Even een nieuwe start post, omdat ik wat nieuwe inzichten heb gekregen.
Samenvatting van de situatie:
Ik heb een aantal jaar, waaronder 2005, voor Het Zorgbureau Twente (HZT) gewerkt als bijbaan. Dit deed ik als zelfstandig ondernemer. Ik kon mijn loon invullen in Box 1 onder freelancer en hoefde nauwelijks/geen belasting te betalen.
Het UWV en de Belastingdienst hebben een tijdje terug een rechtszaak aangespannen tegen HZT, zij vonden dat HZT haar zorgverleners ten onrechte als zelfstandig ondernemers aanmerkte, het zou gewoon om een dienstbetrekking gaan. Belastingdienst en UWV zijn door de rechter in het gelijk gesteld (zie http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx, LJN nummer BB3315).
Gevolg is dat ik en alle andere zorgverleners in 2005 (volgens mij ook voor andere jaren, maar het gaat nu om één of andere reden alleen om 2005) loonheffing hadden moeten afdragen aan HZT. Dit is niet gebeurd, en HZT, die nu een fikse naheffing heeft gekregen van de Blastingdienst, wil dit met terugwerkende kracht verhalen op haar zorgverleners.
Afgelopen zaterdag kreeg ik een brief van de curator (HZT is failliet verklaard, dus contact loopt via een curator), waarin hij van mij achterstallige loonheffing opeist, een bedrag van in mijn geval 3353 euro.
Van de Belastingdienst heb ik begin dit jaar al ongeveer 2500,- teruggekregen omdat zij voor mij de aangifte van 2005 al hebben herzien ivbm de gewijzigde situatie, en ik krijg dat bedrag terug.
Nu heb ik toch bezwaren tegen het betalen van de 3353 euro. Ik had namelijk, als ik inderdaad in loondienst had gewerkt, ook recht gehad op vakantie-, verlof- en ziektedagen. die heb ik nooit gehad. Ook had ik misschien wel een ander bijbaantje gekozen als ik wist wat ik nu weet. Dat kan =nu niet meer, door een fout van HZT, zij hebben immers ten onrechte haar zorgveleners als zelfstandig ondernemer aangemerkt en ik had geen reden aan te nemen dat dat niet klopte.
Mijn vragen:
A) hoe kan ik zien of ik inderdaad recht had op vakantie-, verlof- en ziektedagen en welke percentages/waarden ik hiervoor mag aanhouden? Ik denk dat mijn vraag eigenlijk is: onder welke CAO had ik gewerkt als ik inderdaad in loondienst had gewerkt (bewijs)?
kan ik die bedragen gewoon in mindering brengen op de 3353,- (met uitleg uiteraard) en het resterende bedrag aan de curator betalen? Ik vind het overigens kwalijk dat de curator mij alleen vraagt om zijn baten, en geen rekening houdt met de mijne.
C) wat kan ik doen als de curator voet bij stuk houdt en mij middels een incassobureau dwingt de volle 3353,- te betalen? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering en wil het ook niet laten uitkomen op een rechtszaak...
D) Zijn er meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten? Misschien kunnen we elkaar helpen.. Mijn mail: tbenschop@hotmail.com
Oude tekst van dit topic:
Samenvatting van de situatie:
Ik heb een aantal jaar, waaronder 2005, voor Het Zorgbureau Twente (HZT) gewerkt als bijbaan. Dit deed ik als zelfstandig ondernemer. Ik kon mijn loon invullen in Box 1 onder freelancer en hoefde nauwelijks/geen belasting te betalen.
Het UWV en de Belastingdienst hebben een tijdje terug een rechtszaak aangespannen tegen HZT, zij vonden dat HZT haar zorgverleners ten onrechte als zelfstandig ondernemers aanmerkte, het zou gewoon om een dienstbetrekking gaan. Belastingdienst en UWV zijn door de rechter in het gelijk gesteld (zie http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx, LJN nummer BB3315).
Gevolg is dat ik en alle andere zorgverleners in 2005 (volgens mij ook voor andere jaren, maar het gaat nu om één of andere reden alleen om 2005) loonheffing hadden moeten afdragen aan HZT. Dit is niet gebeurd, en HZT, die nu een fikse naheffing heeft gekregen van de Blastingdienst, wil dit met terugwerkende kracht verhalen op haar zorgverleners.
Afgelopen zaterdag kreeg ik een brief van de curator (HZT is failliet verklaard, dus contact loopt via een curator), waarin hij van mij achterstallige loonheffing opeist, een bedrag van in mijn geval 3353 euro.
Van de Belastingdienst heb ik begin dit jaar al ongeveer 2500,- teruggekregen omdat zij voor mij de aangifte van 2005 al hebben herzien ivbm de gewijzigde situatie, en ik krijg dat bedrag terug.
Nu heb ik toch bezwaren tegen het betalen van de 3353 euro. Ik had namelijk, als ik inderdaad in loondienst had gewerkt, ook recht gehad op vakantie-, verlof- en ziektedagen. die heb ik nooit gehad. Ook had ik misschien wel een ander bijbaantje gekozen als ik wist wat ik nu weet. Dat kan =nu niet meer, door een fout van HZT, zij hebben immers ten onrechte haar zorgveleners als zelfstandig ondernemer aangemerkt en ik had geen reden aan te nemen dat dat niet klopte.
Mijn vragen:
A) hoe kan ik zien of ik inderdaad recht had op vakantie-, verlof- en ziektedagen en welke percentages/waarden ik hiervoor mag aanhouden? Ik denk dat mijn vraag eigenlijk is: onder welke CAO had ik gewerkt als ik inderdaad in loondienst had gewerkt (bewijs)?
C) wat kan ik doen als de curator voet bij stuk houdt en mij middels een incassobureau dwingt de volle 3353,- te betalen? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering en wil het ook niet laten uitkomen op een rechtszaak...
D) Zijn er meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten? Misschien kunnen we elkaar helpen.. Mijn mail: tbenschop@hotmail.com
Oude tekst van dit topic:
Hallo,
ik hoop dat er hier 'deskundigen' aanwezig zijn die mij wat advies/tips kunnen geven.
situatie:
In 2005 heb ik voor het Zorgbureau Twente (HZT) gewerkt als bijbaan naast mijn studie. HZT heeft haar zorgverleners altijd beschouwd als zelfstandige zorgondernemers (mij ook dus). Ik kreeg mijn loon uitbetaald zonder dat daar loonheffing van was afgehaald. De inkomsten van 2005 (€9748,-) heb ik bij de belasting opgegeven in box 1 onder "andere inkomsten -> inkomsten uit overige werkzaamheden". Dit op aanraden van een medewerker van de Belastingtelefoon. Het bleek dat ik geen belasting hoefde te betalen toen ik het aangifteprogramma invulde.
Tot zover geen probleem dus: ik dacht dat ik geen belasting hoefde te betalen omdat het loon misschien onder een drempelwaarde zat of omdat ik student was. Heb er verder niet over nagedacht.
Inmiddels is er echter een uitpraak geweest van de rechter (insolventienummer F/07/336, te zien op www.rechtspraak.nl), waarin is vastgesteld dat HZT onterecht haar zorgverleners als zelfstandig ondernemers heeft beschouwd: er is volgens de rechter nooit sprake geweest van een privaatrechterlijke dienstbetrekking tussen mij en HZT, maar het ging gewoon om een 'normale' werkgever-werknemer dienstbetrekking. Dit betekent dat HZT loonheffing had moeten inhouden op mijn loon, wat niet is gebeurd. De Belastingdienst heeft op deze uitspraak met terugwerkende kracht een naheffingsaanslag loonbelasting en premies volksverzekering opgelegd aan HZT, dat het nu op haar beurt wil verhalen op haar zorgverleners.
Van de Belastingdienst heb ik na deze uitspraak een heffingskorting ontvangen van ongeveer €2500, omdat verwacht werd dat HZT alsnog de niet ingehouden loonheffing zou gaan verhalen op mij, en ik dus recht heb op heffingskorting over dat jaar.
HZT is echter eind 2007 failliet gegaan, dus ik had stiekeme hoop dat de verhaling van de loonheffing uit zou blijven. (in dat geval zou het erg goed aflopen: ik zou geen loonheffing hoeven betalen maar had wel loonheffingskorting ontvangen!)
Nu heb ik vandaag een brief van een advocatenkantoor ontvangen waarin het faillliete HZT via een curator alsnog de loonheffing opeist van mij. Dit is een bedrag van 3353,-, niet gering dus. Er staat in de brief ook nog eens dat ik het binnen 14 dagen moet betalen.
Vragen:
Wat kan ik nu het beste doen? Ik hoop dat je snapt dat ik iets probeer te vinden om eronderuit te komen, het is nogal een behoorlijk bedrag dat ik nu in één keer moet ophoesten (en ook nog eens binnen 14 dagen!).
1) Toen ik voor 2005 de belastingaangifte opmaakte bleek dat ik niets hoefde te betalen. Kan dat nu opeens zomaar worden teruggedraaid?
2) Kan ik (misschien omdat ik student was o.i.d.) het loonheffingsbedrag verlagen of anders misschien meer terugkrijgen van de Belastingdienst (naast de heffingskorting die ik dus al heb gekregen)? Als ik had geweten dat ik zoveel moest inleveren had ik misschien wel een ander baantje uitgezocht: ik werkte bij HZT omdat ik juist dacht daar zoveel te verdienen!
3) als ik er echt niet onderuit komt, moet ik dan inderdaad binnen 14 dagen betalen? Het lijk mij een onredelijke eis van de curator.
[EDIT] 4) Dit bedenk ik me net pas: HZT heeft faillissement aangevraagd toen de Belastingdienst met de naheffingsaanslag kwam. Ik ga er van uit dat HZT die dus niet heeft betaald/niet heeft kunnen betalen. Waarom moet ik dan wel loonheffing aan HZT betalen? En als ik het doe, waar gaat mijn geld dan heen?
Alvast bedankt voor de reacties!
[ Voor 35% gewijzigd door tbenschop2 op 02-04-2008 22:20 ]