Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 microfoons op één kanaal met kortsluitings-beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik stage-gewijs werkzaam bij een audio bedrijf.
Daar hebben we kastjes gemaakt om in de vorm van een Y splitsing 2 microfoons op 1 lijn te kunnen aansluiten.

Dit werkt naar behoren, alleen willen we het nu zo maken.. dat wanneer 1 van de microfoons kortsluiting maakt, de andere gewoon blijft werkt (met zo min mogelijk verzwakking)
Dit systeem moet niet alleen bij dynamische microfoons werken, maar ook bij condensator microfoons die doormiddel van fantoom voeding gevoedt moeten worden.

Er word al gedacht over een weerstanden-netwerkje.. Is dat misschien iets..?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.. anders lees ik dat vanzelf in onderstaande reactie's ;)?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Je kunt elke microfoon een serieweerstandje geven, dan krijg je bij kortsluiting wel een redelijke verzwakking.
De beste oplossing is om de microfoons aan een inverterende opamp te hangen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:52

rdejongjr

Gnome

las gisteren iets wat er (in mijn ogen) op lijkt.

http://www.till.com/articles/PreampCable/index.html

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:09:
Momenteel ben ik stage-gewijs werkzaam bij een audio bedrijf.
Daar hebben we kastjes gemaakt om in de vorm van een Y splitsing 2 microfoons op 1 lijn te kunnen aansluiten.

Dit werkt naar behoren, alleen willen we het nu zo maken.. dat wanneer 1 van de microfoons kortsluiting maakt, de andere gewoon blijft werkt (met zo min mogelijk verzwakking)
Dit systeem moet niet alleen bij dynamische microfoons werken, maar ook bij condensator microfoons die doormiddel van fantoom voeding gevoedt moeten worden.

Er word al gedacht over een weerstanden-netwerkje.. Is dat misschien iets..?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.. anders lees ik dat vanzelf in onderstaande reactie's ;)?
Wat is er mis met een normaal Y-splitje? Een mic maakt niet zo snel een kortsluiting. Freubelen met weerstanden, condensatoren, op-amps etc tasten alleen maar je audio signaal aan, en niet te weinig ook. Persoonlijk zou het risico van kortsluiting voor lief nemen.
(Ik ben geluidstech, en ben nog nooit een mic met kortsluiting tegen gekomen)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08

BCC

EL_Loco schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:46:
[...]
(Ik ben geluidstech, en ben nog nooit een mic met kortsluiting tegen gekomen)
Dan kom je niet op de goede feestjes :). Met een scheut bier is het zo gebeurd :D

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als het niet te hoog gegrepen is, zou ik gewoon een actief regulerings-circuit maken. Als in: device'tje wat zodra de fantoomvoeding over 1 van de lijnen wegvalt, die lijn dmv een relais oid afschakelt. Het is wat ingewikkelder dan slechts een weerstandje, maar je hebt wel het voordeel dat het normaliter compleet geen invloed op de werking van het geheel heeft.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 12:38
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
       ingang 1 o------[#####]---+
                o--+   R1  10K   +------------o uitgang
                   |             |       +----o
                   |             |       |
       ingang 2 o------[#####]---+       |
                o--+   R2  10K           |
                   |                     |
                   +---------------------+ (afscherming)
                                        _|_
  • Verzwakking: 6 dB
  • Ingangsweerstand: 10 kohm
  • Uitgangsweerstand: 5 kohm
  • Vervorming: onmeetbaar.
  • Ruisniveau: Erg laag (thermische ruis van de weerstand)
  • Voedingsbron: geen, passief.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

BCC schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:49:
[...]

Dan kom je niet op de goede feestjes :). Met een scheut bier is het zo gebeurd :D
Ghehe, ik sta elk weekend wel ergens in een kroeg of uitgaansgelegenheid (bandjes) :)
Verder door de weeks theater (Minder kans op bier :P)
Maar anyway, een degelijke microfoon kan bier spetters best hebben. Mochten een mic in een glas bier komen moet je je toch eens af gaan vragen of je niet iets verkeerds doet 8)7
WEBsel schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:30:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
       ingang 1 o------[#####]---+
                o--+   R1  10K   +------------o uitgang
                   |             |       +----o
                   |             |       |
       ingang 2 o------[#####]---+       |
                o--+   R2  10K           |
                   |                     |
                   +---------------------+ (afscherming)
                                        _|_
  • Verzwakking: 6 dB
  • Ingangsweerstand: 10 kohm
  • Uitgangsweerstand: 5 kohm
  • Vervorming: onmeetbaar.
  • Ruisniveau: Erg laag (thermische ruis van de weerstand)
  • Voedingsbron: geen, passief.
Hierbij vergeten we dan dat een degelijke microfoon gebalanceerd wordt aangesloten, zeker bij fantoomspanning (48V) is dit wel handig :P
Wat we hierbij ook vergeten is dat een goede microfoon een uitgangs impedantie van <300 Ohm heeft
Heel iets anders van 5K, en ja, dat hoor je echt. En ja, dat merk je ook als verzwakking.
Die verzwakking maakt me dan niets uit.
En qua vervorming, ruis en voedingsbron ben ik het helemaal met je eens :)

@ TS. Gebruik gewoon lekker die Y-splitjes, of gebruik anders active splitters.
Wat voor dynamische mics kan is een trafo gescheiden split, dan heb je geen last van kortsluiting of wat dan ook, helaas komt fantoom niet door een trafo doosje heen.

-edit-
@ Sprite, alsnog krijg je dan een oplawaai op je ingang binnen ben ik bang

malleo omnia consentiunt

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08

BCC

Is een zekering een heel stom idee?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
BCC schreef op maandag 31 maart 2008 @ 21:26:
Is een zekering een heel stom idee?
er gaat in geval van kortsluiting niet genoeg stroom lopen om dat ding te laten ploffen.. Zet er gewoon een schakelaar tussen. mic1, mic2 of mic1mic2. Of gewoon van iedere mic 1 draad een schakelaar inbouwen. gaat er 1 stuk, zet hem dan uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Thijsch op 31-03-2008 22:52 ]

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Thijsch schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:51:
[...]

er gaat in geval van kortsluiting niet genoeg stroom lopen om dat ding te laten ploffen.. Zet er gewoon een schakelaar tussen. mic1, mic2 of mic1mic2. Of gewoon van iedere mic 1 draad een schakelaar inbouwen. gaat er 1 stuk, zet hem dan uit.
Dan zou je al je XLR kabels 4 polig moeten maken. Dan is de goekoopste manier het podium oplopen en de mic lostrekken :P

-edit- ow, ik snap je verkeerd denk ik.
Maar alsnog niet prachtisch, dan zouden die schakelaars op het splitje zitten, en dus op het podium, moet alsnog iemand het podium op.
TS zoekt juist iets waarbij dat niet hoeft geloof ik.

[ Voor 19% gewijzigd door EL_Loco op 01-04-2008 00:37 ]

malleo omnia consentiunt

Verwijderd

Topicstarter
Ach.. We houden het maar gewoon bij hopen dat ze geen kortsluiting maken!
Toch bedankt voor de ideeën!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

En anders kom je op dit soort oplossingen uit:
http://aes.harmony-centra...eknik/PR/DN1248-Plus.html

Dit hebben ze ook in kleinere uitvoeringen, maar hoe dan ook, goedkoop is het niet...

malleo omnia consentiunt

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 10:05

snoei

kabels... :D

EL_Loco schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:33:
En anders kom je op dit soort oplossingen uit:
http://aes.harmony-centra...eknik/PR/DN1248-Plus.html

Dit hebben ze ook in kleinere uitvoeringen, maar hoe dan ook, goedkoop is het niet...
die split, TS wil twee signalen combineren.

ik verwacht dat het niet echt eenvoudig op te lossen is met een aantal weerstandjes. kortsluiten zal dan altijd het andere signaal blijven verzwakken, en fantoom gaat je ook niet lukken.

Blijft er dus niets anders op dan, of een grotere mengtafel (evt. extra sub tafeltje) of gewoon een Y-splitter en het (enorm kleine) risico op korstluiten voor lief nemen.

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

snoei schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:14:
[...]

die split, TS wil twee signalen combineren.

ik verwacht dat het niet echt eenvoudig op te lossen is met een aantal weerstandjes. kortsluiten zal dan altijd het andere signaal blijven verzwakken, en fantoom gaat je ook niet lukken.

Blijft er dus niets anders op dan, of een grotere mengtafel (evt. extra sub tafeltje) of gewoon een Y-splitter en het (enorm kleine) risico op korstluiten voor lief nemen.
hmmmzz, je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat ie ook de andere kant op leverde, een broertje van dat ding kan het wel geloof ik. Ik zal even zoeken

malleo omnia consentiunt

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Palmer heeft ook kant en klare mergeboxjes voor deze toepassingen. Je kan zo'n ding eens bestellen en openschroeven. Weet je direct hoe je zoiets netjes kan aanpakken.

Klark levert alleen splitboxen. De DN1248 in alle varianten, en onder de merknaam Square-One bieden ze sinds kort ook een splitbox aan.

[ Voor 29% gewijzigd door BJD op 04-04-2008 00:48 ]

Pagina: 1