Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 12:37
Ik ben op zoek naar passief te koelen CPU's.

Ik heb echter wel één of twee eisen.
Het liefst dual-core, en ook het liefst 64bit.

Nu ben ik dus benieuwd of deze combinatie uberhaupt mogelijk is. En zoja... met welke koeler?

Ik weet wel dat ik een CPU moet zoeken met een lage TDP.

Het is namelijk de bedoeling dat ik een compleet stille PC in elkaar zet. Zo weet ik dat er passief gekoelde videokaarten en mobo's bestaan en ook passief gekoelde PCU's.
Binnenkort komen de geluidsloze SSD's op de markt. Dus dit alles is een stap dichter bij een compleet stille PC. Iets waar ik al behoorlijk lang op gewacht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De voorkeur gaat natuurlijk uit naar een VIA procje, die dingen zijn gebouwd om energiezuinig te zijn. Maar als je zo'n intel E21xx pakt met een gigantische koeler erop lukt dat ook wel (al ontkom je waarschijnlijk niet aan een beetje airflow).

Zoek gewoon het verbruik of de TDP van de cpu's op en pak daar de zuinigste uit, dan kun je je gaan richten op de koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Terw_Dan schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:03:
De voorkeur gaat natuurlijk uit naar een VIA procje, die dingen zijn gebouwd om energiezuinig te zijn. Maar als je zo'n intel E21xx pakt met een gigantische koeler erop lukt dat ook wel (al ontkom je waarschijnlijk niet aan een beetje airflow).

Zoek gewoon het verbruik of de TDP van de cpu's op en pak daar de zuinigste uit, dan kun je je gaan richten op de koelers.
Daar dacht ik inderdaad ook al aan... een case fan zal voorlopig nog altijd helaas nodig zijn om de airflow te creeren. Het liefste doe ik natuurlijk zonder enige fan! Dat zou werkelijk fantastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Geheel geluidsloos ga je denk ik niet halen. ook met passief gekoeld spul zul je altijd een luchtstroom moeten hebben die de warmte afvoerd.

In bijvoorbeeld de PC van mijn vader zit een passief gekoelde 8500GT kaart en zonder ventilator haalde die onder normaal Windows gebruik de 70-80 graden en na het plaatsen van een fan op 7V werd dat rond de 50-60.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb een C2D E6600 met een -zucht, hoe heet dat ding ook weer..- Scithe Ninja o.i.d. en de 12cm fan heeft een week compleet stil gestaan en ik heb niet echt lekkere airflow in mijn kastje.

Dus ja het is te doen. Gewoon een kwestie van een torentje van 15cm op je processor en dan is de 12cm fan op 380rpm ( geen idee hoe hard het is, maar het is langzaam) misschien nog wel overbodige luxe...

En ik heb wel een aantal spellen gespeelt die week, dus hij is wel een beetje getest!

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Enkele telgen uit de E8xxx serie van intel (c2d) zijn ook passief te koelen :) Dus geen active fan op het koelblok van de cpu. In het HTPC topic zijn er aardig wat mensen mee bezig :)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Refragmental schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:04:
[...]

Daar dacht ik inderdaad ook al aan... een case fan zal voorlopig nog altijd helaas nodig zijn om de airflow te creeren. Het liefste doe ik natuurlijk zonder enige fan! Dat zou werkelijk fantastisch zijn.
Dat kan ook wel, maar dan moet je dus gebruik gaan maken van een groot koelblok, dat de mogelijkheid heeft om veel wrmte aan de omgeving kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
megatronics schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:05:
Geheel geluidsloos ga je denk ik niet halen. ook met passief gekoeld spul zul je altijd een luchtstroom moeten hebben die de warmte afvoerd.

In bijvoorbeeld de PC van mijn vader zit een passief gekoelde 8500GT kaart en zonder ventilator haalde die onder normaal Windows gebruik de 70-80 graden en na het plaatsen van een fan op 7V werd dat rond de 50-60.
8500GT is al behoorlijk overkill.
Deze pc is enkel bedoeld voor internet, chat en (online)filmpjes kijken. Meer niet. Een simpele videokaart (Vista compatible) zou voldoende moeten zijn.

Maar we dwalen af... het gaat mij vooral om de CPU.
Notebook CPU's schijnen behoorlijk zuinig en koel te zijn... alleen weet ik dus niet of deze in desktops gebruikt kunnen worden. Is daar geen aparte moederbord voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:36

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ben bezig met een HTPC en die moet dus ook zo stil mogelijk zijn. Ik ga dat doen in een kast (Silverstone CW02, speciale HTPC kast) die één 12cm fan heeft die heel erg stil is (ik meen iets van 20dB). De CPU (AMD Athlon 64 X2 5000+ BE) krijgt een fanloze Scythe Ninja (the big one!) zonder fan. Dat ding is in principe ontworpen om fanloos gebruikt te kunnen worden. Vandaar dat ie heel erg goed presteerd mét fan. De casefan zit vlak achter de plek waar de CPU zit, dus die zuigt alle lucht langs de Ninja. Als voeding heb ik een Silverstone ST30NF, een fanloze 300W PSU.
Mijn Mobo heeft onboard video, dus ik heb geen aparte kaart nodig. Ik gooi er een Western Digital Green Power schijf in. Dat zijn op dit moment de stilste en zuinigste HD's. Ze zijn alleen niet de snelste, dus voor een desktop waar performance belangrijk is, zijn ze misschien niet de beste keuze. Performance en stil zijn sowieso moeilijk te verenigen denk ik.

Volgens mij wordt dit een bijzonder stil systeempje.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 16:24

rg-mohwa

Phoe Hé

ja daar zal wel een apart moederbord voor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Mocht je ergerns aan heatpipes komen, grote alu koelblokken liggen
(heb ook ooit het idee gehad passiefr gekoelde kast te maken, door overvloed aan tijdgebrek niet voort gezet)
Het zijn 4 blokken van ongeveer 20x30x4cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Refragmental schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:10:
[...]

8500GT is al behoorlijk overkill.
Deze pc is enkel bedoeld voor internet, chat en (online)filmpjes kijken. Meer niet. Een simpele videokaart (Vista compatible) zou voldoende moeten zijn.

Maar we dwalen af... het gaat mij vooral om de CPU.
Notebook CPU's schijnen behoorlijk zuinig en koel te zijn... alleen weet ik dus niet of deze in desktops gebruikt kunnen worden. Is daar geen aparte moederbord voor nodig?
Pak dan gewoon iets met een integrated chip. Een GMA 3100 draait ook goed onder Vista :)
En notebook procs kun je ook in desktops gebruiken, het is alleen afhankelijk van welke cpu dat je wilt hebben wat voor mobo je daarvoor nodig hebt. Zoek daarom eerst eens uit welke proc je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
mphilipp schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:12:
Ik ben bezig met een HTPC en die moet dus ook zo stil mogelijk zijn. Ik ga dat doen in een kast (Silverstone CW02, speciale HTPC kast) die één 12cm fan heeft die heel erg stil is (ik meen iets van 20dB). De CPU (AMD Athlon 64 X2 5000+ BE) krijgt een fanloze Scythe Ninja (the big one!) zonder fan. Dat ding is in principe ontworpen om fanloos gebruikt te kunnen worden. Vandaar dat ie heel erg goed presteerd mét fan. De casefan zit vlak achter de plek waar de CPU zit, dus die zuigt alle lucht langs de Ninja. Als voeding heb ik een Silverstone ST30NF, een fanloze 300W PSU.
Mijn Mobo heeft onboard video, dus ik heb geen aparte kaart nodig. Ik gooi er een Western Digital Green Power schijf in. Dat zijn op dit moment de stilste en zuinigste HD's. Ze zijn alleen niet de snelste, dus voor een desktop waar performance belangrijk is, zijn ze misschien niet de beste keuze. Performance en stil zijn sowieso moeilijk te verenigen denk ik.

Volgens mij wordt dit een bijzonder stil systeempje.
Onboard video had ik inderdaad nog niet aan gedacht!

Ik kijk nu naar de AMD Athlon 64 X2,BE-2300, Socket AM2 met een wattage van 45W. Deze lijkt mij behoorlijk geschikt.

Alleen jammer dat er nog minimaal 1 casefan in moet... iedere decibel is mij er al 1 te veel.

Het verheugt me in ieder geval om te zien dat er steeds meer vraag naar compleet geluidsloze PC oplossingen is. Met de SSD is dat laatste beetje lawaai ook al opgelost. Mogelijk nog binnen 2 jaar is het mogelijk om alles geluidsloos te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Zet deze er op, kun je elke cpu gebruiken ;) Wat voor case ga je gebruiken? Maak je er zelf eentje? Want dan kun je hem misschien zo maken dat de airflow ontstaat door warme lucht, en hoe doe je de voeding? Desnoods zet je je pc in een bak met niet geleidende olie :9~

[ Voor 48% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Viermaal E8200 loopt hier met een Scythe Mine passief. Zie ook het topic over stroomverbruik van chipsets in dit forum (PMG).

[hele pc trekt overigens 40W idle, 60W load, daar is nauwelijks koeling voor nodig]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
jdm8 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:25:
Zet deze er op, kun je elke cpu gebruiken ;) Wat voor case ga je gebruiken? Maak je er zelf eentje? Want dan kun je hem misschien zo maken dat de airflow ontstaat door warme lucht, en hoe doe je de voeding?
Ik dacht aan een kleine mATX case.
Ik denk dus niet dat die gigantische koelblok erin past :D

Wat ik tot nu toe heb is:
AMD Athlon 64 X2,BE-2300, Socket AM2 voor ongeveer 50 euro.
Asus M2N-MX (met Gforce 6100 integrated en onboard sound) voor ook ongeveer 50 euro.

Mobo is mATX factor...
Als het mogelijk is om alles onder de 500 euro te houden kan ik misschien m'n zusje leuk verrassen met deze stille PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
ssj3gohan schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:25:
Viermaal E8200 loopt hier met een Scythe Mine passief. Zie ook het topic over stroomverbruik van chipsets in dit forum (PMG).

[hele pc trekt overigens 40W idle, 60W load, daar is nauwelijks koeling voor nodig]
Ik ben helaas totaal onbekend met de CPU's van intel... en aangezien de procfinder website het niet doet kan ik helaas niks hiermee... is er ergens anders een lijst te vinden van de TDP's/Wattage van de intel cpu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Refragmental schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:32:
[...]

Ik ben helaas totaal onbekend met de CPU's van intel... en aangezien de procfinder website het niet doet kan ik helaas niks hiermee... is er ergens anders een lijst te vinden van de TDP's/Wattage van de intel cpu's?
Staat gewoon op de intel site. Gewoon de proc opzoeken en je kunt de TDP vinden. Maar als je in de t.net pricewatch kijkt staat de TDP er als het goed is ook bij vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Terw_Dan schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:36:
[...]

Staat gewoon op de intel site. Gewoon de proc opzoeken en je kunt de TDP vinden. Maar als je in de t.net pricewatch kijkt staat de TDP er als het goed is ook bij vermeldt.
Ik krijg steeds "Server is Busy".

Kwa case dacht ik overigens hieraan.
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=00135
Iemand anders andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21921

Zou gewoon een 45nm cpu nemen en zo ver mogelijk ondervolten. Hele dikke heatsink er op, alleen een klein beetje airflow in je kast moet je altijd hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:36

mphilipp

Romanes eunt domus

Refragmental schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:30:
[...]
Ik dacht aan een kleine mATX case.
Ik denk dus niet dat die gigantische koelblok erin past :D

Mobo is mATX factor...
Als het mogelijk is om alles onder de 500 euro te houden kan ik misschien m'n zusje leuk verrassen met deze stille PC.
Tsja...nu roep je allemaal dingen die niet zo makkelijk te verenigen zijn. Stil, klein én goedkoop...dat is toch echt een probleem. Die CPU zal toch echt zijn warmte kwijt moeten kunnen. Passief, dan heb je een groot (en dan bedoel ik ook écht groot) koelblok. Klein, dan moet je een fan hebben, tenzij je een case van HFX gaat gebruiken, maar dan ben je ook niet echt goedkoop bezig. Dit zijn overigens specifieke HTPC behuizingen. De behuizing is in feite een massief koelblok met grote koelribben aan de zijkanten. De CPU en NB worden mbv heatpipes aan het koelblok gekoppeld. Het CPU koelblok kan 120W aan warmte afvoeren, dus dit systeem kan best wat hebben. Je bent alleen erg veel centjes kwijt. Voor de HFX Mini ben je al bijna €500 kwijt als je case en koelblokjes hebt gekocht. En dan moet je nog een mobo, cpu, hd en dvd speler hebben. En er kan alleen een slot-in dvd speler in...zijn ook weer extra duâh.

Ik denk dus dat je een beetje realisme in je eisen moet verwerken, óf een extra krantenwijk nemen.

Je zegt hierboven ook nog iets over dat elke dB er een teveel is, maar bedenk wel dat je een fan die 20-22dB produceert op een afstand van 1m al niet meer hoort.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
mphilipp schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:48:
[...]

Tsja...nu roep je allemaal dingen die niet zo makkelijk te verenigen zijn. Stil, klein én goedkoop...dat is toch echt een probleem. Die CPU zal toch echt zijn warmte kwijt moeten kunnen. Passief, dan heb je een groot (en dan bedoel ik ook écht groot) koelblok. Klein, dan moet je een fan hebben, tenzij je een case van HFX gaat gebruiken, maar dan ben je ook niet echt goedkoop bezig. Dit zijn overigens specifieke HTPC behuizingen. De behuizing is in feite een massief koelblok met grote koelribben aan de zijkanten. De CPU en NB worden mbv heatpipes aan het koelblok gekoppeld. Het CPU koelblok kan 120W aan warmte afvoeren, dus dit systeem kan best wat hebben. Je bent alleen erg veel centjes kwijt. Voor de HFX Mini ben je al bijna €500 kwijt als je case en koelblokjes hebt gekocht. En dan moet je nog een mobo, cpu, hd en dvd speler hebben. En er kan alleen een slot-in dvd speler in...zijn ook weer extra duâh.

Ik denk dus dat je een beetje realisme in je eisen moet verwerken, óf een extra krantenwijk nemen.

Je zegt hierboven ook nog iets over dat elke dB er een teveel is, maar bedenk wel dat je een fan die 20-22dB produceert op een afstand van 1m al niet meer hoort.
Oh begrijp me niet verkeerd... ik heb geld zat :+
Tis alleen een PC voor m'n zusje... en om daar nou dik 1000 euro tegenaan te gooien is me iets teveel van het goede.

Ik ben enkel aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Blijkbaar is de markt nog niet zo ver dat mijn eisen realistisch zijn. Helaas pindakaas... dan nog maar een jaartje wachten ofzo.

Maar als we prijs even buiten beschouwing laten... zijn mijn volgende eisen dan haalbaar?
  • mATX (onboard video en sound) mobo
  • kleine case
  • 64bit dual-core (passief gekoeld)
  • min 2GB mem
  • max 1 fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Refragmental schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:58:
[...]

Tis alleen een PC voor m'n zusje... en om daar nou dik 1000 euro tegenaan te gooien is me iets teveel van het goede.

Ik ben enkel aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Blijkbaar is de markt nog niet zo ver dat mijn eisen realistisch zijn. Helaas pindakaas... dan nog maar een jaartje wachten ofzo.

Maar als we prijs even buiten beschouwing laten... zijn mijn volgende eisen dan haalbaar?
  • mATX (onboard video en sound) mobo
  • kleine case
  • 64bit dual-core (passief gekoeld)
  • min 2GB mem
  • max 1 fan
Tuurlijk :) Als VGA zou ik dan eentje nemen die de heatsink aan de bovenkant heeft, dus dat je cpu cooler er op blaast. Waarom niet twee fans? (eentje in PSU andere op CPU)

[ Voor 9% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Refragmental schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:58:
[...]

Vraag is dus, hoe lief heb je je zusje? :)

Even serieus, ben het met mphilipp eens: passief != goedkoop. Je hebt van die hele dure Zalman kasten met overal heatpipes, maar daar leg je rustig 600 euro voor neer (en dat is pas de instap-prijs). Zoiets zal je ook zelf kunnen maken, maar heatpipes zijn duur, en ook betrekkelijk oneenvoudig (goed) aan te leggen.

Als je dan toch geld zat hebt...

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 12:04
je kan dan altijd nog de CPU lappen.
ik heb het voorheen ook gedaan toen ik nog een E6600 had.
dan is er toch een iets betere warmteoverdracht naar je koeler. dan zou je misschien een iets kleinere koeler kunnen nemen dan het imens grote scythe infinity.

toen ik de scythe infinity op mijn gelapte E6600 had duurde het zelf 20 minuten na het aanzetten van mijn pc voordat de fan ging draaien op 800rpm. en een 120mm fan op 800rpm hoor je echt niet.
dus misschien dat als je je cpu gaat lappen dat het je net dat beetje extra geeft om geheel passief te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Recept stille PC:

a) kies Intel 8200 of AMD LE / BE serie of VIA:
  • Intel duur en snel
  • AMD BE cheap en snel genoeg voor 99% vd mensheid
  • AMD LE supercheap en genoeg voor licht office/surfwerk
  • VIA zuinigst, cheap doch traag
b) mATX mobo met onboard video
  • nf7100 voor Intel
  • 690V / 690G / 780G voor AMD
c) Seasonic S12 330W
Onhoorbare 12cm fan neemt ook gelijk alle warmte uit de case mee.

d) 2.5" singleplatter HDD (zoals Samsung HM80HI) met wat tie-wraps en isolatiemateriaal in de case proppen -> onhoorbaar.

e) Standaard mATX case met voeding boven CPU gepositioneerd en zo weinig mogelijk gaten + Scythe koelblok.

Zeer betaalbaar en je kan er een baby op laten slapen.

100% passief is te gewoon te duur en te niche voor zusjes PC's. Wat je wel kan doen is een HP laptop à 380 euro hevig modden met een groot koelblok.

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Misschien beetje laat, maar de Thermalright Ultra-120 eXtreme, kun je draaien zonder fan, en als je niet oc-ed hebbie niet veel airflow nodig, maar gewoon, denk ik 1 in- en outake 80 of 120mm, weet niet wat stiller is, op low.

[ Voor 8% gewijzigd door DaLoona op 29-03-2008 15:55 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

DaLoona schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 15:54:
Misschien beetje laat, maar de Thermalright Ultra-120 eXtreme, kun je draaien zonder fan, en als je niet oc-ed hebbie niet veel airflow nodig, maar gewoon, denk ik 1 in- en outake 80 of 120mm, weet niet wat stiller is, op low.
Ik den nie tdat die in een mATX kast gaat passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

jdm8 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 15:58:
[...]

Ik den nie tdat die in een mATX kast gaat passen ;)
:o Oeps helemaal vergeten 8)7

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hij is redelijk duur, maar de Antec NSK3480 is de ideale kast voor een zuinig peeceetje - klein maar niet té klein, een fikse €30-koeler past erin, drie hdds als je wilt en er zit een voeding in die exact hetzelfde is als de seasonic S12II, maar met een 80mm fan.

Persoonlijk ben ik erg te spreken over de geluidsproductie van de WD greenpower serie - ik ben gewoonlijk iemand die ver van alles blijft dat de pretentie heeft groen te zijn, maar greenpower is teh max0rz imho.

Verder heeft gigabyte moederborden die - jawel - een heel klein beetje kloppen met hun marketing. Op een bord met dezelfde featureset is gigabyte beduidend zuiniger dan asus (GA-G35M-S2H vs P5E-VM HDMI). Algemeen, hoewel dit niet het topic is, zou ik gigabyte wel aanraden ivm dat het gewoon altijd erg goed spul is, maar daarover willen meningen verschillen.

Let op! een Scythe Ninja of Infinity past wel in de NSK3480 met een asus P5E-VM HDMI, maar niet met de gigabyte GA-73PVM-S2H! De CPU-socket zit te ver naar boven op de gigabyte. Let hier echt heel goed op, want er is geen plek boven het moederbord vrij voor te grote koelers in dedicated mATX-kastjes. De Scythe Mine past wel goed, althans, die heb ik.

Edit: Intel is echt voor als je geld over hebt, een BE-2350 is prima voor iedereen en ubercheap, zeker icm een 690G moederbord. Scheelt je zo 150 euro op een complete computer.

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 29-03-2008 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Of dit misschien?
Cooler Master Cavalier 3 € 69,-
Thermalright Ultra-120 eXtreme € 55,-
Intel® Pentium® Dual-Core E2160 € 62,-
GigaByte G33-DS3R Retail, RAID, Gb-LAN, VGA, Sound, ATX € 95,-
DVD-reWriters IDE - AOpen DSW2012P € 25,-
Corsair CMPSU-450VX € 69,-
Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-667 Kit (Retail, KVR667D2N5K2/2G) € 29,90
Western Digital Caviar SE16 Bulk, IDE WD3200AAKB € 65,-,
SATA II HD van zelfde merk doet ongeveer hetzelfde in prijs, is maar wat je wil.
Als de onboard niet goed genoeg is, GigaByte 8500 GT Silent € 62,-
Met graka 532,- euro, zonder 470,-
Komt er nog wat verzendkosten bij,maar rond de 500 eurie
Bij,Alternate ff gauw samengesteld.

edit:
En nee ben niet van alternate, maar daar hebben ze een handige pc builder, zodat je weet dat het compatible is en wat het gaat kosten.
Ik maak er ook geen reclame voor, want wellicht dat je dat spul ergens nog goedkoper kan krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door DaLoona op 29-03-2008 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk echt dat je daar zwaar aan het overbemeten bent met de ultra-120 en cavalier 3. Het is voor een vrouw hè, die hoeft geen beest van een toren te hebben staan :+

[btw: WD SE16 is niet erg stil naar de maatstaven van vandaag, Samsung T166 en WD GP verdienen echt hun veren wel]

DaLoona, je kunt in tweakers pricewatch ook een winkelmandje aanmaken en hiernaar linken, is zo mogelijk nog makkelijker dan pc-builder ook omdat het ubersnel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86236

Ik denk dat je toch een fan ergens moet plaatsen, das geen ramp maar alleen moet je een goede vinden, en de meeste fans zijn niet stil helaas.
Wat ervaringen.
- Sharkoon 120mm fans met golfbal marketing: hoor je zelfs op de laagste stand
- Antec 120mm TriCool fans: hoor je ook op de laagste stand
- Antec 200mm TriCool fan: Zeer stil op de laagste stand maar hoorbaar
- Zalman 7000B CU fan: Altijd hoorbaar, ook op de laagste stand dat hij net niet stil blijft staan. Vol open is een vliegtuig.
- Papst 80mm (8412GL ofzo): Hoorbaar, maar niet heel erg
- Enermax 120mm Low noise marketing prut: Ik slaap nog liever naast een opstijgende Boeing (bij wijze van spreken ;) )
- Cheap ass 80mm uit een Cheap ass noname voeding: onhoorbaar! ook op 12V
-Scythe Mugen Infinity 120mm fan: Nog nooit gehoord, maar hij draait ook altijd op de laagste stand, wat ik met de PC ook doe. Temps zijn altijd tussen de 20-33 graden, dus lijkt me ook passief te gaan (CPU= 5600X2, TDP=89W)

Dus, je moet er geluk mee hebben, die voorlaatste fan, er staat bijna niks op van wie het is geloof ik, gebruik hem ook niet meer aangezien mijn kast alleen maar 120mm/200mm fans kan herbergen. En vooral niet naar de marketingprut luisteren. Wat wel opvalt aan de voorlaatste fan is dat deze echt afgeronde/ovale bladen heeft, ik denk dus ook dat deze daarom zo stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Eens met boven, die kleine fans zijn vaak stiller en verplaatsen veel lucht, ik snap allen niet waarom :?

Ik zou ook kijken naar AMD pocs, lekker goedkoop en meer dan genoeg om wat mee te internetten ed. (waarom moet een pc voor je zusje eigelijk compleet stil zijn?)

ik zat te denken aan iets als dit met zowiets en bijvoorbeeld deze koeler Als de voeding gewoon normaal links bovenin hangt hoef je dan denkik niet eens een fan op je cpu. Kijk ook eens naar de Noctua NH-U9 , een lekker kleine koeler die goed koelt.

[ Voor 56% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In antec-behuizingen zitten standaard 1 of 2 Tricool-fans, die zijn meer dan voldoende in hun eentje voor de koeling van je hele pc als het verbruik niet boven de 60W uitkomt. Laat het daar maar bij, maar verwijder fans niet volledig uit je pc (het kan wel, maar dan moet je echt goed weten waar je mee bezig bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

ssj3gohan schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:56:
Ik denk echt dat je daar zwaar aan het overbemeten bent met de ultra-120 en cavalier 3. Het is voor een vrouw hè, die hoeft geen beest van een toren te hebben staan :+

[btw: WD SE16 is niet erg stil naar de maatstaven van vandaag, Samsung T166 en WD GP verdienen echt hun veren wel]

DaLoona, je kunt in tweakers pricewatch ook een winkelmandje aanmaken en hiernaar linken, is zo mogelijk nog makkelijker dan pc-builder ook omdat het ubersnel is.
Ja oke, maar het is binnen zijn budget en die cavalier is best wel stil heb ik me laten vertellen, verder heb ik ff gauw wat goede en redelijk goedkope producten genomen binnen budget :)
Dat van de HD's en pricewatch, welke ik elke week wel eens gebruik :o 8)7 , wist ik niet, thanks voor de tip ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DaLoona op 29-03-2008 22:18 ]

Pagina: 1