Toon posts:

monteren met MacBook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Hier een vraag van een 'groentje' wat betreft de Mac:

Ik wil van pc overstappen op een MacBook of MacBookPro en zou graag advies willen hebben omtrent deze keuze. Belangrijk is dat ik m kan gebruiken voor m'n studie (scripties etc.) en dat ik ermee kan monteren. Tijdens mijn vorige studie werkte ik met Avid, maar dat programma liep zo vaak vast! Daarom zit ik te denken aan een programma als Final Cut Pro. Is dat gebruiksvriendelijker dan Avid?
Waar kan ik het best voor kiezen: voor de MacBook of de MacBookPro? En als ik een editprogramma als Final Cut Pro wil installeren, kan ik die het beste via de Apple Store of elders aanschaffen ivm prijs? En aan hoeveel Gb RAM extra moet ik denken ivm monteren?

Alvast bedankt!!

• Joost_K
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-02 20:30
Als je Final Cut wilt gaan gebruiken zou ik zeker voor de MacBook Pro gaan. De grafische chip is natuurlijk het grootste verschil, maar ook een groter scherm e.d. is wel handig. De standaard 2GB is dan opzich genoeg, maar 4GB is nooit verkeerd natuurlijk.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op de MacBook draait Final Cut Pro niet. Final Cut Express echter wel. Zelf werk ik op mijn november 2007 zwarte MacBook met FC express en voor wat vakantiefilmpjes en andere simpele filmpjes werkt het prima, hoewel ik het renderen soms wel erg lang vind duren. Ik heb wel 4 GB in de MacBook zitten.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 19:28
Als je Final Cut Pro wilt gaan gebruiken dan zou ik inderdaad voor een MacBook Pro gaan.
Voor huis/tuin/keuken montages kan je prima uit met een MacBook i.c.m. Final Cut Express of het al meegeleverde iMovie '08.

Gebruik zelf een MacBook CoreDuo 1.83 met 2 GB geheugen en dat werkt prima i.c.m. iMovie '08

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!! Weet al veel meer nu. Final Cut Pro is behoorlijk prijzig via Apple Store. Zijn er goedkopere mogelijkheden? Of zal ik sowieso korting krijgen als ik MacBookPro en FCP aldaar koop?

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:00
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:12:
Bedankt!! Weet al veel meer nu. Final Cut Pro is behoorlijk prijzig via Apple Store. Zijn er goedkopere mogelijkheden? Of zal ik sowieso korting krijgen als ik MacBookPro en FCP aldaar koop?
Voor zover ik weet kan je daar niet zomaar korting op krijgen. Wat misschien eerder een issue is: heb je echt FCP nodig, of zou het ook met FCExpress of misschien iMovie kunnen? FCexpress is al een klap goedkoper (lees: scheelt 1000euro!), iMovie zit zelfs gratis bij een nieuwe machine :)

Kortom, wil je echt FCP hebben, of wil je eigenlijk alleen simpel wat filmpjes monteren? In dat geval zou ik de aanschaf van FCP nog eens heel goed overwegen want het is inderdaad een flinke smak geld.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

Topicstarter
Werkte tijdens vorige studie met Avid Xpress Pro, dus denk dat FCP dan meer in de buurt komt...Heel hard sparen lijkt me dus de beste optie, haha!

Verwijderd

Als je morgen naar een APR gaat, krijg je bij aankoop van je MacBook Pro een waardebon van € 50. Die kun je dan weer mooi inleveren op aanschaf van Final Cut Express. Ook bij een APR krijg je studentenkorting!

[edit]
Ok, als je voor FCP gaat maakt die € 50 meer of minder ook niet zo heel veel uit :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tjetta, bedankt voor de tip! Al 50 eurootjes bespaard, nu nog.....te gaan :)

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Aiolos schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:44:
Op de MacBook draait Final Cut Pro niet.
Dat is niet waar, de gehele studio draait zelfs op mijn MacBook (2.16 Ghz 2 GB).

[ Voor 3% gewijzigd door WinningLOSER op 30-03-2008 16:06 ]

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
WinningLOSER schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:05:
[...]

Dat is niet waar, de gehele studio draait zelfs op mijn MacBook (2.16 Ghz 2 GB).
Typisch, dit staat er namelijk bij de minimum requirements op de apple site (http://www.apple.com/nl/finalcutstudio/specs.html):
An AGP or PCI Express Quartz Extreme graphics card (Final Cut Studio is not compatible with integrated Intel graphics processors)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Verwijderd

Aiolos schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:13:
[...]

Typisch, dit staat er namelijk bij de minimum requirements op de apple site (http://www.apple.com/nl/finalcutstudio/specs.html):

[...]
Ja, dat is gelul. Met een verandering in een bestandje draait he wel. En Final Cut draait gewoon perfect, motion moet je alleen niet proberen.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:10:
Als je morgen naar een APR gaat, krijg je bij aankoop van je MacBook Pro een waardebon van € 50.
Die actie loopt vandaag af.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

ik heb een macbook met 1 gig ram en monteren gaat perfect!

ik gebruik zelf Final cut pro

dus dat is echt geen enkel probleem
Pagina: 1