Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voltages uitlezen met een Multimeter

Pagina: 1
Acties:

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 12:32
Het probleem is als volgt:

Ik heb een multimeter mogen lenen van mijn baas.
Ik had op internet deze site al gevonden welke punten je kon gebruiken voor mijn moederbord om bepaalde voltages uit te lezen.

Maar nou snap ik het niet helemaal, want mijn multimeter heeft een rood snoer en een zwarte.
Als ik alleen rood doe krijg ik niks, en met zwart krijg ik voltages in de min (-0.14 ofzo).
En dat lijkt me sterk.
Ik heb al wat gegoogled maar vind eigenlijk alleen maar dingen over voedingen uitmeten.
Dus als iemand hier een duidelijke uitleg heeft, misschien met plaatjes, ben ik diegene zeer dankbaar.

P.s ik heb dit topic niet aangemaakt in TCA omdat ik dit meer de elektronica kant op vind gaan.

Edit, kan het zijn dat ik op zo'n klein stukje soms beide pinnen van mijn multimeter erop moet zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door BTS op 30-03-2008 14:13 ]

www.highflow.nl

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 16:38

Wbdsgnr

Discombobulated?

Zwart op de aarde en Rood op het te meten punt...? Of veronderstel ik verkeerd dat je dat nu niet doet.

i7 - GTX760 - triple boot

• BTS
Nee dat doe ik inderdaad niet, want waar moet ik rood mee aarden, mijn voeding?

Ik zet mijn multimeter op DCV, dit is toch de goede? ik ging ervan uit van wel.

[ Voor 34% gewijzigd door BTS op 30-03-2008 14:21 ]

www.highflow.nl

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
De rode op de meetpunten, de zwarte op de min (zwarte draadbij de voeding, middelste van een molex etc.)

Advies, als je niet weet hoe een multi meter werkt, begin er niet aan, je kan je mobo er mee slopen als je verkeerde pinnen aanraakt, multimeter verkeerd staat en je kan verkeerde waardes uitlezen als hij verkeerd staat.

Laat een collega het een keer voordoen en uitleg geven voor je er aan begint.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Een multimeter kan geen spanning meten, alleen spanningsverschillen.

Hij meet het verschil tussen de + en de - (rood en zwart)
Dus als je spanningen gaat meten heb je altijd beide draden nodig.

Zwart hang je aan de - van de voeding (en verassing, die is ook zwart, zitten er heel veel in je kast, zijn allemaal met elkaar verbonden)
En de rode draad hang je aan het deel wat je wil meten. Dan zou je betrouwbare resultaten moeten krijgen.

Let wel op het bereik waar je multimeter in staat, bij sommige (de goedkopere) meters moet je dit zelf instellen, die meters herken je aan een draaiknop met verschikkelijk veel opties, betere meters met automatisch bereik hebben veel minder opties.
Als je een meter hebt waarbij je het bereik in moet stellen is het beste om deze op 20VDC te zetten, spanningen hoger dan dat kom je niet tegen in een pc als het goed is.

Edit:
Ben het eens met mijn overbuurman, als je zo'n meter verkeerd gebruikt kan je met gemak je moederbord en meer slopen (ook de meter zelf) als je niet weet waar je mee bezig bent, lees de handleiding van dat ding zorgvuldig door of vraag hulp (fysiek, niet op een forum :P).

offtopic:
Wat is het EL forum toch druk op een zondagmiddag :)

[ Voor 16% gewijzigd door SA007 op 30-03-2008 14:22 ]

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:00
Allereerst kan ik het je niet aanraden als je geen enkel verstand hebt van multimeters om daarmee op je moederbord spanningen te gaan meten. Een keer uitschieten en je kan kortsluiting veroorzaken => moederbord kapot.

Over het juiste gebruik van een multimeter: een multiemeter geeft het spanningsverschil aan tussen de twee draden (zwart en rood in jou geval). Normaal zet je de zwarte op de 0 en de rode op de spanning die wilt meten. In je PC kan je de '0' op vele plaatsen vinden maar een mogelijke plek is de voeding. Weet even niet uit mijn hoofd welke pin '0' is maar dat zou je met behulp van Google zo moeten kunnen vinden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je zet rood op het punt wat je moet meten. Zwart hang je aan de ground van je voeding, dus in de zwarte pen van een molex steken of tegen je kast aanhouden.

Persoonlijk vraag ik me af of je uberhaupt wel aan moederborden moet prutsen als zoiets simpels als spanning meten nog boven je nivo is, maar dat ben ik misschien...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:44

Santford

FP PowerMod
Het zwarte snoer moet je ergens met de ground verbinden (bijvoorbeeld met de zwarte draad van een molex) en met de rode kan je dan de spanning op de andere punten meten die je wil weten.

Je kan ipv de ground ook een andere spanning als referentie nemen maar dan meet je alleen het verschil tussen de rode en zwarte draad van de voltmeter. Bijvoorbeeld als de de zwarte draad van de voltmeter met de rode draad (5V) van een voedings molex verbind en de rode draad van de voltmeter met de gele draad (12V) van een molex zie je op de meter 7V.
Vandaar ook dat als je de spanning van een bepaald punt wil weten, meet je meestal ten opzichte van 0V en neem je dus de ground als referentie.

Verder vind ik dit wel een erg basic vraag.

edit: (moet toch eens sneller leren typen :P)

[ Voor 4% gewijzigd door Santford op 30-03-2008 14:23 ]

• BTS
Oke, maakt een hoop duidelijk.
Ben ook maar een noob, en heb nog nooit iets met elektronica gedaan, kapot maken daar gelaten.
Dan ga ik aan de gang.

Heb hem inderdaad op 20DCV gezet omdat ik dan 0.00 kan uitmeten.

Maar ik kan hem dus ook in een molex steken? want in de 24pins wordt het wel erg krap.
Uiteraard dan in de zwarte.

Om even duidelijkheid te scheppen, ik werk in de horeca en niet in een elektronica zaak, mijn baas heeft een werf en daarom heeft hij zo'n multimeter aangeschaft.

[ Voor 39% gewijzigd door BTS op 30-03-2008 14:28 ]

www.highflow.nl

• vierkant228
BTS schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:23:
Oke, maakt een hoop duidelijk.
Ben ook maar een noob, en heb nog nooit iets met elektronica gedaan, kapot maken daar gelaten.
Dan ga ik aan de gang.

Heb hem inderdaad op 20DCV gezet omdat ik dan 0.00 kan uitmeten.
1x kortsluiting en R.I.P. met het mobo (+eventueel CPU en/ of RAM/ voeding etc.)

neem de tijd, ik adviseer nogsteeds het niet te doen. (als je geen vaste hand hebt al helemaal niet!!) en zorg dat je een geaard stopcontact gebruikt zodat bij kortsluiting minder risico's voor de omgeving is.
Hou er ook rekening mee dat alles wat je aanraakt onder spanning kan staan, hier kan je van schrikken en daardoor onherstelbare schade aanrichten.

Ga eerst eens testen op een oud mobo met CPU (P3 ofzo) zodat je in ieder geval weet wat je doet.

En ja je kan de Molex ook gebruiken (zwart aarde, geel +12V en rood +5V

[ Voor 4% gewijzigd door vierkant228 op 30-03-2008 14:32 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:34

Sosabowski

nerd

BTS schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:23:
Om even duidelijkheid te scheppen, ik werk in de horeca en niet in een elektronica zaak, mijn baas heeft een werf en daarom heeft hij zo'n multimeter aangeschaft.
Nou nou, een multimeter koop je voor 10 e bij de gamma hoor. Maar verdiep je eerst eens in een beetje basis electronica. Volt, ampere etc. Dit voorkomt teleurstelling als je straks je moederbord of multimeter opblaast.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50
Maar wat ik niet snap, waarom wil je deze voltages meten?

Je zegt zelf dat je geen verstand hebt van elektronica, dus het lijkt me sterk dat je dusdanig wilt gaan overclocken dat je een voltmod nodig hebt. Voor dat soort zaken is het namelijk wel zo verstandig als je weet wat je aan het doen bent. En als je weet wat je aan het doen bent weet je over het algemeen ook hoe een multimeter werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door MewBie op 30-03-2008 14:40 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Ten eerste raad ik je het ook af om zelf te gaan meten als je de basis van het omgaan van een multimeter niet weet en ten tweede wat wil je gaan meten op de moederbord zelf ? want dat zou betekenen dat je iets wilt gaan doen terwijl je zelf al zegt dat je geen kennis hebt op electronica dus waarom wil je dingen gaan meten op de moederbord zelf ?
want meestals doet men dat als men denkt dat er iets kapot is of de moederbord wilt modden.

Als je totaal een leek bent met electronica en ook niet weet om te gaan met een multimeter kun je al heel snel een component op je moederbord permanent beschadigen door een kortsluiting of wat dan ook zou het tenzeerste afraden dus in jouw geval als de moederbord iets is wat je niet wilt kapot maken.

• BTS
Oke, heb de Vcore, FSB en de southbridge uitgemeten.
Nou kon ik niet bij alles komen door mijn videokaart, ook zit mijn geheugenmeetpunt anders dan op de foto (ook niet gedaan),
Mijn vcore is 1.27/1.28V, FSB is 1.19V en de Southbridge 1V.
Dit alles idle, toch eigenlijk wel een redelijk verschil in vcore met Windows metingen (cpu-z everest) dan meet ik 1.312V.

Ik wil ook niet gaan voltmodden, maar eens moet ik toch beginnen met ervaring op te gaan doen.
Uiteraard probeer ik dit alles zo veilig mogelijk te doen, mijn hand is redelijk stil.

@ IorGie, wat "nou nou"? ik zeg duidelijkheid, niet dat jullie denken dat ik in een elektronicazaak werk ;(

[ Voor 29% gewijzigd door BTS op 30-03-2008 14:45 ]

www.highflow.nl

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50
Scoor ergens een wat oudere mobo/cpu combinatie waarbij het je maar een paar euro kost als alles in rook op gaat ;)

Dat is iets fijner ervaring op doen als continue het risico lopen je "dure" hardware op te roken.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• BTS
Dure hardware, dat valt ook nog mee, het is gelukt en ik bedank jullie daar ook voor.
Maar van die oude hardware weet ik nooit de punten te vinden die ik nodig heb om voltages uit te gaan lezen. Dat ik die site van die p35ds3r vind is denk ik ook puur geluk geweest dat iemand dat gedaan heeft.
Of moet ik naar bepaalde chips kijken op het moederbord?

www.highflow.nl

• vierkant228
BTS schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:41:
Oke, heb de Vcore, FSB en de southbridge uitgemeten.
Nou kon ik niet bij alles komen door mijn videokaart, ook zit mijn geheugenmeetpunt anders dan op de foto (ook niet gedaan),
Mijn vcore is 1.27/1.28V, FSB is 1.19V en de Southbridge 1V.
Dit alles idle, toch eigenlijk wel een redelijk verschil in vcore met Windows metingen (cpu-z everest) dan meet ik 1.312V.

Ik wil ook niet gaan voltmodden, maar eens moet ik toch beginnen met ervaring op te gaan doen.
Uiteraard probeer ik dit alles zo veilig mogelijk te doen, mijn hand is redelijk stil.

@ IorGie, wat "nou nou"? ik zeg duidelijkheid, niet dat jullie denken dat ik in een elektronicazaak werk ;(
Dat er spanningsverschil tussen CPU-z en multimeter en algemeen bekent, heb je ook alle functies om energie te besparen uit gezet in de bios? (bij onbelaste CPU kan hij terug klokken en minder voltage gebruiken)
Ook kan er een kleine afwijking in de multimeter zitten (wegwerp meter of fluke o.i.d. zit wel degelijk verschil in, al het is klein (denk aan maximaal paar procent) en een true RMS meter meet ook anders, hier durf ik geen uitspraken over te doen, ben ook een hobbiest.

Je hebt wel lef, zou ik nooit voor de 1e keer gedaan hebben.

• BTS
Ja allemaal uitgezet.
En lef, ik vind het meer nieuwsgierigheid.

www.highflow.nl

• vierkant228
BTS schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:04:
Ja allemaal uitgezet.
En lef, ik vind het meer nieuwsgierigheid.
Als je rekend dat het mobo 100 euries kost, zal wel een C2D op zitten, neem 70 euries en ram 30 kan het een schadepost zijn van 200 euries, vindt ik lef idd.
De meeste zijn ook uit nieuwschierigheid begonnen en hebben net als ik eerst getest op minder kostbare spullen.

• BTS
Maar als ik altijd maar 1 pin aanraken kan ik dan alles meten eigenlijk? of kan dat niet en kan ik doordat ik iets anders ga uitmeten ook iets kapot maken (Ik denk van niet omdat zo'n multi alleen het verschil meet toch?)

Edit: @ vierkant, met jullie hulp kan er toch niks kapot gaan :>

[ Voor 13% gewijzigd door BTS op 30-03-2008 15:26 ]

www.highflow.nl

• BTS
Ben nou even de vcore aan het uitmeten met verschillende voltages en ik vind het verschil schrikbarend.
Zo stel ik in de bios 1,5v in en dan meet hij 1,36v, in windows geeft cpuz 1,457v en meet de multi 1,35 onder stress.

Dan vind ik het niet zo raar dat een hoop overclocks bij mij niet stabiel zijn.
Ook heb ik het juiste punt gevonden voor mijn geheugen dit is op +3 2.0V (inplaats van 2.1) en met +4 wel netjes 2.1v.

Moet ik nou de multi geloven of niet?
Want als ik de multi zou geloven dan kan ik eigenlijk een stuk hoger met Vcore voltage gaan, toch?

www.highflow.nl

• lapzwans
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-11 18:50
Multimeters kunnen ook afwijken, en vooral goedkope. Dus wees voorzichtig.

• BTS
Oke, maar zo erg want nu op 1,6V in bios, geeft hij 1,43V aan.

[ Voor 50% gewijzigd door BTS op 30-03-2008 16:14 . Reden: Ik ga niks aanschaffen ]

www.highflow.nl

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:20:
Een multimeter kan geen spanning meten, alleen spanningsverschillen.
Oh, zo een fundamentele fout en dat op EL :o

Een multimeter meet wel degelijk spanningen, een spanning is namelijk een potentiaal verschil. potentiaal kan je niet meten maar wel een potentiaalverschil dus ook een spanning.

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:46
BTS schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:09:
Oke, maar zo erg want nu op 1,6V in bios, geeft hij 1,43V aan.
Naast dat CPUZ er qua vcore meestal aardig naast zit, is de vcore op de moederbord ook meestal niet een 100% mooi DC lijntje, dus zal je multimeter naast een eventuele afwijking vanwege dat het een goedkoop ding kan zijn, ook nog een verkeerde waarde geven aangezien die wel van een DC signaal uitgaat.
Waarde die je instelt in de bios is in de praktijk ook bijna nooit de waarde die je in de praktijk haalt. Stabiliteit van de ingestelde waarde is bij overclocken veel belangrijker. Dat het ding wat te laag is, corrigeer je wel door hem gewoon nog wat hoger te zetten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BTS schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:05:
Ben nou even de vcore aan het uitmeten met verschillende voltages en ik vind het verschil schrikbarend.
Zo stel ik in de bios 1,5v in en dan meet hij 1,36v, in windows geeft cpuz 1,457v en meet de multi 1,35 onder stress.

Dan vind ik het niet zo raar dat een hoop overclocks bij mij niet stabiel zijn.
Ook heb ik het juiste punt gevonden voor mijn geheugen dit is op +3 2.0V (inplaats van 2.1) en met +4 wel netjes 2.1v.

Moet ik nou de multi geloven of niet?
Want als ik de multi zou geloven dan kan ik eigenlijk een stuk hoger met Vcore voltage gaan, toch?
Kijk eens naar de afwijking van je MM. Die is in de manual gespecificeerd.
Voorbeeld : Mijn cheap-ass fluke 115 doet in het mV bereik 0.1mV nauwkeurigheid met 0.5% van de reading en 2 counts als marge :).

• BTS
Oke, even gegoogled en ik vind dit.
Het gaat om een DT700D
Detailed Product Description

Function Range Accuracy
DC voltage 200mV-1000V ±(0.5%+2dgt)
AC voltage 200-750V ±(1.2%+10dgt)
AC current 2000uA-10A ±(1.0%+2dgt)
Resistance 200Ω-2MΩ ±(0.8%+2dgt)
Diode YES
Transistor YES
Continuity test YES
Sign output YES
Power supply 9V 6F22*1
Display size 27×60mm
Max display 1999
Dimension 126×70×24mm
Weight 150g
Accessories test leads,manual
Color optionblack, yellow

www.highflow.nl

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Allemaal niet interessant op dit na:
DC voltage 200mV-1000V ±(0.5%+2dgt)
Reken nu zelf de nauwkeurigheid maar uit :).

Valt me btw mee die nauwkeurigheid vergeleken met mijn f115.

• BTS
Moet ik dat doen van wat ik aflees? dus bijvoorbeeld 1.40V:100%x0,5%=?
Wiskunde op de middelbare had ik altijd onvoldoendes (alleen het examen niet W00T)
En op mijn mbo opleiding heb ik geen wiskunde meer.

En wat is 2dgt? dat ik er zowiezo 2 bij op moet tellen, dus +0,02

[ Voor 13% gewijzigd door BTS op 31-03-2008 15:04 ]

www.highflow.nl

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee ik wil puur aangeven dat je multimeter (tenzij goed geeikt, en dat doe je niet met een gamma ding) per definitie al een zekere onnauwkeurigheid met zich mee brengt *.

*= geeikt ook, alleen stuk minder.

• BTS
Dus in principe goed te gebruiken voor thuisgebruik.
Het was voor mij gewoon de bedoeling om eens te testen en te kijken wat de verschillen zijn.
Niet datik nou 2V op mijn CPU ga zetten.
misschien dat ik wel met mijn vga aan de gang ga( ook met Vmods en kijken of ik iets kan vinden waar ik daar de boel uit kan meten)

www.highflow.nl

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:00:
Nee ik wil puur aangeven dat je multimeter (tenzij goed geeikt, en dat doe je niet met een gamma ding) per definitie al een zekere onnauwkeurigheid met zich mee brengt *.

*= geeikt ook, alleen stuk minder.
Hij is niet van eikenhout, en dat wordt hij ook niet met dat "eiken". Dus ik zou het liever geijkt willen noemen :) . Je hebt overigens wel gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 31-03-2008 19:59 ]

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

200mV-1000V ±(0.5%+2dgt)
Die 200mV - 1000V wil gewoon zeggen dat de opgegeven afwijking geld tussen 200mV en 1000V.
de 0.5% is de maximale procentuele fout die kan optreden. De 2dgt slaat op je laatste digit op je display. 2dgt wil zeggen dat je laatste digit 2 te hoog kan aanduiden of 2 te laag.

Als je nu wil uitrekenen hoe ver je meter verkeerd kan meten:

Je meet als Vcore bv 1,27V
De exacte waarde ligt tussen de volgende twee grenzen:

1,27V + 0,5% + 2dgt = 1,27V + 0,00635V + 0,02V = 1,29635 V
1,27V - 0,5% - 2dgt = 1,27V - 0,00635V - 0,02V = 1,24365 V

Je kan je precisie verbeteren door je meter op minder dan 20VDC te zetten (Jou meter kan bijvoorbeeld op 2000m gezet worden. Dan kan je nog spanningen meten kleiner dan 2V). Als je op de stand 2000m (DCV) meet, dan zal je resultaat juister zijn.

Als je nog meer wil bijleren: http://www.meettechniek.info/basis/meetnauwkeurigheid.html

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Techneut schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:57:
[...]
Hij is niet van eikenhout, en dat wordt hij ook niet met dat "eiken". Dus ik zou het liever geijkt willen noemen :) . Je hebt overigens wel gelijk.
Crap wat een omgelofelijk stomme kutfout van me.
Je hebt helemaal gelijk.

:/

• BTS
flux_w42 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:54:
[...]

Die 200mV - 1000V wil gewoon zeggen dat de opgegeven afwijking geld tussen 200mV en 1000V.
de 0.5% is de maximale procentuele fout die kan optreden. De 2dgt slaat op je laatste digit op je display. 2dgt wil zeggen dat je laatste digit 2 te hoog kan aanduiden of 2 te laag.

Als je nu wil uitrekenen hoe ver je meter verkeerd kan meten:

Je meet als Vcore bv 1,27V
De exacte waarde ligt tussen de volgende twee grenzen:

1,27V + 0,5% + 2dgt = 1,27V + 0,00635V + 0,02V = 1,29635 V
1,27V - 0,5% - 2dgt = 1,27V - 0,00635V - 0,02V = 1,24365 V

Je kan je precisie verbeteren door je meter op minder dan 20VDC te zetten (Jou meter kan bijvoorbeeld op 2000m gezet worden. Dan kan je nog spanningen meten kleiner dan 2V). Als je op de stand 2000m (DCV) meet, dan zal je resultaat juister zijn.

Als je nog meer wil bijleren: http://www.meettechniek.info/basis/meetnauwkeurigheid.html
Oke, dat brengt duidelijkheid.
Ook bedankt voor die link zal hem bij favorieten zetten :*)
Maar mijn baas had zijn vorige MM opgeblazen door hem verkeerd ingesteld te hebben, kan dit niet met 2000m?
Ik ga het iig zo proberen.

Edit:

Ik heb het gemeten.
Maar dit komt er uit:
op 20 leest hij 1,26V
op 2000m 1206
Moet ik er 1,206V van maken? Of mag je het zo niet berekenen?
Sorry als dit erg slechte vragen zijn maar voor jullie zal dit eitje zijn, voor mij is het meer gebakken lucht :z

[ Voor 9% gewijzigd door BTS op 31-03-2008 22:07 ]

www.highflow.nl

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Een digitale multimeter kan je niet opblazen door een verkeerd bereik in te stellen. Zorg er alleen voor dat hij op DCV blijft staan. Je mag zeker geen spanning meten op de stand DCA, de 'piepstand' of de 'ohmstand'.

Voor alle duidelijkheid heb ik mijn paint-kunsten nog eens bovengehaald :)
Normaal heb je alleen de groene gebieden nodig om een gelijkspanning te meten. De rode gebieden mag je in géén geval gebruiken om spanningen te meten. Als je dit wel doet kan je moederbord én je meter kapot gaan.

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/vm_notsave.jpg

Edit:
m staat voor milli of anders gezegd: duizendsten.
1206 duizendsten van een volt is dus 1,206 volt.

als je nu je foutmarge berekend merk je dat je veel correcter meet:

1.206 + ((1.206 / 100) * 0.5) + 0.002 = 1.21403
1.206 - ((1.206 / 100) * 0.5) - 0.002 = 1.19797

[ Voor 20% gewijzigd door flux_w42 op 31-03-2008 22:13 ]

Pagina: 1