Voordat je overgaat op het kopen van allerlei dure apparaten, probeer eens de volgende tips. (simpel en goedkoop, in ieder geval de moeite waard dus)
Voor een meting van je signaalsterkte heb je wel een programmaatje nodig,
netstumbler is gratis maar wordt niet meer onderhouden en werkt niet altijd goed meer, er is ook nog een shareware tooltje dat altijd in de meuktracker staat maar waarvan ik de naam even niet kan herinneren

Tips zijn een beetje uit eigen ervaring, logisch redeneren of van wat ik gelezen heb. Probeer de dingen gewoon uit (in combinatie) en kijk wat het beste signaal oplevert, en of dat signaal goed genoeg is.
Ik kan overigens ook nog zeggen dat sinds ik mijn WRT54G (802.11g router) heb vervangen door een WRT350N (802.11n router) mijn signaalsterkte stukken beter is en dat dit ook duidelijk te merken is aan mijn snelheid via 802.11g adapters (2,2MB/s ipv 1,4 MB/S, 2,2 is ongeveer netto maximum 802.11g) dus misschien is dat ook nog een idee voor als je niet teveel geld wilt uitgeven.
Maargoed, dingen die je kunt proberen:
- antenne/adapter verplaatsen. Als je een USB-adapter hebt kun je een verlengkabel kopen (tot 5 meter kan goedkoop). Probeer eens verschillende plekken op je kamer uit
- Zet stralingbronnen weg van router en ontvanger. Denk hierbij aan vooral aan DECT-telefoons en Bluetooth-apparaten (mobiele telefoons!). Deze gebruiken dezelfde frequenties als 802.11bgn en kunnen dus storen
- Verplaats de router. Zo dicht mogelijk bij jou is handig. Kan hij op een kast bijvoorbeeld? Of dichter bij de deur (kan enorm schelen als je dikke muren). Liefst niet bij een raam, daar komt veel interferentie vandaan (WLAN van de buren en alle straling van buiten). Geldt ook voor ontvanger. Tenzij ze allebei bij een raam staan, dat kan gunstig uitpakken als de ramen aan dezelfde kant van het huis zijn.
- Zorg voor zoveel mogelijk "zicht" tussen router en adapter. adapter niet achter computer zetten (vanuit router gezien)
Probeer het optimale hiervan een beetje te bepalen. Voor Signal/noise ratio (SN/R) geldt dat hoe groter hoe beter is, voor het andere getalletje ook, maar dat is negatief (en -60 > -90).
Bij netstumbler geldt gewoon: hoe hoger en groener het streepje hoe beter.
[
Voor 3% gewijzigd door
dtech op 29-03-2008 14:36
. Reden: te vroeg op versturen gedrukt ]