(Ubuntu 64 Bit) Openoffice 2.3, hoe native te compilen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
oke, dus na lang wikken en wegen heb ik (voorlopig) gekozen voor ubuntu 7.10 64bit totdat de nieuwe suse uitkomt in juni...die ik ook 64 bit wil gaan gebruiken.

Heeft iemand echter een idee hoe ik Openoffice.org onder een 64bit distro kan compilen ?
Het enigste wat ik kan vinden hierover is een antieke wiki de beschrijft hoe je de 32 bit versier kan draaien onder 64 bit... en dat willen we natuurlijk niet.

Heeft iemand een linkje of een suggestie ?

@modjes
ik vind dit een valide vraag en heb daadwerkelijk op google gezocht, maar heb niets gevonden.

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
apt-get install openoffice?

Waarom moeilijk doen?

anders downen, ./configure && make && make install

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Wat ik mij afvraag wat niet volledig binnen je vraag past...

Wat is er mis met de amd64 versie van openoffice die gebruikt word in de package manager?
Ik weet niet zeker of die versie native 64 bit (wat moet ik me daarbij voorstellen :?) is compiled, maar zelfs mocht dat niet zo zijn dan zouden de voordelen van een zelf compilde native binary niet opwegen tegen de voordelen van het gebruik van de package manager voor het installeren van dit programma.

Trouwens, als je het nodig vind om tegen de modjes te zeggen dat het een valide vraag is geef je indirect zelf al aan dat je het zelf al betwijfelt of het een GoT topic waardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Tja, ik zou die versie kunnen gebruiken, echter wil ik altijd graag de nieuwste versie hebben.
Ik heb de gewone i386 debs en rpms gebruikt en deze doen het niet op een amd64 systeem.

Ik kan altijd de package manager gebruiken en/of ubuntu i386 installeren, maar ik wil graag de nieuwste versie draaien in 64 bit. :'(
Ik kan me zo voorstellen dat de modjes zo'n topic een beetje overvloedig vinden, maar het blijft een valide technische vraag van een gebruiker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44

killercow

eth0

Trekkerkearl schreef op maandag 31 maart 2008 @ 14:36:
Tja, ik zou die versie kunnen gebruiken, echter wil ik altijd graag de nieuwste versie hebben.
Ik heb de gewone i386 debs en rpms gebruikt en deze doen het niet op een amd64 systeem.

Ik kan altijd de package manager gebruiken en/of ubuntu i386 installeren, maar ik wil graag de nieuwste versie draaien in 64 bit. :'(
Ik kan me zo voorstellen dat de modjes zo'n topic een beetje overvloedig vinden, maar het blijft een valide technische vraag van een gebruiker. :)
Ga dan Gentoo gebruiken, dan heb ik soort van de nieuwste versie, al het plezier van dingen die stuk gaan, en niet het gedoe met onmogelijke outdated versies van compile howto's

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 07:34
Wat ik wel eens doe is de nieuwe source tarbal downloaden, daar een oudere Ubuntu/Debian diff.gz op patchen, debchange -i, dpkg-buildpackage -rfakeroot -b en hopen dat die het doet...

Ik heb dit overigens nog nooit bij OOo geprobeerd.

Een andere optie is de OOo pakketten uit Hardy pakken en hopen dat die geen rare dependencies hebben.

Waarom overigens geen OOo 2.4 als je graag het nieuwste wilt?

[ Voor 37% gewijzigd door robbert op 31-03-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
OOo 2.4 zit in Hardy (alleen nog niet in het splash-screen).

En OOo zelf compilen heb ik jaren geleden vaker gedaan. het is niet triviaal, vereist gigabytes aan temp diskspace en vele uren compileren. De moeite (IMHO) niet waard t.o.v. binaries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
oke, zoals ik dus al verwacht had neemt niemand mijn vraag ECHT serieus.

Fedora is mijn smaak niet en _/-\o_ mandriva _/-\o_ doet het niet op mijn machine.
dus kom ik uit bij distro's die debian based zijn (Ubuntu, Sidux, enz).
Ik wil hier ook graag de nieuwste versie van openoffice op draaien en vraag me af hoe dit te compilen is.

op de website van openoffice.org kan ik wel allemaal sources packages vinden:

maar dat zijn er wel 5, moet ik die allemaal hebben ? en in welke volgorde ? heeft iemand hiermee ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Trekkerkearl schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:07:
oke, zoals ik dus al verwacht had neemt niemand mijn vraag ECHT serieus.
Ik denk dat ja dta vooral aan jezelf te danken hebt. Ik heb nog maar bitter weinig goede redenen kunnen vinden in je posts..

Gezien je reacties heb ik sterk het idee dat je geen idee hebt waar je het over hebt, no offence btw..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

http://packages.ubuntu.com/gutsy/amd64/openoffice.org

Weet je wel hoe je moet werken met de package manager dat je het heb over zelf .deb's downloaden? Dat kan je het makeklijkst doen via apt/aptitude/synaptic.
Bij het package staat toch echt als architectuur amd64, dus het lijkt me enorm sterk dat het niet gecompileerd is voor een 64 bit installatie.

En nee, je vraag word niet serieus genomen in deze vorm omdat de vraag een bad-practice beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Bij het package staat toch echt als architectuur amd64, dus het lijkt me enorm sterk dat het niet gecompileerd is voor een 64 bit installatie.
Sorry hoor, maar dat is toch echt versie 2.3.1 en de nieuwste versie is 2.4.0 volgens de sources op de site... nu mag ik perfectionist zijn, maar ik wil dan ook graag 2.4.0 hebben.
Het is echter wel rc6, mischien is een release kandidaat niet zo'n goed idee. :P

het ging origineel om het volgende, het standaard ubuntu pakket van openoffice had evolution als een dependency en ik wil geen evolution...maar zonder openoffice weg te halen lukte het me niet.
Dus moet ik het wel weghalen en evolution verwijderen en vervolgende de versie van de site compilen...(de debs werken niet voor de amd64 versie, wel voor de i386 versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trekkerkearl schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:35:
[...]

Sorry hoor, maar dat is toch echt versie 2.3.1 en de nieuwste versie is 2.4.0 volgens de sources op de site... nu mag ik perfectionist zijn, maar ik wil dan ook graag 2.4.0 hebben.
Het is echter wel rc6, mischien is een release kandidaat niet zo'n goed idee. :P

het ging origineel om het volgende, het standaard ubuntu pakket van openoffice had evolution als een dependency en ik wil geen evolution...maar zonder openoffice weg te halen lukte het me niet.
Dus moet ik het wel weghalen en evolution verwijderen en vervolgende de versie van de site compilen...(de debs werken niet voor de amd64 versie, wel voor de i386 versie)
Het is overigens niet verstanding om de laatste versie te draaien aangezien je een Office pakket draait om vooral productief te zijn. En hiervoor wil je neem ik aan wel stabiliteit? De antwoorden op je vragen zijn overigens met Google.com en in de documentatie van OpenOffice.org te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Het aloude ./configure && make && make install zou gewoon moeten werken. Nu heeft OOo nogal wat build-opties, dus je wilt wellicht eerst ./configure --help doen, en dan de nodige opties aan ./configure meegeven.
OpenOffice misbruikt rond de 4GB hd-ruimte tijdens het compileren, en je mag blij zijn als-ie in een dag klaar is. Andere manieren zijn dan ook zeer zeker te prefereren.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Download de source, voer het configure script uit (zet daarbij even Evolution support uit) en daarna make en make install om de zooi te compileren.

Zou niet zo'n probleem moeten zijn voor de gemiddelde Linux user met wat C/C++ ervaring.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

[...]
wat is er nieuw in 2.4.0 wat je zo perse wilt gebruiken dan? En wel zo graag dat je bereid bent de stabiliteitsgarantie die het gebruik van packages van je distro, die goed getest zijn, daarvoor op te geven? Plus uren hard werk, voor jou en je computer.

Wat is er nou weer mis met het geinstalleerd hebben staan van evolution? ga je die paar MB echt missen? Of vind je dat het icoontje in de weg staat ofzo? als dat je probleem is kan ik je een oplossing geven die je 1 minuut kost, een schijntje vergeleken met de bak werk die het compileren van OOo gaat kosten.

Pssst, er is nog een heleboel andere software op ubuntu 7.10 met nieuwe versies, een nieuwe kernel, glibc, KDE, gnome, enz enz enz.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb de source pakketen geinstalleerd en het werkte inderdaad voor 64 net zo als voor 32 bit....
Ik had gedacht hier een probleem mee te hebben gezien ik veel posting had gezien van luitjes met compile problemen op 64 bit.

Het blijkt echter een issue met de wat oudere niet 64 bit compatible versie te zijn...de nieuwe is gewoon native compileable op 64 bit...

Toch bedankt iedereen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
laurencevde schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 01:09:
Het aloude ./configure && make && make install zou gewoon moeten werken. Nu heeft OOo nogal wat build-opties, dus je wilt wellicht eerst ./configure --help doen, en dan de nodige opties aan ./configure meegeven.
OpenOffice misbruikt rond de 4GB hd-ruimte tijdens het compileren, en je mag blij zijn als-ie in een dag klaar is. Andere manieren zijn dan ook zeer zeker te prefereren.
Ehm, waar heb je die wijsheid vandaan? Hooguit een uur of twee tot drie op een Quadcore Q6600 met 8GB geheugen. Verder heb je aan 12GB ruimte niet genoeg tijdens het compileren. Meer dan 4GB geheugen is aan te raden, tijdens het bouwen van OpenOffice wordt er zoveel geheugen gebruikt dat je systeem gaat swappen met 4GB geheugen.

@TS: Weet je nog steeds zeker dat je OpenOffice.org uit source wilt compileren? ;)

Voor de mensen die echt zelf willen gaan compilen met ./configure && make && make install:
http://cvs.archlinux.org/...e=text/vnd.viewcvs-markup
Daar kan je redelijk leesbaar zien wat er gepatcht mag worden en welke regels je aan configure zou kunnen opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
3 uur op een Q6600, is dus 12uur op een evensnelle singlecore, is dus >1dag op een niet-zo-heel-moderne singlecore.
Geheugenverbruik gaat per thread, dus op een singlecore wordt een kwart(1GB dus) van die hoeveelheid geheugen gebruikt.
Ik heb ooit OpenOffice in gentoo gebouwd met een athlon xp1800+, 1GB geheugen, duurde een dag, en dat paste ergens op het eind niet meer in mijn 4GB-/var... Sindsdien gebruik ik dus maar het bin-package. Nu is dat dus al een tijd geleden, dus als het geheugen- en hd-verbruik in de tussentijd nog erger zijn geworden verbaast me dat niets.

http://sources.gentoo.org...-2.4.0.ebuild?view=markup is trouwens gentoos OOo-ebuild. Wellicht ook nog interessant.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1