8800GT geheugen gesloopt door overklokken?

Pagina: 1
Acties:

• Keess
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:44
Hallo,

Ik draai al een paar weken met deze kaart en draait verder prima, een 3dmark 2006 score van 12500, alles met standaard snelheden. Nu heb ik laatst mijn geheugen op 2000(2x1000)mhz geklokt, en sindsdien is mijn 3dmark score rond de 8500, ook als ik alles weer standaard zet komt mijn score niet hoger, nu heb ik met bijvorbeeld Crysis ook het idee dat het minder draait, lagere fps als anders, maar verder draait alles goed, geen artifacts.. (ATITool geeft ook geen fouten aan).

Heb 3dmark opnieuw geinstalleerd, drivers gereset, maar nog steeds niets, nu ben ik op somige sites te weten gekomen dat er soms goedkoop geheugen gebruikt wordt en dat die in de buurt of boven de 2000mhz beschadigd kan raken.

Is het mogelijk dat het geheugen van mijn kaart beschadigd is door het overklokken ervan?

Mijn systeem:
Nvidia 8800GT Sparkle
Windows Vista x64
Q6600 @ 2.4
4GB DDR2 @ 800

Bij voorbaat dank

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:05
Dat is wel mogelijk, meestal krijg je dan ook artifacts :/

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Keess
Heb ik geen last van, zal ATITool weer even aanzetten.

Is dit gedekt door de garantie? Lijkt mij wel, maar omdat het niet zichtbaar is dat er iets stuk is, misschien met een bepaald programma..

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12
Kijk ook eens in je drivers of die wel op high performance staan en dat de VSYNC uitstaat

• Keess
Ja klopt beide, tenminste, hij staat op Quality, maar daar heeft ie altijd op gestaan.

[ Voor 70% gewijzigd door Keess op 31-03-2008 13:46 ]

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Keess schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:21:
Heb ik geen last van, zal ATITool weer even aanzetten.

Is dit gedekt door de garantie? Lijkt mij wel, maar omdat het niet zichtbaar is dat er iets stuk is, misschien met een bepaald programma..
Lijkt me niet dat het onder de garantie vervalt. Jij pas zelf dingen aan van de videokaart.
Maar het zal vast wel in het boekje staan of op de site van de fabrikant.

Drivers gereset? Echt met drivercleaner aan de gang geweest of gewoon opnieuw geinstalleerd?

• Keess
Drivers gereset? Echt met drivercleaner aan de gang geweest of gewoon opnieuw geinstalleerd?
Alle instellingen naar default gezet, kan eventueel nog even proberen met drivecleaner, maar heb verder geen wijzigingen in de drivers/instelingen gemaakt, proberen kan geen kwaad...

Heb nu net ATITool 30 minuten laten draaien, en geen artifacts..

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Als er wat kapot was aan je kaart, dan had je dat wel gemerkt dmv artifacts of in het ergste geval geen beeld meer. Dat je geen hogere performance haalt moet je dus ergens anders zoeken, bijvoorbeeld in een gefragmenteerde hardeschijf of te veel progs op de achtergrond draaiend etc.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het lijkt me heel erg sterkt dat het probleem, lagere performance van je systeem, iets te maken heeft met het overclocken van het geheugen. Zoals hierboven al aangegeven resulteerd defect geheugen meestal in artifacts.

In het bovenstaande heb ik opzettelijk syteem vetgedrukt omdat je volgens mij nog helemaal niet hebt vastgesteld dat het een probleem met je videokaart betreft. Ga eerst eens na of je de laatste tijd geen programma's (virusscanner, firewall enz.) of andere drivers hebt geinstalleerd die het kunnen veroorzaken.

Om te achterhalen of er geen onnodige programma's op de achergrond draaien kun je even in taakbeheer kijken of een andere proces viewer installeren.

Anders zou ik windows een keer opnieuw installeren (en het moederbord bios resetten als je daar in hebt zitten rommelen). Ik denk dat de PC dan weer prima draait omdat je probleem volgens mij niet erg lijkt op een deffect van je hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 31-03-2008 13:56 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:25
Als je een hdd over hebt (welke tweaker heeft niet ergens een HDD overliggen?;))

Je oude hdd('s) even afkoppelen en een schone install maken op die nieuwe hdd, daar even nieuwste drivers op en proberen te 3dmarken, dan kan je hardwarematig uitsluiten.

• anathema
  • Laatst online: 17-05 17:32
Bij launch van de 8800GT werd inderdaad al geroepen dat het geheugen van de 8800GT stuk zou gaan bij gebruik op 2000 mhz en hoger omdat de bus dit niet aankan.
Test je kaart es met FEAR of de "battle of proxycon" test van 3Dmark03. Vooral battle of proxycon 3Dmark03 geeft zeker artefacts als je geheugen te ver geklokt is.Ik had ook de sparkle 8800GT en die liep altijd vast bij deze applicaties en ik was niet de enige na zoeken op forums...

anathema

• Keess
Werkt weer! Toch achtergrond programma's achteraf zoals hierboven gezegd, in dit geval Norman AV, stomtoevallig dat ik deze heb geinstalleerd samen met het testen van de kaart.

Hartelijk dank voor het meedenken..

Maar wanneer het geheugen op 2000mhz geklokt word en het gaat fout, word dit dan weer verholpen wanneer het teruggeklokt word of is dit permanent?

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Keess schreef op maandag 31 maart 2008 @ 14:15:
Werkt weer! Toch achtergrond programma's achteraf zoals hierboven gezegd, in dit geval Norman AV, stomtoevallig dat ik deze heb geinstalleerd samen met het testen van de kaart.

Maar wanneer het geheugen op 2000mhz geklokt word en het gaat fout, word dit dan weer verholpen wanneer het teruggeklokt word of is dit permanent?
Er is een kans aanwezig dat je je geheugen sloopt ja. Als je de OC niet nodig hebt zou ik em gewoon stock laten staan.

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:08
Je kan altijd de pech hebben dat dingen fysiek kaput gaan door een OC, maar de kans hierop is uiterst klein! Normaal gesproken doet alles het dan weer goed als je het op 'the last known working configuration' instelt, of voor de zekerheid zelfs op stock instellingen!

• Keess
Heb het niet echt nodig, maar het is altijd leuk om te weten tot hoe ver je em kan krijgen, heb ook gelezen dat de kans met een software matige OC erg klein is, maar het risico zal er toch zijn, ik doe straks een kleine OC, en blijf er verder maar vanaf denk ik :)

Nog even een kleine vraagje, wanner ik ATITool draai, geeft hij bijvoorbeeld 30 minuten aan zonder errors gedraaid te hebben, maar ondertussen komen er af en toe wel van die gele stipjes en vlakken in beeld, dit lijken mij dan toch ook errors/artifacts?

[ Voor 32% gewijzigd door Keess op 31-03-2008 14:38 ]

• anathema
  • Laatst online: 17-05 17:32
Keess schreef op maandag 31 maart 2008 @ 14:15:

Als die 8800GT geheugen probleem-theorie klopt zou idd het het geheugen permanent kapot gaan.
Nogmaals, zou 3Dmark03 es testen. Op een of andere manier legt dat het probleem bloot en als dat goed werkt zal het wel meevallen.

[ Voor 40% gewijzigd door anathema op 31-03-2008 14:40 ]

anathema

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05 15:59
Volgens mij zijn die gele vlakjes idd artifacts :/

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Dat zijn artifacts. Geeft meteen aan dat je kaart te ver geklokt is of niet goed genoeg gekoeld wordt.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Pagina: 1