Toon posts:

Zelf (file) server bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 653 views

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik wil zelf een zuinige handige fileserver bouwen. Ik heb de volgende eisen:

- het liefst 1 (oude) pc kast gebruiken
- er moet voldoende uitschakelbare hd capaciteit in zitten
- het moet functioneren als firewal en het liefst ook als router + wireless
- er moet een torrentclient op kunnen draaien
- het geheel moet gewoon van afstand te beheren zijn.

Iemand goede idee'n hoe dit te realiseren is?

Wat ik nu heb is een normale router en 3 pc eraan. + een los wireless sweex kastje voor draadloos.
En een oude pc pentium 2, met een aantal in en externe hardeschijven die d.m.v. freenas als fileserver dient.

Ik heb uiteraard zelf wel eea uitgezocht al, en de voorlopige conclusie (met mijn beperkte kennis) is dat ik wat ik wil niet redt met freenas en waarschijnlijk uitkom op linux. Maar met linux totaal geen ervaring. Maar ben wel bereid om mezelf er stevig in te verdiepen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
Zijn volgens mij genoeg topics over.. wat heb je zelf al gevonden ?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Je hebt al een server? Dan zet je er toch gewoon Linux op ipv freenas? :?

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:03:Ik heb uiteraard zelf wel eea uitgezocht al, en de voorlopige conclusie (met mijn beperkte kennis) is dat ik wat ik wil niet redt met freenas en waarschijnlijk uitkom op linux. Maar met linux totaal geen ervaring. Maar ben wel bereid om mezelf er stevig in te verdiepen.
Freenas is linux :). Maar waarom kan je die dan niet gebruiken? Omdat die geen router / firewall functie's heeft? Is dat dan per se nodig, want je hebt al een router.
Je kunt bijvoorbeeld ook naar devil-linux kijken. Hier staat wat over devil-linux als nas.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Verwijderd

Topicstarter
@dukeBox ik weet dat er genoeg topics zijn maar iedereen wil wat anders. En ik heb nog geen topic gevonden over 1 apparaat met deze functies.

@Fire69 dat is een pentium 2 met 360 mhz trekt die een firewall printserver en filserver tegelijk? en je zegt gewoon maar ik ben een linux en netwerk noob. Voordat ik freenas ging gebruiken alleen window gebruikt en geen netwerk ervaring etc.

Verwijderd

Topicstarter
@ibmos2warp freenas is toch uitgeklede versie van freebsd? dat is toch een os opzichzelf?
net als windows en linux of heb ik dat verkeerd begrepen?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Dit soort 'welke moet ik nemen?'-topics zijn niet gewenst op GoT :o. Zie het beleid voor een link naar een howto waar je een goede start mee kunt maken :).

Zet dus alle eisen op een rij en ga deze één voor één invullen. Een oude PC gebruiken? Prima, wat heb je precies staan en voldoet dit nog? Uitschakelbare hardeschijven? Is dat werkelijk nodig? En op welke manier wil je ze uitschakelen? Bij een fileserver denk ik zelf eerder aan een RAID5 configuratie met schijven die altijd online zijn, dat is m.i. wel zo makkelijk :). Beheer van afstand? Via de command line of een grafische schil? Etc.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05

Thandor

SilverStreak

En DukeBox had een paar seconden na sluiting van dit topic nog een reply gebakken:
Hierbij wil ik ook nog even toevoegen dat het gebruik van een degelijke netwerkkaart ook scheelt in de CPU load. Een Realtek is op dat vlak gewoon trager dan een 3Com of Intel NIC :).
enrico1888 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:22:
@Fire69 dat is een pentium 2 met 360 mhz trekt die een firewall printserver en filserver tegelijk?
Als je wat meer specs had gemeld kunnen we daar iets over zeggen..
Netwerk ? GB / MB ?
Fileserver raid ? zoja, soft/hardware raid ?
Netwerk verbinding ?

Een P2@360 (is een 350 op 3.5x103MHz ?) zal prima 100Mbit trekken met softraid 0/1/0+1 met een gemiddeld DSL/kabel abbo.

Heb je echter 100Mbit internet met een soft raid 5 set over Gbit netwerk.. dan wordt het lastig.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.