• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Een beetje standaard probleem...

Ik heb een aantal nieuwe onderdelen gekocht en vandaag proberen te installeren. Toen ik m'n computer wilde starten, zag ik de CPU koeler en de case-fan (op elkaar aangesloten, aangezien ze allebei van arctic zijn) 1 slag draaien en daarna gebeurde er niets meer. Ook de fan van m'n voeding draait niet. Als ik opnieuw op de aanknop druk, gebeurt er niets. Als ik de stroomkabel eruit trek, een paar seconden wacht en opnieuw erin steek, draaien en koelers weer 1 slag als ik op de aanknop druk.

Mijn specs
  • moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3L
  • CPU: Intel E2160
  • Videokaart: Sapphire Radeon HD3850
  • Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4
  • Voeding: Enhance 350 Watt
Wat ik heb geprobeerd
  • Alles ontkoppeld behalve moederbord/cpu/geheugen: zelfde resultaat
  • Ook zonder geheugen: zelfde resultaat
  • Ook zonder processor: zelfde resultaat
  • Processor opnieuw bevestigd: zelfde resultaat
  • Met andere processor: zelfde resultaat
  • Met moederbord/cpu/geheugen, aanzetten door pinnetjes kort te sluiten: zelfde resultaat
  • Moederbord buiten te kast draaien: zelfde resultaat
  • Voeding op een andere computer getest: werkt
Ik kan helaas niet m'n processor op een ander moederbord testen, aangezien ik geen ander moederbord heb dat deze processor ondersteunt. Het lijkt me dat ik de processor al heb uitgesloten door het met een andere processor te testen.

Ik heb de hang en opstartproblemen troubleshooter al vrij grondig doorgenomen en sta op het punt m'n moederbord terug te sturen. Omdat ik er geen zin in heb om een week later te horen dat het moederbord het toch doet, vraag ik eerst hier nog even om advies. Alle ideeën zijn welkom!

edit:
Ja, de 4-pins stroomkabel is ook aangesloten :P dat willen mensen nog wel eens vergeten...
Zonder geheugen moeten (de meeste) moederborden toch ook "iets" doen ? Of vergis ik me nu ? En TS heeft getest ook zonder geheugen.
Ja dat dacht ik dus ook. En als ik het goed heb stelt m'n geheugen standaard lossere timings in, zodat ie geen 2.1V nodig heeft.

Volgens mij geldt hetzelfde trouwens voor een videokaart, dan zou toch op z'n minst de fan van de voeding moeten draaien. Ach, ik zal voor de zekerheid beide nog eens proberen. Als ik nog ergens een PCI-e kaartje kan vinden...

[ Voor 15% gewijzigd door Depep op 31-03-2008 11:53 ]

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans dat het het mobo is, wat je nog zou kunnen proberen is er eens ander mem in te duwen (afaik is twinx meuk spul dat 2.1V nodig heeft en niet lekker boot op 1.8V, dat zou dit probleem kunnen veroorzaken).

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:20

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Het enige wat ik me nog kan bedenken is je video kaart, maar aan je testmethode te zien zul je die ook al wel uitgesloten hebben. ;)

Voor mij zou het een RMA aanvraag worden iig.
Terw_Dan schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:56:
Grote kans dat het het mobo is, wat je nog zou kunnen proberen is er eens ander mem in te duwen (afaik is twinx meuk spul dat 2.1V nodig heeft en niet lekker boot op 1.8V, dat zou dit probleem kunnen veroorzaken).
Zonder geheugen moeten (de meeste) moederborden toch ook "iets" doen ? Of vergis ik me nu ? En TS heeft getest ook zonder geheugen.

[ Voor 56% gewijzigd door Kluk-Kluk op 29-03-2008 18:03 ]

Powered By C8H10N4O2

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kluk-Kluk schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:57:
Doorgaans wel ja, maar het is het enige dat ik me nog kan bedenken (naast het moederbord).

Verwijderd

Ik kan nog wel wat bedenken het lijkt namelijk ook wel op kortsluiting ergens. ;)
Dus controleer dit ook eens.

Verwijderd

Toevallig de afstandsbusjes niet vergeten, klinkt namelijk erg als kortsluiting..

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eens of je je voeding wel kan starten (zonder dat ie aangesloten is op iets) en of dan de fan dan wel draait (en meet een molex ofie de juiste spanningen geeft).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 29-03-2008 18:32 ]

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-05 18:20
Haal je videokaart er eens af, dus ook je voedingskabel eraf halen

Ben je zeker dat je alles kan werkend krijgen met 'maar' 350watt ?

Verwijderd

floppy disk gemonteert?
stroom stekker er even af halen
Klinkt vreemd maar ik heb een keer mee gemaakt dat dat de boos doener was

• Depep
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 18:28:
Ik kan nog wel wat bedenken het lijkt namelijk ook wel op kortsluiting ergens. ;)
Dus controleer dit ook eens.
Vergeten te vermelden, maar ik heb het moederbord geheel uit m'n kast gehaald en zo geprobeerd, dus kortsluiting lijkt me ook uitgesloten. Wel goed bedacht trouwens :)
Kosty schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 18:33:
Haal je videokaart er eens af, dus ook je voedingskabel eraf halen

Ben je zeker dat je alles kan werkend krijgen met 'maar' 350watt ?
Heb het ook met alleen moederbord/CPU/geheugen geprobeerd, zie TS.
Nee :P Maar zoals ik zei, ik heb het met alles los geprobeerd.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

edit:
cobratbq schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 19:45:
Check ook even of je je CPU fan aangesloten hebt op het CPU-aansluitpuntje op je moederbord. Als je mobo de CPU Fan niet detecteert zal hij hoogstws. ook verder opstarten.
Anders draait ie toch ook geen slag ;) Die is ook aangesloten. Ik heb trouwens een Arctic Freezer 7 Pro, mocht dat het vermelden waard zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Depep op 29-03-2008 20:09 ]

specs

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Check ook even of je je CPU fan aangesloten hebt op het CPU-aansluitpuntje op je moederbord. Als je mobo de CPU Fan niet detecteert zal hij hoogstws. ook NIET verder opstarten.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk zelf dat het aan je voeding ligt. Gigabyte is nogal selectief met voedingen heb ik soms gemerkt. Antec ging soms niet goed netals Coolermaster en Corsair. Dus ik zou het daarop gokken. Gewoon een 450w minstens even pakken van een goed merk. Dat zou het probleem volgens mij oplossen.

Ik had het opgelost door een OCZ Stealthstream 600w of zo te pakken. Die is ook niet zo duur.

[ Voor 14% gewijzigd door itsalex op 30-03-2008 00:26 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• lredev
  • Laatst online: 10-05 13:17
Depep schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 19:40:
[...]

Anders draait ie toch ook geen slag ;) Die is ook aangesloten. Ik heb trouwens een Arctic Freezer 7 Pro, mocht dat het vermelden waard zijn.
Er zitten ook sysfan headers op je mobo toch?

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Omdat ik dit zag ...
zag ik de CPU koeler en de case-fan (op elkaar aangesloten, aangezien ze allebei van arctic zijn) 1 slag draaien
en aangezien ik uit dit bericht niet precies kan halen hoe je het op elkaar aangesloten hebt, merkte ik het maar even op.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• Depep
cobratbq schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:20:
aangezien ik uit dit bericht niet precies kan halen hoe je het op elkaar aangesloten hebt, merkte ik het maar even op.
Nu snap ik wat je bedoelt, maar hij zit op het goede aansluitpunt.
itsalex schreef op zondag 30 maart 2008 @ 00:24:
Ik denk zelf dat het aan je voeding ligt.
Dat zou inderdaad nog kunnen. Ik heb alleen geen betere voeding om het mee te testen en ik wil het eigenlijk wel zeker weten voor ik een nieuwe koop. Enig idee hoe ik dat anders zou kunnen testen?

specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Depep schreef op zondag 30 maart 2008 @ 20:49:
[...]

Nu snap ik wat je bedoelt, maar hij zit op het goede aansluitpunt.

[...]

Dat zou inderdaad nog kunnen. Ik heb alleen geen betere voeding om het mee te testen en ik wil het eigenlijk wel zeker weten voor ik een nieuwe koop. Enig idee hoe ik dat anders zou kunnen testen?
Je kunt sowieso de voltages eens meten van je voeding met een multimeter.

Maar kun je niet gewoon even een voedinkje lenen ergens?

• Elledan
  • Laatst online: 17-11-2013
Ik zou zeker een andere voeding proberen met dit moederbord, en een visuele inspectie doen. Hoewel het mij onwaarschijnlijk lijkt met een nieuw moederbord kan er evengoed fysieke schade zijn. Denk hierbij aan krasjes tot beschadigde onderdelen (condensatoren en zo).

www.mayaposch.com

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 15:55

KoudeAardbei

Moderator

Hallo,

Ik had precies hetzelfde probleem, zelfde moederbord (ds3l)
Als het goed is komt hij dezer dagen terug.

Zou rma nog wel ff navragen wat het was.

• Depep
KoudeAardbei schreef op maandag 31 maart 2008 @ 08:19:
Hallo,

Ik had precies hetzelfde probleem, zelfde moederbord (ds3l)
Als het goed is komt hij dezer dagen terug.

Zou rma nog wel ff navragen wat het was.
Interessant! Houd me op de hoogte.
Elledan schreef op maandag 31 maart 2008 @ 08:16:
Ik zou zeker een andere voeding proberen met dit moederbord, en een visuele inspectie doen. Hoewel het mij onwaarschijnlijk lijkt met een nieuw moederbord kan er evengoed fysieke schade zijn. Denk hierbij aan krasjes tot beschadigde onderdelen (condensatoren en zo).
Ik ga sowieso effe kijken of ik bij iemand een andere voeding kan lenen, om dat uit te kunnen sluiten. Op het oog kan ik op het moederbord geen beschadigingen vinden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie het zeker doet.

specs

• Depep
Opgelost! Met de voeding van een vriend van me deed hij het wel. Het vreemde is, dat ie met een noname 350 Watt voeding geen problemen heeft, maar met mijn Enhanced wel. Terwijl dit volgens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter toch best een goed merk is.

Allemaal bedankt voor het meedenken, dat scheelt me weer 2 keer verzendkosten en de vernedering van het onterecht RMA sturen van een moederbord.

specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Depep schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:00:
Opgelost! Met de voeding van een vriend van me deed hij het wel. Het vreemde is, dat ie met een noname 350 Watt voeding geen problemen heeft, maar met mijn Enhanced wel. Terwijl dit volgens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter toch best een goed merk is.
Maar ook een goede voeding kan defect of incompatible zijn natuurlijk.

• Elledan
  • Laatst online: 17-11-2013
Terw_Dan schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:10:
[...]

Maar ook een goede voeding kan defect of incompatible zijn natuurlijk.
Gigabyte moederborden zijn (waren) zeker berucht om het wel erg kieskeurig zijn met welke voedingen het wel wilde werken. Iets met toleranties in de timing van de rails tijdens het opstarten of zo.

www.mayaposch.com

• Depep
Ik denk er nu over een Asus A-45GA 450W of een OCZ StealthXStream 500W aan te schaffen. Ze krijgen allebei vrij goede reviews. Maar ik heb geen idee of deze wél met dit moederbord gaan werken. Heeft iemand ervaring met Gigabyte moederborden en een van deze twee voedingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Depep op 01-04-2008 16:08 ]

specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Elledan schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:33:
[...]

Gigabyte moederborden zijn (waren) zeker berucht om het wel erg kieskeurig zijn met welke voedingen het wel wilde werken. Iets met toleranties in de timing van de rails tijdens het opstarten of zo.
Ik moet zeggen dat ik dit probleem nu pas voor het eerst hoor met een recent bord van Gigabyte, terwijl de P35s toch behoorlijk veel gebruikt worden (maar goed, ik kan ook niet alles horen natuurlijk).
Depep schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:07:
Ik denk er nu over een Asus A-45GA 450W of een OCZ StealthXStream 500W aan te schaffen. Ze krijgen allebei vrij goede reviews. Maar ik heb geen idee of deze wél met dit moederbord gaan werken. Heeft iemand ervaring met Gigabyte moederborden en een van deze twee voedingen?
Je kunt altijd hier: http://forum.giga-byte.nl/index.php even vragen welke voedingen met dat bord getest zijn, wil je het zeker weten, maar doorgaans zou alles moeten werken, als het maar ATX compatible is.

• lredev
  • Laatst online: 10-05 13:17
ik heb een een Antec NeoPower 650 (deze maar dan zonder blauw ;)) Werkt prima met mijn GA-P35C-DS3R (rev 1.0) deze voeding is (bij mij in ieder geval) ook nog eens nagenoeg onhoorbaar!

Trouwens heb je altijd 8 dagen de mogelijkheid je aangeschafte voeding terug te sturen... (indien je koopt op afstand) Verder kan je ook de winkel even vragen naar compatibiliteit.. of zelf even kijken zoals hierboven gezegd..

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 01-04-2008 17:50 ]

Pagina: 1