Laptop WLAN adapter upgraden naar wireless-n

Pagina: 1
Acties:

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-03 09:13
Ik wil mijn draadloos netwerk thuis van wireless-g naar wireless-n gaan upgraden.
Mijn WRT54G gaat plaats maken voor een Linksys WRT350N, dat is verder geen probleem. Echter heb ik hier 2 laptops met een Intel 3945ABG WLAN mini pci-e adapter. Plan is om deze te vervangen door een Intel 4965AGB mini pci-e adapter welke ook gewoon past.
Alleen schijnt wireless-g op 2,4Ghz te zitten en wireless-n op 5Ghz, kom ik dat in de problemen met de interne antenne van mijn laptops? Ik heb al wat gezocht maar kan zo niks vinden. Ik vraag dit omdat ik dadelijk alles voor niks gekocht heb als achteraf blijkt dat mijn laptops alsnog op wireless-g blijven steken ivm de antennes.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 17:46
Wireless N gebruikt 3 antennes. Waarschijnlijk zitten in die laptops er maar 1.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zijn de netwerk kaartje überhaupt wel N-compatible.
Anders moet je gaan kijken naar USB-kaartjes of pcmcia.

[ Voor 3% gewijzigd door LuckY op 29-03-2008 10:59 . Reden: Leer lezen ]

• Marsman83
lowfi schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 10:53:
Wireless N gebruikt 3 antennes. Waarschijnlijk zitten in die laptops er maar 1.
Ik heb 2 antennes in de laptops, althans 2 draadjes die nu op de wlan adapter zitten, maar ik dacht iets gelezen te hebben dat wireless-n niet perse 3 antennes nodig heeft.

Zo'n USB of pcmcia kaartje wil ik liever niet gebruiken omdat ik dan uitstekende dingen heb en de antenne van zulke apparaatjes vaak een stuk zwakker is.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:53
Fraggler schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 11:50:
[...]

Ik heb 2 antennes in de laptops, althans 2 draadjes die nu op de wlan adapter zitten, maar ik dacht iets gelezen te hebben dat wireless-n niet perse 3 antennes nodig heeft.

Zo'n USB of pcmcia kaartje wil ik liever niet gebruiken omdat ik dan uitstekende dingen heb en de antenne van zulke apparaatjes vaak een stuk zwakker is.
Een stuk zwakker, je bedoel andersom. Een externe wlan kaart is juist sterker en het voordeel van usb is je kunt het verplaatsen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Fraggler schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 11:50:
[...]Ik heb 2 antennes in de laptops, althans 2 draadjes die nu op de wlan adapter zitten, maar ik dacht iets gelezen te hebben dat wireless-n niet perse 3 antennes nodig heeft.
2 draadjes is één antenne (en één ground). De 4965 kaartjes hebben inderdaad drie aansluitingen: twee antennes en een ground. 't Idee van die twee antenne's is dat het kaartje een keuze maakt voor de antenne die het sterkste signaal levert. Als je er maar eentje aansluit is dat altijd degene die wint.

Het enige waar je even op moet letten is of je laptop willekeurige miniPCI-express kaartjes accepteert. Ik heb tot mijn schade moeten vaststellen dat HP laptops dat niet doen; die weigeren gewoon op te starten als er geen HP Branded kaartje in zit. Die HP branded kaartjes zijn in de US wel te koop voor ca. $90. Shipping & Handling $20 en als het tegenzit rekent de douane nog eens 19% BTW. Dan kost zo'n HP branded kaartje dus bijna 100 €uro, in plaats van de 30 €uro die je voor een gewoon Intel kaartje betaalt. :X

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Neck
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik heb laatst nog in een HP Compaq 6820s de bestaande 3945ABG vervangen met een 4965AGN zonder problemen.
Wel zogezegd maar een antenne aangesloten omdat er maar een beschikbaar was.
Maar dat het in HP's per definitie niet zou werken gaat dus niet altijd op.

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:47:
[...]
2 draadjes is één antenne (en één ground). De 4965 kaartjes hebben inderdaad drie aansluitingen: twee antennes en een ground.
onzin, 2 draadjes is 2 antennes. De mantel van de kabeltjes (het zijn dunne coax kabeltjes) is ground.

• Marsman83
OK bedankt voor de heldere reply's, ik ga 2 mini pci-e kaartjes bestellen. Het is voor een Fujitsu-Siemens en een HP laptop. Dus qua 2,4 of 5 Ghz frequentie maakt het niet uit?
Ik zal mijn bevindingen hier wel plaatsen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tuurlijk wel, een antenne is gemaakt voor een bepaalde golflengte. je hebt wel wat speling maar een halvering daarvan zal niet positief zijn.

het kan zijn dat hij gemaakt is voor beide frequenties maar reken er niet al teveel op

Iperf

• Marsman83
Dus dan heb ik alsnog kans dat de wireless-n kaartjes icm met de laptop antenne niet de snelheid van wireless-n halen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

correct

[ Voor 100% gewijzigd door Fish op 29-03-2008 21:36 ]

Iperf

• Marsman83
Iemand die toevallig zo'n soortgelijke upgrade succesvol gedaan heeft? En was de upgrade het waard qua snelheidswinst?

• Marsman83
Ik lees trouwens dat 802.11a op 5Ghz werkt, beide laptops die ik heb ondersteunen 802.11a dus zijn mijn antennes wel degelijk geschikt voor 2,4 en 5Ghz frequenties.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat klinkt wel goed idd

Iperf

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:56

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Fraggler schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 21:44:
Iemand die toevallig zo'n soortgelijke upgrade succesvol gedaan heeft? En was de upgrade het waard qua snelheidswinst?
Je bedoelt van upgrade van 802.11 A/G naar N?

• Marsman83
DaMarcus schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 23:20:
[...]

Je bedoelt van upgrade van 802.11 A/G naar N?
Yep, of 802.11 A/B/G naar N :)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:56

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Zelf heb ik 2 notebooks, de ene heeft de Intel 3945-chip en behaalt zo'n 25 / 30Mbit. De ander heeft de 4965AGN en behaalt 60Mbit op een N-router (Linksys WRVS4400N Business Series)

802.11n geeft je dus wel een speedboost, maar die 300Mbit zul je nooit halen ;)

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Ik twijel tussen de Atheros AR5008E-3NX
http://www.atheros.com/pt/AR5008E-3NX.htm

en de Intel 4965AGN
http://www.intel.com/netw...s/wireless_n/overview.htm

Het ziet eruit alsof die eerste wat meer functionalitet heeft. h en bij die intel de volgende waarschuwing:
Symptom(s):
Client device's wireless data rate will not exceed 54 Mbps when WEP or TKIP encryption is configured.

Cause:

The IEEE* 802.11n Draft prohibits using High Throughput with WEP or TKIP as the unicast cipher. If you use these encryption methods (e.g. WEP, WPA-TKIP), your data rate will drop to 54 Mbps. The Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN client driver connects using a legacy IEEE 802.11g connection rather than failing to connect altogether, which complies with the IEEE 802.11n draft.

I got a problem-solver and its name is revolver

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Atheros kaarten genieten de voorkeur imho. Veel sterker signaal.
Daarnaast erg geschikt voor andere WLAN zaken ;)
rafler schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 11:53:
[...]

Een stuk zwakker, je bedoel andersom. Een externe wlan kaart is juist sterker en het voordeel van usb is je kunt het verplaatsen.
Externe (PCMCIA/USB) WLAN apparaten zijn per definitie zwakker dan bijv. mini-PCI of mini-PCIe kaarten, mits je laptop een ingebouwde antenne heeft. Deze omni-antennes lopen door je hele scherm, en hebben een veel beter bereik dan de PCMCIA/USB kaartjes, omdat de antenne daarin erg compact is.

[ Voor 70% gewijzigd door Exorcist op 01-06-2008 13:14 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Kijk; naar dit topic was ik opzoek :D

Ben van plan om mijn "Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG" mini PCI-e kaartje te vervangen door een 802.11n collega. Ik lees echter nergens of mensen problemen hebben met het niet aansluiten van de derde connector. Want die zit niet in mijn Fujitsu Siemens Amilo Xi1526. Ander gevoel zegt gewoon; what the hell... voor 20 euro kan ik me geen buil vallen..

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Dethroned

Dethroned

Liev

SgtStrider schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:41:
Kijk; naar dit topic was ik opzoek :D

Ben van plan om mijn "Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG" mini PCI-e kaartje te vervangen door een 802.11n collega. Ik lees echter nergens of mensen problemen hebben met het niet aansluiten van de derde connector. Want die zit niet in mijn Fujitsu Siemens Amilo Xi1526. Ander gevoel zegt gewoon; what the hell... voor 20 euro kan ik me geen buil vallen..
Op youtube vond ik een filmpje waarbij ze dezelfde intel kaart verwisselde met de n versie. Dit was bij een gateway c-140x tablet pc. Daar werkte het prima met 2 connector. De eextra connecor is voor extra ontvangst, maar de kaart(of eigenlijk de software) kiest toch automatisch het beste signaal. Dus in feite mis je niks.

Zelf heb ik net de c-142xl gekocht waar deZelfde intel inzi en ga hem vervangen met een atheros 5008 wifi n kaart. Import ebay incl shipping voor 30 eurie !

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Dethroned schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 17:34:
[...]

Op youtube vond ik een filmpje waarbij ze dezelfde intel kaart verwisselde met de n versie. Dit was bij een gateway c-140x tablet pc. Daar werkte het prima met 2 connector. De eextra connecor is voor extra ontvangst, maar de kaart(of eigenlijk de software) kiest toch automatisch het beste signaal. Dus in feite mis je niks.

Zelf heb ik net de c-142xl gekocht waar deZelfde intel inzi en ga hem vervangen met een atheros 5008 wifi n kaart. Import ebay incl shipping voor 30 eurie !
Laat nog even weten of het werkt! Ik ga dat denk ik ook doen. Ik ben sinds eergisteren eigenaar van een D-Link DSL2740B met 802.11n dus zou het ook leuk zijn als ik een N kaart had. Schijnt het bereik ook te verbeteren :) Valt wellicht te proberen..

Waar heb je hem vandaan op eBay? (mini PCIe)

edit; heb al gezocht; Atheros is helaas niet in mini PCIe verkrijgbaar :(

edit; knoop doorgehakt... deze gehaald

[ Voor 13% gewijzigd door SgtStrider op 07-06-2008 10:11 ]

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Dethroned

Dethroned

Liev

SgtStrider schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:37:
[...]

Laat nog even weten of het werkt! Ik ga dat denk ik ook doen. Ik ben sinds eergisteren eigenaar van een D-Link DSL2740B met 802.11n dus zou het ook leuk zijn als ik een N kaart had. Schijnt het bereik ook te verbeteren :) Valt wellicht te proberen..

Waar heb je hem vandaan op eBay? (mini PCIe)

edit; heb al gezocht; Atheros is helaas niet in mini PCIe verkrijgbaar :(

edit; knoop doorgehakt... deze gehaald
Zodra alles binnen is, ga ik ermee aan de slag.
Ik heb net op ebay deze zoekopdracht gedaaan en vind voldoende Atheros 5008 kaarten.

Gaat dus om deze.
En is dus in mini pci-e verkrijgbaar.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 16:32
Ik heb van de week de Intel variant ingebouwd in mijn werklaptop een Latitude D620, collega gaat het volgende week in een D630 doen.

Mijn D620 had wel 3 draden dus geen probleem met aansluiten, wel met wegwerken onder het toetstenbord. Hij gaat niet sneller inderdaad vanwege encryptie dan 54Mbit tot zover, maar ontvangst is veel beter. 30/40% boost en stabiel als een huis in verschillende omgevingen en locatie's.

Wat wel irritant kan zijn is dat als je je laptop open hebt, het Wifi icoontje gaat knipperen om aan te geven dat er data transfer is. Trekt toch je aandacht in je rechter ooghoek.

• Dethroned

Dethroned

Liev

Heb je andere antennes nodig voor een mini pci-e umts/hsdpa module ?

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Zojuist de upgrade uitgevoerd... wat een verschil! Het lijkt alsof het hele internet sneller is geworden. Pagina's laden sneller dan mn oude intel kaartje. Voor alle duidelijkheid, ik heb de Intel 4965AGN met driver 11.5.1.2. Draai nu op G-modus icm 3Com router. Binnenkort op D-Link DSL-2740B met 802.11n

Enige wat ik me nu afvraag, ik kan bij geavanceerd onder "Draadloze modus" geen 802.11n vinden. Maar deze staat wel helemaal bovenaan als 802.11n modus... heeft iemand hier ervaring mee en evt. tips?

• mss_nl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-07-2025
Ik heb hier een HP dv4000 laptop met een intel 2200BG mini pci netwerkkaart. Ik wil dit updaten naar een 802.11n variant. Op ebay heb ik een aantal mini pci kaartjes gezien, maar die zijn volgens de verkopers niet geschikt voor HP.

Kan iemand mij vertellen of er uberhaupt wel een 802.11n mini pci kaartje is die geschikt is voor HP? Zo ja, welke is/zijn dat?

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik wil deze kaart gaan bestellen;
http://cgi.ebay.nl/Athero...1&_trksid=p3286.m63.l1177

Nu heb ik een Asus W2P laptop met op dit moment nog een 3945ABG welke bij mij voor aardig wat ellende heeft gezorgd en ik het tijd vind worden voor iets nieuws. Gezien ik vandaag net een D-Link D-655 router heb besteld met de N standaard leek het me wel aardig om er een N kaartje in te gooien, nu heb ik echter maar 2 antennes in de laptop.

Mijn vraag is eigenlijk, zou het simpel zijn om zelf een antenne bij in je laptop te plaatsen? Zijn er mensen die dit toevallig al eens geprobeerd hebben?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:45

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mijn ervaring is dat het lang niet altijd nodig is om 2 antenne's te hebben voor goede N-ontvangst. De (aankomende) N-standaard permitteerd simpelweg 2 antenne's om te ontvangststerkte eenvoudig te vergroten, maar het is zeker niet verplicht.

Ik heb destijds een Zepto Znote 6214W voorzien van een Dell 1505 Wireless N kaart (van eBay, voorzien van een Broadcom chipset, zeer aan te raden!) en zelfs met 1 antenne was de ontvangst al een stuk beter dan bij de Intel 3945 kaart die er voorheen in zat. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 17:44:
Mijn ervaring is dat het lang niet altijd nodig is om 2 antenne's te hebben voor goede N-ontvangst. De (aankomende) N-standaard permitteerd simpelweg 2 antenne's om te ontvangststerkte eenvoudig te vergroten, maar het is zeker niet verplicht.

Ik heb destijds een Zepto Znote 6214W voorzien van een Dell 1505 Wireless N kaart (van eBay, voorzien van een Broadcom chipset, zeer aan te raden!) en zelfs met 1 antenne was de ontvangst al een stuk beter dan bij de Intel 3945 kaart die er voorheen in zat. :)
Maar als ik het goed begrijp komen de meeste N kaartjes met MIMO. Om dit goed te laten functioneren ben je toch wel drie antennes nodig?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Pagina: 1