SSHFS mount exporteren in samba

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb de volgende setup:
-Bij mijn ouders staat een linux doosje waar ik met SSH bij kan.
-Thuis heb ik ook een linux server en wat dual boot stations, die onder windows een samba mount hebben van een share op de server.

Nu zou ik graag zonder samba poorten op de server bij mijn ouders te openen in windows gewoon via explorer bij de bestanden op de server bij mijn ouders kunnen. Ik heb gezocht op SSHFS oplossingen (gratis) voor windows, maar die zijn er niet. Althans: WinSCP en Filezilla doen het wel, maar ik kan niet als het ware een netwerkdrive aanmaken met hulp van die programma's. Novell heeft ooit een programma genaamd "netdrive" gehad maar die kan ik niet vinden op het net (er wordt ook veel gewaarschuwd dat veel van die downloads virussen bevattten dus dit is geen aantrekkelijke optie) en de enige sshfs oplossing die ik verder vind is niet gratis (en wordt ook buggy genoemd).
Dan is er nog de oplossing om met putty te port forwarden:
[linux] work-around voor non-samba omgeving?
Maar ik heb ook dingen gedeeld op de windows bak waar ik bij wil kunnen dus deze optie gebruik ik bij ERG grote voorkeur niet.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik wil gewoon via een netwerkschijf in explorer bij die bestanden kunnen.

Toen kreeg ik het lumineuze idee om op de server de sshfs mount te maken (dit werkt) en deze te exporteren via samba (dit werkt niet).

Zodra ik de sshfs mount maak (ik mount in /mnt/exports/SHARE en /mnt/exports wordt gedeeld via samba, deze share werkt ook) verdwijnt in explorer de SHARE map uit de lijst. Ook kan ik niet meer als root (waarschijnlijk ook als elke andere user dan degene die gemount heeft) in de share komen.
Als ik een losse share aanmaak (/mnt/SHARE) en deze deel met samba werkt het nog. Als ik op ditzelfde mountpunt vervolgens de sshfs mount maak gaat het weer mis. De melding is:
\\blabla not accesible. You might not have permissions to use this network resource. Contact the administrator bla bla bla.

The system cannot find the file specified.
Het mount commando (uitgevoerd als dezelfde user als degene die via windows toegang probeert te krijgen):
sshfs -o allow_other USER@Server:/mnt/ssh /mnt/SHARE
Volgens mij gebeurt er "iets" raars met de permissies zodra ik die sshfs mount gemaakt heb, maar ik kan er niet de vinger op leggen wat (of wat ik er aan kan doen, behalve die -o allow_other optie).

Mijn vraag: Is dit probleem uberhaupt te fixen en zo ja, hoe?

[ Voor 5% gewijzigd door VROEM! op 29-03-2008 10:49 ]

ieeeepppppp :P

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ken het zelf niet, maar na een beetje Google werk kwam ik op http://www.sftpdrive.com. Heb je dat uitgezocht? Verder lijkt het me, als het met permissies te maken heeft, dat er wellicht een optie is om via FUSE je sshfs te mounten. Heb je dat geprobeerd?

Hier (Google cache) is het iemand wel gelukt :)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Fuse gebruik ik al, ik maak de sshfs mount ook al als niet-root (daarvoor heb je fuse nodig).

Dat ding van sftpdrive.com is verder het commerciele programma waar ik het in de OP over had.

Ik heb net nog een beetje lopen kloten met /etc/fuse.conf en het lukt mij nu (ineens) toch. Geen idee wat ik nu veranderd heb tov toen het niet lukte, mijn fuse.conf, gebruikers en commando's zijn exact hetzelfde als toen het nog fout ging. |:(

dank voor de hulp iig :)

[ Voor 15% gewijzigd door VROEM! op 29-03-2008 12:07 ]

ieeeepppppp :P

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Je zou ook met bijv. OpenVPN een VPN aan kunnen leggen tussen jouw en je ouders en dan gewoon e.e.a. via Samba delen.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:38
Zoals hierboven gezegd, SFTPdrive werkt perfect, gebruik m zelf ook :)

There is no replacement for displacement!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb het hier zojuist getest op Ubuntu en het werkt prima.

Oplossing: Ubuntu installeren :+

[ Voor 23% gewijzigd door bobo1on1 op 29-03-2008 16:25 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Je zou ook NFS kunnen opzetten want daar zijn wel tools voor voor windows

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
fuse (sshfs is een fuse-module) heeft in standaard configuratie nogal erg strikte rechten-settings. Als een normale gebruiken met fuse iets mount, is het gemounte niet voor andere gebruikers, inclu root, zichtbaar/toegankelijk.
En om -o allow_other te mogen gebruiken moet user_allow_other in /etc/fuse.conf aanstaan.
Samba doet het browsen zo te zien wel als de via samba ingelogde gebruiker, maar daar gaat/ging dus nog wel iets fout...

Vwb de andere aangedragen opties: Samba over openvpn: samba heeft mij iets te veel overhead daarvoor, en het vereist een aanpassing aan ofwel de router ofwel alle clients. Plus dat die ssh-server toch al draait, en alles is wat je nodig hebt...
NFS gaat wrsch hetzelfde probleem opleveren, aangezien het een fuse-rechtenprobleem is.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1