Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Een vriend van me is pas een éénmanszaakje begonnen in Stucadoorwerk. Hij heeft al 1 bedrijfswagen (een Opel Combo) en hij vroeg mij om een logo te maken. Nu heb ik wel redelijke ervaring met Photoshop, maar ik zit toch in de twijfels hoe ik dit ga aanpakken.

Moet ik overstappen naar Illustrator om het logo te ontwerpen? Want het gaat natuurlijk om best een grote oppervlakte.. uiteraard moet die naar de drukker worden gestuurd.

Heeft iemand tips hoe ik dit moet gaan aanpakken en in welk formaat ik het moet aanleveren? Volgens mij is PDF-formaat wel het handigst denk ik.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen, neem eens contact op met de beoogde drukker(s). Die kunnen je vast haarfijn uileggen in welk formaat ze het bij voorkeur aangeleverd willen hebben en waar het aan moet voldoen voor een dergelijk product.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit soort dingen moet je sowieso in vectoren maken, iets waar illustrator goed in is. Als je het opslaat als vector maakt het niet uit of je het af wil drukken op een heel klein of heel groot formaat. PDF zou kunnen (afaik kan die ook vector plaatjes aan) hoewel gewoon een .eps vaker gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:31:
Dit soort dingen moet je sowieso in vectoren maken, iets waar illustrator goed in is. Als je het opslaat als vector maakt het niet uit of je het af wil drukken op een heel klein of heel groot formaat. PDF zou kunnen (afaik kan die ook vector plaatjes aan) hoewel gewoon een .eps vaker gebruikt wordt.
Oke! :) Bedankt in ieder geval.. alleen jammer dat ik niet met Illustrator kan werken, misschien vind ik wel een goede tutorial online. Qua het designen zie ik geen probleem, heb zat ideeen in me hoofd. Alleen het uitwerken in Illustrator lijkt me moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 25-09 11:32

RSP

Er zit een gozer bij ons op 't kantoor die dit soort klusjes doet. Vaak worden de prints uitgesneden, en voor 't beste resulaat wil je dus niet _al_ te veel detail in je images. Wanneer ze het vinyl zelf nog gaan voorbedrukken moet je dat best met photoshop kunnen doen. Alleen de outline moeten ze dan nog eens doen, maar dit is bijvoorbeeld de afmeting van een raam of deur op de betreffende auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn advies:

Maak een voorbeeld in Photoshop en laat dit uitwerken door het beletteringsbedrijf. Ik werk zelf ook in een sign bedrijf en wij krijgen te vaak bestanden aangeleverd die totaal niet geschikt zijn voor productie. Mensen die een jpg opslaan als eps en er dan vanuit gaan dat ze oneindig kunnen uitrekken bijvoorbeeld... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gewoon in Photoshop maken, en dan op basis daarvan een nieuwe maken in illustrator? Dan weet je iig al precies wat je na moet maken, en heb je een idee van hoe.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 09:31

Knaak

It's me, Mario!

Natuurlijk kan je het in illustrator gewoon overtrekken met de pen tool, zover dit mogelijk is op gebied van vormgeving natuurlijk. :) Eerst een concept maken in photoshop is niet zo'n slecht idee. (als je hiermee gewend bent te werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
Terw_Dan schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:31:
Valt tegenwoordig allemaal wel mee, Photoshop, illustrator (paint :+ )
Full-color drukken is tegenwoordig erg goedkoop en drukkers maakt het allemaal niet zoveel meer uit.

Zorg dat bij full color je de afbeelding wel op true size 300 dpi maakt. Dit geeft af en toe wel wat grote bestanden maar dat zijn ze tegenwoordig wel aan gewend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kalechinees schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:29:
[...]

Zorg dat bij full color je de afbeelding wel op true size 300 dpi maakt.
Dat is inderdaad het belangrijkst. Vergroten gaat ten koste van de kwaliteit in Photoshop. Vectoren kun je oneindig vergroten/verkleinen maar pixels niet. Overleg eerst met de beletteraar want er zijn verschillende manieren op een voertuig vol te plakken en elke manier heeft zijn eigen voorkeuren vwb aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:28:
[...]
Vergroten gaat ten koste van de kwaliteit in Photoshop. Vectoren kun je oneindig vergroten/verkleinen maar pixels niet.
Dat niet alleen, volgens mij heeft een snijplotter (speciale printer die de vorm ook gelijk uitsnijdt) ook die vectorlijnen nodig om te weten over welk pad hij moet uitsnijden.
Misschien kan dat ook op basis van zwart/wit verschil, maar als de lijn tussen zwart en wit onduidelijk is (door vergroting dus) kan het zijn dat het mes een kartellijn maakt inplaats van een mooie egale lijn.

Er is trouwens altijd een 'maar het kán toch'. Gelukkig zijn er nog geen mensen hier boven me geweest die dat volhouden. Want ja, het kán technisch vast wel, maar mooi wordt het niet. Dat is gewoon zo bij drukwerk. Dan komt het van de drukpers/plotter/printer rollen en staat de drukker er praktisch bij te huilen. Want hij weet, dat dit niet is wat jij wil zien als je het die dag komt ophalen. En dat je korting wil of geheel niet betaalt als het te lelijk is. Hij hád voor het drukken er zelf even tijd aan kunnen besteden, maar die uren werk rekent hij dan wel aan je door! Aan een drukker die 10x stuurs 'nee dat kan niet' zegt heb je meer, dan aan één, die a) er zelf beunhazentijd in gaat steken zonder dat jou te zeggen of b) het zo, lelijk en wel, van de persen laat rollen en je er met een grote grijns dik voor laat betalen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Dark Blue schreef op maandag 31 maart 2008 @ 14:05:
[...]

Dat niet alleen, volgens mij heeft een snijplotter (speciale printer die de vorm ook gelijk uitsnijdt) ook die vectorlijnen nodig om te weten over welk pad hij moet uitsnijden.
Misschien kan dat ook op basis van zwart/wit verschil, maar als de lijn tussen zwart en wit onduidelijk is (door vergroting dus) kan het zijn dat het mes een kartellijn maakt inplaats van een mooie egale lijn.
Moet je daar over het algemeen niet speciale snijlijnen voor aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een plotter kan geen pixels snijden...dan snijd hij enkel de buitenrand van de afbeelding. Vectoren gebruiken dus;) en samengestelde paden maken, anders snijd hij alles door elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forget
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 21:01
Zorg ervoor dat je inderdaad een AI (illustrator of Indisign) bestand stuurt, geen PDF want deze kan in grote niet aangepast worden. Je kan hem full-colour ontwerpen, hij wordt eerst geprint en daarna gaat hij evt. op de snijplotter! De drukker of beltteraar heeft van alle gangbare type auto's sjablonen waar dan de logo's opgeplaatst worden zodat je met een printje eerst kan kijken of de grote je wel bevalt. Aangezien de bestanden vectorisch zijn kan dit altijd aangepast worden. De drukker heeft meestal een Mac staan dus zorg ervoor dat als je een pc gebruikt dat je geen ttf -fonts gebruikt, daar kan de mac niet mee overweg! Succes

forget it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Bosmonster schreef op maandag 31 maart 2008 @ 17:40:
[...]

Moet je daar over het algemeen niet speciale snijlijnen voor aanbrengen?
Geloof ik ook ja. Nog nooit zelf gedaan, wel eens bij gestaan toen ze op de kunstacademie zo'n lange sticker uit de machine lieten rollen. En zo komen we terug bij Orion84: vraag je drukker wat hij wil :P

Heb je inmiddels al wat, topicstarter?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:25:
[...]

Geloof ik ook ja. Nog nooit zelf gedaan, wel eens bij gestaan toen ze op de kunstacademie zo'n lange sticker uit de machine lieten rollen. En zo komen we terug bij Orion84: vraag je drukker wat hij wil :P

Heb je inmiddels al wat, topicstarter?
Inmiddels is het logo ontworpen en is opgestuurd naar iemand die er een vector-file van maakt (EPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:27:
Heb je ook nog het resultaat? Ben wel benieuwd!

edit: zie nu dat het om een oud topic gaat...
Want die dikke waarschuwing boven waar je je reactie typte zag je niet?

Let op! De laatste reactie in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

;)

Edit: En ondertussen haalt @MueR de post van @Verwijderd weg... :X

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 20-07-2018 12:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.