LVM logical volume unavailable na toevoegen PV op SATA disk

Pagina: 1
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:40
Ik sinds een tijdje met een vaag probleem dat ik hopelijk hier duidelijk genoeg kan omschrijven ;)

Ik heb een 500GB SATA disk toegevoegd aan m'n Debian (2.6.18 / 2.6.15.2) systeem dat verder 3 PATA disks heeft.

De SATA disk werkt prima met een partitie met een ext3 filesystem.

Diverse partities op de PATA disks vormen samen een logical volume. Werkt ook al tijden prima.

Als ik echter op een andere partitie op de SATA disk een Physical Volume aanmaak en deze toevoeg aan de Volume Group and Logical Volume dan gaat dat in eerste instantie goed, maar na elke reboot is de Logical Volume unavailable:
pvr:~# lvdisplay
--- Logical volume ---
LV Name /dev/content_volume_group/content_logical_volume
VG Name content_volume_group
LV UUID M3ajgm-ievh-mTaf-Kwdx-GgZ4-KHdK-vIOYVz
LV Write Access read/write
LV Status NOT available
LV Size 596.12 GB
Current LE 152606
Segments 4
Allocation inherit
Read ahead sectors 0
Op zich is het vrij eenvoudig te verhelpen met:
pvr:~# lvchange -ay content_volume_group
Maar dit is nogal irritant omdat het systeem niet meer automatisch kan doorbooten.

Wat kan dit probleem veroorzaken en hoe is het op te lossen?

Verwijderd

Kan het zijn dat de modules voor je SATA-kaart te laat geladen worden? In dat geval is de volume group niet compleet (er mist een PV), en zijn de logical volumes dus unavailable.

Mocht dat het geval zijn, dan moet je opnieuw je initrd laten genereren, zodat de SATA-modules op tijd geladen worden.

• Rukapul
Het moederbord heeft een onboard SATA controller. En ik ben al met de kernel opties bezig geweest, omdat SATA ondersteuning eerst helemaal niet geactiveerd was.

Het lijkt me dat er voldoende SATA support is, aangezien de ext3 partitie op dezelfde disk wel geladen wordt? Ik zie in elk geval geen SATA gerelateerde modules (voor zover mij bekend) die in maintenance mode niet geladen zijn en daarna wel. Om deze reden heb ik een of meer kernel opties vast in laten bakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2008 09:24 ]

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:10
Lees het vorige antwoord nog een keer ERG ZORGVULDIG, want ik denk dat daar het juiste antwoord in staat. Ik zal het proberen uit te leggen:
Wanneer de kernel boot, dan is een van de stappen het mounten van de filesystems. Dit bevat ook het root-filesystem. Onder het root-filesystem staat de directory /etc, waar een configfile (modules.conf of zoiets) staat met welke modules (lees: drivers) er geladen moeten worden. Pas dan worden er dus extra drivers geladen voor o.a. je S/ATA-controller.
Als het root-filesystem echter op een software-raid ligt, dan moet je s/ata-disk al DAARVOOR bekend zijn bij het systeem. Daarom moet de driver daarvoor beschikbaar worden gemaakt aan de kernel voordat hij de volumegroup probeert te aktiveren (en dat is nog voor de filesystems gemount worden). Het beschikbaar maken van een driver aan de kernel in zo'n begin-fase van het bootproces doe je door middel van een initrd-image.

[ Voor 4% gewijzigd door Big Mama op 30-03-2008 15:24 ]

Computers follow your orders, not your intentions.

• Rukapul
De uitleg van de bootvolgorde hielp. Heb de sd_mod module nu vast in de kernel gebakken en het werkt uitstekend :) Dat het andere filesystem op dezelfde disk wel goed werkte zette me op het verkeerde been. Overigens staat het root filesystem niet op een LVM volume.

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Begrijp ik het dan goed dat je een LVM partitie op een set van PATA disks hebt en deze partities uitgebreidt hebt met een SATA disk? Je vormt dus een LV van PATA's samen met een SATA.

Ik dacht namelijk altijd dat dat niet te combineren viel, maar ik kan het mis hebben dat dit alleen in mijn situatie (of vergelijkbare situaties) niet werkt. Bij mij ligt er namelijk nog een raid5 volume onder de LVM.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

berties schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:00:
Begrijp ik het dan goed dat je een LVM partitie op een set van PATA disks hebt en deze partities uitgebreidt hebt met een SATA disk? Je vormt dus een LV van PATA's samen met een SATA.

Ik dacht namelijk altijd dat dat niet te combineren viel, maar ik kan het mis hebben dat dit alleen in mijn situatie (of vergelijkbare situaties) niet werkt. Bij mij ligt er namelijk nog een raid5 volume onder de LVM.
't maakt werkelijk geen donder uit wat er onder een LVM zit, als 't maar een lokaal block device is. (iSCSI of Fibre Channel mag ook, maar niet dat je iets gaat doen met NFS :P)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rukapul
CyBeR geeft het antwoord al, maar ja ik heb een LV met PVs op zowel PATA disks als een SATA disk :)

• berties
Dat is goed om te weten dan.

Ik zat er namelijk mee dat ik een stel pata schijven heb in raid5, daarop draait een lvm met een aantal partities. Ik wil in de toekomst meer schijfruimte maar dat zou betekenen dat ik gelijke pata schrijven aan mijn raid5 toe moet voegen waarna ik mijn lvm kan "updaten" en de partities kan vergroten. Ik zou ook een nieuwe raid5 kunnen vormen met pata's en die toe kunnen voegen aan de VG van de lvm om daarna de partities te vergroten.
Ik ging er altijd van uit dat er vanwege de preformance verschillen geen mening tussen pata en sata mogelijk was. Maar dat is voor lvm dus geen probleem.
Mijn 4 250gb pata maxtor schijven (allemaal dezelfde) die ik samengevoegd heb als raid5, die een PV vormen met daarop een 5 tal LV's kan ik dus vergroten door er bijvoorbeeld een 4 tal 500gb sata schijven aan toe te voegen die samen (de 4 sata's) een nieuwe raid5 vormen en die toevoegen als PV aan de VG en daarna de LV's vergroten.

Klopt deze redenering of zie ik iets over het hoofd?
En hoe zit het dan met preformance? Een bepaalde partitie kan dus fisiek data weggeschreven hebben op een sata raid5 of een pata raid5 of een combinatie.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Theoretisch zou je zelfs een r/w cd-rom in lvm kunnen opnemen..

Hou er wel rekening meer dat de VG zo snel is als de traagste disk. En een pata raid-5 set blinkt absoluut niet uit in snelheid.

iRacing Profiel

• berties
MrBarBarian schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:35:
Theoretisch zou je zelfs een r/w cd-rom in lvm kunnen opnemen..

Hou er wel rekening meer dat de VG zo snel is als de traagste disk. En een pata raid-5 set blinkt absoluut niet uit in snelheid.
Klopt maar aangezien de functie ervan het serveren van files is, over ftp (100mbit internet) en smb (100mbit netwerk) is dat niet zo'n probleem, dus zelfs die dvd-rw drive moet dat misschien nog wel halen :*)
Pagina: 1