Netwerk traag na starten Virtual PC console

Pagina: 1
Acties:

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:46
Het probleem: als ik de Virtual PC 2007 console opstart (nog géén virtual machine!) valt de snelheid van mijn Gigabit netwerk plotseling sterk terug.
PC1: Vista SP1, Gigabit op Intel moederbord
PC2: XP SP2, goedkoop Gigabit netwerk kaartje.
Switch: goedkope Netgear switch.
Als ik een groot (ISO) bestand van XP naar Vista kopieer dan is normaal de snelheid zo'n 20-30MB/s. Niet perfect maar acceptabel voor een thuisnetwerkje.
Zodra ik tijdens het kopieren de Virtual PC console opstart (nog geen machines dus) valt de snelheid direct terug naar 7.2MB/s (+/-0.2MB/s, vrij constant). Dat kan ik rustig minutenlang aanzien. Stop ik vervolgens Virtual PC dan stijgt de snelheid in enkele seconden zo weer naar 20-30MB/s.

Ik heb net vorige week SP1 in Vista geinstalleerd maar daarvoor had ik het probleem ook al wel (alleen toont nooit het verband met VPC ontdekt).

Kent iemand dit effect (en weet een oplossing)?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Neemt die Virtual Console niet een hap uit je beschikbare verbinding en reserveert deze voor de (op te starten) VM's?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat gebuert er met je CPU usage ? tijdens dit probleem ?

• joppybt
@Roamor: Netwerk ruimte 'reserveren' zou wel heel obscuur zijn. Daar heb ik nog nooit van gehoord.

@LuckyY: CPU doet niets vreemd, die blijft met of zonder VPC op zo'n 10-20%

Als test ook eens rechtstreeks door gekopieerd naar een aangesloten USB schijf (XP=> Vista+VPC=> USB). Dat gaat standaard met 20MB/s en zodra ik VPC opstart valt dat ook terug naar 7MB/s.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je kunt even checken met een programma als Netlimiter wat er met je bandbreedte gebeurd op het moment dat je VirtualPC aanzet.

• joppybt
Ik gebruik al Netmeter om te kijken/constateren dat de snelheid minder wordt.
Total Commander geeft ook de kopieer snelheid aan en als ik het gewoon met een stopwach controleer is de snelheid ook echt lager.

Ik heb nu ook getest met iperf die puur netwerkpakketjes overstuurt. Bij een window/pakket-size van 64KB kom ik op maximaal 103MB/s uit. Als ik dan VPC opstart zakt de netwerk snelheid naar zo'n 61.8MB/s. Het heeft in ieder geval niets met harde schijven te maken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

staat een van je vpc's op nat ingesteld oid ?

Iperf

• joppybt
Ik start nog geen enkele machine op (en ik heb overigens ook nergens NAT ingesteld staan).
Ik heb ze ook voor de volledigheid allemaal even uit het lijstje verwijderd (de VMC bestanden blijft hij wel af) maar dat maakt geen verschil.

• joppybt
Zowaar de oplossing gevonden, hier voor het nageslacht.

Iemand wees me er op dat hetzelfde vertragingseffect optreedt onder Vista als je muziek gaat draaien. Om te voorkomen dat je 'plopjes' krijgt heeft Vista een speciaal mechanisme: de 'Multimedia Class Scheduler' (MMCS) die de netwerksnelheid beperkt te voordele van multimedia afspelers.
Details zijn te vinden op de blog van Mark Russinovich (de man die de rootkit van Sony ontdekte).

Waarschijnlijk initialiseert VPC iets van de audio drivers op zo'n manier dat de MMCS geactiveerd wordt. Wat ik nu gedaan heb:
my first thought was to disable the MMCS service, but the Windows Audio service is dependent on it.
So I ran regedit, and changed the key
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Audiosrv\DependOnService
Just remove MMCS from that key in the list, and set MMCS to disabled in services, then reboot.
As soon as I rebooted I was able to copy files at 40mb/s+ while listening to audio
-Courtney
en dat helpt bij mij ook perfect voor de netwerksnelheid na opstarten van Virtual PC (en bij afspelen van muziek). Plopjes heb ik nog niet gehoord.
Pagina: 1