Resonantie beperken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-06 21:45

sbuter

...dus...

Topicstarter
Ik ben al twee weken aan het google'n en zoekend op dit forum maar kan helaas geen eenvoudig antwoord op mijn vraag vinden.
Ik woon op 4 hoog en heb altijd muziek aan staan (mp3 op pc, radio, en m'n 100w gitaarversterker kan er ook wat van)
Nu heb ik vloerbedekking en alle speakers en ook de gitaarversterker staan op de grond. Ik heb de onderburen nog niet gevraagd en ze hebben ook nog niet geklaagd, maar ik heb het gevoel dat het al snel doordreund. Voorbeeld: ik heb de subwoofer van de PC nu even op een stoffen stoel gezet en het gedreun is al een stuk minder. Uiteraard is die stoel niet bestemd voor de subwoofer...

Ik zoek dus eigenlijk een simpele oplossing om in ieder geval de resonantie, ofwel het doordreunen van voornamelijk de bass, te beperken. (heb zat profi oplossingen voorbij zien komen zoals een zwevende vloer, maar dat is voor een woonkamer van 31 m2 op dit moment geen optie)
Kan ik dit oplossen door bv. eenvoudige rubberen voetjes aan te brengen onder de speakers/subwoofer, of zijn hier standaards voor? Speakers aan de muur bevestigen is geen optie.

Hopelijk is er een eenvoudig antwoord op m'n vraag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:59

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Klinkt misschien als een rare vraag maar welke audiospullen heb je allemaal staan? Vooral dan wat betreft subwoofer e.d.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Aangezien ik net ben verhuisd heb ik nog oude meuk staan: standaard creative 2.1 setje (fps 1500 5.1 alleen front speakers en subwoofer aangesloten), standaard philips stereo midisetje met 2 speakers en een 100w marshall gitaar versterker.
Het gaat me echt om een standaard oplossing om de resonantie van speakers/het gedreun van de bass (van PC, hifi set of instrumenten) te beperken.

[ Voor 9% gewijzigd door sbuter op 29-03-2008 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Je kunt onder de subwoofer een plateau maken van hout met daaronder van dat groene vlokkenisolatieschuim. Dit heeft een erg dempende werking. Maar dit is alleen contacttrillingen die je ermee verbeterd. Als je totale ruimte op een-of-andere manier resoneert, gaat het niet helpen. Het is wel het beste dat je nog kunt doen binnen budgettaire perken voor je onderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Wat voor een ruimte is het? Is het nu een kale betonnen ruimte? Betonnen vloeren? Hout/laminaat vloer eroverheen? Of vloerbedekking.Denk je dat je een redelijk dempende/absorberende ruimte hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 29-03-2008 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als het gaat om het doorgeven van de trilligen van je subwoofer of andere boxen: geluidsisolerend schuim/materiaal halen wat ook gebruikt wordt in muren om geluid te dempen. Dit vangt deels trillingen op en het geluid naar beneden filtert het ook grotendeels. Ik gebruik zelf ook een stuk er van voor in m'n computer om de voeding op te laten rusten, deze is nu een stuk stiller dan voorheen.

{edit}
Deze werkt, maar kan instabiel zijn als je box niet helemaal in evenwicht is zonder op voeten te staan
Noppenschuim

En dit spul is geweldig en gebruiken ze in muren:
Muurgeluidsisolatie

@ bartvl onder me, de onderste foto is geluidsisolatiemateriaal, geen warmteisolerend materiaal (gebeurd deels wel door de dikte, maar is niet het hoofddoel van het product)

[ Voor 40% gewijzigd door Wiethoofd op 29-03-2008 00:34 . Reden: foto's ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Warmteisolatiematerialen doen helaas niet zoveel aan luchtgeluidisolatie, ze kunnen natuurlijk wel gebruikt worden om, net zoals met de stoffen stoel, de subwoofer e.d. minder trilling direct door te laten geven aan de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Ik heb overal vloerbedekking liggen.
Het is niet de hele ruimte die resoneert, volgens mij. Het is meer dat de bass dermate trillingen veroorzaakt dat het gaat doordreunen of rondzingen. M'n ervaring is dat er altijd wel een bepaalde frequentie is waar de bass enorm resoneert, dat is niet vreemd.
Maar ik heb nu het gevoel dat, omdat alle speakers/subwoofer op de grond staan, de bass veel sneller gaat rondzingen en resonantie veroorzaakt. En dat is het enige wat ik op een eenvoudige manier wil verminderen.
Ik kan wel kleine verhogingen maken van hout, maar dat dreunt volgens mij ook aardig door. Misschien is dat schuim er tussen wel een optie, ik zal weer eens gaan google'n.
Andere suggesties zijn uiteraard van harte welkom, ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem :?
In ieder geval bedankt voor de reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Als 't je houten vloer is die voor de resonanties zorgt, helpt 't ontzettend (weet ik uit ervaring) als je je speakers/sub op een simpele stoeptegel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik weet niet zeker of wat ik zeg goed is maar: Als je het probleem bij de bron wilt aanpakken zul je eens moeten gaan kijken naar je subwoofer e.d. De irritante geluiden ontstaan volgens mij voornamelijk door staande golven, veroorzaakt door de behuizing van speakers/sub. Het verstevigen van deze behuizingen zou misschien een deel van de problemen al op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Zoals ik al eerder aangaf heb ik overal vloerbedekking liggen, van de vorige bewoner. Dit ligt dus hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks op de betonnen vloer waardoor er weinig standaard demping is.
Dat muurisolatiespul ziet er wel interessant uit, zal morgen eens bij de praxis kijken of ze dit hebben liggen. Is vast op maat te snijden. Dat lijkt me wel een optie voor de speakers en subwoofer. Ben echter bang dat de feedback van m'n gitaarversterker zich er weinig van aantrekt.
Ik wil alle geluidsbronnen zo dicht mogelijk aan de grond houden om ze zoveel mogelijk uit het zicht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bartvl schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:45:
Ik weet niet zeker of wat ik zeg goed is maar: Als je het probleem bij de bron wilt aanpakken zul je eens moeten gaan kijken naar je subwoofer e.d. De irritante geluiden ontstaan volgens mij voornamelijk door staande golven, veroorzaakt door de behuizing van speakers/sub. Het verstevigen van deze behuizingen zou misschien een deel van de problemen al op kunnen lossen.
Onzin. In een subwoofer _kun_ je geen staande golven krijgen, 100Hz heeft een golflengte van 3 meter, en je behuizing zou dus 1.5 meter lang moeten zijn voor een staande golf. Dat terwijl waar z'n buren over zullen klagen juist het allerlaagste deel van het spectrum is.

Zoals de poster voor je al zei: alles met massa dempt. Grindtegel met een rubbermatje bovenop en een schuimlaag eronder dempt veel beter dan de hele huiskamer met schuim behangen. Dat zie je ook terug in professionele geluidsdemping. Die plakken rustig vijf lagen gipsplaat over elkaar heen om voldoende massa te krijgen om het laag te dempen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24

mr_petit

opperprutser

Het enige wat je zou kunnen doen is je speakers op vlokkenschuim zetten (zoals dat al werd aangedragen).
Hiermee verminder je het doordringen van contactgeluid (trillingen uit de speaker via de kast en de vloer naar de ruimte eronder) naar de onderburen.
Voor de isolatie van luchtgeluid moet je 2 dingen doen: massa toevoegen (met name in houten vloeren) en kieren beperken.
Massa toevoegen aan je vloer is bijna onbegonnen werk zonder rigoreus verbouwen. Kieren in houten vloeren kan je wel dichtkitten. Dit werkt echter voornamelijk tegen midden en hoge tonen.

Voor de rest kan je je muziek zachter zetten. Het aanbrengen van absorberende materialen in je kamer (openporig schuim aan de muren e.d.) reduceert nagalm, wat het geluiddrukniveau in de ruimte doet afnemen. Als gevolg daarvan zet je je muziek gewoon harder.
Je kan dan misschien wel het psychologische effect krijgen dat midden en hoge tonen door deze absorptie meer gedempt worden dan je lage tonen waardoor je relatief meer bas hoort, en de muziek wellicht minder hard hoeft te staan.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je dit zo lekker vindt klinken dat je de muziek nog wat harder zet :p

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Ok, duidelijk, ik ga morgen/straks op zoek naar vlokkenschuim. Zal het morgenavond uitvoerig testen en, indien ik niet opgepakt ben voor geluidsoverlast, zal ik m'n ervaringen hier posten.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253798

Ben benieuwd wat het gaat opleveren! Misschien over de top, maar een totaal andere oplossing die gaat werken staat los van het geluidssysteem wat je hebt. Als je een analyser op je kamer loslaat (sweep + mic) dan zul je een grafiek oid. te zien krijgen waar je de probleem en resonantiefrequenties kunt herkennen. Als je het brongeluid dan eerst door een soft of hardwarematige grafische EQ laat lopen, kun je die frequenties naar beneden drukken, -3dB of -6dB is vaak al voldoende om de resonanties weg te halen.
Kwaliteitsverlies zal er niet merkbaar zijn, mits je banden smal genoeg zijn. Je drukt ze niet helemaal weg, je verminderd je volume per frequentieband om verdubbeling door resonancy in je kamer te corrigeren. Als je dit echt goed wil toepassen dan gebruik je Notchfilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134214

Ik zou voor spikes gaan!

Het gaat er vooral om het geluid los van de vloer te koppelen.
Dit zorgt ervoor dat er bv geen trillingen van de box door gegeven worden aan de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 134214 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:46:
Ik zou voor spikes gaan!

Het gaat er vooral om het geluid los van de vloer te koppelen.
Dit zorgt ervoor dat er bv geen trillingen van de box door gegeven worden aan de vloer.
Ook al is het resultaat hetzelfde, heb je juist bij spikes maximale koppeling met de ondergrond. Echter gaat het hier om een betonnen vloer, wat in ieder geval het geluid voldoende tegen houdt. Ik zou me niet te veel zorgen maken om geluid dat door dringt, maar meer kijken naar de voor jou meest interessante manier om het geluid optimaal te krijgen.

Overigens is resonantie heel iets anders dan doordringen van geluid, voordat jij daar de vloeren aan het resoneren hebt... :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237254

Speakers op schuim idd. Of op dingen als Auralex Mopad's:

Afbeeldingslocatie: http://www.jrrshop.com/images/images_big/auralexmopad.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sundancemediagroup.com/images/MOpad.jpg

Mijn monitoren staan er ook op. En er zitten trouwens nog van die extra driehoekige plakjes bij voor als je je speakers gewoon recht wil hebben ipv in een hoek naar boven of beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Anoniem: 237254 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:59:
Speakers op schuim idd. Of op dingen als Auralex Mopad's:

[afbeelding]
[afbeelding]

Mijn monitoren staan er ook op. En er zitten trouwens nog van die extra driehoekige plakjes bij voor als je je speakers gewoon recht wil hebben ipv in een hoek naar boven of beneden.
Die zijn best goed te betalen als ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter

sbuter

...dus...

Topicstarter
Heb eindelijk vanavond even tijd gehad om de isofix platen op maat te snijden en onder m'n boxen, subwoofer en gitaarversterker te plaatsen.
Eerste (korte) ervaring is dat het geluid wat minder lijkt te galmen. Ik merk wel dat de huiskamer nog erg gevoelig is voor echo, dus ook als je aan het praten bent, waarschijnlijk omdat de muren en de kamer op zich nog erg kaal zijn. (hangt niks aan de muur, geen kasten, etc.)
Binnenkort even een grote kast halen en wat decoraties, mogelijk dat het echo effect dan ook wat verminderd.
Pagina: 1