hoe beste hd's aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb 2 HD's en een cdrom speler. Hoe kan ik die het beste aansluiten? Ik heb nu HD1 met windows erop alleen op IDE1. De 2de HD zit op IDE2 master en de cdrom op IDE2 slave. Dit lijkt mij zelf de beste oplossing.. maar levert het problemen op dat een hd en de cdrom op dezelfde IDE aansluiting zitten? Ik heb wel es gehoord dat de HD dan dezelfde snelheid krijgt als de cdrom speler.. of is dat onzin?

Verwijderd

Ik zou de schijven allebei op de primary aansluiten, en de CDrom speler als master op de secondary.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:44
[beetje offtopic]
als je ooit nog een CDR speler erop wilt pleuren (IDE), zorg dan dat ie ALLEEN aan een kabel zit
[/beetje offtopic]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Muggie
  • Laatst online: 30-03 05:42

Muggie

8 pm

Harde schijf met OS als primary op de eerste IDE controller zetten, verder niks.
Op de tweede controller de tweede harde schijf als master en de cdrom als slave zetten.

PSN: mug_8pm

• Palomar
  • Niet online
Dus zoals ik het nu al heb? En die manier van KIP, heeft dat ook voordelen?

• Fritti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08-2025
AFAIK zou het alleen moeten uitmaken als je data kopieert van het ene IDE kanaal naar het andere, ipv tussen 2 schijven/CDs op hetzelfde kanaal. Dat eerste is volgens wat ik gehoord heb sneller, maar dat kan ook complete onzin zijn.

/me gaat eens de IDE specs zoeken...

--Fritti

Verwijderd

k heb ook zo'n soort vraagje:

3x cdrom (2ervan udma)
1x zip

ik dacht zelf udmas op primary ide
zip en brander niet udma op secundary ide (brander: mas zip: sla)

of is er een betere manier?

• Palomar
  • Niet online
* kickje na 2 jaar ;)

ik heb nu op ide 1 een maxtor 80gb en op ide2 mn brander (master) en dvd (slave). Levert het ook performanceverlies op als ik nog een harddisk aansluit op ide 1 (als slave)? Ik heb nl. nog een maxtor 40gb 7200rpm over die ik aan wil sluiten. De schijven worden dan aangesloten op een speciale80 aderige ATA100 kabel.

'Vroeger' (tenminste dat dacht ik altijd), was het zo dat het traagste apparaat de snelheid van de hele ide controller bepaalde.. nu zal die 40GB 72k rpm ata100 maxtor niet zoveel trager zijn dan de 80gb ata100 7200rpm, maar het zal toch wel een beetje uitmaken.. is het tegenwoordig nog zo dat die 2 elkaar beinvloeden of is dat niet meer zo bij moderne ide controllers?

samanvattend: is het handig om 2 harddisks op 1 controller te zetten?

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 18:11

bebopper

I'm an absolute beginner...

kijk anders ff hier (met search gevonden):

IDE kwestie....

wat aan welke ide kabel hangen?

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

rick_h schreef op 08 augustus 2002 @ 11:26:
* kickje na 2 jaar ;)

ik heb nu op ide 1 een maxtor 80gb en op ide2 mn brander (master) en dvd (slave). Levert het ook performanceverlies op als ik nog een harddisk aansluit op ide 1 (als slave)? Ik heb nl. nog een maxtor 40gb 7200rpm over die ik aan wil sluiten. De schijven worden dan aangesloten op een speciale80 aderige ATA100 kabel.

'Vroeger' (tenminste dat dacht ik altijd), was het zo dat het traagste apparaat de snelheid van de hele ide controller bepaalde.. nu zal die 40GB 72k rpm ata100 maxtor niet zoveel trager zijn dan de 80gb ata100 7200rpm, maar het zal toch wel een beetje uitmaken.. is het tegenwoordig nog zo dat die 2 elkaar beinvloeden of is dat niet meer zo bij moderne ide controllers?

samanvattend: is het handig om 2 harddisks op 1 controller te zetten?
Ja, want beide apparaten zijn ata100. Maar als je een hd en cd/dvdspeler samen op een kabel zet, dan gaat de hele boel op ata33 werken. Dus haalt die hd nooit zijn maximale snelheid.
Ik zou het zo doen (zo werkt alles op zn max.):
IDE 0 : HD 1 als master en HD 2 slave
IDE 01: Brander als master en Dvd/cdrom speler als slave

• Palomar
  • Niet online
O.D.Smolik schreef op 08 augustus 2002 @ 11:55:
[...]
Ja, want beide apparaten zijn ata100. Maar als je een hd en cd/dvdspeler samen op een kabel zet, dan gaat de hele boel op ata33 werken. Dus haalt die hd nooit zijn maximale snelheid.
Ik zou het zo doen (zo werkt alles op zn max.):
IDE 0 : HD 1 als master en HD 2 slave
IDE 01: Brander als master en Dvd/cdrom speler als slave
ja zo zou ik het zelf dus ook hebben gedaan, dan doe ik het zo :)

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

havana schreef op 17 augustus 2000 @ 12:28:
[beetje offtopic]<BR>als je ooit nog een CDR speler erop wilt pleuren (IDE), zorg dan dat ie ALLEEN aan een kabel zit<BR>[/beetje offtopic]
OMG :9~ ... havana heb je die icoon in het groot :)
/edit
je hebt een random icoon?
doen ze dan allemaal maar >:)

Verwijderd

Hd's altijd bij elkaar proberen te houden om te voorkomen dat er terug geswitched wordt naar ata-33.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Deze gaat naar [OM]..

Tja, het probleem dat het traagste device je snelheid beperkt is afhankelijk van de gebruikte ide-controller.. De moderne controllers hebben daar geen problemenen meer mee, en laten de devices gewoon op hun maximale snelheid draaien..

Overigens, als lijkt mij de beste manier op de hdd's gaat splitsten.. Dan heb je ook geen probleem als je on the fly wilt kopieren, en geen vertraging als je gebruik maakt van je 2e schijf.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
Inderdaad. Mensen die NU nog roepen dat je de HDD's bij elkaar moet plaatsen moeten eens onder die STEEN vandaan kruipen :+

Hoewel het inderdaad met oudere IDE-apps een wijze raad is, is het met je NIEUWE spullen vrijwel altijd een overbodige tip.
Zoals de vorige tweaker al aangaf word met de huidige EIDE standaard elk app op zijn Maximale snelheid aangesproken.

Test het maar voor de gein met de HD-Tach, dan weet je het gelijk ook ZEKER. Als je ATA33 als slave aan de HDD hangt zou je HDD dus ook op ATA-33 draaien...volgens de tipgevers althans...

Dat betekent dat de HD-Tach maximale scores NOOIT boven de 33 MB's per sec uit zouden kunnen komen, snap ?

Nu, scoort die daar vet boven = gelijk het bewijs gelevert dat je HDD toch echt op ATA100 draait (of hoger).

Simpel testje, heb je gelijk je antwoord ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1