Had het probleem al gepost op LinuxQuestions, maar omdat ik nog geen hulp heb gekregen na enkele dagen en omdat ik stilaan gek wordt, hoop ik hier alsnog hulp te krijgen..
De meeste info staat in de thread op LQ, het heeft weinig zin om alles naar hier te copy-pasten. Basicly komt het hier op neer:
- ik slaag er in om een raid array te maken (vb /dev/md0)
- ik kan die array ook formatten (reiser/ext3)
- wanneer ik echter mount, crashed het systeem (volledig vast - geen reactie meer)
Wanneer mouten wél slaagt, dan crashed het systeem even later (wanneer ik bestanden naar het array begin te schrijven).
Heel raar & heel vervelend - zit hier echt al enkele dagen aan bezig
Ik vermoed nu dat het ligt aan 1 van deze zaken:
- bugje in mdadm (not likely)
- bug in hpt drivers (most likely)
- combinatie van kernel+mdadm versie
Systeem:
XP1500+
512MB RAM
ECS K7V5A something
40GB system disk
Controller: HighPoint 1820A
SATA schijven: 4x Samsung 400GB
Linux Slackware 12.0 (met standaard kernel, 2.6.x)
Reeds een update:
heb een iets oudere versie van mdadm geprobeerd (2.5.4 ipv 2.6.4). Na een array te hebben gecreëerd en deze te hebben geformateerd, kon ik ze ook nog mounten zonder problemen. Heb dan enkele files getouched op de array en ook een directory aangemaakt & die ge-chown'ed: geen probleem.
Maar van zodra ik data begon te transfereren naar de array (tegen pakweg 25MB/s, over netwerk, smb) crashte het systeem weer..
Ik ga nu eens proberen met een oudere Slackware vesie (10.1), kernel 2.4.x
De meeste info staat in de thread op LQ, het heeft weinig zin om alles naar hier te copy-pasten. Basicly komt het hier op neer:
- ik slaag er in om een raid array te maken (vb /dev/md0)
- ik kan die array ook formatten (reiser/ext3)
- wanneer ik echter mount, crashed het systeem (volledig vast - geen reactie meer)
Wanneer mouten wél slaagt, dan crashed het systeem even later (wanneer ik bestanden naar het array begin te schrijven).
Heel raar & heel vervelend - zit hier echt al enkele dagen aan bezig
Ik vermoed nu dat het ligt aan 1 van deze zaken:
- bugje in mdadm (not likely)
- bug in hpt drivers (most likely)
- combinatie van kernel+mdadm versie
Systeem:
XP1500+
512MB RAM
ECS K7V5A something
40GB system disk
Controller: HighPoint 1820A
SATA schijven: 4x Samsung 400GB
Linux Slackware 12.0 (met standaard kernel, 2.6.x)
Reeds een update:
heb een iets oudere versie van mdadm geprobeerd (2.5.4 ipv 2.6.4). Na een array te hebben gecreëerd en deze te hebben geformateerd, kon ik ze ook nog mounten zonder problemen. Heb dan enkele files getouched op de array en ook een directory aangemaakt & die ge-chown'ed: geen probleem.
Maar van zodra ik data begon te transfereren naar de array (tegen pakweg 25MB/s, over netwerk, smb) crashte het systeem weer..
Ik ga nu eens proberen met een oudere Slackware vesie (10.1), kernel 2.4.x
[ Voor 20% gewijzigd door BlackRabbit op 30-03-2008 13:01 ]