• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 09:32
Beste Mede tweakers

Ik zit met het volgende probleempje.
Mijn computer heeft moeite met de eerste keer opstarten. Meestal boot hij niet direct door. Maar na het bios scherm reboot hij. Na een aantal keer, verschilt tussen 1 en 4-5 keer boot hij wel gewoon door en kan ik in windows komen. Daarnaast heb ik dan eigenlijk nergens meer last van.

Inmiddels heb ik een backup voeding aangesloten een Sweex geval. In eerste instantie heb ik een aantal keer geboot met een PCI kaartje, een voodoo3. Dit leverde totaal geen problemen op. Het systeem start iedere keer gewoon door.

Daarna mijn goede videokaart geinstalleerd, een PCI express, dit keer een gloednieuwe. Echter vanaf dat moment zijn de doorstart problemen er weer. Ik heb helaas geen idee hoe ik dit zou kunnen oplossen. Misschien weet iemand van jullie iets?

Komen mn Specs

DFI LANParty UT SLI-DR Expert
AMD Opteron 165 (overgeclocked)
2GB Ram DDR1 (OCZ)

Momenteel 1 HD (Raptor), Normaal gesproken zijn het er drie.
MSI 9600GT OC

Normaal gesproken heb ik een OCZ 600Watt Voeding, ik dacht de GameExtreme
Deze is echter op rma omdat deze dit probleem ook had.
Het enige verschil in de config was toen dat ik 2x een 7900GTO had.

Tevens gaf deze OCZ voeding storing op de tv (op de kabel) Zodra ik de computer aangezet, gingen NL1, 2 en 3 ontzettend storen. Die twee redenen ook doorgegeven aan de shop waar ik de voeding naar toe heb gestuurd. Echter deze hebben geen defect aan de voeding kunnen ontdekken.

Daarom ben ik zelf nog gaan testen omdat ik dus dacht dat mijn moederbord misschien kuren had. Ik had die sweex nog als backup liggen, die heeft als enige een 24pins stekker. (normaal test ik daar mijn ledjes mee)
Systeem opgebouwd en op mijn bureau gelegd (Toen met een voodoo3 pci)
Systeem bootte normaal en eigenlijk geen enkele problemen. Ook geen storing op mijn tv.

Op dat moment dacht ik, misschien ligt het wel aan de verstekdoos, aangezien dat er eentje is met een overspanningsbeveiliging. Dus ik dacht misschien is deze kuren aan het geven. Echter het hele setje onder mijn bureau gelegd met wederom de voodoo pci kaart en weer bootte het systeem zonder moeite. Tevens heb ik toen de stekker gebruikt die er normaal voor zorgt dat ik storing op tv heb. Dat deed hij nu ook niet.

Als laatste dacht ik, laat ik mijn nieuwe kaart eens testen. Deze erin gezet en helaas sindsdien wil hij dit weer niet elke keer fatsoenlijk doorstarten. Overigens geeft de combinatie geen storing op de tv, waardoor ik toch denk dat die OCZ voeding niet helemaal lekker is.

[ Voor 51% gewijzigd door Pittie op 30-03-2008 18:13 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Het lijkt erop dat je huidige config veel stroom slurpt, en dan vooral je graka. Maar post eens al je specs, want anders moet ik dat plaatje van die waarzegger weer uploaden ;)

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Wat dacht je van de DFI-topicreeks, of hun forum, 't is namelijk een nogal specifiek probleem als je het mij vraagt. Daar heb je denk ik meer kans op slagen. :) Officieel forum & het oude forum

[ Voor 30% gewijzigd door m0nkey op 30-03-2008 17:55 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

*Ahum* een sweex voeding. 8)7
Kijk eerst maar eens naar een degelijke voeding

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Pittie
Komen mn Specs

DFI LANParty UT SLI-DR Expert
2GB Ram DDR1 (OCZ)

Momenteel 1 HD (Raptor), Normaal gesproken zijn het er drie.
MSI 9600GT OC

Normaal gesproken heb ik een OCZ 600Watt Voeding, ik dacht de GameExtreme
Deze is echter op rma omdat deze dit probleem ook had.
Het enige verschil in de config was toen dat ik 2x een 7900GTO had.

Tevens gaf deze OCZ voeding storing op de tv (op de kabel) Zodra ik de computer aangezet, gingen NL1, 2 en 3 ontzettend storen. Die twee redenen ook doorgegeven aan de shop waar ik de voeding naar toe heb gestuurd. Echter deze hebben geen defect aan de voeding kunnen ontdekken.

Daarom ben ik zelf nog gaan testen omdat ik dus dacht dat mijn moederbord misschien kuren had. Ik had die sweex nog als backup liggen, die heeft als enige een 24pins stekker. (normaal test ik daar mijn ledjes mee)
Systeem opgebouwd en op mijn bureau gelegd (Toen met een voodoo3 pci)
Systeem bootte normaal en eigenlijk geen enkele problemen. Ook geen storing op mijn tv.

Op dat moment dacht ik, misschien ligt het wel aan de verstekdoos, aangezien dat er eentje is met een overspanningsbeveiliging. Dus ik dacht misschien is deze kuren aan het geven. Echter het hele setje onder mijn bureau gelegd met wederom de voodoo pci kaart en weer bootte het systeem zonder moeite. Tevens heb ik toen de stekker gebruikt die er normaal voor zorgt dat ik storing op tv heb. Dat deed hij nu ook niet.

Als laatste dacht ik, laat ik mijn nieuwe kaart eens testen. Deze erin gezet en helaas sindsdien wil hij dit weer niet elke keer fatsoenlijk doorstarten. Overigens geeft de combinatie geen storing op de tv, waardoor ik toch denk dat die OCZ voeding niet helemaal lekker is.

• Pittie
DaLoona schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:57:
*Ahum* een sweex voeding. 8)7
Kijk eerst maar eens naar een degelijke voeding
Ik weet dat sweex nou niet echt een goed merk is kwa voeding, echter zoals ik zojuist heb toegevoegd, mijn "echte" voeding is op rma.

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Pittie schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:00:
[...]

Ik weet dat sweex nou niet echt een goed merk is kwa voeding, echter zoals ik zojuist heb toegevoegd, mijn "echte" voeding is op rma.
Dat mobo's ook de geest geven nadat een PSU overleden is, is geen nieuw fenomeen. ;)

• GlennVd
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-03 16:21
Dus zal het gewoon werken van zodra je er je "echte" voeding insteekt, toch ;)

• Pittie
m0nkey schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:01:
[...]

Dat mobo's ook de geest geven nadat een PSU overleden is, is geen nieuw fenomeen. ;)
Dat snap ik inderdaad, maar wat bedoel je daarmee?
Want als ik mijn shop mag geloven is er geen enkel probleem met mijn voeding...
GlennVd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:04:
Dus zal het gewoon werken van zodra je er je "echte" voeding insteekt, toch ;)
Maar dan had het van te voren toch ook gewoon moeten werken? Of ben jij van mening dat een OCZ geen echte voeding is?

[ Voor 31% gewijzigd door Pittie op 30-03-2008 18:06 ]

• DaLoona

DaLoona

Pittie schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:00:
[...]

Zet dat dan gelijk in je eerste post, ik heb geen glazen bol ;)

En hoeveel watt is die sweex die er nu aanhangt, kan zijn dat ie het gewoon niet trekt.
Die merken geven meestal piek op en leveren vaak een stuk minder als beloofd en een pci graka is wel wat anders als een 9600GT :)

[ Voor 25% gewijzigd door DaLoona op 30-03-2008 18:15 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Pittie
Die sweex is een 350 watter,

Echter dan blijf ik bij mijn punt, mijn computer deed het ook al met een 600Watt voeding, zij het toen met 2* 7900GTO

• DaLoona

DaLoona

Pittie schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:15:
Die sweex is een 350 watter,

Echter dan blijf ik bij mijn punt, mijn computer deed het ook al met een 600Watt voeding, zij het toen met 2* 7900GTO
Je hebt nu nog maar 350W 8)7, en waarschijnlijk piekvermogen :)
Pittie schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:04:
[...]

Dat snap ik inderdaad, maar wat bedoel je daarmee?
Want als ik mijn shop mag geloven is er geen enkel probleem met mijn voeding...

[...]
Hij bedoelde, denk ik, dat die sweex overleden kan zijn nadat je die 9600GT erin hebt gezet, omdat het maar een 350W is (waarschijnlijk piek en die trekt ie vaak in het begin).
En daardoor je mobo heeft gemold :P .
Het kan, maar hoeft niet zo te zijn, heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door DaLoona op 30-03-2008 18:43 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:04

Dark

who tweaked the light?

je hebt minstens een 480w nodig volgens dfi...
DFI REQUIRES native 24-pin ATX molex & 480W for all the DFI NF4 mobos
edit: linkje http://www.diy-street.com...php?p=101722&postcount=34

[ Voor 23% gewijzigd door Dark op 30-03-2008 18:50 ]

• Pittie
DaLoona schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:36:
[...]
Je hebt nu nog maar 350W 8)7, en waarschijnlijk piekvermogen :)
[...]
Hij bedoelde, denk ik, dat die sweex overleden kan zijn nadat je die 9600GT erin hebt gezet, omdat het maar een 350W is (waarschijnlijk piek en die trekt ie vaak in het begin).
En daardoor je mobo heeft gemold :P .
Het kan, maar hoeft niet zo te zijn, heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen. :)
Okej, ik snap wat je bedoelt, echter ik type deze berichten vanaf de desbetreffende pc. Dus als hij eenmaal doorstart dan zijn er geen enkele problemen.
Dark schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:48:
je hebt minstens een 480w nodig volgens dfi...

[...]

edit: linkje http://www.diy-street.com...php?p=101722&postcount=34
Dat wist ik overigens niet, echter als het mobo doorboot dan werkt het voor als nog nu goed.
Ook lijkt het probleem nu minder te zijn. Als ik nu reboot, dan start hij wel in 1x door.

Blijft deeltje 2 van mijn vraag nog staan. Hoe is het mogelijk dat die OCZ voeding hier ervoor zorgt dat ik storing op de kabel krijg, terwijl als ik op het zelfde punt een sweex aansluit, ik die storing niet heb. De shop zegt vervolgens dat de voeding prima in orde is, waar zou het dan aan kunnen liggen?

• DaLoona

DaLoona

Opbouw intern, weinig bescherming tegen magnetische velden, wie zal het zeggen? ;)

• Pittie
DaLoona schreef op zondag 30 maart 2008 @ 19:13:
Opbouw intern, weinig bescherming tegen magnetische velden, wie zal het zeggen? ;)
Ik heb sowieso die FAQ nog eens doorgenomen. 1 puntje dat ik tegenkwam heb ik gelijk even aangepast. Ik had de Vcore van mn processor iets te laat staan. Misschien lag het daaraan.

Daarnaast heb ik via de bios een 5 seconden delay ingesteld voor stroom naar mijn harde schijven.
Ik ga em morgen nog een aantal keer laten booten.

Overigens is deze voeding inderdaad te weinig inclusief de 9600GT (Met de voodoo kon ik probleemloos 30 minuten othoss laten draaien, nu viel mn systeem na een minuutje of 2-3 keihard uit)

Verwijderd

Pittie schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:55:

Blijft deeltje 2 van mijn vraag nog staan. Hoe is het mogelijk dat die OCZ voeding hier ervoor zorgt dat ik storing op de kabel krijg, terwijl als ik op het zelfde punt een sweex aansluit, ik die storing niet heb. De shop zegt vervolgens dat de voeding prima in orde is, waar zou het dan aan kunnen liggen?
Is dat op alle tv's in het hele huis of maar op eentje? Als het er maar eentje is kun je proberen de coax een centimeter of 10 in te korten.

Mocht dit geen verschil maken kun je ook de binnenste ader verder (dan op dit moment) uit laten steken en de buitenste dus ietsjes korter, en deze opnieuw bevestigen in het coax stekkertje.

• Pittie
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:36:
[...]

Is dat op alle tv's in het hele huis of maar op eentje? Als het er maar eentje is kun je proberen de coax een centimeter of 10 in te korten.

Mocht dit geen verschil maken kun je ook de binnenste ader verder (dan op dit moment) uit laten steken en de buitenste dus ietsjes korter, en deze opnieuw bevestigen in het coax stekkertje.
Helaas zorgde de voeding ervoor dat we op alle tv's in huis storing hadden. Tenminste mijn huisgenootje heeft sinds de voeding op rma is, ook goed beeld op Nl1, 2 en 3 terwijl ze hier eerst ook ruis op had.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:33
Pittie schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:44:
Had je de probleem ook niet overgeclocked? Want het eerste wat je moet doen bij zo'n eigenaardige problemen, is terugclocken of zelfs naar stock speeds gaan. Je hebt de PCI-e bus toch niet overgeclocked?

En wat is de spanning op het geheugen? Ik weet nog dat bij de non-Expert veel eigenaardige problemen konden opgelost worden door de spanning op het geheugen te verhogen naar 2,9V (wat nog binnen de specs is). Over welk geheugen gaat het trouwens precies? En is het 4x512MB of 2x1GB?

[ Voor 38% gewijzigd door D-Three op 31-03-2008 20:35 ]

• Pittie
Laagvliegerke schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:33:
[...]

Had je de probleem ook niet overgeclocked? Want het eerste wat je moet doen bij zo'n eigenaardige problemen, is terugclocken of zelfs naar stock speeds gaan. Je hebt de PCI-e bus toch niet overgeclocked?

En wat is de spanning op het geheugen? Ik weet nog dat bij de non-Expert veel eigenaardige problemen konden opgelost worden door de spanning op het geheugen te verhogen naar 2,9V (wat nog binnen de specs is). Over welk geheugen gaat het trouwens precies? En is het 4x512MB of 2x1GB?
Jah ik heb een tijdje geleden de boel terug naar de standaard specs gezet, en toen wilde hij helaas ook niet booten. Momenteel draai ik een FSB van 320 en mijn geheugen zit op 200 (deze heb ik dus niet overgeclocked) Ik zal iig morgen eens proberen het voltage van mijn geheugen te verhogen.

Ik heb OCZ EL DDR PC-3200 2x1024MB Dual Channel Platinum XTC (CL 2-3-2-5)
Twee ker 1Gb dus.

Wat me wel is opgevallen is bij een koude start, dus het mobo etc volledig van de stroom af, dan komen de problemen. Als ik daarna de bios induik, druk op f10 (save) en daarna wil hij wel in 1x doorstarten.

En uiteraard heb ik de PCI-E bus niet overgeclocked.

• D-Three
Dat een Sweex 350W een Opteron 165 en 7900GTO niet kan trekken, kan ik best geloven. Onlangs nog heb ik een Zalman 400W op zijn knieën gekregen met een X2 4200+ en een 7900GTO. (die Zalman voeding heeft wel een redelijke zwakke 12V-lijn, het systeem draait nu als een zonnetje (en overgeclocked) met een Antec 430W voeding). Die OCZ-voeding zou ik voorlopig ook niet vertrouwen. Kan je nog een andere voeding scoren om te testen?

Verwijderd

ook veel onzin hier
ik heb op een 270watt enermax voeding

asrock 6100 nvidia 530
amd x2 3800@2300mhz
asus 7900gt top
1xharddisk en dvd fikker
4x512mb
En gewoon uren mee kunen gamen
Maar inderdaad een goeie voeding van een goeie merk doet wonderen.

Als je een nieuwe voeding koopt moet je opletten dan er een hoge 12volt lijn is met genoeg amper.
Veel goedkopere voedingen hebben lager 12volt lijn maar wel hoge 3,3volt en 5volt lijnen.
Hier door hebben de goedkopere voeding toch een hoger wattage maar presteren slechter dan een voeding die een lagere wattage hebben maar wel een sterke 12volt lijn hebben

• D-Three
Trouwens; sinds wanneer heb je dit eigenlijk? Heeft het systeem wel ooit goed gewerkt?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
OK geheel offtopic, maar dit topic heeft iets raars. Als ik het een paar seconden laat staan komen er allemaal ventjes die beginnen tunnels te graven... Dit is enkel bij dit topic zo, bij andere topics heb ik dit niet??

http://specs.tweak.to/16567

• Pittie
Laagvliegerke schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:38:
Dat een Sweex 350W een Opteron 165 en 7900GTO niet kan trekken, kan ik best geloven. Onlangs nog heb ik een Zalman 400W op zijn knieën gekregen met een X2 4200+ en een 7900GTO. (die Zalman voeding heeft wel een redelijke zwakke 12V-lijn, het systeem draait nu als een zonnetje (en overgeclocked) met een Antec 430W voeding). Die OCZ-voeding zou ik voorlopig ook niet vertrouwen. Kan je nog een andere voeding scoren om te testen?
Dat ben ik inderdaad met je eens, dat een sweex dit niet zal trekken.
Vanochtend wilde hij helemaal niet meer doorstarten, dit dus weer bij een koude start. Ik had zoals iemand voorstelde het geheugen naar 2,9V gezet, maar helaas heeft dit dus ook niets uitgehaald. Nadat hij ongeveer na een keer op 8 niet doorstarte heb ik de default waardes maar eens ingesteld en daarna starte het systeem voor de verandering wel door. Echter Ik ben vanavond eens benieuwd als ik hem weer na een koude start laat starten.

Trouwens hier is een plaatje tot hier kom ik, en normaal moet daar beneden dan een regeltje komen. En dan start de pc door.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/04/01/1207041260-770.jpg

Ik heb helaas geen andere voeding om te testen, in mijn server heb ik een FSP-group voeding zitten, echter deze heeft alleen een 20pins stekker en daarna wil het moederbord niet booten. In mijn mediacenter zit de standaard voeding van een Antec Fusionkast, ik denk 300watt ongeveer?

Helaas kan ik ook geen andere voeding krijgen, behalve door een nieuwe aan te schaffen. Ik ben daarmee bezig met die shop. Stel dat ik mijn geld ervoor terugkrijg, wat zouden jullie dan aanraden, een nieuwe OCZ aanschaffen? Eventueel een 700watter oid of toch voor een ander merk gaan? Wrs een Antec dan.
Laagvliegerke schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 00:25:
Trouwens; sinds wanneer heb je dit eigenlijk? Heeft het systeem wel ooit goed gewerkt?
Het systeem heeft in het begin prima gedraaid. Dat was met een Coolermaster 430watt voeding. Op dat moment had ik echter maar 1 GTO. Alleen tijdens het gamen begon ik toch wel te merken dat de voeding onder belasting veel herrie begon te maken. Daarna heb (mede op aanraden van dit forum) een nieuwe voeding gevallen. Omdat ik goede ervaringen met FSP had en die OCZ van binnen een FSP voeding was, heb ik hiervoor gekozen. Ik meen te herinneren dat de voeding het in het begin goed heeft gedaan. Het kan zo zijn dat de problemen begonnen zijn toen ik mijn tweede videokaart erbij zetten, maar 100% zeker weet ik dat niet. Ik weet wel, dat het naar verloop van tijd steeds erger is geworden. Eerst was het zo ongeveer 1 per week dat hij niet wilde doorbootten, totdat het op een gegeven moment bijna dagelijks was. De storing op de tv is er denk ik wel al vanaf het begin. Echter dit heb ik eigenlijk pas recentelijk ontdekt, of eigenlijk een vriend van me. Die vond toch wel dat ik heel slecht beeld had op Nl1, 2 en 3. Daarna zette hij de pc uit, en opeens waren die zenders nagenoeg perfect! Niet lang daarna heb ik ook contact opgenomen met de shop waar ik voeding gekocht heb.
skelleniels schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 02:39:
OK geheel offtopic, maar dit topic heeft iets raars. Als ik het een paar seconden laat staan komen er allemaal ventjes die beginnen tunnels te graven... Dit is enkel bij dit topic zo, bij andere topics heb ik dit niet??
:/ is dit een 1april grap ofzo?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Ik weet het niet. Nu heb ik het niet meer, maar heb wel een screenshot liggen. Zet hem straks wel ff online.

http://specs.tweak.to/16567

• Pittie
Oja, nog een kleine toevoeging, dit moederbord heeft een 8pins connector voor de 12volt van de CPU, ipv de normale 4pins voeding.
Mijn OCZ voeding had 2x een 4pins cpu voedingpin. Deze heb ik toen beiden in die 8 pins connector gestopt.

• Pittie
skelleniels schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:57:
Ik weet het niet. Nu heb ik het niet meer, maar heb wel een screenshot liggen. Zet hem straks wel ff online.
Wtf, ik had ze net ook in een topic....
Das lemmings joh 8)7

• DaLoona

DaLoona

skelleniels schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 02:39:
Of 1 april of gehackt, denk het eerste, zo ja haha }:|, anders heb je een probleem.

On topic: Het beste is een single rail voeding met ca 40~60A max, zit je voorlopig goed.
ik zelf heb een quad rail met 4x 18A van Thermaltake, zie sig, 60A max en ben er zeer tevreden mee.
Heb hem laten controleren en is goed in zijn voltages stabiel te houden.
Hou er wel rekening mee dat een beetje goede PSU zo 70~150, als het niet meer is, euro kost.
Zou zelf ff googlen wat het beste is of hier de pricewatch gebruiken en reviews lezen.
Succes :)

• Pittie
DaLoona schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:16:
[...]

Of 1 april of gehackt, denk het eerste, zo ja haha }:|, anders heb je een probleem.

On topic: Het beste is een single rail voeding met ca 40~60A max, zit je voorlopig goed.
ik zelf heb een quad rail met 4x 18A van Thermaltake, zie sig, 60A max en ben er zeer tevreden mee.
Heb hem laten controleren en is goed in zijn voltages stabiel te houden.
Hou er wel rekening mee dat een beetje goede PSU zo 70~150, als het niet meer is, euro kost.
Zou zelf ff googlen wat het beste is of hier de pricewatch gebruiken en reviews lezen.
Succes :)
Ik weet dat een goede voeding veel geld kost, dat is ook een onderdeel waar ik niet op bezuinigd heb. Als alles goed verloopt zou ik ongeveer 91euro (dagwaarde) terugkunnen krijgen.
Toen ter tijd heeft me deze 105 euro gekost, dus er is nog iets in electronicaland wat niet zo vreselijk snel afschrijft!

• D-Three
Pittie schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:43:
Helaas kan ik ook geen andere voeding krijgen, behalve door een nieuwe aan te schaffen. Ik ben daarmee bezig met die shop. Stel dat ik mijn geld ervoor terugkrijg, wat zouden jullie dan aanraden, een nieuwe OCZ aanschaffen? Eventueel een 700watter oid of toch voor een ander merk gaan? Wrs een Antec dan.
Verder testen met die Sweex 350W zou ik toch niet meer doen, je zal er toch geen stap verder mee komen. Je zou echt eens een voeding van iemand anders moeten kunnen lenen om echt af te kunnen zekeren of de voeding nu het probleem is of niet. Maar blijkbaar kan dit dus echt niet? Jammer want als je dan een nieuwe voeding koopt, kan het even goed zijn dat die het probleem niet oplost. Die OCZ 600W zou voldoende moeten zijn, de GameXStream wordt trouwens aangeraden op het forum van DFI. Maar het zou best kunnen dat er inderaad iets mis is met jouw exemplaar.
Wat eventueel ook zou kunnen is dat je op één of andere manier één van de 12V-rails teveel belast? Dat kan het nadeel zijn van een voeding met meerdere 12V-lijnen; dat je soms niet weet welke rail het zwaarst belast wordt. Persoonlijk heb ik liever een voeding met 2 zeer krachtige rails dan een voeding met 4 minder krachtige rails. Het mooiste bewijs levert suijkerbuijk met zijn 270W voeding die één krachtige 12V-lijn van 20A heeft. Misschien zal die voeding het niet meer redden met een 7900GTO en zeker al niet met twee 7900GTO's. Maar het bewijst wel dat voedingen van 600W/700W en hoger in zeer veel gevallen overkill zijn. Zeker voor een normale deskop, zelfs al is het een SLI-systeem. Als een 500W-voeding een (standaard) SLI systeem niet kan trekken, dan is het in mijn ogen een slecht ontworpen voeding :)

• Pittie
Laagvliegerke schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:26:
[...]

Verder testen met die Sweex 350W zou ik toch niet meer doen, je zal er toch geen stap verder mee komen. Je zou echt eens een voeding van iemand anders moeten kunnen lenen om echt af te kunnen zekeren of de voeding nu het probleem is of niet. Maar blijkbaar kan dit dus echt niet? Jammer want als je dan een nieuwe voeding koopt, kan het even goed zijn dat die het probleem niet oplost. Die OCZ 600W zou voldoende moeten zijn, de GameXStream wordt trouwens aangeraden op het forum van DFI. Maar het zou best kunnen dat er inderaad iets mis is met jouw exemplaar.
Wat eventueel ook zou kunnen is dat je op één of andere manier één van de 12V-rails teveel belast? Dat kan het nadeel zijn van een voeding met meerdere 12V-lijnen; dat je soms niet weet welke rail het zwaarst belast wordt. Persoonlijk heb ik liever een voeding met 2 zeer krachtige rails dan een voeding met 4 minder krachtige rails. Het mooiste bewijs levert suijkerbuijk met zijn 270W voeding die één krachtige 12V-lijn van 20A heeft. Misschien zal die voeding het niet meer redden met een 7900GTO en zeker al niet met twee 7900GTO's. Maar het bewijst wel dat voedingen van 600W/700W en hoger in zeer veel gevallen overkill zijn. Zeker voor een normale deskop, zelfs al is het een SLI-systeem. Als een 500W-voeding een (standaard) SLI systeem niet kan trekken, dan is het in mijn ogen een slecht ontworpen voeding :)
Dat lijkt me inderdaad een goed plan, voor het zelfde geld sloop ik nog iets met de sweex voeding.
Helaas heeft niemand in mijn buurt zulke "krachtige" systemen. Dus voor zover ik weet heeft ook niet iemand zulke voeding.

Ik ben nog steeds in afwachting van een reactie van de webshop.

Ik zit er ook sterk over te denken om misschien naar een upgrade te kijken. Als AMD fanaat moet ik dan helaas toch voor intel gaan. Een Phenom, echter daarbij is nog geen fatsoenlijk moederbord te vinden dat ook met SLI overweg kan gaan. Van de ene kant misschien een idee van de andere kant vind ik het ook echt zonde, want mijn systeem kan nog prima mee!

Een tweede optie die ik open heb staan is eventueel een tweedehands nieuw moederbord, een DFI Ultra zou het dan hoogst waarschijnlijk worden, daar de expert bijna niet meer te vinden is.

Trouwens ik heb momenteel de 7900GTO kaarten niet meer, maar in de plaats een 9600 GT. In de toekomst wil ik hier waarschijnlijk nog een tweede kaart van bijplaatsen.

• D-Three
Pittie schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:39:
Dat lijkt me inderdaad een goed plan, voor het zelfde geld sloop ik nog iets met de sweex voeding.
Zo snel zal dat waarschijnlijk ook niet gebeuren. Tenzij de voeding plots de geest geeft.
Helaas heeft niemand in mijn buurt zulke "krachtige" systemen. Dus voor zover ik weet heeft ook niet iemand zulke voeding.
Ook niemand op school/werk? Aangezien je nu met een single 9600GT zit en terug op stock speeds draait heb je geen al te zware voeding nodig. Een 9600GT vereist een voeding met minimaal 26A op de 12V-lijn (dat is dus voor het volledige systeem).
Ik ben nog steeds in afwachting van een reactie van de webshop.
Neem misschien ook eens contact op met OCZ? Naar het schijnt hebben deze een degelijke support. Je kan altijd eens horen wat men daar te zeggen heeft. Een collega had ook ooit een probleem met zijn OCZ-voeding (maakte een eigenaardig geluid). Hij heeft deze mogen opsturen en heeft een andere in ruil gekregen. Tenzij je natuurlijk liever een andere voeding zou hebben, dan is het aanbod van die €91 van de shop interessanter. Trouwens, de nieuwe Enermax voedingen (de Pro82+ en zijn modulair broertje de Modu82+) zien er op het eerste zicht zeer degelijk uit. De 525W-versie heeft al best wat power onder de kap, vind ik. En de reviews (anandtech, silentpcreview) zijn ook positief. Maar met die € 91 heb je niet genoeg ;)
Een tweede optie die ik open heb staan is eventueel een tweedehands nieuw moederbord, een DFI Ultra zou het dan hoogst waarschijnlijk worden, daar de expert bijna niet meer te vinden is.

Trouwens ik heb momenteel de 7900GTO kaarten niet meer, maar in de plaats een 9600 GT. In de toekomst wil ik hier waarschijnlijk nog een tweede kaart van bijplaatsen.
Tja, je hebt best al enkele dingen gewijzigd aan het systeem. Terug naar stock speeds, de twee 7900GTO's er uit en een 9600GT er in. Misschien boot het systeem nu terug normaal als je eens met een goede voeding kan testen. Who knows ;)

Verwijderd

Geezus christ. Wat een topic. Het probleem is bekend, ga dan ook niet rommelen ermee? Zo vernaggel je het alleen maar meer.

Verdeel je stekkers van die Sweex PSU als je toch met die pc werken moet, ondanks dat het risico er is dat alles naar de klote gaat. Die voeding heeft geen dual-rails, dus alles verloopt over enkele kabels. Verdeel die goed, en hang geen splitter op 1 molex alleen.

Zorg dat je zo kaal mogelijk ook start, desnoods met een PCI-kaart, om het gewoonweg even te testen.

• Pittie
Misschien is de er toch ook nog een neven-oorzaak geweest. Dit omdat ik dus gisteren de bios op de standaard waarden gezet heb, en vanochtend wilde hij bij een koude start in 1x doorbooten! Zojuist nog een geprobeerd (nadat ik hem na de het booten vanochtend meteen weer had uitgezet) dus weer een koude start, en wederom succes!

Die Enermax ziet er mooi uit, ik denk dat daar de 625 watter van ga bestellen, ook met het oog op de toekomst (Quad core systeem) en wrs een SLI opstelling)

• Pittie
Updateje

Het ziet ernaar uit, dat het inderdaad de voeding was.
Inmiddels draai ik met een nieuwe voeding alweer een weekje zonder problemen!
Pagina: 1