[C#] De ? postfix bij declareren van variabelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanmsvl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2021
Weer een stukje verder in het boek gekomen voor leren C# en nu beschrijven ze iets wat verder niet wordt uitgelegd en als ik ga zoeken dan vind ik niet echt iets handigs terug.
C#:
1
2
3
4
int? a = null;

int? b = a + 4; // b = null
int? c = a * 5; // c = null

Het null verhaal begrijp ik wel maar wat doet dat vraagteken achter int? Waarom niet:
C#:
1
int a = null;

"Military intelligence is a contradiction in terms." - Groucho Marx, American Comedian, Actor and Singer, 1890-1977

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogeltje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 19:30
Is dat niet een verkorte notatie voor Nullable<int> i = null; ?

[ Voor 8% gewijzigd door vogeltje op 29-03-2008 13:43 ]

binnenkort een hele dikke casemod :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanmsvl
Ja dank nu heb ik het juiste artikel op MSDN - Nullable Types (C#) gevonden:
The syntax T? is shorthand for System.Nullable<T>, where T is a value type. The two forms are interchangeable.

"Military intelligence is a contradiction in terms." - Groucho Marx, American Comedian, Actor and Singer, 1890-1977

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daanmsvl schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:41:
Weer een stukje verder in het boek gekomen voor leren C# en nu beschrijven ze iets wat verder niet wordt uitgelegd en als ik ga zoeken dan vind ik niet echt iets handigs terug.
Mag ik dan vragen hoe/waar je hebt gezocht...want als ik dit in google invoer:
` C# "int?" `
is dit het eerste resultaat: http://www.devtips.net/Artikel.aspx?id=82

En daar wordt alles toch heel helder, in het Nederlands ook nog, uitgelegd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanmsvl
Ik had alleen gezocht op int?
Tja de toevoeging van C# daar had ik zelf ook wel even aan kunnen denken tja 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:56
daanmsvl schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:41:
C#:
1
2
3
4
int? a = null;

int? b = a + 4; // b = null
int? c = a * 5; // c = null

Het null verhaal begrijp ik wel maar wat doet dat vraagteken achter int? Waarom niet:
C#:
1
int a = null;
Op tweakers willen we je best helpen met programmeerproblemen, maar dit is echt een stukje basis-kennis , en dat moet je toch zeker in jouw boek, of mits enig zoekwerk, zelf kunnen vinden.

Dat vraagteken geeft aan dat je variable nullable is. Dat vraagteken kan je ook enkel maar gebruiken bij value - types, want deze zijn bij default niet nullable. (Slechts vanaf .NET 2.0 is het mogelijk om ook value types nullable te maken, door deze notatie dus).
Als je meer wilt weten hierover, dan adviseer ik je dat je eens eea opzoekt ivm reference types en value types in .NET

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bool? is de leukste, een tri-state boolean: false/true/weetniet. :)
(en soms ook nog 's verdraaide handig...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:56

beany

Meeheheheheh

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:40:
bool? is de leukste, een tri-state boolean: false/true/weetniet. :)
(en soms ook nog 's verdraaide handig...)
niet weetniet, maar nietaanwezig. NULL is het afwezig zijn van een waarde/inhoud. Mijn inziens is het dus niet een tri-state.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanmsvl
whoami schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:26:
[...]

Op tweakers willen we je best helpen met programmeerproblemen, maar dit is echt een stukje basis-kennis , en dat moet je toch zeker in jouw boek, of mits enig zoekwerk, zelf kunnen vinden.
@whoami: Ik klom idd iets te snel in het forum zoals slidenau ook al vertelde. Zal niet meer gebeuren ;)

Pagina: 1