld toch?

Wat ik wel weet is dat Ziggo (zo heten ze nu) erover denkt om je voortaan elk jaar abonnementsgeld te laten betalen voor het kaartje. In ruil daarvoor hoef je dan maar één keer te betalen voor je extra pakketten; die komen dan op al je kaartjes beschikbaar.
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:49:
@Frisootje: je hebt geen probleem als met de Hauppauge 150 serie in combinatie met 4GB geheugen of meer (groen beeld zodra Memory remap aanstaat in de bios)? Of heb je geen 4GB geheugen.
Nee, dit is een HTPC en ik speel er geen games op. Er zit 2 GB geheugen in en een Core 2 Duo E6700. Een Hauppauge 150 heb ik hier nog nooit in gehad...

• MrScratch

MrScratch

Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:55:
Casema heeft daar niets in te kiezen, je loopt gewoon naar de MediaMarkt of waar dan ook en je schaft voor 3 tientjes zo'n kaartje aan. Doet het 10 dagen voor alle zenders (echt alles) en gaat daarna op zwart. In de tussentijd bel je Casema en geeft het kaartnummer door. Ik weet niet eens of Casema een limiet op de kaartjes heeft. Geld is geld toch?
Klopt, zo heb ik het ook gedaan. Nu staan er 2 kaartjes geregistreerd op mijn naam. Alleen met extra pakketten ga je ook 2x betalen. Daarom heb ik nu een andere oplossing gekozen.
Wat ik wel weet is dat Ziggo (zo heten ze nu) erover denkt om je voortaan elk jaar abonnementsgeld te laten betalen voor het kaartje. In ruil daarvoor hoef je dan maar één keer te betalen voor je extra pakketten; die komen dan op al je kaartjes beschikbaar.
Dat laatste ben ik in ieder geval blij mee. Ik vond het altijd al verschrikkelijk dat je niet alle tv's in je huis dezelfde zenders kon zien digitaal. Ik zou het een grote verbetering vinden als ze dit doorvoeren.

• CarJunkyXL
Order geplaatst bij de Wit Computers. Zij kunnen mij de DVB-T Floppy leveren + de houder. Is wel een totaal order van 233 euro geworden incl verzenden, incl BTW. Zal jullie op de hoogte houden van de resultaten.

• CarJunkyXL
De Floppy-DVB-T Tuner + Conax module is binnen

Ik heb de nieuwste drivers van digital everywhere site gehaald.
Deze heb ik geinstalleerd.
Als ik de kanalen nu scan in Vista MCE, ontvangt hij alleen de FTA zenders.

Als ik via DTVviewer ga scannen, werkt het allemaal wel. Dan heb ik de commerciele zenders en de FTA zenders.
Ik heb de handleiding gevolgt. En gezegt bij de installatie dat ik gebruik wil maken van MCE/Vista. Ook is de service gestart.
Maar toch pakt hij niet de commerciele zenders in Media Center.

Iemand Suggesties?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Als het is zoals bij DVB-C: MCE vindt ze wel, maar je moet ze manueel aanzeten. Ergens bij de instellingen (Gids - Kanalen bewerken of iets dergelijks, bij alle zenders aanvinken)

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/articles/floppydtv6_550.png

zie ook http://www.hardware.info/...here_FloppyDTV_CCI_test/5
voor meer uitleg :)

[ Voor 35% gewijzigd door psy op 09-04-2008 00:37 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• CarJunkyXL
Probleem opgelost. Als je kanalen heb gezocht, vind hij er maar 24. Dan moet je bij de optie kanalen bewerken de overige 31 selecteren die je wilt. Dan gaat het allemaal goed. Scherp digitaal beeld op mijn mediacenter nu!

Edit: Zoals PSY omschreven had!

[ Voor 7% gewijzigd door CarJunkyXL op 09-04-2008 09:52 ]

Pagina: 1