krijg nou wat.! mijn simm slot halveert mijn simm!

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
krijg nou de ****. Ik had nog een p-II 300 staan met 128 meg aan ram. Nou voor de gein pleurde ik er 1 simm van 128 bij. (voor een totaal van 256 meg). Tijdens het booten geeft dat ding maar 224 meg aan. Na een hoop geklooi blijkt dat een simm-slot (een witte, terwijl de rest zwart is (???) ) het simmetje halveer qua geheugen (128 wordt dan 64 meg). heel erg raar.

Het mobo is een biostar M6 TZA. Op de site van biostar staat dat het mobo max 256 meg simmetjes aan kan en in de on-line manual staat precies mijn geheugen config, 2x 64 1x128 mb en daar staat dat ie 256 meg moet hebben.

Iemand suggesties?

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Ik weet niet hoor, maar een PII 300 kan geen simm sloten meer hebben volgens mij. Je moet simm natuurlijk wel in paren gebruiken.

Verwijderd

het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat jouw mobo geen dubbel sided memory ondersteund :( , en dat jouw simmetje/dimmetje what ever dus wel dubbel sided is :'( , dat zou de halvering verklaren :7

• Dr.Q
mmm. dan vergis ik mij in de naamgeving van dat ram... in het ene slotje geeft ie wel 64 meg aan in her "halve slot" slechts 32 meg. Dat halveerslotje heeft ook een witte ipv een zwarte kleur. (hint?).

Ik ben dus even kwijt hoe dat ram in een p-II heet. Simm of Dimm? ik twijfeld al toen ik het er neer moest pleuren (in deze topic).

Drat! dan is de naam van deze topic ook fout.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Op zaterdag 17 februari 2001 17:04 schreef Toverstaf het volgende:
Ik weet niet hoor, maar een PII 300 kan geen simm sloten meer hebben volgens mij. Je moet simm natuurlijk wel in paren gebruiken.
netjes 128mb aan simm :? (72pins) volgens mij is die simm beperkt tot max 64mb (vage japanse site) en normaal tot 32mb per simm.

Dus dimm zul je bedoelen 168 pins

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Ik denk dat het verhaal hierboven over het dubbel/enkelzijdig de boosdoener is....

[info]
wit = simm, 72 pins
zwart = dimm, 168 pins
[/info]

Verwijderd

dan hebben we natuurlijk ook nog het leuke RIMM-slot dat het volgens mij uiteindelijk niet echt gehaald heeft enzo... (is volgens mij wel 168 pins)

• Dr.Q
hmmm... het is gewoon 168 pins 100 mhz SDRAM.
niets meer niets minder.

met simm/dimm whatever bedoel ik gewoon een geheugen kaartje (ram-module).
that's all. En nu vroeg ik mij af waarom die witte de boel halveert.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52
Volgens mij heb je gewoon 2 dimm's (zwart) en 2 simm's (wit) sloten. Ze zijn toch ook verschillend in lengte?

Wat ik niet begrijp is dat je 224 MB hebt. Heb je er 2 van 128 inzitten? In dat geval wordt het 2e reepje voor 3/4 herkent :?

• Dr.Q
nee ik heb gewoon 168-pins pc-100 want het gehuegen uit mijn athlon 800 doet het er ook in. ik heb 2 zwarte en 1 wit slot. 1x64 1x128 en 1 keer 32 (64:2) maakt 224 meg pc-100 (100fsb max)
ik weet alleen niet waarom die 64 meg 32 wordt...

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27
Op zaterdag 17 februari 2001 20:31 schreef Dr.Q het volgende:
nee ik heb gewoon 168-pins pc-100 want het gehuegen uit mijn athlon 800 doet het er ook in. ik heb 2 zwarte en 1 wit slot. 1x64 1x128 en 1 keer 32 (64:2) maakt 224 meg pc-100 (100fsb max)
ik weet alleen niet waarom die 64 meg 32 wordt...
Alle RAM-sloten zijn dus wel van dezelfde lengte (168-pins) ?

• Dr.Q
jupz dat heb je helemaal goed.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op zaterdag 17 februari 2001 17:04 schreef Toverstaf het volgende:
daarom deet mijn geheugen het niet vanmiddag
iig voor de helft bedoel ik

Audi A8 W12 6.0

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Mischien gebruikt je videokaart de andere helft???:?
En probeer effe de modules van plaats te wisselen....
:)

• Dr.Q
Het gaat gewoon om een P-II 300 met SDRAM
ik zal hier het systeem even geven:

P-II 300
Biostar M6 TZA Intel 440 ZX chipset
1x 64 mb (64)
1x 128 mb (128)
1x 64 (32 ????)
V3 2000 PCI 16 mb
Sblive 512 (met dat add-on ding)

Ik heb ook al geklooid met verschillende bankjes in verschillende slotjes.

Na een kleine 15 min. klooien wist ik zeker dat die witte het ram halveert en soms helemaal raar doet. Zo kreeg ik ineens 32 meg aan ram met een 128 en 64 geinstalleerd.
leek wel of ie die 64 deelde door 2 en die 128 uitschakelde ofzo. Heeel erg vaag.
Alle rambankjes werken goed en zijn ook wat ze moeten in de zwarte slotjes (64 is 64 en geen 32).

Heeft iemand hier nog tips voor want met een p-II helpt zelfs 32 meg extra nog. (256 ipv 224)

Verwijderd

Kee...

Je bedoelt een Dimm, dit staat voor Dual InLine Memory Module (64bits, dus kun je per stuk plaatsen)
Een Simm (Single InLineMM) is 32Bit en moet je bij een PII dus per twee plaatsen.
Er zijn wel degelijk borden voor PII met Simmbanken. Deze zijn dan voorzien van een Intel 440FX chipset, deze is in eerste instantie ontworpen voor de Intel Pentium Pro Processor. Een voorbeeld van dit bord is de originele Intel PD440FX.

Overigens kunnen zowel Simm- als Dimmbanken wit/zwart/grijs als blauw gekleurd zijn.
Witte Dimmbanken zijn veel gebruikt op ECS (EliteGroup) moederborden (Werken samen met PC-Chips :r)

Maarjah, naast dit alles zit jij met het probleem van het maar half herkennen van je Dimm. Dit kan liggen aan het feit dat jij PC66 Dimms MOET hebben, ook kan dit door je bios of chipset komen die gewoon niet meer aan kan.:'( Suc6

---

Oh Jah... Check ff de snelheid van je eerste dimm (kun je meestal herleiden aan de laatste cijfertjes op de chippies) Is dit 10 of 12ns dan zul je dus een PC66 Dimm aan moeten schaffen. (En heb je dus gewoon geluk dat je Athlon Dimmetje het wel doet)

PS Wat gebeurt er als je al het geheugen eruittrekt en alleen die nieuwe Dimm plaatst, ziet ie dan ook de helft...Zo nee, dan ligt het aan het maximaal adresseerbare zijdes. (Misschien werkt 3x Single Sided Dimm dan wel en 2xSingle en 1 x Dual niet)

Verwijderd

Ik heb even op de site van Biostar de manual van jou mobo opgezocht. Hierin staat dat het bord ALLEEN de volgende geheugen configuraties ondersteund:

óf: bank 0/1: double sided
bank 2/3: double sided
bank 3 : niets

óf: bank 0/1: double sided
bank 2/3: single sided
bank 3 : single sided

met één van deze configuraties zou het dus moeten lukken... Succes 8-)

• Dr.Q
laten al mijn dimmetjes (ramgevallen) nu double-sided zijn (chips aan beide kanten van het ramgeval) :(

ik zal het dus maar met 224 moeten doen ipv
van 256 (is toch al overkill op een p-II ;) )

ik zal nog even gaan klooien met die instellingen van hierboven.

Bedankt iedereen!

Pagina: 1