Toon posts:

Vreemde temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Achteraf weet ik dat ik dom geweest ben, maar ja. Ik wilde m'n CPU koeler eraf halen om 'm schoon te maken, maar ik had in gedachte dat alleen de fan eraf ging, maar nu is de hele koeler los gekomen. Ik heb 'm zo goed mogelijk laten zitten, en weer vast gemaakt (waarbij ik wel m'n mobo uit m'n case gehaald heb). Maar toen ik m'n PC weer opnieuw opstarten, gaf SpeedFan eerst bij Temp 1, 2 en Temp, Temp (waar deze temp's voor zijn weet ik niet) 100 graden aan. Uiteindelijk zakte dit langzaam terug naar +/-25 graden (wat het voorheen ook was). Maar wanneer ik nu m'n intake en outtake ventilators op z'n hardst zet, gaan deze temperaturen oplopen, en als ik die ventilators weer zachter zet, lopen ze weer terug. Kan het zijn dat ik iets verkeerd gedaan heb, misschien een hitte sensor beschadigd? Ook is m'n CPU nu een aantal graden warmer dan voorheen. Is dit omdat de koelpasta nu niet meer netjes op m'n processor zit?
Voor zover ik weet heb ik alle snoertjes etc. op de juiste manier terug geplaatst.

Voor de info, ik heb het volgende systeem:
Intel Core 2 quad Q6600 2,4 Ghz (@ FSB 7 x 350)
Asus P5E moederbord
Asus Nvidia 8800GT 512 mb
4 Gb Kingston geheugen
Antec Sonata 3 case (met 500 watt voeding)

Ik heb er gisteren een extra Antec TriCool 120mm fan ingezet voor de intake, deze deed het gewoon prima gisteren, en gaf toen geen tegenovergestelde temperaturen.

Alvast bedankt!

Groetjes Niels

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:52

HugoBoss1985

Xenotech

Als je een koeler van je processor afhaald, moet je altijd de koelpasta opnieuw aanbrengen.

Een ezelsbruggetje om te testen of je koeler goed vast zit is proberen of je de hele pc kan optillen aan de processor koeler. :)

Je fsb staat ook raar ingesteld, waarom heb je niet gewoon 9x 266?

[ Voor 55% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2008 20:53 ]

Verwijderd

Koelblok er weer vanaf halen, proc en koeler met wasbenzine ofzo schoonmaken en nieuwe pasta ertussen.

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 20:50:
Als je een koeler van je processor afhaald, moet je altijd de koelpasta opnieuw aanbrengen.

Een ezelsbruggetje om te testen of je koeler goed vast zit is proberen of je de hele pc kan optillen aan de processor koeler. :)

Je fsb staat ook raar ingesteld, waarom heb je niet gewoon 9x 266?
Oke, ik zal de koelpasta opnieuw gaan aanbrengen dan. Ik wilde eigenlijk al een andere koeler kopen ook.

En die FSB heb ik zo, omdat ik m'n PC overgeclocked had naar 7 x 457. Om te kijken hoe de performance zou zijn. Later heb ik 'm terug geclocked, en op 7 x 350 gezet. Zo is de FSB speed ook hoger dan bij 9 x 266. Is het trouwens slecht om af en toe over- en terug te clocken?
(ik zeg erbij dat ik helemaal nieuw ben wat betreft overclocken etc.)

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:05:
[...]

Oke, ik zal de koelpasta opnieuw gaan aanbrengen dan. Ik wilde eigenlijk al een andere koeler kopen ook.

En die FSB heb ik zo, omdat ik m'n PC overgeclocked had naar 7 x 457. Om te kijken hoe de performance zou zijn. Later heb ik 'm terug geclocked, en op 7 x 350 gezet. Zo is de FSB speed ook hoger dan bij 9 x 266. Is het trouwens slecht om af en toe over- en terug te clocken?
(ik zeg erbij dat ik helemaal nieuw ben wat betreft overclocken etc.)
Ja, overclocken is in principe slecht.
Je processor gaat misschien maar 5 jaar mee ipv 10 jaar.
Als je hem niet overklokt, kun je beter ook alles normaal zetten dus ook je fsb.
Voor een Q6600 is het 266 x 9.
Als jij je fsb op 350 zet, dan klok je het moederbord over.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:54

Snippertje

Light up your life

HugoBoss1985 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 20:50:
Zou ik mee oppassen, want als hij dus niet goed zit kan er iets afbreken of donder je pc naar de grond ...

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Razor.Timo schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:16:
[...]

Zou ik mee oppassen, want als hij dus niet goed zit kan er iets afbreken of donder je pc naar de grond ...
Je moet hem ook geen meters optillen uiteraard, hoeft maar een klein stukje. ;)
Meestal voel/hoor je het dan als er een pootje niet goed vastzat.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52
HugoBoss1985 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:14:
[...]

Ja, overclocken is in principe slecht.
Je processor gaat misschien maar 5 jaar mee ipv 10 jaar.
Als je hem niet overklokt, kun je beter ook alles normaal zetten dus ook je fsb.
Voor een Q6600 is het 266 x 9.
Als jij je fsb op 350 zet, dan klok je het moederbord over.
Hij heeft een Asus P5E moederbord, daar mag je toch vanuit gaan dat deze ondersteuning biedt voor de ingestelde FSB. Tot 333MHz is dan sowieso mogelijk en valt dan betreffende het MB niet onder overclocking.

3kwp pvoutput

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

morpheus schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:19:
[...]

Hij heeft een Asus P5E moederbord, daar mag je toch vanuit gaan dat deze ondersteuning biedt voor de ingestelde FSB. Tot 333MHz is dan sowieso mogelijk en valt dan betreffende het MB niet onder overclocking.
Ik heb zelf ook een p5e moederbord...

Waarom zou je de fsb hoger zetten dan noodzakelijk, als je de processor toch op standaard snelheid houdt?

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

uuuuu kast op tillen aan je cpu koeler. 8)7

ten 1ste ik heb een systeem van +/- 30 kg
never nooit kan de cpu koeler dit houden

ten 2de het is zeer slecht voor het mobo
je mobo zal doorbuigen waardoor de print intern kan breken of componenten los kunnen springen

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Verwijderd

Of het goed vast zit test ik altijd door het moederbord op te tillen bij de cpu koeler. Niet mijn hele systeem....

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Jullie hebben echt een verkeerd beeld bij mijn verhaal!

Stel dat je de pc op zijn kant hebt liggen en je hebt er net het mobo ingeschroefd, met de koeler er al op.
Dan probeer je of je de pc omhoog krijgt met de processor koeler.

-Of je krijgt er beweging in, dan is het goed.
-Of je krijgt er beweging in maar je voelt of hoort dat er één of meerder pinnetjes van de koeler losgaan, dan is het dus niet goed.

Als je bijvoorbeeld de stock intel socket 775 koeler hebt, dan is de koeler met het moederbord optillen niet voldoende om te testen of het goed vast zit.
Dit is al helemaal duidelijk als je een aftermarket koeler hebt van bijna 1 kilo, het moederbord weegt gewoon niet zoveel.
Je loopt dan het risico dat die zware koeler er deels of helemaal afvalt zodra jij de pc overeind zet.

Meestal is het hele verhaal met zo'n grote koeler niet van toepassing omdat die geschroefd zitten.
Bij een Scythe Infinity (Mugen) is dit wel het geval, die heeft gewoon de standaard intel draaipootjes.

Ik heb het overigens zo geleerd bij één van de grootste webshops in Nederland.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2008 21:39 ]

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52
HugoBoss1985 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:22:
[...]

Ik heb zelf ook een p5e moederbord...

Waarom zou je de fsb hoger zetten dan noodzakelijk, als je de processor toch op standaard snelheid houdt?
Meer bandbreedte uit je geheugen?

3kwp pvoutput

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

morpheus schreef op zondag 30 maart 2008 @ 22:13:
[...]

Meer bandbreedte uit je geheugen?
Vraag eens aan de topicstarten of dat zijn beweegreden was om die fsb op 350 te zetten...

Verwijderd

@nielsC

Maakt uw 8800GT ook zoveel lawaai van de koeler?
Ik had verleden week nog een 8600GT, mijn pc was heel stil
en nu maakt gij dus emens veel lawaai.
Eigenlijk beetje hatelijk, bestaat er iets om dat te verminderen?, behalve nieuwe case kopen, of ligt het aan mijn kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 22:35:
@nielsC

Maakt uw 8800GT ook zoveel lawaai van de koeler?
Ik had verleden week nog een 8600GT, mijn pc was heel stil
en nu maakt gij dus emens veel lawaai.
Eigenlijk beetje hatelijk, bestaat er iets om dat te verminderen?, behalve nieuwe case kopen, of ligt het aan mijn kaart?
Ik heb zelf geen last van de 8800GT, die hoor ik eigenlijk niet eens, niet boven m'n CPU/casefans uit in ieder geval.

Ik heb de FSB hoger gelaten, omdat ik een duidelijk verschil merkte qua performance bij 7x ... t.o.v. 9x... Eigenlijk is de reden dus heel simpel, ik heb er verder technisch niet bij nagedacht. (vandaar het nieuw zijn wat overclocken betreft).

Nu m'n PC een nacht uitgestaan heeft, zijn die temperaturen die eerst hoog waren, nu weer gewoon normaal zoals ze horen. Ook m'n CPU temp is weer netjes. Apart dus, ik post nog wel een keer nadat m'n PC een dag aangestaan heeft, kijken of het nog veranderd of niet.

BTW: fijn dat er snel gereageerd wordt, top! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 07:34 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

HugoBoss1985 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:36:
Jullie hebben echt een verkeerd beeld bij mijn verhaal!
Zoals je het beschreef was het niet echt een ezelsbruggetje maar eerder een paardenmiddel :+ .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1