[vista] MCE tips & tricks gezocht

Pagina: 1
Acties:

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47
Onlangs heb ik een HTPC gebouwd en draai daarop Vista Ultimate 32bit SP1, op basis van een Gigabyte MA78G-S2H moederbord met daarop een AMD Phenom 9500 en 2GB ram, momenteel een courant systeem dus. Ik had hoop dat de Vista mediacenter omgeving gebruiksvriendelijk zou gaan werken zodat m'n vriendin ook een muziekje, dvd-tje (al dan niet fysieke schijf) of mkv/divx/... film af te kunnen spelen. Maar zover ben ik nog niet bepaald. Browsen door m'n mp3's gaat tergend traag, fysieke DVD's afspelen vanuit MCE gaat stamelend en stotterend met veel geschok bij camera-bewegingen. DVD's afspelen lijkt me nogal triviaal voor een mediacenter, ik snap niet dat dit niet fatsoenlijk werkt.
mkv-files moet ik buiten MCE om afgespelen met kmplayer die ik zo heb geconfigureerd dat ie CoreAVC Pro gebruikt om zo profijt te hebben van de 4 cores in m'n CPU. DVD's afspelen met KMplayer gaat ook goed, maar dan moet het toetsenbord er weer aan te pas komen.

In short: het is totaal niet gebruiksvriendelijk op dit moment!

Heeft iemand tips aangaande van codecs en dergelijke over hoe ik zoveel mogelijk media direct vanuit MCE kan afspelen in goede kwaliteit, zonder gestotter?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
heb je het cpu gebruik wel eens in de gaten gehouden? En het hdd gebruik? Misschien is Vista nog aan het indexen?
Anders denk ik dat het een driver-issue is; heb je alle drivers (ook chipset, cpu, gpu) geïnstalleerd? Heeft je videokaart hardware acceleratie voor H264? HD-content haalt vaak het onderste uit de kan ;)

Ik gebruik steeds ffdshow als directshow filter ipv losse codecs, en heb hier zeer zelden problemen mee.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47
the_stickie schreef op zondag 30 maart 2008 @ 22:45:
heb je het cpu gebruik wel eens in de gaten gehouden? En het hdd gebruik? Misschien is Vista nog aan het indexen?
CPU en HDD gebruik is te verwaarlozen..
Anders denk ik dat het een driver-issue is; heb je alle drivers (ook chipset, cpu, gpu) geïnstalleerd? Heeft je videokaart hardware acceleratie voor H264? HD-content haalt vaak het onderste uit de kan ;)
Laaste biosfirmware, laatste drivers van alles, laatste Catalyst voor de ATI graphics. HD acceleratie ziet onboard (AMD 780 chipset).
Ik gebruik steeds ffdshow als directshow filter ipv losse codecs, en heb hier zeer zelden problemen mee.
HD content kan ik prima afspelen, via KMplayer die dan CoreAVC/ac3filter/haali gebruikt, de CPU verdeelt alle load dan over z'n 4 cores die allemaal een heel klein beetje bezig zijn, dus qua performance heb ik genoeg headroom lijkt me.
Maar een normaal DVD-tje afspelen lijkt me toch niet teveel gevraagd voor een default Vista configuratie?? Zowel met WMP "buiten" MCE en vanuit MCE zelf ziet dit er niet uit. Wederom met KMplayer ("buiten" MCE weer) gaat dit weer prima, maar dus totaal niet gebruiksvriendelijk. Het idee was om zoveel mogelijk met de afstandsbediening te kunnen bedienen, niet met een toetsenbord.