Toon posts:

[XP] wisselbestand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Vanmiddag ben ik van huis af gegaan en heb mijn pc aan laten staan voor downloaden.

Ik ben een bestand aan het downloaden van een aantal gig met uTorrent.

Het is mij al een aantal keer opgevallen dat mijn wisselgeheugen steeds maar gevuld wordt en mijn pc er iets wat trager van wordt en zowiezo vind ik het niet fijn dat het wisselgeheugen vol loopt.

Dit probleem heb ik al een redelijke tijd... ook al mijn computer aantal malen geformateerd, andere windows geinstalleerd enz. Maar dit probleem blijft steeds terug komen....

Op internet heb ik al gezocht wat het kan zijn, maar daar word ik steeds op het vergroten van het virtueel geheugen gewezen... dat is niet wat ik wil.

Ik vraag mij af:
Waarom wordt het geheugen steeds zo veel gevuld.
Beschikbare ram is 1 GIG (2x 512mb - GEiL) dualchannel.

In plaatje het wisselbestand + rechtonder alle "running" programma's.
Afbeeldingslocatie: http://www.omaster.nl/test/wisselbestand.JPG

Ik kan wat tips en hulp gebruiken.

Alvast bedankt.

Omaster.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Je kan je geheugengebruik per proces bekijken via de taskmanager, namelijk bij het tabblad 'processes'. Als je daar op sorteert zie je meteen welk proces er veel geheugen inneemt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:12:
Ik vraag mij af:
Waarom wordt het geheugen steeds zo veel gevuld.
Beschikbare ram is 1 GIG (2x 512mb - GEiL) dualchannel.
Geheugen is er om te vullen - RAM wat onbenut blijft is niet zinvol.
Jouw gebruikersprofiel (wat je doet met je PC dus) is er één waarbij je waarschijnlijk nu tegen die 1GB grens aan zit.

Je data - dus ook je downloads, ook de grote files) wordt namelijk door je torrent-app gecached in je geheugen voordat het naar je disk kan worden weggeschreven..
En als dat er niet meer is in voldoende mate worden stukken geheugen in gebruik bij 'slapende' programma's weggepaged naar je pagefile (want daar is die voor).
Ik kan wat tips en hulp gebruiken.
Ga je eens verder inlezen over wat een pagefile is, waar die voor gebruikt wordt, hoe XP daarmee omgaat? :)
Er is genoeg over te vinden met de juiste keywords in de search hier.

Of je upgrade naar 2GB bijvoorbeeld :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Sorry alt-92, maar ik ben het niet met je eens. Normaal is geheugen om vol gezet te worden, maar met een dergelijk vol geheugen wordt de pc behoorlijk traag, tot aan het onwerkbare toe. Het wisselen tussen programma's betekent in dit geval dat delen van het programma van de pagefile naar het normale geheugen moet worden opgehaald, in een veel intensievere manier.

utorrent is de app die de topic starter gebruikt, het geheugenverbruik er van komt zelden daarvan boven de 100MB.

Er staan 41 processen open en geen programma's op de taakbalk. Dat lijkt heel erg sterk op een proces met een geheugenlek, aangezien de TS het er over heeft dat pas na een tijdje het geheugen vol zit.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Gebruik een ander Torrentprogramma. Hetzelfde zal je ervaren als je bijv iets van het netwerk (LAN) kopieert wat ook gecached wordt en je pc ontzettend traag van wordt. De enige remedie is om juist niet met je Explorer-gebaseerde torrent te downloaden.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Motrax schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:33:
utorrent is de app die de topic starter gebruikt, het geheugenverbruik er van komt zelden daarvan boven de 100MB.
En uTorrent 'offload' een flinke zooi naar de shell met die zo handige integratie.
Die files moeten ergens worden gecached namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik in het processblad controleer, is utorrent.exe maar 7MB.
Invergelijking met Iexplorer.exe en explorer.exe welke resp. 50MB & 20MB groot zijn, is utorrent zeer klein.

Als ik alle onnodige processen kill blijft het wisselbestand altijd nog vol staan.

Het wisselbestand is na verloop van aantal uren volgelopen.

Windows prestaties meters geeft aan 60% van het RAM geheugen gebruikt te hebben.

Zelf denk ik niet dat het aan het download programma ligt, maar iets in mijn windows.

Ik zal mijn PC zodadelijk restarten, ik laat de PC vanacht aanstaan t/m morgen avond zonder een applicatie aan het hebben staan. Er zal blijken dat deze weer volledig gevuld zal zijn.

Ondertussen zal ik op wat termen als pagefile en torrent clients gaan zoeken.

Verwijderd

Volgens mij snap je het niet helemaal :)

Het wisselbestand wordt gebruikt om idle programma's bijv zoals Alt-92 al uitlegt, in op te slaan. Dat maakt werkgeheugen weer vrij voor openstaande applicaties. Zoals ik al aangaf in mijn voorbeeld over het kopieren vanaf LAN, grote bestanden, zal je zien dat wederom je geheugengebruik & Pagefile enorm zullen stijgen, omdat deze gecached worden door explorer zelf. Waarom weet ik niet, het is wel onhandig want het maakt het systeem langzaam. Overigens als bijv je download of je kopieer-actie voltooid is, is dat geheugen ineens 'vrij'.

Zoals ik al zei zoek naar een torrentprogramma wat niet werkt op basis van Explorer, maar wat z'n eigen manier gebruikt om op te slaan. Dit voorkomt die load in je pagefile & geheugen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:59:
Ik zal mijn PC zodadelijk restarten, ik laat de PC vanacht aanstaan t/m morgen avond zonder een applicatie aan het hebben staan. Er zal blijken dat deze weer volledig gevuld zal zijn.
Lijkt me geen slechte methode om applicaties stuk voor stuk uit te sluiten.
Maak ook gebruik van Process Explorer, want dan kun je ook zien wat er zoveel geheugen in gebruik neemt.
http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Okay, ik ben het nog niet eens dat utorrent de boosdoener zou zijn, het is één van de lichtere torrent clients. Maar goed, dat zullen we zien wanneer de TS de boosdoener gevonden heeft ;)

Vergeet ook niet in de taskmanager om de kolom virtueel geheugen verbruik toe te voegen, deze geeft namelijk het vm geheugen aan, itt tot wat je zou verwachten dat de kolom geheugen verbruik het totaal aangeeft.

☻/
/▌

Verwijderd

Cache-gebruik zal je niet in taskmanager terugvinden.

Het mag dan wel de lichtste torrentprogramma zijn die er is, als die opslaat via een integratie met explorer/shell zal dat blijven gebeuren hoor. Pas als z'n download klaar is stopt ie met cachen, want immers is z'n download dan ook volledig weggeschreven.

Wil iemand een lan-kopieer actie doen en eens goed kijken naar geheugengebruik met Explorer? ;) Helaas ontbreekt een groot bestand op m'n server.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Ik wil in deze Alt-92 bedanken.

Het tooltje, welke ik nog niet eerder in bezit had, heeft mij laten zien welk process de wisselbestand geheugen deed vollopen.
Het programma AVG grisoft heeft waarschijnlijk een "geheugen leak". Dit programma had aan 2 gig in het virtueel geheugen staan.

Goddank was het niet het downloaden met utorrent.

Zoals aangegeven had ik gisteren avond mijn PC restart, direct alle onnodige programma's afgesloten. (geen utorrent, deamontools, mediaplayers, java apps, enz enz.) alleen AVG virusscanner heeft de heledag aangestaan. Dit was ook direct de oorzaak van het probleem.

Bedankt voor het bestand.

Mvgr.

Omaster.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nah, dan mag je Motrax ook wel bedanken hoor :)
Hij vermoedde ergens een memory leak, ik heb je alleen de tooling gegeven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze motrax bedankt voor de tips.

Eigelijk gewoon allemaal bedankt.
Pagina: 1