Waar duiden deze symptomen op? (vastlopers)

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Ik moet onze bedrijfs pc repareren. (goedkope pc om te boekhouden, AMD athlon, budget ATI VGA, kleine HD en 256MB geheugen wat ik ga uitbreiden, dit alles op een Asrock bord :/ .)

Klachten van secretaresse: hij is stuk. Na wat verder navragen bleek dat het probleem is dat hij een paar keer achter elkaar helemaal vast liep. Dus ze kon niks meer doen, muis beweegde niet meer en hij starte soms opnieuw op waarna hij bij de POST vastliep. Dit was de vorige keer dat ze er mee werkte ook al gebeurt. Toen ik hem aandeed (een uur later) deed hij het wel gewoon goed.

Dingen die mogelijk de oorzaak konden zijn volgens mij, de voeding of temp probleem.

Ik heb er eerst een kilo stof uitgeblazen (metaalbewerkingsbedrijf, dus heel veel stof). En er een "nieuwe" Aopen voeding in gezet, omdat die mij beter lijkt dat een 300W codecom. PC werkt nu perfect, maar dat deed hij ook toen ik hem testte voordat ik deze aanpassingen deed.

Nu mijn vraag, heb ik het probleem opgelost door stof er uit te halen (dus een temp probleem) en een nieuwe voeding (als het een voedingsprobleem was). Of kan dit nog een andere oorzaak hebben? Het probleem is dat ik het zelf niet heb kunnen regenereren en ik dus niet precies weet wat er aan de hand is. Ik weet nu niet zeker of de pc nu goed blijft werken, waar ik eigelijk wel zeker van moet zijn. Aangezien de boekhouding stil ligt als deze pc weer uitvalt (en daardoor ook de betaling aan enkele medetweakers ;) )

Verder zitten er in de kast geen koelers, alleen de cpu koeler en die van de voeding. Toen ik mijn vinger op de heatsink van de passief gekoelde budget ATI kaart legde was deze dan ook gloeiend heet. Kan dit de oorzaak geweest zijn van alle problemen? En is het misschien verstandig wat extra fans aan te brengen?

Laatste vraagje, De Aopen die er nu in zit maakt een super hoog pieptoontje waarvan ik niet kan uitvinden wat het is. (alle spoelen zijn ingepakt, op eentje na) Kan dit schadelijk voor de pc zijn? Of maakt dit niks uit?

Hangen troubleshooter uiteraard geraadpleegt, maar dit gaat niet echt als het probleem er niet constant is, en je dus niks met zekerheid kunt uitsluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 09:48 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Laat het ding eens een poos gebruiken en kijk dan of er nog klachten zijn. Geen klachten, problem solved. Wel klachten, Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Nog wat. Dit is een een aardig belangrijke PC voor het bedrijf dus ik zou eens pleiten voor een degelijke PC met RAID1 én een goede backupmogelijkheid. Verder een goede kast waar luchtfilters in geplaatst kunnen worden. Wel zo handig in een stoffige omgeving.

[ Voor 42% gewijzigd door Guardian Angel op 29-03-2008 08:42 ]

ARME AOW’er

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 08:39:
Laat het ding eens een poos gebruiken en kijk dan of er nog klachten zijn. Geen klachten, problem solved. Wel klachten, Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Nog wat. Dit is een een aardig belangrijke PC voor het bedrijf dus ik zou eens pleiten voor een degelijke PC met RAID1 én een goede backupmogelijkheid.
Owjah, nog vergeten te melden, met gebruiken bedoel ik stressen (is de rekenmachine een goede manier om te stressen eigelijk? dus 283658347t58376528567! invullen). De pc werkte echter zo ook nog voordat ik er iets aan gedaan had.

Backups zijn er natuurlijk. Maar het grote probleem is dat de rekeningen de deur niet uitgaan of betaald worden als deze pc uitvalt. De duurbetaalde secretaresse kan dan niks anders als de wc's schoonmaken :+ En ik ben er meestal neit om de boel weer op gang te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 08:48 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik kan alleen maar herhalen wat ik eerder schreef.

Als het bedrijf liever een dure kracht niets laat doen is dat hun keus. Een goede PC met een servicecontract is natuurlijk de beste oplossing.

ARME AOW’er

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Stressen doe je met Orthos Orthos Stress Prime 2004
Ook zou je nog het memory uit kunnen sluiten met memtest86.

Vimeo, YouTube

• jdm8

jdm8

Topicstarter
l102212 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 09:31:
Stressen doe je met Orthos Orthos Stress Prime 2004
Ook zou je nog het memory uit kunnen sluiten met memtest86.
Als de cpu 100 procent belast wordt met de rekenmachine is het toch ook goed? dan hoef je niet nog eens een programmaatje te installeren, of zie ik iets over het hoofd? Ik kan idd memtest wel even gaan draaien, maar hoe groot is de kans dat geheugen spontaan stuk gaat an een paar jaar perfect gedraaid te hebben?

Een service contract lijkt mij wat overdreven. De kosten van een servicecontract wegen neit op tegen de kosten van 1 minder productieve werkdag. Het is niet een heel erg groot bedrijf en het is geen ramp als de pc het 1 dag niet doet. Voor wat licht boekhouden is ook geen monster pc nodig natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 09:54 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

jdm8 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 09:52:
[...]
Een service contract lijkt mij wat overdreven. Het is niet een heel erg groot bedrijf en het is geen ramp als de pc het 1 dag niet doet. Voor wat licht boekhouden is ook geen monster pc nodig natuurlijk.
Elke niet goed werkende PC die er voor zorgt dat mensen hun werk niet kunnen doen kost geld. Voor een eenvoudig boekhoudprogramma is een eenvoudige PC al voldoende en zoiets hoeft niet veel te kosten. Als iemand elke maand een uur niet kan werken heb je ook het servicecontract er snel uit.

Het is een kwestie van afwegen wat duurder is en welke pririteit men stelt.

En testen met de calculatorfunctie.... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 29-03-2008 09:59 ]

ARME AOW’er

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 09:58:
[...]

Elke niet goed werkende PC die er voor zorgt dat mensen hun werk niet kunnen doen kost geld. Voor een eenvoudig boekhoudprogramma is een eenvoudige PC al voldoende en zoiets hoeft niet veel te kosten. Als iemand elke maand een uur niet kan werken heb je ook het servicecontract er snel uit.

Het is een kwestie van afwegen wat duurder is en welke pririteit men stelt.

En testen met de calculatorfunctie.... 8)7
Als de proc maar 100 procent belast wordt toch? ;) En zo hoef ik neit eerst een prog te installeren en daarna weer te deinstalleren. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt een Asrock mobo, dat zijn bordjes die vrij prutonderdelen gebruiken. Ik zou dus eerst eens kijken of niet iedere elco van het ding volledig bol staat, want het zou me zeer weinig verbazen als dat zo is. Verder sluit ik me bij GA aan, voor zoiets zet je een deugdelijke PC neer, niet een asrock ding.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 10:12:
Je hebt een Asrock mobo, dat zijn bordjes die vrij prutonderdelen gebruiken. Ik zou dus eerst eens kijken of niet iedere elco van het ding volledig bol staat, want het zou me zeer weinig verbazen als dat zo is. Verder sluit ik me bij GA aan, voor zoiets zet je een deugdelijke PC neer, niet een asrock ding.
Ik was ook verbaasd dat er niks aan het mobo te zien was, misschien waren hun goedkope onderdelen op en hebben ze toen maar even goede elco's gebruikt voor nood :P

Weet iemand overigens ook nog goede progjes om de VGA te testen die je niet hoeft te installeren? Want ik denk dat hij vastliep door een oververhitte VGA.

[ Voor 11% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 10:17 ]

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 09:24
jdm8 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 10:01:
[...]

Als de proc maar 100 procent belast wordt toch? ;) En zo hoef ik neit eerst een prog te installeren en daarna weer te deinstalleren. :)
Ik heb jou voorbeeld ingetikt en idd, de processor wordt 100% belast (in mijn geval 25%, 1 vd 4 cores voor 100% dus) maar het probleem is denk ik dat hiermee niet alle berekeningen die de cpu kán doen aan bod komen. Waardoor het dus kan gebeuren dat als er een fout zit in één van de berekeningen die hij wel kán doen, maar die niet gebruikt wordt bij het uitrekenen van de faculteit van een absurd groot getal, je deze fout dus over het hoofd ziet.

Dus punt is inderdaad om zoveel mogelijk dingen uit te sluiten, draai memtest + orthos/prime + ATITool (voor VGA) en houd eventueel de temps nog in de gaten ook. Als hij dit doorstaat zal hij simpel administratiewerk ook doorstaan

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Snorro schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 10:19:
[...]

Ik heb jou voorbeeld ingetikt en idd, de processor wordt 100% belast (in mijn geval 25%, 1 vd 4 cores voor 100% dus) maar het probleem is denk ik dat hiermee niet alle berekeningen die de cpu kán doen aan bod komen. Waardoor het dus kan gebeuren dat als er een fout zit in één van de berekeningen die hij wel kán doen, maar die niet gebruikt wordt bij het uitrekenen van de faculteit van een absurd groot getal, je deze fout dus over het hoofd ziet.

Dus punt is inderdaad om zoveel mogelijk dingen uit te sluiten, draai memtest + orthos/prime + ATITool (voor VGA) en houd eventueel de temps nog in de gaten ook. Als hij dit doorstaat zal hij simpel administratiewerk ook doorstaan
orthos draait nu :) Er is dus geen stress progje wat je niet hoeft te installeren? (aittool heb ik ook op mijn eigen pc)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Orthos 30 min laten draaien, geen problemen(proc max 50 graden). Ik druk op stop en even later wordt het beeld vaag (kleuren verkeerd en lage resolutie) en komt de melding: ati2dvag functioneert niet naar behoren sla gegevens op en start opnieuw op. Is dit een probleem met de driver? of kan dit door de vidkaart zelf veroorzaakt zijn? (ik hem mijn vinger er even opgehouden, het miniscule koelblokje is zo warm dat hij tegen de pijngrens aanzit.) Er zit helaas geen temp sensor op de kaart :/

Hu? ik dacht toch echt dat ik edit deed???? :? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 10:53 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je stuurprogramma (driver) van je ati kaart is corrupt geraakt. Het beste is dat je eerst je oude drivers verwijdert met de uninstaller van de fabrikant oftewel AMD/ATI en daarna gelijk de nieuwste drivers erop zet.

Lees ook eens dit

Mogelijk is er ook sprake van een gammele HD.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 29-03-2008 11:10 ]

ARME AOW’er

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 10:57:
Je stuurprogramma (driver) van je ati kaart is corrupt geraakt. Het beste is dat je eerst je oude drivers verwijdert met de uninstaller van de fabrikant oftewel AMD/ATI en daarna gelijk de nieuwste drivers erop zet.

Lees ook eens dit

Mogelijk is er ook sprake van een gammele HD.
Bedankt voor de link, daar lijkt het heel erg op. De resolutie was een keer dat ik hem opstarte ook ineens hoger. WAt ik nogal vreemd vond. De enige oplossing lijkt mij een adnere kaart er in doen. Gelukkig heb ik nog eentje liggen van Nvidia :)

In een van de comments staat dat de temp ook invloed heeft, ik denk dat ik er maar eens wat fans in ga zetten. Terwijl ik dit bericht typ komt dezelfde melding weer :/ (kast is open en de VGA is een stuk koeler. Ik doe er wel een Nvidia in. :X

[ Voor 14% gewijzigd door jdm8 op 29-03-2008 11:21 ]

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:21
Wat ook al eerder door l102212 aanbevolen is, test het geheugen eens met memtest86. Als er 1 reepje corrupt is kan dit al voor een hele reeks "vreemde problemen" zorgen.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• jdm8

jdm8

Topicstarter
AndriesLouw schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 21:20:
Wat ook al eerder door l102212 aanbevolen is, test het geheugen eens met memtest86. Als er 1 reepje corrupt is kan dit al voor een hele reeks "vreemde problemen" zorgen.
Ik heb er nu een andere kaart in gezet en paar keer een tijd met orthos zitten stressen (wat ook ram test) en geen vreemde meldingen/vastlopers meer gehad. Memtest zal ik proberen zodra ik proberen zodra ik een brander beschikbaar heb.

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 31-03-2008 16:36 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
De problemen die je beschrijft doen mij meteen denken aan een temperatuur probleem. Grote kans dus dat dit opgelost is door het stof te verwijderen. Voor wat extra airflow is een case-fan misschien ook wel handig, voor nog geen 5 euro hoef je dat ook niet te laten. Dan hoef je je er ook niet meer druk over te maken dat je passief gekoelde videokaart te warm wordt.

specs

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Depep schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:53:
De problemen die je beschrijft doen mij meteen denken aan een temperatuur probleem. Grote kans dus dat dit opgelost is door het stof te verwijderen. Voor wat extra airflow is een case-fan misschien ook wel handig, voor nog geen 5 euro hoef je dat ook niet te laten. Dan hoef je je er ook niet meer druk over te maken dat je passief gekoelde videokaart te warm wordt.
Ik had nog een oude 80mm case fan liggen zonder connectortje (ooit gekregen), die heb ik aan een molex gesoldeerd, en nu dienst doet als intake. het kostte me zelfs helemaal niks dus. :+ Ik dacht ook aan temp probleem ja, maar toen ik die foutmeldingen kreeg voor de zekerheid maar andere VGA in gedaan (die ook gloeiend heet wordt, maar er hoeft toch niet mee gegamed te worden.) Binnenkort komt er waarschijlijk wel een nieuwe pc overigens :) Dit omdat de huidige toch wel wat traag is en er zoals gezegd prut onderdelen in zitten.
Pagina: 1