Dubbele belasting over invoer, dank u belastingdienst

Pagina: 1
Acties:

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vorig jaar product gekocht bij een bedrijf in Amerika. Netjes ingevoerd en als een brave burger belasting betaald. Product had kortgeleden een technische storing en moest even terug voor onderhoud. Bedrijf heeft het gerepareerd. Vervolgens is het teruggestuurd vanuit Amerika. Krijg ik mooi weer een aanslag van enkele honderden euro's.

Ben bezig met een bezwaarschrift, maar dit kan zomaar drie maanden tot een half jaar gaan duren.

Meer ervaringen met deze strenge procedure van de Bdienst?
Er zat sowieso een verklaring bij het pakket. Dus in plaats dat het pakket op het kantoor wordt gehouden om uit te zoeken hoe en wat, mag de burger het vervolgens zelf maar gaan oplossen.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Opzich wel kut, maar ook wel 'een beetje' te begrijpen. Bijna elk bedrijf/ebayer... die exporteert, schrijft RMA of Gift op zijn pakjes.

Redelijk normaal dat ze gewoon iedereen laten betalen en er niet meer op letten of het echt wel RMA of gift is.

Met een bezwaarschrift is het volgens mij redelijk eenvoudig op te lossen.

[ Voor 12% gewijzigd door jvvv op 31-03-2008 17:02 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat wil je precies bereiken met deze topic? Iedereen maakt weleens fouten, en ik ben ervan overtuigd dat de douane/belastingdienst dit wel corrigeert als je de juiste informatie verstrekt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
SG->SF

• Paquito
  • Niet online
Je hebt gelijk. Gift is een veelvoudig gebruikte manier.

Ik heb in ieder geval alle papieren van de vorige aangifte nog. Dus het een en ander valt makkelijk te bewijzen.

Het valt nog maar te bezien Aikon. Ik heb namelijk net met 2 douane medewerkers gesproken en eentje wist te melden dat in de wet staat dat je goederen van tevoren moet aangeven als er iets 'speciaals' aan de hand is. Ik heb dit natuurlijk niet gedaan. (weet ik veel)

Het is in ieder geval een waarschuwing voor andere kopers. Ik word weer heel erg geconfronteerd met 'goedkoop is duurkoop'.

[ Voor 19% gewijzigd door Paquito op 31-03-2008 17:26 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Het bedrijf had gewoon erop moeten zetten "replacement under warrenty" en dan was er geen probleem geweest.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Paquito
  • Niet online
Dit stond op de vrachtbrief vermeld. Op de een of andere manier is er wel belasting over geheven. Terwijl er niet eens een factuur bij zat.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Staat het serienummer van het apparaat niet op de oorspronkelijke invoerpapieren? Lijkt me dat je daar wat mee kan? :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Cyberpope schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:24:
Het bedrijf had gewoon erop moeten zetten "replacement under warrenty" en dan was er geen probleem geweest.
Tenzij ze dat niet geloven omdat bijna iedereen dat op zijn paketjes laat zetten. Of het is een "gift" ofzo.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

DinX

Motormuis

En wat als iedereen dat dan maar op z'n pakjes schrijft ? Niet meer dan normaal dat ze standaard nog eens belasting laten betalen. De dingen die nogmaals de voorbij de douane komen zijn maar een fractie van het aantal nieuwe imports. Dan zouden ze ze bijna allemaal maar moeten doorlaten.
Gewoon dus een bezwaarschrift sturen met een bewijsje erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 31-03-2008 20:12 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 10:52
Als het goed is hoef je die 2e invoer heffing niet te betalen zolang als jouw bezwaar in behandeling is.
Of is invoerheffing soms een uitzondering op die regel?

• Paquito
  • Niet online
sanfranjake schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:00:
Staat het serienummer van het apparaat niet op de oorspronkelijke invoerpapieren? Lijkt me dat je daar wat mee kan? :)
Ja, alles is te bewijzen met de oorspronkelijke papieren. Die heb ik gelukkig allemaal nog (normaal gooide ik ze altijd weg. pfew)

Niet alleen staat het aangegeven op de vrachtpapieren. Ook zit er een brief van het bedrijf bij (buiten het pakket dus, bij de vrachtpapieren) waarop duidelijk aangegeven staat dat het een 'warranty case' betreft. Aangezien liegen over dit soort dingen tegen de wet is in USA.... heeft iemand toch een stomme fout begaan.

Niet alleen moet ik met de Belastingdienst in conclaaf, ook moet ik bij UPS zijn omdat UPS administratiekosten heeft berekend voor het inklaren.

Verwijderd

Dat is het misdadige ook van de belastingdienst, de omgekeerde bewijslast. Eerst word je pakket schuldig verklaard en daarna mag je bewijzen dat het een replacement was.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik geloof dat het belangrijkste een verzendbewijs van het defecte product is. Ik heb deze situatie ook eens gehad, Retail besteld, OEM ontvangen. OEM teruggestuurd via TNT post maar zonder track & trace... uiteindelijk juiste pakketje ontvangen met wederom naheffing, nu ging dat gelukkig om een relatief klein bedrag. Ik heb toen ook wat advies ingewonnen bij ik geloof FedEx en nog ergens, maar het was de moeite niet voor mij.

Wel grappig dat de invoerkosten verschilde, vraag me toch af hoe ze op die bedragen komen :+

Trouwens zelfs toen nog een topic over geopend

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

paQ

met het zinnetje "no comercial value"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Paquito
  • Niet online
Banjy schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:58:

Wel grappig dat de invoerkosten verschilde, vraag me toch af hoe ze op die bedragen komen :+

Trouwens zelfs toen nog een topic over geopend
Daar zeg je wat, want bij mij scheelt het ook 100 euro met het vorige bedrag. Maar het lijkt mij dat ze bij dit tweede bedrag gewoon iets hebben vastgesteld.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

Ik had begrepen dat TNT Post met het inklaren van buitenlandse zendingen is belast. Helaas heb ik op die manier meegemaakt dat ik invoerrechten en btw moest betalen op computerspul uit de VS. Terwijl er op computerspul geen btw geheven mag worden.

Ik kreeg de zending aangeboden met een betalingsverzoek. Ik had op dat moment niet voldoende cash in huis, maar zag wel dat er btw werd geheven. Ik heb verzocht om een herziening van de kosten en dat gemaild naar een bepaald adres van TNT Post. Nooit een reactie op gehad.

Uiteindelijk door een fout bij de post heb ik niets betaald :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 10:40
PcDealer schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:29:
Ik had begrepen dat TNT Post met het inklaren van buitenlandse zendingen is belast. Helaas heb ik op die manier meegemaakt dat ik invoerrechten en btw moest betalen op computerspul uit de VS. Terwijl er op computerspul geen btw geheven mag worden.

Ik kreeg de zending aangeboden met een betalingsverzoek. Ik had op dat moment niet voldoende cash in huis, maar zag wel dat er btw werd geheven. Ik heb verzocht om een herziening van de kosten en dat gemaild naar een bepaald adres van TNT Post. Nooit een reactie op gehad.

Uiteindelijk door een fout bij de post heb ik niets betaald :)
BTW mag zeker wel geheven worden over computerspul, invoerrechten alleen niet, heb je die toevallig niet aangezien voor inklaringskosten?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

3p0x schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:00:
[...]

BTW mag zeker wel geheven worden over computerspul, invoerrechten alleen niet, heb je die toevallig niet aangezien voor inklaringskosten?
Ik dacht al dat ik iets door elkaar haalde. Inklaringskosten vielen mee, de invoerechten dus niet (i.p.v. btw).

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:48:
Dat is het misdadige ook van de belastingdienst, de omgekeerde bewijslast. Eerst word je pakket schuldig verklaard en daarna mag je bewijzen dat het een replacement was.
Dat gaat overal zo in het leven. Je bent schuldig tot je ontschuld is bewezen. En vooral als het jij tegen de Staat/Regering bent.

Verwijderd

Moet in principe geen probleem zijn. Bij het versturen van je artikel naar de USA, heb je ook een verzendformulier in moeten vullen. Als je dat netjes had ingevuld, dan sluit dat netjes aan op je teruggekomen pakket.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 12:38 ]

Pagina: 1