Internetaankoop mislukt, sta ik in mijn recht?

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-01 12:49

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb vanochtend op zaterdag 29 maart tickets gekocht voor Sensation White.
Hiervoor heb ik een bevestiging gekregen via de e-mail, dat ik 4 kaartjes had besteld, welk veld, bevestigingsnummer e.d.

Nu is de betaling verlopen via iDeal, leek goed te gaan en de e-mailbevestiging bevestigde dit.

Kreeg ik ineens 1,5 uur later een e-mail:
Beste ...

Je hebt op za 29 mrt 2008 de volgende bestelling geplaatst via www.ticketonline.nl:

Evenement: 0, 0, 0
Sensation, Amsterdam ArenA, Sat 5 Jul 2008 21:00

Bevestigingsnummer: ......

Omdat je online betaling niet geautoriseerd is zijn wij genoodzaakt om jouw boeking ongedaan te maken. Je ontvangt deze e-mail derhalve als bevestiging van annulering van de bovenstaande boeking. Indien je betaling alsnog bij ons binnenkomt, dan zal deze per omgaande aan je worden geretourneerd.

Voor vragen over je betaling kun je contact opnemen met ons callcenter op nummer 0900-3006000 (45cpm).

Met vriendelijke groet,
TicketOnline
Natuurlijk waren de kaarten toen al uitverkocht, dus nu heb ik geen enkel kaartje!

Ik heb ticketonline nu gebeld, welke me doorverwijzen om een brief te sturen naar ticketonline klantenservice (van het kastje naar de muur dus)...

Mijn vraag, wie is hier nu fout? Heb ik recht op mijn kaartjes? Het lijkt mij dat ticketonline fout zat, aangezien ik sowieso erg laat deze melding kreeg.

Daarbij, ik ben altijd gewend dat als een ideal betaling mis zou gaan dat je een e-mail krijgt om alsnog geld via bank over te maken binnen x aantal dagen. Zijn daar geen landelijke regels voor?

Graag hulp, wat kan ik het beste doen?

Oost west, 127.0.0.1 best!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waar ging het fout met Ideal? Niet genoeg geld op je rekening, foutief wachtwoord? Je kan de AV van ticketonline napluizen hoe zij normaal handelen. Verder gewoon de brief sturen naar de klantenservice, al denk ik ook niet dat het veel zal opleveren.

Ik denk dat je die tickets echter niet zult krijgen, zelfs niet als je in het gelijk zult worden gesteld. Uitverkocht is uitverkocht :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Omdat je online betaling niet geautoriseerd is zijn wij genoodzaakt om jouw boeking ongedaan te maken
In andere woorden is je betaling niet gemachtigd, niet geldig. De oorzaak hiervan ligt denk ik bij Ideal?

En tja, 'erg laat' is niet echt meetbaar: wat voor de een langzaam is is voor de ander snel. Je vindt 1,5uur 'erg laat' maar voor hetzelfde geval was het al na 5 minuten gekomen en was het dan ook al uitverkocht...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31
geerttttt schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:12:
Ik heb vanochtend op zaterdag 29 maart tickets gekocht voor Sensation White.
Hiervoor heb ik een bevestiging gekregen via de e-mail, dat ik 4 kaartjes had besteld, welk veld, bevestigingsnummer e.d.
Dit is waarschijnlijk niets anders dan een bevestiging van ontvangst van de bestelling. Het ligt aan de formulering, maar juridisch kun je hier waarschijnlijk niets mee.
Mijn vraag, wie is hier nu fout? Heb ik recht op mijn kaartjes? Het lijkt mij dat ticketonline fout zat, aangezien ik sowieso erg laat deze melding kreeg.

Daarbij, ik ben altijd gewend dat als een ideal betaling mis zou gaan dat je een e-mail krijgt om alsnog geld via bank over te maken binnen x aantal dagen. Zijn daar geen landelijke regels voor?
Je hebt waarschijnlijk geen recht op de kaartjes. Het is aan de verkoper om te besluiten op welke wijze hij iets aanbiedt en welke betalingswijzen hij daarbij accepteert. Enige houvast zijn nog de algemene voorwaarden van ticketonline, maar mijn ervaring met concurrerende ticketservices is dat die de klant zo weinig recht geven dat de honden er geen brood van lusten.

Het eerst ontvangen van een bevestiging van ontvangst en daarna een echte bevestiging van de overeenkomst (na interne controle of er geleverd kan worden, check of de betaling binnen is, etc.) volgt eigenlijk direct uit de wet kopen op afstand, omdat er een bevestiging van de overeenkomst moet volgen welke de aanbieder bindt terwijl deze zich pas wil binden nadat hij voldoende zekerheden heeft. Vrijwel elke webshop hanteert daarom die handelswijze. Net even gekeken en van topticketlijn heb ik ook in alle gevallen 2 E-mails.

Afhankelijk waar de preciese fout zit met de iDeal betaling valt er wellicht nog een partij aan te spreken, maar het is vrij gebruikelijk dat al deze mogelijke partijen dit soort aansprakelijkheid uitsluiten in hun algemene voorwaarden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2008 14:49 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:16:
[...]

In andere woorden is je betaling niet gemachtigd, niet geldig. De oorzaak hiervan ligt denk ik bij Ideal?

En tja, 'erg laat' is niet echt meetbaar: wat voor de een langzaam is is voor de ander snel. Je vindt 1,5uur 'erg laat' maar voor hetzelfde geval was het al na 5 minuten gekomen en was het dan ook al uitverkocht...
Tja, maar als ze zomaar je bestelling annuleren terwijl je geen nieuwe bestelling meer kunt plaatsen lijkt me dat erg raar en ook erg ongepast.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

geerttttt schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:12:
Nu is de betaling verlopen via iDeal, leek goed te gaan en de e-mailbevestiging bevestigde dit.
De emailbevestiging bevestigt dat helemaal niet. Die vermeld zeer duidelijk dat de kaartjes van jou zijn onder voorbehoud van geslaagde betaling. De betalingsafhandelingen worden automatisch verwerkt en als je die email krijgt, dan is de betaling eenvoudigweg mislukt. Het probleem met iDeal is dat de betaling plaatsvind in een scherm van de bank en er, zeker als je het 'kruisje' rechtsboven gebruikt om dat scherm te sluiten, geen terugkoppeling is naar de webshop. TopTicketLine weet pas na enige tijd zeker of je betaling mislukt is: ze moeten wachten tot hun payment serviceprovider die status terugstuurt. Daarnaast draait het script dat de geretourneerde statussen afhandelt maar eens in de zoveel tijd, dus kan het inderdaad een uur duren voordat TopticketLine je daar over informeert.

Overigens: het is zeer vreemd dat je gemist hebt dat de betaling mislukt is, want dat moet de bank je ook al verteld hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Confusion op 30-03-2008 11:30 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik denk dat we de opmerkingen hierboven moeten laten voor wat het is, en kjken of er een jurist wil reageren. De normale manier van het aangaan van een (koop)overeenkomst is "aanbod en aanvaarding". Voorbehouden zijn op zich wel toegestaan, maar wat wel en niet redelijk is zal door jurisprudentie geregeld moeten worden.

In dit geval loopt de organisator weinig risico. De vraag was significant groter dan het aanbod, dus het risico wat de verkoper zou lopen door te wachten op een betaling is gering. Juist daarom zou je klanten de gelegenheid moeten geven om later te betalen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 16:11
Geerttt, banken tonen in het iDEAL-systeem na een geslaagde betaling een bevestiging van je betaling, compleet met een betalingskenmerk. Heb je die ergens gecopy-paste of naar je toe laten mailen? Dan heb je een waterdicht bewijs van je betaling.

Zie ook de www.ideal.nl:
Ik heb een betaling gedaan, hoe weet ik zeker dat ik heb betaald?
Wanneer u een bestelling met iDEAL betaalt, krijgt u nadat u akkoord heeft gegeven een bevestiging van uw bank. Ook vindt u direct na de betaling, deze betaling terug in uw rekeningoverzicht binnen de internetbankieromgeving. Wanneer u de betaling heeft afgerond, kunt u direct inloggen bij uw bank en in uw eigen rekeningoverzicht de betaling terugvinden.

De webwinkelier meldt dat hij mijn betaling niet heeft ontvangen. Wat moet ik doen?
Als uit uw rekeningoverzicht blijkt dat u wel heeft betaald, moet de webwinkelier contact opnemen met zijn bank. Vermeld daarbij het 16-cijferig nummer uit uw rekeningoverzicht en de datum/tijdstip waarop u heeft betaald. Deze informatie vindt u gecombineerd terug in het omschrijvingveld van de desbetreffende betaling.

Mocht het u niet lukken om dit zelf op te lossen met de webwinkelier, dan kunt u via onderstaande link het klachtformulier van Thuiswinkel.org invullen. Thuiswinkel.org is de branchevereniging voor bedrijven die zich bezighouden met het verkopen op afstand aan consumenten van producten en/of diensten.
Heb je geen bewijs van betaling dan sta je, ben ik bang, erg zwak.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56

paQ

ik heb het precies zo gehad met twee KLM tickets.
betaling geslaagd volgens het ideal systeem, geen betaling binnen bij KLM.

dat zoeken zij dan maar fijn onderling uit.
Alsnog mijn tickets gekregen, maar het scheelde niet veel....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
@ geerttttt: wat ik niet uit je bericht haal (of ik lees niet goed) is of er geld af is geschreven?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
pven schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:27:
@ geerttttt: wat ik niet uit je bericht haal (of ik lees niet goed) is of er geld af is geschreven?
Nee, er is geen geld vanaf gegaan. Ik moet wel melden dat het bedrag dat afgeschreven zou worden net iets meer was dan op de rekening stond. Maar aangezien ik gewoon rood mag staan lijkt mij dat niet erg relevant.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geen geld afgeschreven betekent toch dat de beoogde ontvanger niets heeft gekregen en dus niet kon weten dat er een betaling fout was gegaan? Het is jouw verantwoording om dat te controleren en zonodig te herstellen.
Mijn vraag, wie is hier nu fout?
Jij
Heb ik recht op mijn kaartjes?
Nee
Het lijkt mij dat ticketonline fout zat, aangezien ik sowieso erg laat deze melding kreeg.
Zie mijn eerdere reactie.

ARME AOW’er

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

geerttttt schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 20:59:
\Nee, er is geen geld vanaf gegaan. Ik moet wel melden dat het bedrag dat afgeschreven zou worden net iets meer was dan op de rekening stond. Maar aangezien ik gewoon rood mag staan lijkt mij dat niet erg relevant.
Nou, blijkbaar mag je niet gewoon rood staan, anders was de betaling wel geslaagd. Ik zou eens contact met je bank opnemen ;).

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:46:
[...]

Dit is waarschijnlijk niets anders dan een bevestiging van ontvangst van de bestelling. Het ligt aan de formulering, maar juridisch kun je hier waarschijnlijk niets mee.
Dat lijkt mij ook. Het is niets meer dan een bevestiging dat je bestelling is ontvangen, daarmee is nog niets gezegd over de afhandeling van de transactie. Daardoor ontstaat op in ieder geval geen leveringsplicht.
Je hebt waarschijnlijk geen recht op de kaartjes. Het is aan de verkoper om te besluiten op welke wijze hij iets aanbiedt en welke betalingswijzen hij daarbij accepteert.
Ik denk dat je hebt kunnen kiezen uit meerdere betalingsmethoden, o.a. overschrijving of iDeal. Als je alléén kon kiezen uit iDeal, en dit is te wijten aan een fout in de iDeal-afhandeling, dan zou (in theorie) iDeal een verwijt te maken zijn. Kon je uit meerdere betalingsmethoden kiezen en heb jij voor iDeal gekozen, dan draag jij het risico van die betalingsmethode. En kennelijk is één van de risico's van iDeal dat als een betaling om wat voor reden dan ook niet doorgaat, de onderliggende bestelling kennelijk met terugwerkende kracht gecancelled wordt. Dat is wel lomp.

Maar goed, aan de andere kant, het is ook aan jou als afnemer van die kaartjes om zeker te weten dat alles goed is gelopen. Dus inderdaad betalingsbevestiging van iDeal uitdraaien (moet je meteen krijgen) en sowieso gewoon checken of je saldo is verminderd (moet je eigenlijk na élke betalingsopdracht doen). Is je saldo niet verminderd dan is dus de betaling mislukt. In dat kader vind ik een respons binnen anderhalf uur al heel erg redelijk.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:57:
En kennelijk is één van de risico's van iDeal dat als een betaling om wat voor reden dan ook niet doorgaat, de onderliggende bestelling kennelijk met terugwerkende kracht gecancelled wordt. Dat is wel lomp.
Maar onvermijdelijk, aangezien bij het iDeal mechanisme per definitie niet is gegarandeerd dat de webshop directe terugkoppeling van de payment service provider krijgt (doordat van een modal popup de return value niet gezet kan worden als de gebruiker het schermpje met het kruisje sluit). In dat geval kan de webshop niets anders doen dan wachten tot de PSP zijn periodieke terugkoppeling doet en dat duurt vaak even.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit soort gevallen is voor mij een reden waarom Ideal geen vervanging is voor een creditcard, maar een aanvulling; veiliger maar met iets meer onzekerheid? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 21:17
Dit heb ik laatst ook gehad met 2 online betalingen. Zeer frustrerend want op dat moment was mijn artikel ook al uitverkocht helaas nog een fout in de ideal module kreeg ik te horen
Pagina: 1