• Tuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Ben gister de gelukkige eigenaar geworden van een olympus e-510. Echt nu opeens trilt het hele toestel als ik het uitschakel. Net een trilfunctie van een mobiletelefoon. Alles werkt gewoon echter gaat dit trillen gepaard met een raar geluid net of er iets los trilt. Hoop dat mensen mij kunnen helpen anders gaat hij gewoon terug.

Gegroet maarten

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 00:34
Die van mij trilt ook als ik hem uit doe.
Dus dat lijkt me normaal.

Hij zal de spiegel wel op een veilige positie zetten, en volgens mij doet hij ook iets met de lens. Ik hoor hetzelfde geluid als dat hij scherp stelt soms.

Verwijderd

Dan zet hij de sensor vast, dat is de IS die in de body zit :-]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:17:
Dan zet hij de sensor vast, dat is de IS die in de body zit :-]
Leuk verzonnen, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het de dust-removal functie zal zijn ;)

• Tuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
heb net gevonden dat het de beeldstabilisator is. als deze op off staat gebeurt er niks. staat ook in het boekje :D mijn excus

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
wel wazig dat dan de hele camera gaat trillen? Is dat met elk dust-removal systeem zo?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Henk
Tuk schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:18:
heb net gevonden dat het de beeldstabilisator is. als deze op off staat gebeurt er niks. staat ook in het boekje :D mijn excus
Wacht ff, dus volgens het boekje laat de IS je cam tríllen Als je hem uitschakelt? :/

wtf :P

Ik blijf bij het sensordust-removal verhaal :+

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 30-03-2008 12:21 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kwartjuh schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:19:
wel wazig dat dan de hele camera gaat trillen? Is dat met elk dust-removal systeem zo?
Nee, de canon 40D heeft ook dust removal en daar voel je niks van.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Henk
Nomad schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:20:
[...]

Nee, de canon 40D heeft ook dust removal en daar voel je niks van.
Maar dat systeem werkt anders (lees: niet :P )

Bij de olympus trilt een soort film die over de sensor ligt, met een veel hogere snelheid/kracht. Bij de canon trilt afaik de hele sensor, maar met minder snelheid. En ben je dus je stof nog niet kwijt :P

afaik is het olympussysteem het enige dust-systeem dat enigzins werkt.

Maar het nog steeds zwaar verliest van een blaasballetje

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 30-03-2008 12:23 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Bij een trillende camera heb je wel het gevoel dat het werkt. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Henk schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:22:
[...]

Maar dat systeem werkt anders (lees: niet :P )

Bij de olympus trilt een soort film die over de sensor ligt, met een veel hogere snelheid/kracht. Bij de canon trilt afaik de hele sensor, maar met minder snelheid. En ben je dus je stof nog niet kwijt :P

afaik is het olympussysteem het enige dust-systeem dat enigzins werkt.

Maar het nog steeds zwaar verliest van een blaasballetje
Oh absoluut, die canon sensor clean werkt niet. Maar daar vroeg niemand naar, ik reageerde slechts op het gedeelte van het kunnen voelen O-)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Blz. 30 handleiding Olympus: als u de camera uitschakelt kan dit een beeldstabilisatiefunctie starten. De camera trilt dan voor deze functie, dit is geen storing.

Er gebeuren wel meer enge dingen met die Oly: als je de camera INschakelt gaat ie ook zomaar ineens trillen en zie je een héél spooky blauw lampje branden....man, nog vóór je de eerste opname hebt gemaakt sta je al te shaken van de schrik, maar gelukkig heb je dan beeldstabilisatie :+

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Henk schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:20:
[...]Ik blijf bij het sensordust-removal verhaal :+
ik zou dat niet doen. het sensordust-removal verhaal vind alleen plaats bij het inschakelen van de camera.

het trillen bij het uitschakelen is de in-body IS, maar als hij net zo hevig tril als een mobiele telefoon, lijkt me er toch iets mis.

• Henk
lateef schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:47:
[...]

ik zou dat niet doen. het sensordust-removal verhaal vind alleen plaats bij het inschakelen van de camera.

het trillen bij het uitschakelen is de in-body IS, maar als hij net zo hevig tril als een mobiele telefoon, lijkt me er toch iets mis.
Hench the smiley ;)

[/slap-excuus voor het niet-kennen van de body :P ]

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 30-03-2008 14:19 ]

Verwijderd

Ksssst Henk.....ga in je Canon-mand

:+

Verwijderd

Mijn k10d van pentax heeft de optie om dust-removal in te schakelen bij startup of gewoon on-command (dus je kunt het ook eenmalig doen).

Als ik dat doe voel je ook de cam trillen (het is dan inderdaad de sensor die snel beweegt), maar ook bij Pentax heeft het weinig resultaat heb ik het gevoel :)

Werkt het olympus antistofsysteem goed tegen kleine vastklevende stukjes stof? Grotere stofjes krijg ik namelijk in mijn k10d gewoon weg met de blaasbalg... Maar ben beetje reluctant om veel geld tegen een swab aan te gooien... :p

• Henk
Alle anti-dust is nutteloos, behalve die van olympus :)

En nogmaals, ook die legt het af tegen drie keer knijpen in een blaasbal ;)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Het is inderdaad de IS, die wordt gereset als je de camera uitzet. Mijn E3 heeft dat ook.
Dat de antistof functie van Olympus werkt, ligt niet zozeer aan het trillende filter, maar meer aan het simpele feit dat de afstand tussen dit filter en de sensor zo groot is dat de stofdeeltjes te vaag zijn om op te vallen. Het trillen werkt wel enigszins; ongeveer 50% van de (droge) stofdeeltjes kan die verwijderen, maar meer ook niet.
Het IR filter dat Canon laat trillen, zit veel dichter op de sensor, daardoor blijf je meer zien. Bovendien laat het trillen niet echt verschil zien.
Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat ik minder last van stof op mijn sensor in de 400D dan in de 20D had, maar dat ligt misschien weer aan andere zaken. (Sensor die minder statisch is ofzoiets.)
Pagina: 1