TFT > 20 inch met uitsluitend D-sub aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:53
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe monitor. Dit wordt mijn eerste TFT en ik ben op zoek naar een scherm dat 20 inch of groter is.

In mijn zoektocht kom ik zeer betaalbare breedbeeldschermen tegen (onder de 300 euro). Wat me echter opvalt is dat deze schermen uitsluitend een D-sub ingang hebben.

Ik heb altijd begrepen dat bij grotere schermen en hogere resoluties een DVI-ingang de voorkeur geniet. Klopt dat nog?

En zal ik met een D-sub ingang in de toekomst HD-films kunnen draaien?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een dsub connector kan ook prima hogere resoluties aan hoor. Het is alleen zo dat de DVI connectoren gewoon betere kwaliteit geven. Dus als jij hdfilms wilt draaien kan dat prima op een dsub connector (ik heb het gedaan op mijn Gigabyte 8500GT om de beeldkwaliteit te testen. Dit op een 20" S-IPS paneel van een Dell 2007FPW monitor op 1680*1050).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb hier een Samsung 226BW staan, met een Dsub en een DVI aansluiting...

Op de DVI aansluiting heb ik m'n gewone computer hangen, aan de Dsub mijn HTPC. Werkt prima en totaal geen verschil in beeld.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
DVI heeft bij mij de voorkeur. Ziet er beter uit qua kleuren, staat altijd goed, is scherper en minder storingsgevoelig. (ik heb een 20" Dell 2007FP waarbij ik dat heb gemerkt)

• Sunquax
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09-2023
D-sub is prima, niks mis mee voor huis, tuin, en keukengebruik! DVI ligt inderdaad hoger op de kwaliteit van beeld.

Ik zou gaan voor een Iiyama WS2202-B1 (€ 239,00) of een Samsung 226BW (€ 249,00), allebei bijna dezelfde specificaties, alleen bij de Samsung ligt de contrastverhouding wat hoger.

Het voordeel is dat ze allebei een D-SUB & DVI aansluiting hebben.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:23

Maasluip

Kabbelend watertje

ruftman schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:13:
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe monitor. Dit wordt mijn eerste TFT en ik ben op zoek naar een scherm dat 20 inch of groter is.

In mijn zoektocht kom ik zeer betaalbare breedbeeldschermen tegen (onder de 300 euro). Wat me echter opvalt is dat deze schermen uitsluitend een D-sub ingang hebben.

Ik heb altijd begrepen dat bij grotere schermen en hogere resoluties een DVI-ingang de voorkeur geniet. Klopt dat nog?

En zal ik met een D-sub ingang in de toekomst HD-films kunnen draaien?
Als je in de pricewatch kijkt dan staan daar toch een hele rij aan goedkope breedbeeld 20" schermen met DVI in. Voor die van onder de 200 euro toch wel ongeveer de helft.

Signatures zijn voor boomers.

• ruftman
Momenteel heb ik een 19 inch monitor. Aangezien ik er mbt beeldgrootte wel merkbaar op vooruit wil gaan (groter beeld), heb ik besloten om een 22 inch model aan te schaffen.

Ik vraag me alleen af of mijn videokaart vlot genoeg is om spellen in de 1680 x 1050 resolutie te laten draaien.

Mijn videokaart is een 8800 GTS (G80) met 320 MB geheugen en wordt onder Windows XP, dus DirectX 9 gebruikt.

Anders moet ik tevens een snellere videokaart kopen, hetgeen weer een dure aangelenheid wordt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen probleem... Ik heb een Geforce 4 4600 Ultra, en die doet het ook prima...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ruftman schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:22:
Momenteel heb ik een 19 inch monitor. Aangezien ik er mbt beeldgrootte wel merkbaar op vooruit wil gaan (groter beeld), heb ik besloten om een 22 inch model aan te schaffen.

Ik vraag me alleen af of mijn videokaart vlot genoeg is om spellen in de 1680 x 1050 resolutie te laten draaien.

Mijn videokaart is een 8800 GTS (G80) met 320 MB geheugen en wordt onder Windows XP, dus DirectX 9 gebruikt.

Anders moet ik tevens een snellere videokaart kopen, hetgeen weer een dure aangelenheid wordt.
Ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor games je speelt, zelf heb ik een 7950GT erin hangen en die doet het prima op 1680*1050 voor de meeste games (meest recente dat ik erop draai is CoD4).

• ruftman
Dat is natuurlijk helemaal waar. Ik speel voornamelijk first person shooters en racegames.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

ruftman schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:40:
Dat is natuurlijk helemaal waar. Ik speel voornamelijk first person shooters en racegames.
Welke FPS en racegames, als je NFS: Pro Street op z'n allerhoogst met full AA en 16x AF wilt gaan spelen, op 1680*1050, dan kan je GTS er wel eens in stikken, op 1680*1050 heb ik met mijn 7600GS keurig een heleboel games met med/high settings kunnen spelen (wel met een 54% OC, maar toch) en een zware FSP: Crysis, die trekt bijna geen enkele kaart op 1680*1050 op z'n allerhoogst met 8xMSAA en 16x AF.

als je gewoon CSS speelt en Most Wanted (stel!) dan moet dat makkelijk kunnen (MW ondersteund geen breedbeeld, maar toch)

en als je een 8800GTS hebt en je wilt een 22" scherm, waarom sluit je die dan niet aan op de DVI aansluiting? Geeft scherper beeld, trilt minder dan D-sub en je hoeft niet 'uit te lijnen'/calibreren

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• ruftman
Ik speel meestal zonder AA etc. ingeschakeld. Ik zie daar eigenlijk de meerwaarde niet zo van in. Ik ga liever voor snelheid en soepel bewegend beeld. Bij snelle actie zie je het toch niet imho.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

dan zou ik voor een 22" gaan en die op je DVI aansluiten, betere kwaliteit (of eigenlijk minder kwaliteitsverlies) dan D-Sub.
Je zit ook niet met het uitvullen/aanpassen van je schermgrootte zodat hij binnen de randen valt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

Wiethoofd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:53:
dan zou ik voor een 22" gaan en die op je DVI aansluiten, betere kwaliteit (of eigenlijk minder kwaliteitsverlies) dan D-Sub.
Je zit ook niet met het uitvullen/aanpassen van je schermgrootte zodat hij binnen de randen valt.
als je een goede D-SUB kabel hebt (en een goede analoog --> digitaal omzetter in je scherm), zijn de kwaliteitsverschillen tussen DVI en dsub te verwaarlozen. je zit dan nog steeds met de randjes die je even moet instellen, maar als je het je euri's scheelt die je ook kunt investeren in iets anders zou ik het er voor laten. (misschien ook wel omdat ik eigenlijk nog geen enkel scherm op DVI heb... en zeer tevreden ben met CRT)

-_-

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

als je een samsung koopt zit er standaard een dvi kabel bij, waarom daarop niet aansluiten en met verloopstekkers ed gaan werken? Mocht je een multiscreensetup willen met meerdere 22" of grotere schermen, dan is als je deze als 1 resolutie wilt hebben met een DVI aansluiting beter dan met D-Sub.

Ook zit je met eventuele 'refreshrate', dvi heeft daar eigenlijk geen last van en d-sub weer wel, mocht die verkeerd ingesteld zijn. en om nu een 'verouderde' aansluiting te gaan gebruiken in een scherm wat je als upgrade koopt is dan ook best wel tegenstrijdig ;)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

VGA is 1 grote ghostingpartij vergeleken bij DVI. Bij 1,8 meter maakt het misschien niet zoveel uit, maar bij de wat langere lengtes is het verdomd irritant.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• ruftman
Ik heb gisteren een Samsung Syncmaster 223 BW gekocht. Op zich bevalt het scherm prima, ik heb alleen een dode pixel. Ik ga hem dus omruilen.

In de winkel zag het scherm er bij daglicht perfect uit. Echter gisterenavond in een gematigd verlichte kamer, blijk ik bij een zwarte achtergrond vrij veel last te hebben van leakage.

In het forum heb ik gelezen dat dit helaas een nadeel van dit scherm is. Mijn CRT had daar totaal geen last van, maar die had weer andere nadelen.

Ik tijfel nu of ik voorlopig maar mijn CRT hou en de TFT definitief wee rbij de winkel inlever, of dat ik de leakage maar voor lief neem.

Verwijderd

volgens mij heeft het ontbreken van de DVI plug te maken met een hoop ellende met betrekking tot invoerrechten. beetje hetelfde verhaal als met de DV poort op de camcorders die alleen maar kan dienen als uitgang omdat anders de invoerrechten een stuk duurder worden.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

DVI plug kost idd 70 euro extra aan invoerbelasting (naar de EU).

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 02-04-2008 10:27 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ruftman schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:20:
Ik heb gisteren een Samsung Syncmaster 223 BW gekocht. Op zich bevalt het scherm prima, ik heb alleen een dode pixel. Ik ga hem dus omruilen.
Zou ik ook doen, maar waarom een 223 en geen 226BW of een 226CW die net weer ietsje beter is
In de winkel zag het scherm er bij daglicht perfect uit. Echter gisterenavond in een gematigd verlichte kamer, blijk ik bij een zwarte achtergrond vrij veel last te hebben van leakage.
Dat heeft vrijwel elke TFT met een TN-panel, wat al helpt is het kleurenprofiel niet op dynamic contrast zetten, en iig de helderheid terugschroeven naar in de buurt van 50%.
In het forum heb ik gelezen dat dit helaas een nadeel van dit scherm is. Mijn CRT had daar totaal geen last van, maar die had weer andere nadelen.
CRT's bouwen het beeld anders op en hebben een andere manier om het beeld te laten zien.
CRT ververst per seconde 70-85 (of soms tot 100) keer zijn beeld (dit hangt af van hoe je dat instelt). Een TFT zet bij hetzelfde beeld 1x een beeld neer en veranderd alleen de nodige pixels die van kleur veranderen. (in firefox zouden bijvoorbeeld je menubalk, en je start/taakbalk en je urlbalk niet 'ververst' worden en alleen de site zou vernieuwd worden)
Ik tijfel nu of ik voorlopig maar mijn CRT hou en de TFT definitief weer bij de winkel inlever, of dat ik de leakage maar voor lief neem.
het is geen leakage, maar Backlight bleeding.

Ik zou hem terugbrengen en voor een 226CW gaan (226BW heeft 3 verschillende versies van het gebruikte TN-panel in de handel waarmee je mazzel moet hebben om de S-versie van het TN-panel te treffen)

en je had vantevoren kunnen weten dat je scherm last van backlightbleeding zou kunnen hebben, dat staat in vrijwel elke review over een TFT-scherm....

• ruftman
Wiethoofd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:14:
het is geen leakage, maar Backlight bleeding.

Ik zou hem terugbrengen en voor een 226CW gaan (226BW heeft 3 verschillende versies van het gebruikte TN-panel in de handel waarmee je mazzel moet hebben om de S-versie van het TN-panel te treffen)

en je had vantevoren kunnen weten dat je scherm last van backlightbleeding zou kunnen hebben, dat staat in vrijwel elke review over een TFT-scherm....
Het verhaal van de verschillende TN-panels bij de 226 BW, is de reden waarom ik voor de 223BW ben gegaan, die schijnen slechts 1 (het goede) TN-Panel te gebruiken.

Dat TFT's last hebben van Backlight bleeding, wist ik van te voren. Alleen in welke mate, is altijd afwachten. In de winkel, staan de schermen in daglicht, dus dan valt het volgens mij heel moeilijk te beoordelen.
Aangezien ik thuis voornamlijk 's avonds computer, kom je er dus achter in welke mate de bleeding opspeelt. Mijn laptop heeft er bijvoorbeeld ook minder last van (misschien omdat het scherm kleiner is?).

EDIT: Inmiddels is de monitor weer teruggebracht. Aangezien de winkel geen voorraad meer had, heb ik netjes mijn geld ter gekregen. Nu maar weer mijn good old 19 inch CRT scherm neergezet, wat is dat kelin in vergelijking met 22 inch!
Nu ga ik me maar eens orienteren op een scherm met minder backlight bleeding, want dat viel me echt tegen.

[ Voor 13% gewijzigd door ruftman op 04-04-2008 11:32 ]

Pagina: 1