Toon posts:

PC speelt surround in stereo af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een vreemd probleem op m'n computer
Praktisch alle surroundgeluiden worden gewoon in stereo afgespeeld; gaande van films tot games. Enige uitzondering is als ik iets afspeel met VLC-player, die werkt gewoon keurig in 5.1. Ook het THX-setup venstertje van m'n geluidskaart speelt zoals het hoort.

Probleem viel me enkele dagen geleden op, en heb bij mijn weten toen niets abnormaal gedaan aan m'n computer. Alle instellingen in het configuratiescherm staan goed, kabels zijn allemaal juist aangesloten, enz...
Ik heb al zowat alles opnieuw geïnstalleerd dat met geluid te maken heeft wat ik me zowat kan indenken; DirectX, drivers, codecs, WMP.

De computer draait op Windows XP, geluidskaart is een Audigy 2 ZS
Iemand een idee?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Jag

Het handigste is om Media Player Classic te gebruiken om zoiets op te lossen (sowieso verruit beste player). Als je een film afspeelt met rechtermuisknop op beeld klikken, naar filters gaan en dan kijken welke audio codec gebruikt wordt. Die audio codec openen en de properties zo instellen dat SPDIF out wordt gebruikt.
Enige valkuil is nog dat je AC3 decoding van je geluidskaart uit moet zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, voor alle duidelijkheid, het is gewoon een simpel 5.1 setje dat op m'n geluidskaart is aangesloten, geen receiver ofzo he. Met die spdif schiet ik dus niets op lijkt me.
MP Classic werkt trouwens ook niet correct, die had ik al. Het probleem zit ook in games, waar een mediaspeler volgens mij niet zoveel te zoeken heeft.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Jag

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 17:48:
Hmm, voor alle duidelijkheid, het is gewoon een simpel 5.1 setje dat op m'n geluidskaart is aangesloten, geen receiver ofzo he. Met die spdif schiet ik dus niets op lijkt me.
MP Classic werkt trouwens ook niet correct, die had ik al. Het probleem zit ook in games, waar een mediaspeler volgens mij niet zoveel te zoeken heeft.
Verneld dat dan de volgende keer aub erbij :). Met MPC kan je dit probleem nog steeds wel tackelen. Maar het is eerst wel een goed idee in de control panel van de Audigy even een speaker testje doen (kan je meteen even kijken of de speaker instellingen goed staan). Als dat allemaal klopt kan je kijken in MPC in de instelling van de audio codec of dat goed staat. Maar dikke kans dat de oplossing in de control panel zit.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:49:
[...]

Verneld dat dan de volgende keer aub erbij :). Met MPC kan je dit probleem nog steeds wel tackelen. Maar het is eerst wel een goed idee in de control panel van de Audigy even een speaker testje doen (kan je meteen even kijken of de speaker instellingen goed staan). Als dat allemaal klopt kan je kijken in MPC in de instelling van de audio codec of dat goed staat. Maar dikke kans dat de oplossing in de control panel zit.
Okay, sorry ;)
Luidsprekertestje verloopt foutloos op alle 5 kanalen en subwoofer, en heb ook de codec instellingen in MPC nagekeken en daar staan de instellingen ook correct.
Heb nu nog eens verder aandachtig beluisterd bij een film, lijkt me niet echt stereo mode te zijn, want de stemmen zijn veel te stil, lijkt of het center kanaal gewoon niets meer doet. Bij een spel daarentegen is het wel gewoon stereo, want daar kloppen de volumes van de stemmen tegenover de rest wel.