Ik heb hier een probleem, de situatie is zo, ik heb al geruime tijd een Windows 2003 SBS server draaien (1 klein jaar), welke tot voor kort uitstekend dienst gedaan heeft zonder problemen. Ik maak gebruik van een aantal dingen waaronder Active Directory en Exchange.
Nou is het sinds kort dat het lijkt alsof de DNS/WINS ineens niet meer goed werkt, nou hebben we hier laatst een stroom storing gehad, en sindsdien heb ik deze problemen, echter heb ik daarvoor wel geprobeerd "iets" met VPN gedaan (via de RAS console), ik weet echter niet of dit hier mee te maken heeft.
VPN heeft het altijd gedaan, kom prima vanuit thuis op de zaak in loggen en nooit geen problemen.
De problemen die uiten zich als volgt.
Op mijn PC (Windows XP Pro), werkt alles eigenlijk naar behoren. Ik kan de printers pingen (een HP2605 die via 100 mbit aangesloten is), gewoon via de DNS naam (HP2605), ook kan ik de server pingen, en alles werkt op zich prima.
Maar de server zelf die kan nu ineens die printer dus niet meer pingen, athans niet op de DNS naam, op IP adres gaat wel. mijn eigen PC kan hij wel pingen.
Ook staat er hier een Windows Vista (Ultimate) PC (niet mijn idee), deze deed het tot voor kort eigenlijk ook prima, maar deze kan die printer ook niet pingen, op IP adres gaat het weer wel.
Ik heb hier ook een laptop, en deze kan ik ineens niet meer aanmelden bij het domein, omdat het domein volgens die laptop niet zou bestaan. Ik heb bij de netwerk eigenschappen de DNS aangepast naar het IP van de server, maar dit maakt verder niet uit, hiermee ziet hij het domein ook niet.
Ik kan wel via IP pingen naar de server, maar helaas niet via de DNS naam.
Nou is mijn vraag, of iemand weet hoe dit soort problemen kunnen ontstaan, en waar ik de oplossing ergens zou kunnen vinden.
Ik heb wel wat fouten gevonden in het eventlog:
Excuses voor de lange lijsten, ik heb zelf het idee dat het dus aan DNS ligt, maar ik weet helaas niet goed waar ik het zoeken moet, dus als iemand ideeën heeft, hoor ik ze graag.
Ik heb de namen weg gelaten en vervangen door XXX, maar ze heten natuurlijk anders.
Nou is het sinds kort dat het lijkt alsof de DNS/WINS ineens niet meer goed werkt, nou hebben we hier laatst een stroom storing gehad, en sindsdien heb ik deze problemen, echter heb ik daarvoor wel geprobeerd "iets" met VPN gedaan (via de RAS console), ik weet echter niet of dit hier mee te maken heeft.
VPN heeft het altijd gedaan, kom prima vanuit thuis op de zaak in loggen en nooit geen problemen.
De problemen die uiten zich als volgt.
Op mijn PC (Windows XP Pro), werkt alles eigenlijk naar behoren. Ik kan de printers pingen (een HP2605 die via 100 mbit aangesloten is), gewoon via de DNS naam (HP2605), ook kan ik de server pingen, en alles werkt op zich prima.
Maar de server zelf die kan nu ineens die printer dus niet meer pingen, athans niet op de DNS naam, op IP adres gaat wel. mijn eigen PC kan hij wel pingen.
Ook staat er hier een Windows Vista (Ultimate) PC (niet mijn idee), deze deed het tot voor kort eigenlijk ook prima, maar deze kan die printer ook niet pingen, op IP adres gaat het weer wel.
Ik heb hier ook een laptop, en deze kan ik ineens niet meer aanmelden bij het domein, omdat het domein volgens die laptop niet zou bestaan. Ik heb bij de netwerk eigenschappen de DNS aangepast naar het IP van de server, maar dit maakt verder niet uit, hiermee ziet hij het domein ook niet.
Ik kan wel via IP pingen naar de server, maar helaas niet via de DNS naam.
Nou is mijn vraag, of iemand weet hoe dit soort problemen kunnen ontstaan, en waar ik de oplossing ergens zou kunnen vinden.
Ik heb wel wat fouten gevonden in het eventlog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Type gebeurtenis: Waarschuwing Bron van gebeurtenis: NETLOGON Categorie van gebeurtenis: Geen Gebeurtenis-id 5782 Datum: 30-3-2008 Tijd: 9:13:46 Gebruiker: n.v.t. Computer: XXX Beschrijving: Dynamische registratie of registratieverwijdering van een of meer DNS-records is mislukt met deze fout: Geen DNS-servers geconfigureerd voor lokaal systeem. Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie. Gegevens: 0000: 7c 26 00 00 |&.. |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| Type gebeurtenis: Fout Bron van gebeurtenis: DNS Categorie van gebeurtenis: Geen Gebeurtenis-id 6702 Datum: 10-9-2007 Tijd: 10:08:02 Gebruiker: n.v.t. Computer: XXX Beschrijving: De DNS-server heeft zijn eigen A-records bijgewerkt. Om ervoor te zorgen dat de DNS-peerservers (met Active Directory geïntegreerd) van deze server met de DNS-server kunnen repliceren, is er een poging gedaan deze peerservers via een dynamische update bij te werken met de nieuwe records. Tijdens deze update is er een fout opgetreden. Deze fout wordt beschreven in de recordgegevens. Als deze DNS-server geen met Active Directory geïntegreerde peer-servers heeft, kan deze fout worden genegeerd. Als de Active Directory-replicatiepartners van deze DNS-server niet de juiste IP-adressen voor de DNS-server hebben, zullen zij er niet mee kunnen repliceren. Zo zorgt u ervoor dat de replicatie juist wordt uitgevoerd: 1. Zoek de replicatiepartners (die de DNS-server uitvoeren) van deze server. 2. Open de DNS-module en maak verbinding met alle replicatiepartners. 3. Controleer op elke server de A-recordregistratie voor DEZE server. 4. Verwijder de A-records die niet overeenkomen met IP-adressen van deze server. 5. Als er geen A-records voor de DNS-server zijn, voeg dan ten minste één A-record toe met een adres op de DNS-server dat de replicatiepartner kan gebruiken om contact te maken. Anders gezegd: als er verschillende IP-adressen voor deze DNS-server zijn, voeg er dan ten minste één toe die zich in hetzelfde netwerk bevindt als de Active Directory DNS-server die u nu bijwerkt. 6. Let op: het is niet nodig ALLE replicatiepartners bij te werken. U hoeft er alleen maar voor te zorgen dat op voldoende replicatiepartners de records zijn hersteld zodat elke server, die met deze DNS-server repliceert, de nieuwe gegevens ontvangt (via replicatie). Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie. Gegevens: 0000: 7c 26 00 00 |&.. |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| De DNS-server heeft zijn eigen A-records bijgewerkt. Om ervoor te zorgen dat de DNS-peerservers (met Active Directory geïntegreerd) van deze server met de DNS-server kunnen repliceren, is er een poging gedaan deze peerservers via een dynamische update bij te werken met de nieuwe records. Tijdens deze update is er een fout opgetreden. Deze fout wordt beschreven in de recordgegevens. Als deze DNS-server geen met Active Directory geïntegreerde peer-servers heeft, kan deze fout worden genegeerd. Als de Active Directory-replicatiepartners van deze DNS-server niet de juiste IP-adressen voor de DNS-server hebben, zullen zij er niet mee kunnen repliceren. Zo zorgt u ervoor dat de replicatie juist wordt uitgevoerd: 1. Zoek de replicatiepartners (die de DNS-server uitvoeren) van deze server. 2. Open de DNS-module en maak verbinding met alle replicatiepartners. 3. Controleer op elke server de A-recordregistratie voor DEZE server. 4. Verwijder de A-records die niet overeenkomen met IP-adressen van deze server. 5. Als er geen A-records voor de DNS-server zijn, voeg dan ten minste één A-record toe met een adres op de DNS-server dat de replicatiepartner kan gebruiken om contact te maken. Anders gezegd: als er verschillende IP-adressen voor deze DNS-server zijn, voeg er dan ten minste één toe die zich in hetzelfde netwerk bevindt als de Active Directory DNS-server die u nu bijwerkt. 6. Let op: het is niet nodig ALLE replicatiepartners bij te werken. U hoeft er alleen maar voor te zorgen dat op voldoende replicatiepartners de records zijn hersteld zodat elke server, die met deze DNS-server repliceert, de nieuwe gegevens ontvangt (via replicatie). Zie Help en ondersteuning op |
code:
1
2
3
| Fout 32 is opgetreden in de DNS-server tijdens het laden van zone _msdcs.xxx.lan van Active Directory. Er wordt tijdens de volgende time-out-cyclus door de DNS-server opnieuw geprobeerd om deze zone te laden. Dit kan worden veroorzaakt door een hoge belasting van Active Directory en de belemmering kan tijdelijk zijn. Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie. |
Excuses voor de lange lijsten, ik heb zelf het idee dat het dus aan DNS ligt, maar ik weet helaas niet goed waar ik het zoeken moet, dus als iemand ideeën heeft, hoor ik ze graag.
Ik heb de namen weg gelaten en vervangen door XXX, maar ze heten natuurlijk anders.