Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 14:59

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
[img]Beste mede-tweakers,

Ik heb 3-4 jaar geleden een tv gekocht toen de tijd dé beste CRT tv van Philips a 1400 euries.
Dat deed ik omdat LCD en Plasma nog las hadden van kinderziektes ed. toen heb ik gekozen voor een aloude bewezen techniek met digitale beeldverbeterings technieken (pixelPlus2 en digital natural motion)

Vorig jaar merkte ik een rare dondere vlek op aan de rechter kant.... maar die verdween toen weer.

Ik begin er steeds mee last van te krijgen maar vandaag was toch echt het toppunt!

Ik was the Shield aan het kijken en ze filmden overdag dus heel veel wil aanwezig.... op een gegeven moment zie ik iets vreemds... de vlek is weer terug

http://aycu18.webshots.co...002611865412132527_rs.jpg

alleen nu begrijp ik dat het vooral als ik iets kijk wat wit is en een minuut zo naar kijk dat deze vlekken optreden.... is dat normaal?

Kan ik hier garantie op verhalen? Of een andere TV?

meer foto's (let niet op de strepen die worden veroorzaakt door mijn camera maar de vlekken kan je zo wel goed zien!)
http://aycu05.webshots.co...006304861330003633_rs.jpg
http://aycu25.webshots.co...006332743356649723_rs.jpg
http://aycu13.webshots.co...006349928670818538_rs.jpg

model Philips 32PW9509 icm Dreambox 7020 & MediaCenter-Media-Portal
ps heb 7 jaar garantie op de TV heb toen "extra" garantie afgesloten (gelukkig)
alvast bedankt,

Thumbnails zijn veel beter dan enorme afbeeldingen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 19:23 . Reden: spelfoud ]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:38

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb dit vroeger vaak gezien, meestal bij 100hz toestellen. Heb je je contrast/helderheid erg hoog staan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartbee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:45
Hebben alle crt-tv's die hier staan zowat last van, een tv monteur kon ons vertellen dat dat door magneten kwam. Uit bijv. muziekboxen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 23:31
gewoon garantie.
mijn broer heeft of dezelfde tv of een die er verdacht veel op lijkt en die had een soortgelijk probleem. meteen contact opgenomen met de winkel en hij kon een nieuwe halen.
dit kwam overigens niet door magneten of iets dergelijks maar gewoon door fabrieksfout, kinderziekte.

[ Voor 21% gewijzigd door harrald op 30-03-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:02
Lijkt wel alsof de speakers van het ding zelf niet goed afgeschermd zijn van de beeldbuis ofzo. Maar dat zou raar zijn ;)
harrald schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:35:
gewoon garantie.
mijn broer heeft of dezelfde tv of een die er verdacht veel op lijkt en die had een soortgelijk probleem. meteen contact opgenomen met de winkel en hij kon een nieuwe halen.
dit kwam overigens niet door magneten of iets dergelijks maar gewoon door fabrieksfout, kinderziekte.
zouden ze nog CRT tv's hebben staan? En zou de garantie na 4 jaar nog geldig zijn? :P

[ Voor 67% gewijzigd door Ramon op 30-03-2008 14:54 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
Ik hoop dat ik een andere krijg want dit is absoluut niet leuk meer aangezien je het overal op gaat zien,

brightness en contrast staan niet erg hoog. dynamic contrast + ligh sensor (die ook contrast + brightness regelen) staan uit....

5 jaar jaar garantie moet toch wel ergens voor staan?

[ Voor 1% gewijzigd door spanx op 30-03-2008 15:23 . Reden: garantie klopte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 23:31
Ramon schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:53:
Lijkt wel alsof de speakers van het ding zelf niet goed afgeschermd zijn van de beeldbuis ofzo. Maar dat zou raar zijn ;)

[...]

zouden ze nog CRT tv's hebben staan? En zou de garantie na 4 jaar nog geldig zijn? :P
of ze nog exact hetzelfde type crt hebben staan betwijfel ik ook (of uberhaupt een crt)
maar de ts geeft zelf aan dat ie nog 5 jaar garantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
sorry voor de onduidelijkheid,

ik heb in totaal 5 jaar garantie 01-03-2005 gekocht.

Maargoed hoe leg ik dit probleem uit zonder gek te klinken?
Als ze hem op komen halen en gaan testen zullen ze het niet 1-2-3 zien... alleen als ze uitvoerig gaan testen en de tv een paar uur laten draaien....

maargoed ik ga morgen iig bellen en dan mogen ze hem ophalen.... heb ik alleen geen TV meer for the time being... dan maar even mijn 82cm Toshiba REGZA van de slaapkamer af halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kleurverschuiving door magnetisme is dat. De elektronen worden afgebogen door een magnetisch veld en komen verkeerd terecht op het scherm. Probleem met de beeldbuis aansturing of een externe invloed.

Mijn Philips heeft het ook soms :( Maar die wordt op de schop genomen en vervangen door een panasonic plasma. Garantie heb ik niet meer (denk 4 jaar oud) maar de zaak waar ik em heb gehaald om daar _weer_ te gaan klagen over de tv en eventueel een rechtzaak te beginnen heb ik geen zin meer in.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
magnetisme? als het alleen gebeurt door een witte achtergrond>?

Dat geloof ik niet.... het gebeurt namelijk op meerdere plekken. nog nooit last gehad van magnetisme... +de boxen van de tv staan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh.. is die centerspeaker wel magnetisch afgeschermd B) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

zit er niet een degaus functie op je scherm?
dan demagnetiseert je hele scherm. (CRT's bij de computer hebben iig wel zo'n functie, toch even proberen)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
spanx schreef op zondag 30 maart 2008 @ 19:38:
Dat geloof ik niet.... het gebeurt namelijk op meerdere plekken.
Ja dat weet ik.
nog nooit last gehad van magnetisme... +de boxen van de tv staan uit.
De boxen van de tv hebben een permanente magneet. Het maakt dus niet uit of die aan of uit staan ;)

Maar als je me niet gelooft: pak een magnetische schroevendraaier en houd het een cm of 2 van het scherm. Je zult dan een paarse hotspot krijgen.
spanx schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:14:
5 jaar jaar garantie moet toch wel ergens voor staan?
Ja, extra geld aftroggelen van mensen.

Service bij garantiegevallen koop je er niet mee, dat is afhankelijk of de verkoper die je wilt helpen met je garantiegeval een vriend, een goede kennis is of dat zijn vriendin hem die ochtend een pijpbeurt heeft gegeven. Die 5 jaar betekent opzich niets, alleen dat ze jou moeten helpen. Of ze dat ook willen doen zonder verzet is een andere vraag bij deze zaken.

[ Voor 35% gewijzigd door Chevy454 op 30-03-2008 20:27 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Is er ook een sharpness instelling? Bij mijn tv moet ik altijd een tijdje klooien met contrast, helderheid, kleur en scherpte (allemaal helemaal open en dicht zetten, een keer of tien) daarna niet te hoge instellingen gebruiken en de sharpness zo goed als dicht; weg vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
Nee ik heb zo ver ik kan zien geen degaus kunnen vinden...

magneet bij m'n tv geeft een andere vlek aan dan hierboven, het is donker en niet paars.... tevens is de vlek van de magneet bijna direct weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:45
spanx schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:30:alleen nu begrijp ik dat het vooral als ik iets kijk wat wit is en een minuut zo naar kijk dat deze vlekken optreden.... is dat normaal?
spanx schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:18:magneet bij m'n tv geeft een andere vlek aan dan hierboven, het is donker en niet paars.... tevens is de vlek van de magneet bijna direct weg
Het is dus geen magnetisch probleem!
Waar je hier mee te maken hebt is het (tijdelijk) vervormen van het zgn. "schaduwmasker" doordat het te warm wordt.
In dit geval komt dat dus door het (voor langere tijd) afbeelden van heldere/witte vlakken.
Dit is wel een probleem wat je wel vaker ziet bij CRT, ook weer een extra reden om het contrast/helderheid niet te hoog in te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
maargoed mijn tv is volgens mij ingesteld op 70% contrast en 50% brightness..... das toch niet te hoog? als ik lager ga is het beeld al helemaal niet om aan te zien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:45
spanx schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:17:
maargoed mijn tv is volgens mij ingesteld op 70% contrast en 50% brightness..... das toch niet te hoog? als ik lager ga is het beeld al helemaal niet om aan te zien.....
Dat zijn vrij normale waardes ja.
Verder kun je er helaas ook niets zelf aan doen.

Shadow Mask
Stray electrons strike the shadow mask and are absorbed by it, generating a great deal of heat, which in turn causes the metal to expand. To allow flatter CRTs to be made, the metal most commonly used now for shadow masks is Invar, an alloy of iron and nickel. The metal has a low coefficient of expansion and its name derives from the supposed invariability of its dimensions when heat is applied. In reality, its dimensions are not completely invariable and the build up of heat in a shadow mask can lead to a form of distortion known as doming, where the centre of the mask bulges towards the faceplate slightly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

The_Doman heeft gelijk... het is ook een bekend euvel bij Philips tv`s. Vaak willen mensen dezelfde 'harde' witkleur als bij een Sony tv en zetten het contrast wat hoger (70 is echt hoog bij philips!) , waardoor dat ene laagje te heet wordt en verkleurd naar geel-/bruinachtig.

Samen met de bekende zwakkere voedingen van de laatste goede Philip`s CRT`s zijn dat de meest voorkomende klachten.

Toen ik jaren geleden een breedbeeld Philips kocht, was her eerste dat ik deed, het contrast omlaag bijstellen... Tot de 50 zit je echt safe. :)

Tip:
Misschien kun je bij je nieuwe tv (als je garantie krijgt) een calibratie-dvd gebruiken, waardoor je je contrastwaardes goed kunt afstellen. Dan zul je ook zien, dat een contrast van 70 veel te hoog is :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is zo'n calibratie-dvd ook te gebruiken op een LCD? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 17:28:
Is zo'n calibratie-dvd ook te gebruiken op een LCD? :)
Jazeker! :)

Wel even opletten met de kanaleninstellingen op je tv. Sommige tv`s hebben per av-kanaal aparte contrastwaarden :)

Zodra je dus je ideale waarden gevonden hebt, moet je deze handmatig bij alle kanalen invoeren.. O-)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 09:40

El Martino

Zo niet, dan toch.

Ik heb dezelfde TV, en ook hetzelfde verschijnsel meegemaakt. De eerste keer dat ik dit zag had ik een DVD op pauze gezet met inderdaad een wit vlak in de scene, en dit een paar minuten laten staan. Na een korte periode was dit weer verdwenen, duurde max. een (paar) uur ofzo. Sindsdien zet ik de TV even op een TV uitzending als ik een DVD langer dan een aantal seconden pauzeer en heb ik dit effect niet meer gehad.

Contrast heb ik overigens meteen na aanschaf al een flink eind teruggeschroefd, weet de waarde zo niet uit mijn hoofd.

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 19:40:
Euh.. is die centerspeaker wel magnetisch afgeschermd B) ?
Nog maar eens want overheen gelezen??

Haal die center eens van je tv en kijk het een paar dagen aan

Ik durf er bijna een kratje om te verwedden.

Geen speakers binnen een halve meter van je tv en als je dan toch wil laat het dan volledig afgeschermde speakers zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
center-speaker er af gehaald en nogsteeds het probleem....

ik vind dat dit echt een gevalletje garantie is want lagere contrast is geen optie dan word alles nog donkerer....

nu hopen dat de reparateur stelt dat hij niet meer te repareren is... dan mogen wij waarschijnlijk een nieuwe uitzoeken...... dan gaan we wel voor

Pagina: 1