Toon posts:

[Leopard] Vreemd gedrag van vensters*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd ervaar ik een erg vervelend probleem. Als ik normaal aan het werk ben op mijn mac knalt het besturingssysteem [10.5.2] soms mijn vensters op slot. Althans, zo lijkt het. Ik bedoel hiermee dat ik het venster niet meer kan verplaatsen/slepen. Het gebeurt meestal als ik even naar een ander programma switch. of expose gebruik.

Een tweede issue is dat het ook vensters verplaatst buiten mijn desktop. Zo gebeurde het zonet dat mijn safari venster ineens helemaal links onderin was geplaatst. Zodanig ver dat ik alleen nog het hoekje rechtsboven kon zien. Dit probleem, in combinatie met probleem 1 zorgt voor erg vervelende toestanden. Ik kan dan dus mijn werk niet terug toveren op mijn desktop.

Probleem drie is het verschijnsel dat mijn menu van rechtermuisklik op een andere plek verschijnt dan waar ik op dat moment de cursor heb. Daarbij moet ik vermelden dat de afstand tussen cursor en menu equidistant zijn. Dus als ik in het midden van mijn scherm klik, komt het menu bijvoorbeeld 5 cm daarnaast. Klik ik ergens anders, dan komt het menu wederom 5 cm naast de cursor.

Ik heb hier nul kaas van gegeten, en kan ook echt niets vinden op het web.

Wat mij een relaxte functie lijkt is het vastzetten van de schermranden. Dus dat je de vensters niet verder dan de randen kan verslepen. Zoals de menubar boven, maar dan ook voor de andere drie zijden. Misschien weet iemand hiervoor een tooltje.

Ik hoor graag jullie reacties op bovenstaande problemen.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is in ieder geval niet normaal gedrag. Venster hoor je niet verder te kunnen verslepen dan de randen van scherm, tenzij je een tweede scherm hebt. In dat geval is het (uiteraard) wel mogelijk om het venster door te trekken naar het tweede scherm.

Van vensters die net buiten bereik springen heb ik ook wel 'ns last van gehad, maar dat was vaak als je de computer met een tweede scherm gebruikte, in de slaapstand zette, scherm afkoppelt en dan de computer uit de slaap stand haalt. De venster die eerst op het tweede scherm stonden, worden dan meestal bij elkaar geveegd op het eerste scherm, maar soms ging dat niet helemaal goed.

In ieder geval lijkt me een tool niet echt een oplossing voor dit probleem, en zou ik eerder kijken of er niet ergens een corrupte *.plist is of een programma wat roet in het eten gooit. Wat je zou kunnen proberen is een nieuw account aanmaken en kijken of je daar dezelfde problemen mee hebt. Als dat niet zo is, dan zit er ergens iets in de instelling niet helemaal lekker. Een tweede ding wat je kunt proberen is opstarten in de Safe Mode. Met Safe Mode worden er geen extra kernel extensions e.d. gestart.

Er zit overigens wel een bug in 10.5.2 met sheet dialogs en floating windows, alhoewel dat hier niet het probleem lijkt te zijn.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:47:
Dit is in ieder geval niet normaal gedrag. Venster hoor je niet verder te kunnen verslepen dan de randen van scherm, tenzij je een tweede scherm hebt. In dat geval is het (uiteraard) wel mogelijk om het venster door te trekken naar het tweede scherm.
Maar het is nog wel normaal dat je een venster voor let's say 99,99% van het formaat buiten de randen kan slepen (als je de hoek van een venster aanklikt en dan naar een rand sleept)? Het is bij mij niet zo dat ik mijn muis buiten de randen kan navigeren maar wel het venster voor een groot deel.

Ik zal je suggesties eens uitvoeren en kijken of het verschijnsel dan nog steeds optreedt. Dan post ik binnenkort hier mijn waarnemingen.

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Je eerste probleem klinkt bij mij bekend, heb het gister nog gehad.
Ik was met Pages bezig, open dashboard, en daarna staan al m'n vensters vast, kan niets meer bedienen. alleen nog maar via toetsenbord.

Heb de finder via cmd+alt+esc opnieuw gestart, dit mocht niet baten.

Het probleem lijkt op een of andere manier bij de muis te liggen, (Wireless MM in mijn geval) ik koppelde mijn bedrade mm aan, schakelde de bluetooth muis uit. en heb een kwartiertje met de bedrade mm gewerkt.
Hierna zette ik m'n bluetooth mm weer aan, en alles werkte weer. :)
vreemd, zal wel een bug zijn in leopard met de bluetooth communicatie ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden. Het bleek een verfijnde versie van de "desktop" functie in expose (te configureren met Cocktail) . Deze stelt je in staat om de vensters te minimaliseren naar een klein zwart vakje onderin waarin je nog kan zien welke vensters je open hebt staan.

Als ik de vensters minimaliseerde, en vervolgens terug ging naar orginele staat blokkeerden mijn vensters (niet meer te verslepen).

Als ik de vensters minimaliseerde, en vervolgens "alle vensters" via expose activeerde gingen mijn vensters verspringen naar ongewone locaties.

De boosdoener was dus Cocktail. Deze heb ik verwijderd met appdelete en mijn problemen zijn verdwenen.

Hier kan je zien wat ik dus bedoel

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De boosdoener was dus niet zozeer Cocktail zelf, maar een verborgen voorkeur voor Exposé :) Programma's als Onyx bieden nl. ook deze optie.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

ik heb ditzelfde probleem, echter ook als ik niet al mijn vensters heb openstaan.

bij mij gebeurt dit vaak met Mail.app

deze freezed dan tussen mijn macbook monitor en de externe die iets op afstand staat.
erg vervelend want dan moet ik hem forceren te stoppen waarna ik geen foutomschrijving krijg om dit aan apple te kunnen melden.

bli jdat ik dit hier ook tegenkom, dan zijn er in ieder geval meer mensen. Cocktail gebruik ik zelf niet dus dat kan de reden bij mij niet zijn.
Pagina: 1