Prestaties van mijn nieuwe ati hd 3850 ver onder de maat

Pagina: 1
Acties:

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 13:16
Heb zojuist mijn oude video kaart, XFX 7800 GT XXX (256 mb ddr3) van zeker 3 jaar oud, vervangen voor de Sapphire HD 3850 Ultimate (512 mb ddr3).

De voornamelijkste reden dat ik voor een nieuwe videokaart ben gaan shoppen is omdat ik erg veel full hd films kijk op mijn full hd lcd tv. Soms kwam er een lijn over mijn beeld die van onder tot boven verliep, en die het beeld scheidde waarop 1 deel (onder of boven) vertraagd werd weergegeven.

Het eerste wat opviel bij de nieuwe videokaart is dat de full hd films op mijn tv van mindere kwaliteit zijn. Het beeld is minder scherp, en de pixels zijn duidelijker te zien (vooral bij bewegende beelden). Heb al van alles met de instellingen gedaan maar krijg het niet veel beter. Stilstaand beeld zoals foto's worden wel perfect weergegeven, maar zodra er iets beweegt in het beeld van mijn tv verschijnt er ook een soort trilling in het beeld die ook onscherpte met zich mee brengt. Heb ook geprobeerd alle instellingen te weiziggen zoals de verversings frequentie en andere dingen maar niks maakt het beeld veel beter.

Vervolgens een 3DMark06 benchmark uitgevoerd.. Mijn vorige videokaart scoorde 4361 punten.. voor zover ik mij kan herinneren was dit toen destijds gewoon hoog gemiddeld voor mensen met dezelfde systeem configuraties. De score met mijn 3 jaar nieuwere videokaart (en ondertussen ook meer geheugen) is 5769 punten. Dit is helemaal onderaan... ver onder het gemiddelde van andere met dezelde systeem configuratie.

Hier de specs van mijn PC
MoBo: Asus P5B Deluxe (Multiplier: x9.0 - Bus Speed: 266.7Mhz - Rated FSB: 1066.7Mhz)
CPU: Intel C2D E6600 (2x2,4 ghz)
Geheugen: 3 gig A-Data DDR2 PC6400 (400mhz 5-5-5-18)
HDD: 500gb @ 7200rpm 8mb in raid 0
Videokaart: Sapphire HD3850 Ultimate 512mb ddr3

Het enige dat licht overklokt is, is de videokaart zelf, met behulp van de software van ATI.

Iemand een verklaring waarom deze videokaart zo weinig verbetering geeft? Is er iets anders in mijn systeem dat misschien een bottleneck is waardoor de prestaties niet beter worden? Ik zelf vind dit namelijk geen 200 euro waard en heb liever mijn oude videokaart die het HD beeld beter overbrengt naar mijn tv. Ik heb nog 8 dagen bedenk tijd / test tijd zodat ik hem eventueel nog kan ruilen.

Verwijderd

Al verschillende drivers geprobeerd?

• nils_vdg
Was begonnen met de meegeleverde drivers, en later alle drivers geupdate en geen verschil.

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10-2025

Prozac[NL]

zucht.......

Van nvidia naar ati, je leest vaker dat dat problemen kan geven zonder reinstall windows of een goede drivercleaner te gebruiken.
Drivercleaner is proberen wel waard denk ik toch?

En je hebt gelijk 3dmark score valt tegen mijn 1950 pro 512mb haalt met lichte overclock 5350 punten. Zelfde proc maar op p5k mobo.

Mocht je hem houden, Omega drivers voor ati zijn wel het proberen waard.

[ Voor 0% gewijzigd door Prozac[NL] op 30-03-2008 06:03 . Reden: spelling ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

heb je al gekeken of de kaart wel op x16 draait,ipv x1? kun je zo met everest oid uitlezen.

een kennis van mij heeft dezelfde kaart, en in 3dmark 2005(e6600 ook op 2400mhz), haalt hij 15000 punten, dus zou in 3dmark 2006, toch minimaal 9000 punten moeten zijn.
als eerste zou ik de kaart ff proberen in een andere pc, om uit te sluiten dat het aan de kaart zelf ligt.

(deze kaarten zijn voor veel minder te koop dan 200 euro)

[ Voor 26% gewijzigd door pcgek op 30-03-2008 12:55 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

pcgek schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:20:
heb je al gekeken of de kaart wel op x16 draait,ipv x1? kun je zo met everest oid uitlezen.

een kennis van mij heeft dezelfde kaart, en in 3dmark 2005(e6600 ook op 2400mhz), haalt hij 15000 punten, dus zou in 3dmark 2006, toch zo rond de 8 a9000 punten moeten zijn.
als eerste zou ik de kaart ff proberen in een andere pc, om uit te sluiten dat het aan de kaart zelf ligt.

Ja wou ik ook net zeggen, heb er zelf heel lang naar gezocht. Heb ook een p5b met 8800gt en liep voor geen meter, bleek pci-e width op 1 te staan

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=522

• nils_vdg
pcgek schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:20:

een kennis van mij heeft dezelfde kaart, en in 3dmark 2005(e6600 ook op 2400mhz), haalt hij 15000 punten, dus zou in 3dmark 2006, toch minimaal 9000 punten moeten zijn.

Dit is de enige HD 3850 met passieve koeling, daarom is deze wat duurder (169 euro) en heb er een nieuwe dvi-i naar hdmi kabel bij moeten kopen, vandaar die (misleidende) 200 euro..

Ik ben nu Everest aan het downloaden om te controleren waar mijn pci-e op ingesteld staat..

• nils_vdg
8)7
De kaart zat in de verkeerde pci-e slot...

Mijn moederboard heeft twee pci-ex2 sloten. De ene draaid dus op x16 en de andere maximaal x4.. Ik heb de kaart in het andere slot geduwd omdat de kabel van de voeding naar het moederboard in de weg zat voor de (passieve) koelplaten op deze videokaart. Deze videokaart is zo lang dat hij bijna tegen mijn harde schijven aanzit (in mijn Antec Sonata case).

Heb hem nu toch in de bovenste weten te proppen, gewoon de x16. De 3Dmark06 benchmark geeft nu een veel betere score van 8856 punten. Nog steeds niet super snel maar wel al een stuk beter. Nu nog even testen wat hij op mn tv doet..

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

nils_vdg schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:57:
[...]

Dit is de enige HD 3850 met passieve koeling, daarom is deze wat duurder (169 euro) en heb er een nieuwe dvi-i naar hdmi kabel bij moeten kopen, vandaar die (misleidende) 200 euro..

Ik ben nu Everest aan het downloaden om te controleren waar mijn pci-e op ingesteld staat..
ik had ''ultimate'' ff over het hoofd gezien :P

en de punten die je nu haalt, zijn normaal hoor, vooral omdat je je cpu op standaard snelheden hebt draaien..
zogauw je de snelheid van je cpu omhoogschroeft, gaan de punten van je kaart ook direkt enorm omhoog. een benchmark is maar een benchmark, de punten die je meer krijgt, vertalen zich lang niet in fps, met een spel spelen.

is trouwens ook een hotfix van ati beschikbaar, meuk: ATi Catalyst hotfix 737-33033

[ Voor 24% gewijzigd door pcgek op 31-03-2008 10:34 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-04 12:51
Laat nog even weten of je beeldkwaliteit op TV ook verbeterd is. Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar. Je hoort van ATI kaarten altijd dat het HD decoding deel beter is dan dat van nVidia en dat ze elkaar qua beeldkwaliteit nauwelijks ontlopen, maar ATI iets hoger wordt ingeschat.

Verwijderd

closed dus? ;)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 20:01 ]

• nils_vdg
Als eerste vind ik de kloon/bureaublad uitbreidings modie van Ati veel vervelender werken als die van Nvidia. Bij Nvdia kan je in kloonmodus ieder beeldscherm afzonderlijk instellen (resolutie en frequentie). Bij Ati is dit niet mogelijk en aangezien mijn pc scherm 1080x1200 is en mijn tv 1080x1024 klopt altijd de resolutie op 1 van de 2 niet. Ik kan er dus eigenlijk alleen voor kiezen om mijn bureaublad uit te breiden naar de tv en de mediaspeler daar naartoe te slepen. Vervolgens moet ik dan eerst weer naar de tv toe lopen (die om de hoek staat) om daar weer de mediaspeler met de muis te kunnen bedienen..

Het betreft trouwens een Philips Full HD lcd tv, de beste die op dit moment gemaakt wordt.
Zelfde beeldverwerkingseenheid als de aurea (waar de ambilight in de rand van de tv zit), alleen heb ik de gewone ambilight versie.. met een 14 bits!!!!! kleurverwerkingschip en 100Hz!!!!! lcd.

De problemen die ik nog steeds ondervind is dat het beeld licht trilt zodra er beweging is. Stilstaande foto's laat hij echt haarscherp zien, mooier nog als op mijn iiyama prolite B2403WS. maar zodra er iets beweegt, (al is het maar de muis) dan begint het beeld ligt te trillen.

Deze trilling is afhankelijk van de beeldverversingsfrequentie.. dit had hij op de oude videokaart ook al, maar heb nu de moeite genomen uitgebreid te testen waar het aan ligt en hoe het zo min mogelijk storend is.

Mijn tv ondersteund de volgende formaten: 1080p 50/60 Hz, 1080p 24/25/30 Hz verwerking.
(overgenomen van philips.nl, ik zelf denk dat er na de komma 1080i 24/25/30 Hz had moeten staan aangezien deze frequenties meestal/altijd interlaced zijn)

Ik heb alle instellingen op de video kaart geprobeerd, maar des te hoger de frequentie des te meer het beeld trilt bij beweging. Als ik de frequentie heel laag zet (1080i24Hz) worden bewegende beelden een beetje schokkerig weergegeven. Daarnaast heb ik een hele goede Audio Video Reciever staan met HDMI (Onkyo tx sr-605). Deze reciever kan Interlaced beeld omzetten naar progressive beeld door de aanwezige dcdi faroudja chip. Ook als ik de PC via deze reciever aansluit wordt het niet beter. Ik heb de pc ook even aangesloten met mijn 100 euro kostende Oehlbach HDMI kabel en dan is het nog steeds hetzelfde dus aan de kabel licht het ook niet. Deze trilling is dus vooral storend op tekst die dan een beetje wazig wordt.. als ik gewoon een filmbeeld op zet zie je die trilling bijna niet meer.

Een ander probleem is dat het beeld af en toe haperd. De echte full hd beelden worden best scherp weergegeven.. ik denk zelfs wel beter als op mijn vorige videokaart, enkel had mijn vorige videokaart geen last van haperen. Er is steeds 2 seconde vloeiend beeld te zien waarna het beeld een fractie van een seconde stil staat. Dit doet hij zowel op mijn pc scherm als op de tv dus dit ligt echt aan de videokaart. Dit heeft hij vroeger nooit gedaan. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat hij dit niet doet als ik het beeld echt alleen op mijn tv zet (dus de videokaart maar 1 beeld aan hoeft te sturen). Het lijkt er dus op dat deze kaart er dus wel degerlijk nog moeite me heeft om full hd beelden weer te geven. Als ik echter alleen mijn tv aan laat sturen zijn de videobeelden wel erg mooi, de trilling is er nog steeds, alleen deze zie je alleen bij tekst en fijne lijnen en niet bij videobeeld.

Ondertussen ook mezelf gewaagd aan overclocken. Mjin e6600 draaid nu op 3.2 ghz ipv 2.4 (350mhz x9) en mijn geheugen op 875 mhz. Mn 3DMark06 score is nu 10124.. Ik ga deze videokaart daarom ook gewoon houden..

• nils_vdg
Zat even door Everest te bladere, en ontdekte og iets vreemds..

mijn GPU klok draaid slecht op 300mhz.. 8)7

Had dit ook al in Ati CCC zien staan (zoals je ook in de afbeelding kan zien) maar ik dacht omdat de schuifjes goed stonden hij vast wel sneller zou draaien.

Ik kan de schuifjes volluit zetten bij Ati overdrive.. de gpu klok op 720 en geheugen op 950, als ik dan op test custum clocks druk schiet in "current clock settings" de gpu klok even naar 720 bij een volle blasting van de gpu (98%). Vervolgens staat er bij result: "Passed" en kan ik klikken op de, nu grijze knop, "accept", maar als ik dat doe blijft de current clock setting gewoon op 300 mhz staan en het geheugen blijft ook altijd even snel.

Everest bevestigd dit, zie de snelheid bij gpu clock.

Ik dacht dat de snelheid misschien belasting afhankelijk was dus ik heb net even in mediaplayer een full hd film laten lopen, in een andere media player een andere hd film en in quicktime ook een hd film.. De GPU belasting loopt niet verder als 20% tijdens het afspelen van deze films, alleen bij het afspelen van 3 HD films crashte mijn harde schijf (die kon blijkbaar de snelheid niet aan) en gaf hij tijdens de herstart ook een fout in mijn raid 0 configuratie.. maar de kloksnelheid van de GPU krijg ik in ieder geval zo niet sneller..

Die kloksnelheid bleef trouwens ook al op 300 hangen voordat ik mij aan overclocken had gewaagd.. alleen zoals eerder beschreven besefte ik toen niet dat dit niet in orde was.

Afbeeldingslocatie: http://sasennils.googlepages.com/gpu300.jpg

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Zijn de 2D clocks...

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
nils_vdg schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:36:
Bij Nvdia kan je in kloonmodus ieder beeldscherm afzonderlijk instellen (resolutie en frequentie).
Dan moet je mij toch eens vertellen hoe je dat doet, want ik heb redelijk wat afgezocht en iedereen is het erover eens dat het een eigenschap van kloonmodus is dat beide schermen dezelfde resolutie moeten hebben. Je kunt wel een extended desktop gebruiken met verschillende resoluties, of een apart programma gebruiken waarmee het wel kan.

Voor films is theatermode wel ideaal, deze maximaliseert films automatisch op je tweede scherm, terwijl je op je eerste scherm gewoon door kunt werken. Voor zover ik weet werkt dit ook als je resolutie van je eerste scherm hoger is dan die van je tweede scherm
nils_vdg schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:43:
Ik dacht dat de snelheid misschien belasting afhankelijk was
Dat klopt, zoals Viss al zegt heeft je kaart 2D en 3D clocks. Je zult je kaart echter niet naar 3D clocks krijgen door een film af te spelen. Probeer bijvoorbeeld eens 3Dmark of een game te draaien, dan zal je zien dat de clocks omhoog schieten. Deze vraag is trouwens al een keer of 100 voorbij gekomen, dus met de zoekfunctie of met google had je ook jezelf kunnen redden.

[ Voor 43% gewijzigd door Depep op 01-04-2008 11:30 ]

specs

• nils_vdg
@Depep

Ik denk dat ik het verschil al kan verklaren. Mijn tv is 1920x1080 pixels, mijn beeldscherm 1920x1200. Als ik met mijn nvidia kaart de cloonmodus inschakelde had ik op mijn tv en pc scherm nog gewoon een volledig beeld. Bij deze ati kaart heb ik in cloonmodus op mijn pc beeldscherm boven en onder ineens zwarte balken zonder pixels.. Dus bij de nvdia kaart was het gewoon niet nodig om in kloonmodus de resolutie van mijn pc scherm aan te passen. Ik schreef dat alles afzonderlijk aan te passen is maar dat is een fout van mij.. ik was in de war met de bureaublad uitbreidings modus..
Pagina: 1