Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell (Latitude) laptop voedings plug......

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
(edit: mods: sorry te snel geklikt........maar wellicht past ie beter in case mods? )

Ik heb hier al eens eerder over gelezen op GoT, gek gezocht; niet gevonden.

Ik ben bezig met een laptop-mod, een 'oude Dell Latitude CPi', nu zit daar zo'n dikke uitstekende power plug aan de zijkant. Die wil ik dus eigenlijk niet gebruiken omdat ie zo ver uitsteekt. Ik zou hem aan de 'binnenkant' willen monteren. Gewoon draadjes aan de binnenkant van het chassisdeel solderen (of rechstreeks op de pcb) en dan ofwel de kabel van de voedingsadapter hier rechstreeks 'aanknopen' of iets netter met een ander soort connector/plug.

Nu hebben die Dell zo'n 'eigenaardige' power plug met 3 pinnen, er wordt maar door 2 pinnen voltages gepompt, die 3e schijnt een 'voel' ader te zijn om te checken of het wel een Dell-original voeding is......(sucks).

Zoals gezegd door de 'echte' kabel gaan maar 2 aders (20Volt), ik vermoed dat die 3e pin in die dikke stekker toegevoegd wordt.
Ten eerste vraag ik me af 'wat daar gebeurt'; zit daar electronica is, zo ja wat en wat doet het? Is het een weerstandje oid?

En de belangrijkste vraag is natuurlijk; hoe omzeil ik dat chassis deel aan de laptop?

De plug ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/dellplug1.jpg
(het is deze 'beruchte' Dell plug/kabel:)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/dellplug2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 30-03-2008 23:49 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is die derde niet gewoon randaarde? Zoals je met zoveel van die dingen ziet waar 3 pinnen aanhangen?

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:19

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• kaajee
Terw_Dan schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:50:
Is die derde niet gewoon randaarde? Zoals je met zoveel van die dingen ziet waar 3 pinnen aanhangen?
Nee, er gaan maar 2 aders (+20V en GND) door de daadwerkelijk kabel vanuit de voedingsadapter dus...... (dan zou het dus een 'loos' aansluitpunt zijn, kan ook nog...... :? )

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar wat is je probleem nu ? Je geeft aan de aders op je PCB te solderen, of dat er nu 2 of 3 zijn..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kaajee
Ik begon met: "Het zal toch niet waar zijn........!!"

Maar in de plug kijkend zie ik wel degelijk metaal ook in dat 'loze' gaatje, dus die vlieger gaat niet op.
(die van mij is idd cd PA-2 en eigenlijk heb ik de nummertje omgedraaid; er staan nummers op de plug, maar dat terzijde.)

• kaajee
DukeBox schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:59:
Maar wat is je probleem nu ? Je geeft aan de aders op je PCB te solderen, of dat er nu 2 of 3 zijn..
Nou voordat ik de plug er afknip, omdat ik die niet meer wil, is het wel handig om te weten of die derde ader/pin nou wel of niet nodig is, lijkt je ook niet?
Als, zoals mijn vermoeden is, er iets in die plug gebeurt (elektronisch) ben ik dat kwijt als ik maar 2 aders gebruik en kan ik meteen het hele zwikkie weg donderen.......beetje zonde........

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dus ? Dan soldeer je die er toch 'voor de zekerheid' bij ?

• kaajee
DukeBox schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:20:
Dus ? Dan soldeer je die er toch 'voor de zekerheid' bij ?
Sorry maar je snapt het niet helemaal.
Er zitten in de kabel maar 2 aders.
Dus als ik de plug er af knip, zit ik met een losse kabel met 2 aders.
Echter, de laptop wil er 3 hebben (stel), want in de originele plug zitten 3 aders (stel).
Waar haal ik dan die derde vandaan, als ik er maar 2 tot m'n beschikking heb?

• kaajee
Er is toch wel iemand die dit ook al eens om handen heeft gehad?
Een kapotte Dell (laptop) plug bijvoorbeeld?

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 19:26

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Wellicht past dit topic beter in EL
OH > EL

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

kaajee schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:25:
Er zitten in de kabel maar 2 aders.
Waar haal ik dan die derde vandaan, als ik er maar 2 tot m'n beschikking heb?
Mantel is je 3e ader.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Denk dat je kunt volstaan door 3 stukjes dik ijzerdraad te nemen, die in de plug te steken, en daar vervolgens draadjes aan solderen die je dan weer aan de laptop soldeert.

Als je de plug wilt afknippen, strip dan de draad iets voor de stekker, en meet dan eens op de aders en de betreffende pinnen. Zie je snel genoeg of er wat tussen zit. En als het gewoon rechtstreeks doorverbonden zit (lijkt mij wel) dan kun je hem afknippen en daarna ook gewoon weer doorverbinden aan de laptop.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:36
Die 3e pin zorgt er geloof ik voor dat je een melding krijgt als je een adapter met een te laag wattage gebruikt ofzo.

• kaajee
Nee, althans lijkt me sterk. Als ik de adapter zelf openmaak heeft de voedingskabel helemaal geen 'mantel'. Het is een gewone rubber kabel waaruit 2 draadjes komen, rood en wit en die gaan dus naar de stekker/plu aan de andere kant. Als ie al een mantel (van metaal) heeft is die aan de voedingsadapter zijde niet te zien en dus zeker niet aangesloten.
Waar had jij deze info vandaan?
ThinkPadd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:52:
Die 3e pin zorgt er geloof ik voor dat je een melding krijgt als je een adapter met een te laag wattage gebruikt ofzo.
Ja, dat heb ik al al meerdere malen gelezen, niet specifiek voor dit model voeding/laptop, maar voor andere Dells zeker inderdaad. Ik heb dus ook nergens bevestigd gekregen dat die check ook al op dit model zat.

Als dat dus wel het geval ook hier is, kan ik zeker niet zomaar de plug er af knippen, want dat zou betekenen, zoals ik ook al eerdere schreef, dat er IN die plug elektronica zit die de wattage-check uitvoert.
Door de kabels/aders kan het niet, want dat zijn er maar 2, dus dan moet het in die plug zitten. Als ik nou vervolgens weet hoe ze die wattage-check doen, kan ik die wellicht 'zelf (na)maken'......
Pagina: 1