[GPO] Restricted Groups, users ook domain admin?

Pagina: 1
Acties:

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik heb d.m.v. restricted groups in een policy een securitygroup toegevoegd aan de group "builtin\administrators". Wat volgens mij niet meer betekend dan dat de user local administrator wordt.

In de gpo Computer Configuration-Policies-Windows Settings-Security Settings-Restricted Groups Onder Group heb ik BUILTIN\Administrators met als members Local Admins

In de AD heb ik de users die local admin mogen worden lid gemaakt van deze group

Dit werkt prima. De gebruiker wordt inderdaad local administrator. Maar.... De gebruiker krijgt ook over het domain administratieve rechten. Dit wil ik dus niet, maar weet niet waar het nu fout gaat of wat ik fout doe?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan wordt die policy misschien ook op de domaincontrollers toegepast?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• BP_LOZ
sanfranjake schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:30:
Dan wordt die policy misschien ook op de domaincontrollers toegepast?
Hoe zie of kan ik dit uitschakelen dan? Naar mijn weten en wat ik gelezen heb bepaal ik de groep en daarna de members. Dus Builtin\Administrators | Local Admins

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bvandepol schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:45:
[...]

Hoe zie of kan ik dit uitschakelen dan?
Nou, door op te letten waar je je GPO op van toepassing laat zijn?
En welke GPO misbruik je hier dan voor eigenlijk - toch niet je Default Domain (of Domain Controllers) Policy?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
alt-92 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:48:
[...]
Nou, door op te letten waar je je GPO op van toepassing laat zijn?
En welke GPO misbruik je hier dan voor eigenlijk - toch niet je Default Domain (of Domain Controllers) Policy?
Dat het niet handig is, moge duidelijk zijn, maar imho maakt het niet uit. Het zorgt er alleen voor dat je users ook local-admin op je servers zijn, niet dat je dat wilt, maar ze zijn dan geen domain admin :).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
SlinkingAnt schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:53:
[...]

Het zorgt er alleen voor dat je users ook local-admin op je servers zijn, niet dat je dat wilt, maar ze zijn dan geen domain admin :).
Maar wat is een localadmin op een domaincontroller ook al weer in Server 2003, juistem ja :P

Mijn spoorwegfotografie

• BP_LOZ
SlinkingAnt schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:53:
[...]

Dat het niet handig is, moge duidelijk zijn, maar imho maakt het niet uit. Het zorgt er alleen voor dat je users ook local-admin op je servers zijn, niet dat je dat wilt, maar ze zijn dan geen domain admin :).
Nee, nee. Ik heb een aparte OU waar ik deze policy aanhang. Het is ook een aparte policy.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sanfranjake schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:54:
[...]

Maar wat is een localadmin op een domaincontroller ook al weer in Server 2003, juistem ja :P
Sterker nog, een local admin kan zelfs op een werkstation vrij eenvoudig domain admin rechten nemen (toe-eigenen).

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 31-03-2008 18:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:04:
[...]

Sterker nog, een local admin kan zelfs op een werkstation vrij eenvoudig domain admin rechten nemen (toe-eigenen).
Heb je hier meer info over? Als ik een gebruiker heb die lokaal admin is kan hij zichzelf elevaten tot domain admin? :?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
alt-92 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:04:
[...]

Kan dat met Active Directory nog steeds? Met NT4 ken ik een paar trucjes....

Poweruser > Administrator was me wel bekend: A member of the Power Users group may be able to gain administrator rights and permissions in Windows Server 2003, Windows 2000, or Windows XP

Mijn spoorwegfotografie

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sanfranjake schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:08:
[...]

Kan dat met Active Directory nog steeds?
Het is meer werk, maar het kan nog steeds.
Laat maar eens een pentester tekeer gaan :)

[edit]
Dat is dan eigenlijk niet eens je grootste risico.
Belangrijker is dat je hiermee de deur wijd open zet voor een self-induced Denial of Service aanval.
Immers: een local admin kan bij een default config de domain admins uit de local admins groep knikkeren - en dan heb je een oncontroleerbare doos in je domain zitten waar van alles op gedaan kan worden.

[ Voor 42% gewijzigd door alt-92 op 31-03-2008 20:37 ]

• BP_LOZ
Hmm. Hoe ga ik dat oplossen dan? :? Alle gebruikers op die bakken moeten kunnen formatteren en firmwares flashen voor hun werkzaamheden.

Formatteren mag je toch enkel en alleen als admin?

Dan erbij. Ik vind het maar een raar verhaal dat je als local admin zo makkelijk (of eigenlijk al bent) domain admin kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door BP_LOZ op 01-04-2008 08:59 ]

• BP_LOZ
sanfranjake schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:08:
[...]

Kan dat met Active Directory nog steeds? Met NT4 ken ik een paar trucjes....

Poweruser > Administrator was me wel bekend: A member of the Power Users group may be able to gain administrator rights and permissions in Windows Server 2003, Windows 2000, or Windows XP
RESOLUTION
To help prevent this problem, use these methods; Do not use the Power Users group.

Lekkere resolution trouwens 8)7

• BP_LOZ
Is er iemand die zijn gebruikers local admin maakt van zijn zijn of haar machine? Dan moeten die toch tegen hetzelfde aanlopen?

• Younes
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Hé! idd, je hebt gelijk, ik zie ook een aantal lemmings naar beneden dwarrelen!

Hoe kan dat?

...en waarom?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bvandepol schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 08:41:
Hmm. Hoe ga ik dat oplossen dan? :?
Delegeren.
Alle gebruikers op die bakken moeten kunnen formatteren en firmwares flashen voor hun werkzaamheden.
Formatteren mag je toch enkel en alleen als admin?
Een admin user mag dat. Dat is niet hetzelfde als 'je moet admin zijn om dat te mogen'.
Dan erbij. Ik vind het maar een raar verhaal dat je als local admin zo makkelijk (of eigenlijk al bent) domain admin kan worden.
Tja.

"OMFGWTFBBQ!!111 Als ik root ben mag ik alles!!1111 waaaah!!1111"

Overdreven gezegd dan he..

• BP_LOZ
alt-92 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:42:

Tja.

"OMFGWTFBBQ!!111 Als ik root ben mag ik alles!!1111 waaaah!!1111"

Overdreven gezegd dan he..
Keurig antwoord.. En dat voor een mod... :?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
zomfg..beeldspraak? beetje doorheen prikken mag ook wel hoor ;)

Maar denk het nou eens verder door? :)

Als je je user Local Admin maakt zeg je in feite: 'hier heb je de sleutels van je appartement' terwijl die sleutel fungeert als een loper om de centrale hal in te komen.

Je geeft iemand alle vrijheid om op die PC alles te doen wat ie maar wil.
Debuggen, sniffen, hashes aftappen, daarmee jouw Domain Admin credentials impersoneren, useraccounts in de AD aanmaken, rottigheid uithalen...

Ik kan het echt niet anders uitleggen als dat - je geeft users root rechten en vervolgens verbaas je je erover dat je een veiligheidsrisico loopt.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 01-04-2008 19:22 ]

• BP_LOZ
Maar die laatste post verklaart en betekend veel meer dan die ervoor. Ik snap helemaal wat je bedoeld nu. Je vergelijking met dat appartement is goed en maakt het beter te begrijpen voor me.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ok :)

Maar goed, nu even weer terug naar je oorspronkelijke vraag waar alles eigenlijk om te doen is.

Je hebt dus een beperkte groep mensen die je door middel van een aparte groep ook op deze policies rechten kan geven.
Dan hoéf je ze niet Local Admin te maken - je geeft ze alleen die privileges die ze echt nodig hebben.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BhZA81TnRMeCiNK7Feta449Z/full.jpg

• BP_LOZ
De format functie heb ik gevonden onder | Computer Configuration - Policies - Windows Settings - Security Settings - Security Options - Devices: Allowed to format and eject removable media. |

Maar, ik kan enkel voor de volgende combinaties allowed aangeven. Administrators, Administrators and Powerusers, Administrators and Interactive Users. Hoe geef ik aan dat een bepaalde securitygroup mag formatteren?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niet - niet met de standaard Security Policy Template.

Die setting enabled een registry key met hardcoded opties:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\AllocateDASD.
0 = admins
1 = admins & power users
2 = admins & interactive users (iedereen dus).

Wat je natuurlijk wel weer kan doen is deze Policy in een GPO opnemen en die uitfilteren door middel van je security groep :)
(dwz: domain admins uiteraard de benodigde rechten - of je policy beheerclub - en je GROEP_FIRMWAREFLESSERS read & apply im plaats van Authenticated Users.)

[edit]
Ah, blegh. T'is een machine setting, dus dat werkt dan ook niet.

Ranzige oplossing: value op 2 zetten en rechten op de key gebruiken.

Dat kan dan weer via Computer Configuration\Windows Settings\Security Settings\Registry

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 02-04-2008 20:21 ]

Pagina: 1