Prestatie winst ?

Pagina: 1
Acties:

• maciasty
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-02 10:36
Dag allen,

Ik heb momenteel een SAMSUNG HD160JJ 160GB HD in mijn desktop zitten en daarbij een goedkope externe HD met 400GB opslagruimte.

Maandag zal mijn nieuwste aanwinst arriveren, een Samsung Spinpoint F1 750GB.

Als regelmatig forum bezoeker en internet browser heb ik het één en ander gehoord over RAID 0. De mogelijkheid om meerdere HD's tegelijk te gebruiken om hogere prestaties te behalen.

Door de informatie op het interwebs ben ik te weten gekomen dat de capaciteit van een RAID 0 opstelling met mijn 160gb een 750 schijfje maar 320GB in totaal zal bevatten. Dit kan ik wellicht accepteren.

Er is voor mij enkel de vraag of het uberhaupt wel nut heeft. De 750 GB f1 schijf heeft een vele malen grotere cache dan mijn oude schijfje, zal dit de prestaties (negatief) beinvloeden indien ik die schijven in een RAID 0 opstelling toepas ? Het gaat hier uiteindelijk om twee verschillende types. (en als het niet zó erg is, ga ik natuurlijk niet nog zo'n schijf kopen van mijn o zo zuur verdiende centjes ;))

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Die F1 is waarschijnlijk 2x zo snel als jouw oude Samsung (heeft niet zozeer met cache te maken maar meer met data-dichtheid). Lijkt me dus niet dat Raid0 i.c.m. die oude schijf betere prestaties oplevert.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het gaat waarschijnlijk wel werken, maar ik zou het zeker niet doen. Je zou dan, afhankelijk van je raid controller, 2 logische stations kunnen maken: 1 van 320GB en 1 van 590GB. Het volume van 320GB is dan raid0 terwijl het andere volume gewoon de rest van de 750GB schijf is.

Hou er rekening mee dan in een raid opstelling de maximale snelheid gelimiteerd wordt door de traagste harde schijf. In het beste geval zal je raid opstelling dus net zo snel zijn als een raid opstelling met 2x die 160GB schijf. Die nieuwe 750GB schijf zal echter een stuk beter presteren, maar daar zou je in de raid opstelling niet optimaal van kunnen profiteren.

De vraag is dus of die raid opstelling veel sneller is dan de 750GB schijf in z'n eentje. De doorvoer snelheid zal misschien iets hoger liggen, maar de toegangstijden zullen een stuk hoger zijn. Het hangt er dus van af wat je met de raid opstelling wilt gaan doen. Als je er je OS op wilt zetten, dan zou ik in dit geval geen raid kiezen en gewoon een partitie op de 750GB schijf daar voor gebruiken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Blorgg schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:35:
Het gaat waarschijnlijk wel werken, maar ik zou het zeker niet doen. Je zou dan, afhankelijk van je raid controller, 2 logische stations kunnen maken: 1 van 320GB en 1 van 590GB. Het volume van 320GB is dan raid0 terwijl het andere volume gewoon de rest van de 750GB schijf is.
Nope, dat gaat niet werken. Wilde hetzelfde doen op mijn ICH8R en ICH9R met een 320, 400 en 500GB disk. MAar de totale ruimte die je kunt gebruiken is de grootte van de kleinste disk.
De vraag is dus of die raid opstelling veel sneller is dan de 750GB schijf in z'n eentje. De doorvoer snelheid zal misschien iets hoger liggen, maar de toegangstijden zullen een stuk hoger zijn. Het hangt er dus van af wat je met de raid opstelling wilt gaan doen. Als je er je OS op wilt zetten, dan zou ik in dit geval geen raid kiezen en gewoon een partitie op de 750GB schijf daar voor gebruiken.
Ik betwijfel ook of de doorvoer hoger ligt hoor. Een 160GB is al een paar generaties ouder dan de nieuwe 750GB disks. En daar zit toch een behoorlijk snelheids verschil in.

• maciasty
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-02 10:36
Bedankt voor de reacties.

Ik zal de nieuwe F1 schijf normaal gebruiken en wellicht de 160GB schijf voor alle downloads etc

• Blorgg
  • Niet online
*ahum*
Blorgg schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:35:
Je zou dan, afhankelijk van je raid controller
Wanneer je een 'goede' raid controller hebt kun je dat dus wel doen ;)

Als een nieuwe 750GB schijf een doorvoer snelheid heeft die bijna 2x zo hoog ligt als die van een 160GB schijf dan heeft een raid opstelling in dit geval inderdaad vrij weinig zin.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je XP of Vista gebruikt kan je natuurlijk ook een softwarmatige RAId-0 opstelling maken, gewoon met dynamische schijven. Zo kan je ook alle ruimte benutten van de 750GB disk.
De performance van RAID-0 zal niks onderdoen tov een onboard raid.

De toegangstijden zullen nauwlijks trager worden, toegangstijden zijn al "eeuwen" zo'n 14ms. Daar zal je "oude" disk weinig vanaf wijken. Dit gezegt hebbende, zie ik in jouw geval niet veel voordelen met een RAID-array.

[ Voor 31% gewijzigd door Madrox op 31-03-2008 01:03 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1