Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5N32-E SLI Plus die tot op heden goed heeft gefunctioneerd.

Gisteren zette de computer zichzelf ineens terwijl ik gewoon bezig was in de slaapstand (iets wat ik zelf nooit gebruik). Nadat ik de computer weer uit de slaapstand had gehaald, merkte ik op dat ik geen netwerkconnectie had. Toen ik de netwerkinstellingen bekeek, bleek er ineens een tweede netwerkadapter verschenen te zijn (dus NIET de ingebouwde tweede netwerkadapter, want die staat uit). Deze netwerkadapter had het ip 0.4.0.1 met subnetmask 255.255.255.255. Het was niet mogelijk om die aan of uit te zetten. De (fysieke) netwerkadapter kon geen ip adres verkrijgen van de DHCP.

Nadat ik de computer opnieuw opgestart had, was de vreemde tweede netwerkadapter verdwenen, maar ik kreeg nog steeds geen ip adres toebedeeld. Daarop besloot ik om de drivers opnieuw te installeren (gedownload via andere pc en via usb-stick overgezet). Dit verholp het probleem niet. Ook in de BIOS netwerkadapter 1 uitzetten en netwerkadapter 2 aanzetten hielp niet. Deze kon ook geen ip adres verkrijgen. Het handmatig instellen van ip 192.168.0.2 hielp ook niet.

Daarop besloot ik om Windows opnieuw te installeren, waarop ik de setup (in Windows) laadde en na enige tijd werd de computer opnieuw opgestart. Nu kreeg ik de foutmelding van de setup dat de CD drive niet gevonden kon worden.

Daarom de computer maar opnieuw opgestart. De BIOS wist mij te vertellen dat er minimaal één post mis was gegaan. Op F1 gedrukt om toch verder te gaan. Windows gestart. Bleek ik de CD-spelers in Windows ook niet meer te kunnen gebruiken. Er was wel een stationsaanduiding, maar deze was niet te openen.

Computer weer opnieuw opgestart. Geen BIOS post. Alles wat los en vast zit los en vast gemaakt, CMOS gereset, etc. Geen BIOS post. Geen piepjes. Niets.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Het enige wat ik me kan bedenken is dat de voeding niet helemaal 100% is. Aan de andere kant heb ik nooit een foutmelding of een instabiel systeem gehad. Of is het moederbord gewoon stuk gegaan?

Systeemspecs:
Asus P5N32-E SLI Bios 1002 (met nForce 650i chipset, maar de southbridge van de 680i ofzo)
Core 2 Duo E6600 (al enige maanden gewoon op 2,4GHz)
2x 1GB Corsair DDR2-667
Asus GeForce 8800GTS 512
2x Raptor 74 GB (C:\ met Windows en D:\ met software en pagefile)
2x WD 160GB RE2 (E:\ eigen bestanden en F:\ eigen bestanden)
Zalman ZM600-HP (voeding)
Samsung SATA DVD speler
Samsung SATA DVD brander
Geheugenkaartlezer (die het (nog) niet deed)
Windows XP PRO SP2 (EN)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou bijna zeggen dat het mobo defect is (meer omdat ik Asus vaker dood zie gaan op de meest vage manieren). Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter anders nog eens door. Vervang gewoon alle onderdelen, dan kom je er vanzelf wel achter waar dat het probleem zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het moederbord nog met een andere voeding en een andere videokaart geprobeerd. Helaas heb ik geen andere CPU en ander geheugen voor handen, maar gezien de eerdere problemen betwijfel ik of het de CPU of het geheugen is. Ik denk dat ik maar RMA aanvraag. Het bord is nog maar net 10 maanden oud.

Edit: Ik heb er op een of andere manier weer leven in gekregen, maar nu krijg ik de videokaart niet gestart. (This device cannot start. (Code 10)). Drivers geuninstalled en opnieuw geinstalleerd heeft niet mogen baten. Er is dus ergens iets niet goed.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 16:15 ]

Verwijderd

Gebruik je een onboard adapter of een insteek kaart, zoja, is dit een pci-e 1x insteekkaart. dan kan je een bios update downloaden,

Je moet ook even kijken of alle voedings kabeltjes goed zitten, ik heb eht ook weleens gehad dat er een harde schijf geen goede stroomvoorziening had, toen werkte niks meer, ( dat was met mijn asus p5n e-sli) dus, wissel een paar stekkertjes, probeer op te starten met maar 1 geheugen module enzo, dat soort dingen.
als dit het niet verhelpt vrees ik dat zoals terw_dan zegt dat het mobo kapot is,

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet op wat voor adapter je doelt??? Ik heb geen PCI-E 1x insteekkaarten. Zoals in de topicstart beschreven heb ik behalve een videokaart geen insteekkaarten. Aangezien een 8800 GTS 512 niet PCI-E 1x is en ook niet onboard is, lijkt het me sterk dat je daarop doelt.

Ik heb de laatste nieuwe BIOS (v. 1002).

Zoals in de topicstart staat, heb ik alles wat los en vast kan los en vast gehad. Ik denk dat ik alle stekkers wel een keer of twee los en vastgemaakt heb. Als de videokaart niet voldoende spanning krijgt, dan gaat deze piepen. Maar ik heb gewoon beeld, alleen kan de driver niet gestart worden. Daarom gaat scrollen en alles wat beweegt met de snelheid van een diaprojector uit begin vorige eeuw.

Ik ga nu nog even proberen om Windows te installeren op een andere schijf. Als ik dan nog de videokaartdriver kan starten, heb ik alles in mijn bereik gedaan om het probleem te verhelpen.

• Serendipity
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 09:35

Serendipity

"No fear, I is here"

Ik heb zelf de P5N32-E SLI (dus niet de plusversie) en die heeft 2 lan poorten. maar ik heb dit probleem wat je beschrijft nog nooit gehad. je zegt dat je geen IP toebedeeld krijgt, misschien moet je er zelf 1 opgeven, want dat wil die van mij nog wel eens fout doen...

/edit:
Overigens heb je een redelijk gelijkwaardigde pc aan die van mij^^ alleen heb ik wat anders schijven, geheugen en een HD2900XT, en Vista natuurlijk :P

[ Voor 23% gewijzigd door Serendipity op 31-03-2008 08:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
De plusversie heeft ook twee lan-poorten, maar één van de twee staat uit (omdat ik die toch nooit gebruik). Zoals beschreven had ik zelf een IP opgegeven, wat ook niet werkte. Dit probleem is nu opgelost (tenminste, het is 'ineens' verdwenen) en de netwerkverbinding werkt weer.

De videokaart wil echter nog niet en ik kom er net achter dat SATA 3 is uitgevallen.

Nu ga ik Windows XP opnieuw installeren (kwam er gisteren niet meer aan toe). Dit zal wat mij betreft uitsluitsel moeten geven.

Ik heb ook Vista x64 Ultimate bij m'n PC gekocht, maar helaas heb ik nog te veel software dat incompatible met Vista of een 64 bit OS is, daarom was ik genoodzaakt om zo lang XP te blijven gebruiken.

Edit:
Nu draai ik een verse Windows XP. De snelheid van de videokaart lijkt weer normaal, wel werd tijdens het starten van dxdiag het scherm naar 640x480 in 16 kleuren gezet en was er geen hardware acceleratie en geen 3d acceleratie mogelijk. Toen ik dxdiag afsloot, scherminstelling terug zette en dxdiag weer startte, was het ineens wel mogelijk.

Wel is er een harde schijf stuk (spint niet meer op). Of het alles hier mee te maken gehad heeft, lijkt me sterk, aangezien er maar een paar honderd megabyte aan downloads (openoffice, etc.) op stond. Deze zal ik in ieder geval voor RMA terug opsturen. Hoe het met het moederbord gaat, is even de kat uit de boom kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 23:44 ]

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 07:12
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:33:
Edit: Ik heb er op een of andere manier weer leven in gekregen, maar nu krijg ik de videokaart niet gestart. (This device cannot start. (Code 10)). Drivers geuninstalled en opnieuw geinstalleerd heeft niet mogen baten. Er is dus ergens iets niet goed.
Ik ben erg benieuwd naar die "op een of andere manier" want ik heb precies hetzelfde met de P5N32-E SLI Plus. De computer draait al maanden prima (Vista x64) maar gaf gisteren plotseling preparing to hybernate en ging uit. Daarna heb ik geprobeerd de pc weer te starten maar nu wil het mainboard niet meer posten. Alles gaat draaien maar geen post bieb. :(

CMOS reset helpt niet...

Op het asus forum kwam ik dit topic tegen. Het lijkt er op dat meer mensen hier af en toe last van hebben maar er staat geen oplossing bij :?

[ Voor 15% gewijzigd door MadHost op 20-04-2008 13:20 ]

System specs | X

Verwijderd

Topicstarter
Die 'een of andere manier' kan je niet verder uitleggen. Gewoon 1000x het zelfde geprobeerd en opnieuw starten enzo. Maar nu heb ik nergens problemen meer mee. Loopt als een zonnetje sindsdien.

Het enige wat ik me nog kan indenken is om de CMOS batterij er uit te halen, alles los te koppelen en het moederbord een nachtje te laten liggen en dan nog eens te proberen.

Heb je toevallig net als de TS op het Asus forum ook een Conroe CPU, een 8800 GPU en Corsair geheugen? (Toevallig had ik niet lang er voor mijn 8600 ingewisseld voor een 8800).

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 07:12
Ik heb wel een 8800GT maar geen conroe (E8400). Het memory is van geil. Ik heb werkelijk niets veranderd aan de configuratie afgelopen 3/4 weken.

Zal de tip van de batterij nog proberen maar anders gaat het board toch maar RMA. Een collega had toevallig ook problemen met posten maar de volgende dag werkte het weer. :s Mijn vertrouwen in asus boardjes begint wel af te nemen. Heb de laatste tijd alleen maar problemen met die dingen.

System specs | X

Verwijderd

Topicstarter
De stroom is er per ongeluk een keer af geweest (terwijl de PC uit stond!) en nu gebeurt er niets meer. De fans gaan draaien, maar daarmee is alles gezegd. Geen piepjes, de harde schijven spinnen niet op, er gebeurt gewoon niets.

Uiteraard alles al geprobeerd, maar is geen leven meer in te krijgen. ;(

Tijd om het bordje dubbel te vouwen en er een filmpje van online te zetten ofzo. Dan heb ik er in ieder geval nog wat lol van gehad. Verder is het namelijk niets dan ellende de laatste tijd. De ene keer werkt dit niet, dan werkt dat niet. Dan is ineens de CMOS weer gereset, de volgende keer kunnen er geen schijven gevonden worden. Dan kan er weer niet gestart worden zo lang m'n DVD-brander is aangesloten, etc.

Nu maar eens op zoek naar iets wat wel functioneert. Kan ik meteen een CPU-upgrade doen. 8)
Pagina: 1